KTR Forum

Voertuigenforum => Algemene techniek en voertuigmarkeringen => Topic gestart door: jeeped op april 20, 2011, 12:48:14 pm

Titel: Benzine
Bericht door: jeeped op april 20, 2011, 12:48:14 pm
Hallo,
Ik zal mij gelijk even voorstellen.
Mijn naam is Ed en aankomende zaterdag ga ik een Jeep Willy's ophalen.Deze wagen heeft zo'n 15 jaar stilgestaan dus zal nog het eea aan werk hebben.Nou is dat voor mij niet zo'n probleem daar ik inmiddels alle soorten Jeeps onder handen heb en heb gehad,ik doe nl voor de hobby deze wagens repareren voor andere mensen.

Nu is mijn vraag en deze zal waarschijnlijk al diverse keren gesteld zijn alleen ik kon het niet vinden maar welke soort benzine moet ik met de Willy's tanken en moet ik daar nog loodvervanger bij doen?

Even voor de nieuwsgierigen onder jullie het is  (volgens kenteken)bouwjaar 1940 en helemaal in orginele staat.Er zit ook nog een KTR certificaat bij.
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Moos op april 20, 2011, 13:29:03 pm
Gefeliciteerd met deze aankoop, een 1940 Jeep is op zijn minst uniek te noemen  :duimomhoog: ;D

Grtz Moos

ps: Ze doen zo maar iets bij het RDW met bouwjaren.
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Jeeper op april 20, 2011, 14:49:30 pm
En in antwoord op de benzine vraag, gewoon euro 95 en ik doe er loodvervanger bij, maar anderen doen dat weer niet. Zij zijn van mening dat de gietijzeren blokken wel zonder kunnen. Ik ben daar niet zeker van, dus doe altijd loodvervanger.
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Moos op april 20, 2011, 15:41:39 pm
Ik rijd al weer jaren op gas, maar voor die tijd gewoon op benzine zonder toevoeging van wat dan ook.

Is altijd goed gegaan.

Maar velen zullen het met mij wel weer niet eens zijn, met reden onderbouwd.

Grtz Moos
Titel: Re:Benzine
Bericht door: jeeped op april 20, 2011, 18:23:57 pm
Gefeliciteerd met deze aankoop, een 1940 Jeep is op zijn minst uniek te noemen  :duimomhoog: ;D

Grtz Moos

ps: Ze doen zo maar iets bij het RDW met bouwjaren.


Ik had ook een foto gemaakt van de typeplaatjes alleen helaas is deze niet duidelijk genoeg om het bouwjaar te herkennen,maar zaterdag weet ik het zeker.
In ieder geval weet ik voor wat betreft de benzine genoeg of eigenlijk niets ;D
.
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Richard op april 20, 2011, 19:32:42 pm
Dat is wel heel bijzonder een Jeep van 1940! :-X

De mijne is helaas van 1956 :gestoord:

Groet,

Richard
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Ceesw op april 20, 2011, 23:23:13 pm
Ik kan mij herinneren dat de lood toevoeging pas in de 50e jaren toegevoegd werd i.v.m. pingelen.
Cees
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Jeeper op april 20, 2011, 23:34:36 pm
Ik kan mij herinneren dat de lood toevoeging pas in de 50e jaren toegevoegd werd i.v.m. pingelen.
Cees
En dat verhaal wordt inderdaad meer verteld terwijl mijn kennis over lood (tetraethyl) juist is dat dit er in zat en na de 50 er jaren steeds meer loodvrij werd, dus er juist uitgehaald. Wie verlost ons ?
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Duco op april 20, 2011, 23:47:34 pm
kiek es

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine (http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine)

MMMZZZLLL Duco
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Ceesw op april 21, 2011, 08:26:29 am
Duco,

In het artikel van Wiki kan ik niet zien op welke datum de toevoeging in gebruik genomen is. (De toevoeging tetraethyllood, die vroeger veel werd gebruikt als antiklopmiddel)

groet,
Cees
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Remko op april 21, 2011, 09:19:00 am
wat mijn kennis betreft is:

octaan getal = verbrandingssnelheid (minder is sneller)
toevoegingen ??? 

klop vastheid = tegen pingelen (maar wat kloppen nu is ???)
lood vervanger = voor "zachte" klepzittingen

pingelen kan ook komen door verkeerd afgestelde ontsteling, te vroeg of te laat....  (heeft weer te maken met octaan getal)

bij verandering van octaan moet je dus ook je ontsteling anders afstellen.

dit is voor zover mijn parate kennis reikt.....
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Willem op april 21, 2011, 11:13:30 am
Het octaangetal heeft met de klopvastheid van benzine te maken.
Motoren met een meer rendement hebben hogere compressie's, om hogere compressie's mogelijk te maken heb je benzine nodig wat klopvast is, dwz benzine die niet vanzelf gaat ontbranden.
Als benzine uit zichzelf gaat ontbranden krijg je een ongecontroleerde verbranding, vaak zijn door de hoge druk tijdens een verbranding er meerdere vlamfronten aanwezig, waardoor deze tegen elkaar botsen, dit heet pingelen (kloppen) het klinkt als knikkers op de zuigers.
Vaak doen moderne motoren dit even bij het stationair zwaar belasten je hoort het dan heel even totdat de motorelectronica dit ziet en de onsteking iets later verstelt, dit bij de moderne motoren dus.

 http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Willem Keizer
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Willem op april 21, 2011, 11:23:26 am
vervolg,

De Jeep kan dus op veel benzine soorten rijden, let wel dat je de ontsteking niet afsteld volgens boekje, de benzine's waren vroeger trager..
Afstellen kun je op gehoor doen of met vacuummeter (ervaring gewenst).
Doe je het volgens boekje, dan staat de ontsteking te laat en heb je: vermogensverlies, warmteontwikkeling, niet mooi lopen, minder rendement.

Ik zelf heb, jawel: 1.75 mm van de kop gefreesd, hogere compressie dus, en wie het heeft over een 6v jeep die niet wil starten.. die van mij al 7 jaar perfect! Een kanttekening, bij hoge toeren (echt hoog) slaat een klep tegen de bougie, dit is gelijkertijd een begrenser dusss.. :duimomhoog: tevens heb ik iets meer ruimte voor de kleppen in de kop gemaakt..

Ontstekingsvervoeging in de verdeler is ook heel belangrijk! zorg dat dit juist werkt, anders loopt hij stationair perfect, maar heb je hoger in toeren niks geen vermogen en veel warmteontwikkeling!

nu weer aan het werk,
Willem Keizer
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Menno op april 21, 2011, 23:10:36 pm
Aanvulling benzine:

Hoe hoger het octaangetal, hoe trager de benzine ontbrandt.

Standaard is de jeep motor gebouwd en afgesteld op benzine octane 68

De onstekingsvervroeging bij 3400 toeren is dan 11 verdeler-, dit is dan 22 krukas graden.

Voor Euro 95 benzine ervoor  zorgen dat bij 3400 toeren het ontstekingstijdstip  minimaal 15 verdeler- of 30 krukasgraden is.

Dit kan bij een 12 volt installatie door de verdeler 4 verdeler-  of 8 krukasgraden vroeger te zetten.  De 12 Volt starter trekt hem wel door de vroege ontsteking. Dus dit kan met een niet gemodificeerde fabrieks ontsteking.

Bij een 6 Volts installatie kan je de ontsteking niet vroeger zetten, bij het starten trekt de startmotor hem niet door de vroege ontsteking.

Dit kun je alleen opvangen door de verdeler aan te passen, je moet de vervroeging zodanig wijzigen dat de onsteking bij het starten ongeveer op nul staat, maar bij oplopend toerental moet hij meer gaan vervroegen, en wel zodanig dat hij bij 3400 motortoeren 30 krukasgraden vervroegd.

Wanneer je geen geharde klepzittingen gemonteerd hebt moet je na elke 10.000 kilometer de kleppen opnieuw afstellen.
Door het gemis van de lood toevoeging slaan de kleppen in op het gietijzer, en zakken ze dus een beetje in het blok.
Vroeger zorgde het lood in de benzine ervoor dat er een smerend loodlaagje op de klepzitting achterbleef, en dit zorgde voor een beschermend loodfilm, en sloegen de kleppen niet in.
Ook kun je een loodvervanger toevoegen, dan kun je het kleppen stellen uitstellen.
Maar als je 1000 km per jaar rijdt met de jeep ben je 10 jaar verder....

groeten,    Menno
Titel: Re:Benzine
Bericht door: paul emondt op april 23, 2011, 22:10:42 pm
Ik hoor steeds meer problemen, na stilstand over de huidige benzine.
Zelf al wat voertuigen met vergumde benzine gehad.
Nu zelf de pomp moeten reviseren van de jeep, gaat vernameijk om de klepjes. En slangetjes welke niet zo goed tegen deze rotzooi kunnen.Af en toe een flesje fuel treatment van FORTE kan misschien helpen.
Titel: Re:Benzine
Bericht door: Duco op april 23, 2011, 23:59:09 pm
ik heb al het een en ander in voertuigen gegooit.
in de jeep bezine met water, dat kwam van mijn werk uit een FRC.
niks aan de hand de jeep deed het prima.
in de weasel benzine met diesel, ook dat kwam uit een FRC iemand verkeert getankt.
wel een rook gordijn maar deed het er prima op.
in de M8 benzine van zes jaar oud, wel vermengt met nieuwe benzine.
maar loopt er goed op.

MMMZZZLLL Duco
Titel: Re: Benzine
Bericht door: beep op april 20, 2017, 16:56:01 pm
Sinds begin dit jaar is de benzine 95 e5 overschakelt naar 95 e10.
Dus de bio ethanol waarde is gestegen naar 10%.
Hoe zit dit nu met onze ww2 voertuigen?
Deze benzine zou nog minder lang "houdbaar" zijn en agressief voor dichtingen, rubber leidingen, etc.
Iemand die hier iets meer over weet?

Grtzz
Titel: Re: Benzine
Bericht door: David op april 20, 2017, 21:30:50 pm
Ethanol moet je zeker vermijden, niet alleen met onze oude voertuigen maar eigenlijk met elke auto ouder dan een jaar of 6! Die troep vreet niet alleen je flexibele leidingen en membranen op maar tast ook sommige metalen aan. In Nederland is het nog niet algemeen verkrijgbaar maar in bijv. Frankrijk wel, en is herkenbaar aan de 'E' toevoeging in de naam. Als je twijfelt gewoon 98 tanken, daar zit die rotzooi nog niet in.
Titel: Re: Benzine
Bericht door: beep op mei 31, 2017, 11:23:09 am
Ik heb altijd 95 getankt in onze dodge. Onze voertuigen hebben namelijk een erg lage compressieverhouding, tussen de 5,5:1 & 6,8:1. Ik dacht altijd, hoe lager de compressieverhouding, hoe lager het octaangetal (RON).
Als k dan nu 98 zou tanken zou ik ook de ontsteking moeten aanpassen dan?
Ofwel additieve bijvoegen? Iemand ervaring met de nieuwe e10 benzine?
Titel: Re: Benzine
Bericht door: Carlo op juni 01, 2017, 22:12:10 pm
Ook bij een CR van 1:8 of 9 zou je nog gewoon 95 er in moeten kunnen stoken.
Als 98 er in gooit zal je daar weinig van merken.

Ik heb een tijdje gehad dat mijn (echte) Mini pingelde met 95 en met 98 niet. Uiteindelijk de ontsteking iets later gezet en nu gaat het weer prima op 95 en een CR van 1:9,8. Voor de rest maakte het in vermogen niets uit. Maar met 98 kan je de ontsteking dus iets vroeger zetten en dat geeft (in principe) iets meer vermogen.

Titel: Re: Benzine
Bericht door: Pascal. op juni 09, 2017, 18:43:07 pm
Ik heb natuurlijk het geluk dat in het brandstof systeem van een WLA geen rubbertje te vinden is...op het rubber na onder de benzinekraandop.
De vlotter, een zgn. 'Rubber Ducky' is bestand tegen ethanol.
Grappig is wel; op E95 haal ik 1 :  14, terwijl op Super98 ik makkelijk 1 : 17 haal...
Titel: Re: Benzine
Bericht door: David op juni 10, 2017, 00:57:19 am
Het vreet niet alleen rubber en kunststof aan, maar ook sommige metalen. Bij moderne auto's wordt hier rekening mee gehouden en is er geen probleem.

Gelukkig speelt dit probleem voornamelijk in Frankrijk, maar vroeger of later begint de milieu-maffia hier er ook over...
Titel: Re: Benzine
Bericht door: Pascal. op juni 10, 2017, 10:11:36 am
Verbeter me wanneer ik onzin uitkraam, maar ik heb altijd begrepen dat ethanol water aantrekt.
De kans bestaat dus, wanneer voertuigen lang stilstaan met een E-benzine dit doorroesten van zelfs stalen tanks kan geven.
Of ethanol op zichzelf al schadelijk is voor metaal betwijfel ik....aluminium misschien.
Titel: Re: Benzine
Bericht door: Cees C. op augustus 02, 2017, 12:09:54 pm
Daar gaan we al. Met dank aan de milieubarons.
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consument/28819800/__Bezitters_oudere_auto_s_fors_de_klos__.html
Titel: Re: Benzine
Bericht door: Menno op september 19, 2021, 21:16:10 pm

Afgelopen jaren is de ethanol toevoeging van 95 aardig verhoogd, nu meen ik 15%
Van 98 is momenteel de toevoeging 5%

Wanneer de 95 lang staat verandert de ethanol in water, dus roestvorming in het bransdstofsysteem
Bij 98 treedt dit veel minder op

Dus advies:  tank 98 en stel de ontsteking daarop vroeger af

gr  Menno

Titel: Re: Benzine
Bericht door: Carlo op september 20, 2021, 07:01:36 am
Afgelopen jaren is de ethanol toevoeging van 95 aardig verhoogd, nu meen ik 15%
Van 98 is momenteel de toevoeging 5%

Wanneer de 95 lang staat verandert de ethanol in water, dus roestvorming in het bransdstofsysteem
Bij 98 treedt dit veel minder op

Dus advies:  tank 98 en stel de ontsteking daarop vroeger af

gr  Menno

95 = E10 = maximaal 10%
98 = E5 = maximaal 5%

Deze percentage mogen er in zitten maar dat hoeft niet perse, kan ook (iets?) lager zijn.
Titel: Re: Benzine
Bericht door: David op september 20, 2021, 12:00:23 pm
Het is vrij simpel om zelf ethanol uit benzine te halen, maar het nogal een gedoe om dat voor grotere hoeveelheden te doen.

Misschien is 'ethanol killer' een optie?
Titel: Re: Benzine
Bericht door: hhbirnie op september 20, 2021, 18:27:46 pm
Staan zat filmpjes op you tube om de ethanol te verwijderen. Hier een voorbeeld.  https://www.youtube.com/watch?v=onCG7mIprfE

Maar zolang je even goedzoekt naar de juiste benzine pomp schelt het een hoop geklieder....
Gr Hans
Titel: Re: Benzine
Bericht door: Remko op september 20, 2021, 22:14:12 pm
Het is vrij simpel om zelf ethanol uit benzine te halen, maar het nogal een gedoe om dat voor grotere hoeveelheden te doen.

Misschien is 'ethanol killer' een optie?

Tja, de ethanol uit E10 halen is nog al een gedoe. 

Om 10% ethanol uit de brandstof te halen moet dit dan minstens 10% goedkoper zijn dan brandstoffen met (bijna) geen ethanol. En dat is het bijna niet, dus een hoop gedoe voor weinig "winst"

Als je goedkopp wil, is dit een verkeerde hobby.

p.s.

Een collega van mij vertelde dat er in de Ultimate van BP zelfs helemaal geen ethanol zit. Hij heeft 'onderzoek' gedaan met de premium brandstoffen en gemeten hoeveel % er daarwerkelijk in de E5 zit. Dit is bij sommige merken dus gewoon 0%. (hij gebruikt zelf ook in oude voertuigen deze "E5" en aan de andere kant van het spectrum E85 voor de racerij)
Titel: Re: Benzine
Bericht door: David op september 23, 2021, 12:39:11 pm
Een collega van mij vertelde dat er in de Ultimate van BP zelfs helemaal geen ethanol zit. Hij heeft 'onderzoek' gedaan met de premium brandstoffen en gemeten hoeveel % er daarwerkelijk in de E5 zit. Dit is bij sommige merken dus gewoon 0%. (hij gebruikt zelf ook in oude voertuigen deze "E5" en aan de andere kant van het spectrum E85 voor de racerij)

Interessant, welke merken zij nog meer ethanol-vrij?

Uiteraard is er geen enkele garantie dat ze ook ethanol-vrij blijven...
Titel: Re: Benzine
Bericht door: Remko op september 28, 2021, 11:21:30 am
Interessant, welke merken zij nog meer ethanol-vrij?

Uiteraard is er geen enkele garantie dat ze ook ethanol-vrij blijven...

BP ultimate (deze pomp zit bij hem om de hoek)

en anders een refractometer / ethanol meter kopen....  kun je makkelijk zelf testen.

Titel: Re: Benzine
Bericht door: Richard op oktober 02, 2021, 13:00:32 pm
Valt me wel op dat sinds de E10 is ingevoerd bijna elk pompstation ook 98 E5 aanbied, voorheen had je althans hier enkel euro 95.
Titel: Re: Benzine
Bericht door: Carlo op oktober 03, 2021, 18:44:15 pm
Valt me wel op dat sinds de E10 is ingevoerd bijna elk pompstation ook 98 E5 aanbied, voorheen had je althans hier enkel euro 95.

Ja klopt, verkoop van 98 is flink toegenomen begreep ik.

Mijn jongste auto is uit '98 dus ik ben gestandaardiseerd op 98. Gunstig voor de logistiek zullen we maar zeggen.  ;D
Titel: Re: Benzine
Bericht door: Remko op oktober 12, 2021, 11:21:12 am

Het enige wat bij een jeep voor problemen kan zorgen is het flexibele leidingkje net onder de startmotor..... en dan het membraan in de brandstof pomp volgens mij. 

Als je deze ethanol-proof hebt lijkt me de rest geen probleem.
(en dan de verbranding van ethanol is koeler dan die van gewone peut, minder last van vapor lock in de stalen leiding langs het spruitstuk  :duimomhoog: )