Auteur Topic: Benzine  (gelezen 14526 keer)

Offline Duco

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 488
Re:Benzine
« Reactie #15 Gepost op: april 23, 2011, 23:59:09 pm »
ik heb al het een en ander in voertuigen gegooit.
in de jeep bezine met water, dat kwam van mijn werk uit een FRC.
niks aan de hand de jeep deed het prima.
in de weasel benzine met diesel, ook dat kwam uit een FRC iemand verkeert getankt.
wel een rook gordijn maar deed het er prima op.
in de M8 benzine van zes jaar oud, wel vermengt met nieuwe benzine.
maar loopt er goed op.

MMMZZZLLL Duco
willys/ford jeep mix van beide
white scout car G67
wla/wlc in veel delen
en veel te veel spul wat er bij komt kijken nou

Offline beep

  • Private
  • *
  • Berichten: 3
Re: Benzine
« Reactie #16 Gepost op: april 20, 2017, 16:56:01 pm »
Sinds begin dit jaar is de benzine 95 e5 overschakelt naar 95 e10.
Dus de bio ethanol waarde is gestegen naar 10%.
Hoe zit dit nu met onze ww2 voertuigen?
Deze benzine zou nog minder lang "houdbaar" zijn en agressief voor dichtingen, rubber leidingen, etc.
Iemand die hier iets meer over weet?

Grtzz

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 166
Re: Benzine
« Reactie #17 Gepost op: april 20, 2017, 21:30:50 pm »
Ethanol moet je zeker vermijden, niet alleen met onze oude voertuigen maar eigenlijk met elke auto ouder dan een jaar of 6! Die troep vreet niet alleen je flexibele leidingen en membranen op maar tast ook sommige metalen aan. In Nederland is het nog niet algemeen verkrijgbaar maar in bijv. Frankrijk wel, en is herkenbaar aan de 'E' toevoeging in de naam. Als je twijfelt gewoon 98 tanken, daar zit die rotzooi nog niet in.
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline beep

  • Private
  • *
  • Berichten: 3
Re: Benzine
« Reactie #18 Gepost op: mei 31, 2017, 11:23:09 am »
Ik heb altijd 95 getankt in onze dodge. Onze voertuigen hebben namelijk een erg lage compressieverhouding, tussen de 5,5:1 & 6,8:1. Ik dacht altijd, hoe lager de compressieverhouding, hoe lager het octaangetal (RON).
Als k dan nu 98 zou tanken zou ik ook de ontsteking moeten aanpassen dan?
Ofwel additieve bijvoegen? Iemand ervaring met de nieuwe e10 benzine?

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 502
Re: Benzine
« Reactie #19 Gepost op: juni 01, 2017, 22:12:10 pm »
Ook bij een CR van 1:8 of 9 zou je nog gewoon 95 er in moeten kunnen stoken.
Als 98 er in gooit zal je daar weinig van merken.

Ik heb een tijdje gehad dat mijn (echte) Mini pingelde met 95 en met 98 niet. Uiteindelijk de ontsteking iets later gezet en nu gaat het weer prima op 95 en een CR van 1:9,8. Voor de rest maakte het in vermogen niets uit. Maar met 98 kan je de ontsteking dus iets vroeger zetten en dat geeft (in principe) iets meer vermogen.

« Laatst bewerkt op: juni 01, 2017, 22:16:19 pm door Carlo »
Dodge WC62, 1943

Offline Pascal.

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 102
Re: Benzine
« Reactie #20 Gepost op: juni 09, 2017, 18:43:07 pm »
Ik heb natuurlijk het geluk dat in het brandstof systeem van een WLA geen rubbertje te vinden is...op het rubber na onder de benzinekraandop.
De vlotter, een zgn. 'Rubber Ducky' is bestand tegen ethanol.
Grappig is wel; op E95 haal ik 1 :  14, terwijl op Super98 ik makkelijk 1 : 17 haal...

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 166
Re: Benzine
« Reactie #21 Gepost op: juni 10, 2017, 00:57:19 am »
Het vreet niet alleen rubber en kunststof aan, maar ook sommige metalen. Bij moderne auto's wordt hier rekening mee gehouden en is er geen probleem.

Gelukkig speelt dit probleem voornamelijk in Frankrijk, maar vroeger of later begint de milieu-maffia hier er ook over...
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline Pascal.

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 102
Re: Benzine
« Reactie #22 Gepost op: juni 10, 2017, 10:11:36 am »
Verbeter me wanneer ik onzin uitkraam, maar ik heb altijd begrepen dat ethanol water aantrekt.
De kans bestaat dus, wanneer voertuigen lang stilstaan met een E-benzine dit doorroesten van zelfs stalen tanks kan geven.
Of ethanol op zichzelf al schadelijk is voor metaal betwijfel ik....aluminium misschien.

Offline Cees C.

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 158
Re: Benzine
« Reactie #23 Gepost op: augustus 02, 2017, 12:09:54 pm »

Offline Menno

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 145
Re: Benzine
« Reactie #24 Gepost op: september 19, 2021, 21:16:10 pm »

Afgelopen jaren is de ethanol toevoeging van 95 aardig verhoogd, nu meen ik 15%
Van 98 is momenteel de toevoeging 5%

Wanneer de 95 lang staat verandert de ethanol in water, dus roestvorming in het bransdstofsysteem
Bij 98 treedt dit veel minder op

Dus advies:  tank 98 en stel de ontsteking daarop vroeger af

gr  Menno

As't nait kin zoals 't mout, din mout 't moar zoals 't kin.

Diamond 969A 
en nog wat

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 502
Re: Benzine
« Reactie #25 Gepost op: september 20, 2021, 07:01:36 am »
Afgelopen jaren is de ethanol toevoeging van 95 aardig verhoogd, nu meen ik 15%
Van 98 is momenteel de toevoeging 5%

Wanneer de 95 lang staat verandert de ethanol in water, dus roestvorming in het bransdstofsysteem
Bij 98 treedt dit veel minder op

Dus advies:  tank 98 en stel de ontsteking daarop vroeger af

gr  Menno

95 = E10 = maximaal 10%
98 = E5 = maximaal 5%

Deze percentage mogen er in zitten maar dat hoeft niet perse, kan ook (iets?) lager zijn.
Dodge WC62, 1943

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 166
Re: Benzine
« Reactie #26 Gepost op: september 20, 2021, 12:00:23 pm »
Het is vrij simpel om zelf ethanol uit benzine te halen, maar het nogal een gedoe om dat voor grotere hoeveelheden te doen.

Misschien is 'ethanol killer' een optie?
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 419
Re: Benzine
« Reactie #27 Gepost op: september 20, 2021, 18:27:46 pm »
Staan zat filmpjes op you tube om de ethanol te verwijderen. Hier een voorbeeld.  https://www.youtube.com/watch?v=onCG7mIprfE

Maar zolang je even goedzoekt naar de juiste benzine pomp schelt het een hoop geklieder....
Gr Hans

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.106
  • Remko Gooijert
Re: Benzine
« Reactie #28 Gepost op: september 20, 2021, 22:14:12 pm »
Het is vrij simpel om zelf ethanol uit benzine te halen, maar het nogal een gedoe om dat voor grotere hoeveelheden te doen.

Misschien is 'ethanol killer' een optie?

Tja, de ethanol uit E10 halen is nog al een gedoe. 

Om 10% ethanol uit de brandstof te halen moet dit dan minstens 10% goedkoper zijn dan brandstoffen met (bijna) geen ethanol. En dat is het bijna niet, dus een hoop gedoe voor weinig "winst"

Als je goedkopp wil, is dit een verkeerde hobby.

p.s.

Een collega van mij vertelde dat er in de Ultimate van BP zelfs helemaal geen ethanol zit. Hij heeft 'onderzoek' gedaan met de premium brandstoffen en gemeten hoeveel % er daarwerkelijk in de E5 zit. Dit is bij sommige merken dus gewoon 0%. (hij gebruikt zelf ook in oude voertuigen deze "E5" en aan de andere kant van het spectrum E85 voor de racerij)
Remko

G503 1943 MB
G622 198628 (matching #) U.S.N. 107917
G529 T3  B 50633 serial 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (Sold)
Swiss infantry hand/horse cart

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 166
Re: Benzine
« Reactie #29 Gepost op: september 23, 2021, 12:39:11 pm »
Een collega van mij vertelde dat er in de Ultimate van BP zelfs helemaal geen ethanol zit. Hij heeft 'onderzoek' gedaan met de premium brandstoffen en gemeten hoeveel % er daarwerkelijk in de E5 zit. Dit is bij sommige merken dus gewoon 0%. (hij gebruikt zelf ook in oude voertuigen deze "E5" en aan de andere kant van het spectrum E85 voor de racerij)

Interessant, welke merken zij nog meer ethanol-vrij?

Uiteraard is er geen enkele garantie dat ze ook ethanol-vrij blijven...
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942