KTR Forum

Voertuigenforum => Restauraties => Topic gestart door: Wim van Snippenberg op mei 20, 2013, 19:31:20 pm

Titel: Restauratie British Mortar Trailer
Bericht door: Wim van Snippenberg op mei 20, 2013, 19:31:20 pm
Op veler verzoek begonnen aan een topic over de aanschaf, het transport en de restauratie van onze Mortar trailer. De mortar trailer werd medio 2010 door Ian McArthur op Milweb te koop aangeboden. Nadat Jacco telefonisch contact met hem had gezocht, beloofde hij om ons aanvullende foto's van de aanhanger te sturen. Uit de foto's bleek dat de aanhanger "redelijk" compleet was en een mooi restauratie object was. Na wat onderling overleg, besloten wij om de trailer te kopen.
Op dat moment hadden wij echter geen tijd en gelegenheid om hem in Engeland op te halen. Gelukkig kon hij tijdelijk bij een kennis van ons in Zuid-Engeland gestald worden.
Onderstaande plaatjes laten de aanhanger zien, zoals deze te koop aangeboden werd. Door de eigenaar werd hij gebruikt voor het vervoer van klein vee. De gaten in de vloer en op een paar andere plekken, zijn het gevolg van het vele gezeik in de kar.

Wordt vervolgd: Wim en Jacco

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/Ian_McArthur.jpg)

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/Jul17_01.JPG)

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/649x436xJul17_08.JPG.pagespeed.ic.KaUUo0vd3Y.jpg)

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/Jul17_12.JPG.pagespeed.ce.vxgU_HL2jY.jpg)

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/Jul17_03.JPG)
Titel: Re: Restauratie British Mortar Trailer
Bericht door: Wim van Snippenberg op juni 09, 2013, 13:19:42 pm
"Ëarl to bed and early to rise....................."
Het is zaterdagmorgen 14 juli 2012 en wij gaan op pad om de mortar trailer op te halen in Engeland.
Van Jubbega naar Calais is ongeveer 480 kilometer en dat betekend om 4 uur uit de veren en om 5 uur rijden.
Jacco had zowel de overtocht/ondertocht als een overnachting geregeld. Zonder problemen en op tijd kwamen wij in Calais aan. Na nog gauw even een bakkie te hebben gedaan, konden wij met auto en trailer aan boord.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/DSC005421.JPG)

Vanuit Folkstone via allerlei fraaie binnen weggetjes, naar de locatie van Robin Cecil. Bij hem had onze trailer ruim twee jaar onder een dekzeil gestaan. Wachtend op het moment, dat wij hem op kwamen halen.
De trailer stond buiten en omdat het in Kent ook frequent regent, stond het dekzeil vol met water. Jacco en Robin zijn dan ook een behoorlijke tijd bezig geweest om het water er uit te krijgen.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/DSC005502.JPG)
(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x488xDSC005474.JPG.pagespeed.ic.gTOFVHeACw.jpg)

Nadat de bak geleegd was, kon het zeil eraf gehaald worden en konden wij voor het eerst bekijken, wat wij twee jaar eerder aangeschaft hadden.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/DSC00553.JPG)

Zowel Jacco als ik waren blij met wat wij zagen. Een complete trailer, die vroeg om gerestaureerd te worden.

Na de trailer opgeladen en vastgesjord te hebben, zijn wij met Robin in een lokale pub gaan lunchen.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x488xDSC005562.JPG.pagespeed.ic.rNYcUxF4cB.jpg)

Dit was voor ons de eerste maaltijd sinds wij uit Friesland waren vertrokken. Gesterkt door een goede maaltijd en een paar pinten bier, gingen wij terug naar Robin's home. Robin bood aan om ons naar het hotel te gidsen, een aanbod dat wij graag aannamen.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x488xDSC005593.JPG.pagespeed.ic.58GBGpLLCv.jpg)

Na een paar slaapmutsjes, zijn wij het bed ingedoken om van een wel verdiende nachtrust te genieten.

De volgende morgen nog even naar Beltring geweest, om een paar vrienden dag te zeggen.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/DSC00570.JPG)

En vervolgens op naar Folkstone voor de terugreis.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/487x650xDSC005742.JPG.pagespeed.ic.66irwFhrhu.jpg)

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/487x650xDSC005752.JPG.pagespeed.ic.oUq2_Dtoel.jpg)

Terug in Frankrijk, was het nog maar een kleine 500 kilometer naar Friesland. Een peace of cake, na twee drukke dagen.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x488xDSC00576.JPG.pagespeed.ic.sajRcplozf.jpg)

Wordt vervolgd:

Titel: Re: Restauratie British Mortar Trailer
Bericht door: Wim van Snippenberg op juli 14, 2013, 17:43:57 pm
Na twee drukke dagen en 1200 kilometer, zijn wij 's avonds laat weer terug in Friesland. Beide zijn wij moe en hebben geen zin meer om de trailer af te laden. Maar voordat ik dat de volgende dag doe, eerst nog even een foto gemaakt.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x488xDSC005773.JPG.pagespeed.ic.7Vg4Z-bECP.jpg)
De trailer op zijn nieuwe locatie.

Als eerste de houten opbouw er af gehaald en dan ziet het geheel er alweer heel anders uit.
(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x488xDSC005895.JPG.pagespeed.ic.qzYCPMCK8A.jpg)
In principe kan nu het demonteren beginnen. Maar eerst wil ik detail foto's maken van de plaats en de manier waarop bepaalde onderdelen gemonteerd zijn. Hieronder een aantal afbeeldingen van de details.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x488xDSC005863.JPG.pagespeed.ic.Dnrt1Gb7cj.jpg)
Trekoog zoals dat linksvoor en rechtsachter zit.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/DSC005843.JPG)
Junction box en schakelaar.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x488xDSC005901.JPG.pagespeed.ic.Sz42MIJdXt.jpg)
Binnenkant frontgate met versteviging.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/DSC00599.JPG.pagespeed.ce.1iw1OTYFUi.jpg)
Handbrake lever.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/Towbox_21.JPG)
Towbox met homemade trekoog.

In een volgende aflevering een overzicht van de missing parts.

Wordt vervolgd.
Titel: Re: Restauratie British Mortar Trailer
Bericht door: Wim van Snippenberg op oktober 04, 2013, 18:04:07 pm
Bijna nog mooier dan de aanschaf van een restauratie project, is het verzamelen van de ontbrekende of niet te repareren onderdelen. Wij kochten de trailer aan de hand van een aantal foto's op Milweb en kregen de indruk dat er niet veel miste. Ook bij de visuele inspectie toen wij hem in Engeland ophaalden, leek het aardig compleet.
Maar als je dan met de demontage begint, dan komen de "verborgen gebreken" naar voren. Alhoewel zo dramatisch is het nu ook weer niet. Onderstaande afbeeldingen laten dit type trailer zien in drietal  uitvoeringen.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x459xTrailer_0_5_ton_2_wheeled_No_21.JPG.pagespeed.ic.52S1uVUKvw.jpg)
Trailer, 1/2 Ton, 2 wheeled, No. 2

http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/462x650xTrailer_Mortar_Ammunition.JPG.pagespeed.ic.gtUop1rQeO.jpg

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/475x650xTrailer_Mortar.JPG.pagespeed.ic.19bHTyu5vZ.jpg)

In het houtwerk heb ik geen aanwijzingen kunnen vinden, dat er ooit iets in gemonteerd is geweest.
Dus onze trailer is waarschijnlijk het bovenste model. Wij zullen hem echter wel aan blijven duiden als mortar trailer, als onderscheid tussen de twee andere Britse trailers.

Om dat er nog maar weinig van deze Engelse trailers zijn (denk ik) en de Britten zo hun eigen manier van ontwerpen hadden, is het vrij lastig om missing parts te vinden. Gelukkig hebben wij links en rechts nogal wat kennissen met dit model trailer en waren wij instaat om alle ontbrekende onderdelen te vinden.

Typisch voor dit model trailer is de trekhaak, de pull-pin box zoals de Engelsen het noemen.
Op onze trailer was deze grotendeels aanwezig, alleen miste het trekoog en een van de handle bars.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/Pull-pin_box1.JPG)

Bij toeval hadden wij een paar maanden eerder wat handel in België gekocht, waaronder een bruikbaar trekoog en nog wat meer. Ook hadden wij nog een handle bar liggen, waardoor wij het geheel weer compleet konden maken.

Kenmerkend voor deze aanhangers zijn ook de support legs en de daarbij behorende clamps. Deze poten verschillen per type trailer, evenals de manier waar ze op vast gezet worden. Links achter en rechts voor waren nog wel de bevestigingsgaten aanwezig, maar de klemstukken (gietstuk) en poten ontbraken.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/Supporting_Leg1.JPG)

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/649x288xLeg_Support1.jpg.pagespeed.ic.VKMIHJgh3X.jpg)
De vier bevestigingsgaten linksachter.

De poten zijn eenvoudig uit dikwandige buis te maken, de gietstukken vinden is veel moeilijker.
Gelukkig had een goede kennis van ons in de UK er nog twee liggen, die wij voor een faire prijs over konden nemen.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/Trailer_clamps.JPG)

Om het inladen van kleinvee makkelijker te maken, dah de vorige eigenaar de achterkant aangepast.
En daarbij een profiel op een geheel eigen manier verwijderd.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/Rear_bracket2.JPG)

Gelukkig hebben wij in het Noorden twee goede kennissen met gouden handjes, die voor ons draai- en freeswerk en ook plaatwerk kunnen leveren. Een nieuw profiel was dus snel gemaakt en gemonteerd.

Door het aanpassen van de achterkant, ontbraken er ook een drietal zo genaamde kikkers.
Deze onderdelen wijken af van wat er in de regulieren handel te koop is en zijn dus "typical British".

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/640x480xkikker.JPG.pagespeed.ic.Ei_iQT43ko.jpg)

Na contact gezocht te hebben met Dirk Leegwater, stuurde hij ons onderstaande foto.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/650x512xKikkers1.jpg.pagespeed.ic.2LiL4akc3G.jpg)

Met daarop in de rechter bovenhoek, drie kikkers zoals wij zochten.

Terwijl wij bezig waren om de ontbrekende onderdelen te vinden, was de trailer gedemonteerd.
Het chassis was in goede staat en moest op slechts enkele plekken hersteld worden en daarna kon het geheel gestraald en in de epoxy primer gezet worden.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/Frame_gestraald.jpg)

Lijkt toch alweer heel anders dan een roestig stuk ijzer.
Die zelfde dag of was het een dag later, bij mooi weer de eerste groene laag aangebracht.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/De_eerste_laag_groen1.JPG)

Het houtwerk, zowel de vloer als de zijkanten was dermate slecht, dat het vervangen moest worden.

(http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/480x640xVloerhout.JPG.pagespeed.ic.IL2lr_GAHL.jpg)

Voor het vloerhout was dit niet echt een probleem, 2,5 x 25 cm en bij voorkeur eiken. Voor de zijkanten was moeilijker, dit waren vellingdelen van plm. 15 cm breed en 1"dik. Dergelijke maten zijn niet standaard, maar gelukkig was de firma Jongeneel in Groningen bereidt om de planken voor mij te maken.

De afgelopen maanden zijn wij bezig geweest om de trailer op te bouwen. Begin volgend jaar wordt hij afgebouwd en het resultaat zal op het forum te zien zijn.

Voor vragen of informatie over dit type trailers, kunt u ons altijd bellen of mailen.

Wordt vervolgd.

Snip en Co
Titel: Re: Restauratie British Mortar Trailer
Bericht door: _Arthur op oktober 04, 2013, 18:24:33 pm
Mooi om te zien. En inderdaad, het is vaak niet alleen de restauratie, maar ook het zoekwerk waar veel tijd, maar ook lol in gaat zitten.

Ben benieuwd naar het eindresultaat tzt  :duimomhoog:
Titel: Re: Restauratie British Mortar Trailer
Bericht door: austintilly op oktober 07, 2013, 12:51:52 pm
Ziet er goed uit..... ! :duimomhoog:

De zoektocht naar informatie zorgt inderdaad voor een groot deel van het restauratieplezier.

groene groeten
Arjan