KTR Forum

Voertuigenforum => Algemene techniek en voertuigmarkeringen => Topic gestart door: Jedek op februari 11, 2017, 20:40:51 pm

Titel: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 11, 2017, 20:40:51 pm
Goedenavond,

Is al eerder aan de orde geweest, maar ik heb misschien een ander geval: van contact af staat de meter op nul, contact aan, bij volle tank, staat de meter op half. Hier blijft ' ie een hele tijd hangen, tot ' ie geleidelijk begint te zakken tot een ongeveer kwart, maar dan is de tank ook leeg ( ik rijd dan ook op de mijlen, niet op de tankmeter). Wat zou dit zijn, tis niet een immens probleem, maar helemaal leuk ist ook niet.

Groet,
Joop.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Rob N op februari 12, 2017, 10:14:33 am
De tank sensor

Sensor eruit
Sensor vervangen en klaar  :duimomhoog:
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 12, 2017, 12:01:49 pm
OK, wordt em dat; kurk of kunststof ( kunststof slecht te krijgen?)?
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: David op februari 12, 2017, 12:15:18 pm
Het kan ook aan een slechte aarding van meter of sensor liggen, daar zou ik eerst even naar kijken voordat je kosten gaat maken.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 12, 2017, 13:04:00 pm
Heb ik natuurlijk ook aan gedacht/ naar gekeken; als aarding het probleem zou zijn, zou je, denk ik, niet steeds dezelfde afwijking/ hetzelfde gedrag van de meter hebben(?).
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Burly op februari 12, 2017, 21:57:04 pm
Als de vlotter/sensor buiten de tank aansluit kun je met de hand de arm op en neer bewegen en zien of de meteruitslag hiermee overeenkomt. Je weet dan dan de sensor en de meter goed zijn.
Bij mijn vlotter was de kurk in de loop van de tijd met benzine verzadigt waardoor deze niet meer bleef drijven en dus een halflege tank aangaf. Na vervangen van de kurk door kunstof was dit probleem bij mij opgelost.

Reinier
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: hhbirnie op februari 13, 2017, 07:45:48 am
De kurk van mijn brandstofmeter was na een tijdje ook verzadigd en gaf het zelfde beeld. Vervangen en half jaartje later begon het weer. Plastic drijvertje uit daf 4 tonner geplaatst en probleem over. De test met brandstofsensor buiten de tank geeft zeker een controle of de onderdelen werken. Let ook op de aarde..... extra kabeltje naar je body EN !!!!!! als je stoel en kussen te dicht op je sensor zit dan geeft dat druk op de behuizing van het binnenwerk. Een koperspoeltje met een fragile pennetje wat er langs gaat om zo de hoogte van de brandstof om te zetten naar een stroompje op je meter.
Foto stuur ik even via de ktrmail, heb even geen foto gereed via dit forum
Gr Birnie
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 13, 2017, 23:43:29 pm
OK, allen eerst bedankt, ga 1 en ander uitproberen; laat resultaat wel horen.

Groet
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 19, 2017, 23:03:41 pm
Goedenavond,

Als vervolg op mijn tankmeter; omdat het metertje zelf ook niet zo fraai meer is, ben ik begonnen met het vervangen van de meter. Gevolg: de wijzer komt, bij het op contact zetten van de auto, wel in beweging, maar geeft zelfs niet het niveau van de oude tankmeter weer. Vraag: kan het zijn dat de nieuwe meter en de oude zender niet bij elkaar passen? Zoals gezegd, er is verder niets veranderd, behalve dat ik nog getankt heb, gewoon, voor de zekerheid.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 21, 2017, 21:42:25 pm
Verder: de nieuwe zender/vlotter gemonteerd, tank nog steeds vol, nieuwe meter geeft nu ongeveer halfvol aan bij op contact zetten van de auto (ongeveer dezelfde stand als de oude  meter deed);zou dit inderdaad een aarde-probleem zijn?
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Dodje op februari 21, 2017, 22:25:50 pm
is de impendans gelijk van de meter en de zender (ohm)    ik heb bij mijn dodge er een potmeter tussen gezet

Cees S
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 21, 2017, 22:57:31 pm
Spul is als setje aangeschaft, hoe ga ik dat vaststellen?
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: René op februari 22, 2017, 10:02:59 am
Waarschijnlijk is de vlotter een model dat voor 12 Volt is.
Heb hetzelfde probleem bij Dodge van kennis gehad waar ook
hetzelfde probleem zich voordeed.
Bij andere goedwerkende benzine meter weerstand gemeten van de
vlotter en deze bleek geheel af te wijken met de nieuwe.
Vlotters gewisseld en probleem weg.

René.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 22, 2017, 19:11:58 pm
Het heet, voor zowel de meter als de vlotter, 12 volt te zijn; zou dus moeten kunnen. Ga eens iets met een extra aarde-draad proberen.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 22, 2017, 23:04:27 pm
Vlotter aan aarde, buiten de tank: werkt prima, meter geeft gewoon goed aan! Gelukkig: zaakje ingebouwd, weer aan aarde en, helaas, weer niet: iemand een goed idee?
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Dodje op februari 22, 2017, 23:55:04 pm
lijkt me lekspanning, (soort kortsluiting in de lamelen ) zou toch een andere vlotter even proberen
Cees S
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Cees C. op februari 23, 2017, 08:30:27 am
Vlotter aan aarde, buiten de tank: werkt prima, meter geeft gewoon goed aan! Gelukkig: zaakje ingebouwd, weer aan aarde en, helaas, weer niet: iemand een goed idee?
Bij mij exact hetzelfde. Buiten tank werkt alles feilloos, erin is het drama. Na veel pogingen en irritaties de handdoek maar in de ring gegooid >:(. Kijk af en toe in tank en kan aardig inschatten wat ik nog kan rijden.

gr.
Cees C.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Rob N op februari 23, 2017, 08:30:56 am
Lijkt een elektrisch probleem
Kan het zijn dat er een kortsluiting is in de meter?
Uit de tank werkt hij en in de tank niet
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Dodje op februari 23, 2017, 17:26:55 pm
dat zei ik......   een soort lekspanning in de lammelen...

Cees S
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Burly op februari 23, 2017, 19:13:32 pm
Geen vlotter van kurk?
Andere suggestie klinkt misschien dom, maar kan de arm in de tank helemaal vrij bewegen? En kan hij zijn volle "range" bewegen?
Als je buiten de tank goede resultaten krijgt lijkt het mij geen electrisch probleem. Meet buiten de tank eens de "diepte" van de beweging van de vlotter, en meet daarna eens de diepte van de tank. Als deze niet overeenkomen heb je een mogelijke oplossing: bij buigen van de arm.

Voorlopig gok ik op een verzadigde kurk...

Reinier
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 23, 2017, 23:41:43 pm
Laatste update: het werkt, maar nog niet helemaal naar tevredenheid.
Buiten tank, aardedraad aangesloten, meter loopt op tot driekwart, ook bij maximale uitslag van de vlotter; meter dus gewoon niet geijkt(?).
Spul ingebouwd, meter slaat uit naar ongeveer half: lijkt dat vlotter al een maximale slag heeft bereikt, zonder dat de maximale uitslag van de vlotter-zender is bereikt.
Stang van de vlotter in een wilde vorm gebogen: meter slaat ook in de tank uit naar driekwart: jippie!!!!

Volgende probleem(je): zou de meter nog ' bij te stellen' zijn?  Heb de motor nog niet gestart, maar neem niet aan dat de meter dan uit gaat slaan naar ' vol'.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Cees C. op februari 24, 2017, 08:58:43 am
Geen vlotter van kurk?
Andere suggestie klinkt misschien dom, maar kan de arm in de tank helemaal vrij bewegen? En kan hij zijn volle "range" bewegen?
Als je buiten de tank goede resultaten krijgt lijkt het mij geen electrisch probleem. Meet buiten de tank eens de "diepte" van de beweging van de vlotter, en meet daarna eens de diepte van de tank. Als deze niet overeenkomen heb je een mogelijke oplossing: bij buigen van de arm.

Voorlopig gok ik op een verzadigde kurk...

Reinier
Dat vrije bewegen heb ik ook aan gedacht. Helaas is dat niet te controleren. Heb al wel met een camera in de tank gekeken maar kwam hiermee niet verder.

gr.
Cees C.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Rob N op februari 24, 2017, 09:07:59 am
Volgende probleem(je): zou de meter nog ' bij te stellen' zijn?  Heb de motor nog niet gestart, maar neem niet aan dat de meter dan uit gaat slaan naar ' vol'.

Waarom zou de meter naar vol gaan als de motor loopt en niet als de motor uitstaat?
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Rob N op februari 24, 2017, 09:10:09 am
Dat vrije bewegen heb ik ook aan gedacht. Helaas is dat niet te controleren. Heb al wel met een camera in de tank gekeken maar kwam hiermee niet verder.

gr.
Cees C.

Tuurlijk is dit te controleren
Neem een ijzerdraadje ietsje langer dan de arm van de sensor en beweeg daarmee in de tank.
Raakt hij iets dan is er geen vrije slag
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Cees C. op februari 24, 2017, 12:19:58 pm
Is een idee. Ga ik eens proberen, bedankt.

gr.
Cees C.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 24, 2017, 13:00:55 pm
Waarom zou de meter naar vol gaan als de motor loopt en niet als de motor uitstaat?

Lijkt mij dus ook niet, dus ik vraag me af hoe ik de meter parallel met de sensor kan laten lopen.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: hhbirnie op februari 26, 2017, 10:29:11 am
Ik heb ook tijden lopen modderen. Buiten de tank geen probleem in de tank een drama. Waar ik ook achter kwam was dat niet alle sensors het zelfde zijn. De haakse bocht die net onder de sensor zit is soms groter dan de ander. Als de sensor in de tank zit werkt hij goed tot 3/4 vol. Is de tank voller dan gaat het armpje knel lopen tegen de tank rand.
Gr Birnie
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op februari 26, 2017, 13:11:05 pm
Ik heb ook tijden lopen modderen. Buiten de tank geen probleem in de tank een drama. Waar ik ook achter kwam was dat niet alle sensors het zelfde zijn. De haakse bocht die net onder de sensor zit is soms groter dan de ander. Als de sensor in de tank zit werkt hij goed tot 3/4 vol. Is de tank voller dan gaat het armpje knel lopen tegen de tank rand.
Gr Birnie

Helemaal mee eens; komt nu wel bij dat de sensor-weerstand bij vol niet terugzakt naar nul, maar ongeveer 9 ohm blijft doormeten, en daarmee niet 'vol' gaat aangeven: slechte vlotter helaas
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op april 11, 2017, 21:10:23 pm
Update,

Heb geprobeerd de vlotterarm optimaal te buigen, net te mooi en toen kapot, jammer.
Nieuwe vlotter, zelfde probleem, zo netjes mogelijk gemaakt, tank vol, meter slaat ongeveer uit tot half-vol, jammer, probleem dus niet opgelost helaas.

Jedek.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: rmeer op april 11, 2017, 21:24:10 pm
Joop, is je aarde dan wel juist vanuit je bekabeling? Wat gebeurd er als je een extra aarde draad trekt naar je meter?
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op april 11, 2017, 21:53:04 pm
Rob,

Heb op de vlotter een extra aardedraad geplaatst; zal dit op de meter ook eens proberen; viel me wel op dat na het tanken de meter eerst 1/4 aangaf, later, tijdens de rit werd dit toch 1/2: raar toch?
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: rmeer op april 12, 2017, 08:58:02 am
Joop,

tot een week of vier gelden kwam mijn brandstofmeter ook niet verder dan 1/2volondanks dat de tank vol zat.
bij nader onderzoek bleek dat de moer op mijn ampere meter los zat. hierop zitten de draad naar de contactschakelaar en naar de brandstofmeter. doordat de draad geen juiste sluiting had op de meter kon er niet voldoende "stroom" naar de brandstofmeter. bout aangedraaid en probleem verholpen.
check dus even of je kabel goed vast zit en of er geen corrosie op zit.
Amperemeter heeft een "aanvoerpoot" van 6v en er gaat ook weer 6v uit naar de schakelaar - brandstofmeter en er zit een derde draad aan.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Jedek op april 12, 2017, 21:02:14 pm
Rob,

Ga ik natuurlijk nazien; bijkomend is wel dat de meter met ingebouwde vlotter duidelijk een ander niveau aangeeft dan wanneer de vlotter is ingebouwd.
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: hhbirnie op augustus 06, 2022, 10:45:54 am
Zoals veel jeep rijders had ik me ook een tijdje neer gelegd bij het slecht werken van m'n brandstof opnemer. Vele malen de meter er uit, opnemer uit de tank, bedrading met extra massa gecontroleerd. En ja alles werkt naar behoren. Alles ingebouwd soms werkte het goed en soms niet maar na een tijdje weer het zelfde probleem. Of volle uitslag of niks.
Toen besloot ik een oude opnemer eens uit elkaar te halen. Zie hier onder de foto's.
(https://live.staticflickr.com/65535/52267030340_e739bc1c83_c.jpg)
De klinknageltjes er uit geboord.
(https://live.staticflickr.com/65535/52267030370_a23dcb09b0_c.jpg)

(https://live.staticflickr.com/65535/52266558318_a9e8699c32_c.jpg)
Het driehoektriangeltje is de opnemer.
(https://live.staticflickr.com/65535/52266809389_bf2b41468a_b.jpg)
De draadomwonde strip is de variabele weerstand.
(https://live.staticflickr.com/65535/52267030325_b4d0990c31_b.jpg)
Hier zit het probleem. De las tussen het weerstandstripje en het ronde tonnetje. Als alles in gebouwd zit en je gaat op je stoel zitten drukt het kussen op de opnemer. Hier door wijkt het ronde tonnetje en het weerstandsstripje(draadbreuk ontstaat)
Je kan de breuk solderen of een druppeltje elektrolijm er op doen. Aangezien het weerstandsstripje ook iets beweegt heb ik tussen het weerstandsstripje en het huis een klein stukje plastic geschoven( van deksel van bakje chinees).
(https://live.staticflickr.com/65535/52266542771_5c991d459c_b.jpg)
De kurkendrijver zinkt na een half jaar/jaar. Ik heb de kurk in een potje met brandstof gehad en na een tijdje gaat deze van drijven naar zweven in de brandstof en uit eindelijk ligt de kurk onder in het potje met brandstof. Deze heb ik vervangen door een kunststofdrijver(Daf 4 tonner)
Hier onder een filmpje van een proef op stelling.
Wat je ziet:
De brandstofmeter heb ik rechtstreeks aangesloten op de accu.
De min aan het huis vd opnemer. Met de plus ga ik langs het weerstandsstripje. Zo kontroleer je of deze niet stuk is. De wijzer in de meter zal nu bewegen. Als je dit met 2 personen doet kan iemand het weerstandsstripje proberen te bewegen(alsof je op je stoel gaat zitten) Dit ter controle of je een draadbreukje hebt.
In het 2e gedeelte vh filmpje is alles weer in elkaar gezet en een controle uit gevoerd met de opnemer.
Het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=jq40QYAvxEI






Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Cees C. op augustus 06, 2022, 19:29:23 pm
Mooi filmpje en duidelijke foto's Hans. Ik kan weer aan de slag ;D

Gr.
Cees
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: frankske123 op augustus 06, 2022, 23:12:49 pm
Ben al aan mijn 3de vlottertje toe. Krijg dat ding niet op maximum. Alles geprobeerd qua aarding. Mijn 3de vlotter is voor 6 en 12 Volt. Ben benieuwd. Heb zelfs al een opstelling gemaakt gehad op mijn werktafel met een 12 volt batterij. Noppes. Volgens info van een handelaar zou ik 6 volters gebruiken. Die zouden maar een halve tank aangeven. ???? Heb ook eens ergens op een amerikaanse site gelezen dat bij repro benzinetanks het bochtje van het armpje boven aan het scharniertje schuurt tegen de rand van de vulopening en daarom niet volledig bovendrijft bij volle tank. ???
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: hhbirnie op augustus 07, 2022, 09:27:41 am
Als je een proef opstelling hebt gemaakt dan zou je precies de werking kunnen zien. Dan maakt het in mijn beleving niet uit 6 of 12 volt. Dus misschien de opstelling nog eens over doen en goed kijken wat er gebeurt.
Dat het bochtje tegen de rand komt heb ik vaker gehoord. Aangezien je meerdere vlotters heb moet je in een een gat maken zodat je met een hulpstuk de arm kan bedienen, dan zou je dit kunnen controleren.
Succes Hans
Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Carlo op augustus 07, 2022, 22:29:30 pm
Ik dacht dat er geen verschil tussen 6V en 12V vlotters en benzinemeters was?
Alleen bij het 12V circuit moet er een extra weerstand tussen omdat ie anders te veel aangeeft.

Titel: Re: Brandstofmeter
Bericht door: Remko op augustus 30, 2022, 20:46:38 pm
Ik hoorde afgelopen weekend iemand met een zelfde probleem.

Schijnt dat er in de tank een rand / lip naar beneden staat net onder/bij de ingang waar de vlotter naar binnen moet.

Het stangetje van de vlotter komt tegen deze lip aan (kan tegen deze lip aankomen)

Hierdoor kan er of een lekstroom ontstaan of kan bijv de weerstand gelijk blijven maar de vlotter verder omhoog komen boven op de peut (stangetje buigt dan)

Het plaatselijk bijwerken (stukje wegnemen) van deze lip/rand kan een oplossing zijn.