Auteur Topic: knipperlicht aansluiten  (gelezen 39543 keer)

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
knipperlicht aansluiten
« Gepost op: maart 05, 2012, 09:55:00 am »
Hoi

wie kan me helpen aan het schema, voor het aansluiten van de knipperlichten, en dan bedoel ik op de amerkaanse manier achter, dus rem knipperlicht gecombineerd,
er is laatst wat over de list gegaan, maar er heeft ooit ook eens een artikel in het clubblad gestaan, met foto van de schakelaar hoe precies aan te sluiten

heeft iemand dit nog in zijn bestand??

thanks...............
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Wim van Snippenberg

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 397
  • 41Jeepers. Mede-oprichter KTR.
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2012, 13:01:14 pm »
Ronald, zowel Remko Gooijert als Paul E. hebben dit al eens in het Forum behandeld. Ik dacht ergens in 2009.
Mocht je het niet kunnen vinden, stuur mij dan even jouw email adres, dan stuur ik jou de gewenste info.

Met vriendelijke groet
Wim van Snippenberg
41Jeepers
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2012, 13:03:37 pm door Wim van Snippenberg »
Willys MB, Slat Grill, I06I28, december 1941;
British 10 cwt GS-trailer No. 1 1943;
British 10 cwt Mortar ammunition trailer 1944;
British Airborne trailer MKI;
Willys Overland Stake Bed 1956;

BSA charging set 1943;
British Wireless Set No. 19 MkIII.

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2012, 14:03:59 pm »
Van een VW forum getrokken:



Hierbij mijn schema voor een gecombineerd remlicht-knipperlicht. Zoals je kunt zien in het schema is dit dus met een driedraadse richtingaawijzerschakelaar.
In feite is het niet zo moeilijk: met de richtingaanwijzerschakerlaar stuur je 2 relais: eentje voor links en eentje voor rechts. Elk relais heeft 2 omschakel contacten. Op het ene omschakelcontact komt de achterste lamp(remlicht/knipperlicht) aan het 2e omschakelcontact het voorste knipperlicht. Als de richtingaanwijzerschakelaar  in de middenstand staat zijn beide relais niet ingeschakeld. de achterste lapmen zijn beide verbonden met de remlichtschakelaar: Als je remt gaan beide lampen dus gewoon branden. Ga je nu b.v. linksaf richting aangeven dan schakelt het linker relais om. De lampen die hier op aangesloten zitten schakelen nu beide naar de cligniateur (moeilijk woord voor knipperlichtautomaat) en gaan dus knipperen. Het andere realis blijft zoals hij was: de andere achterlamp blijft dus verbonden met de remlichtschakelaar. Het knipperlicht rechtsvoor maakt nergens verbinding mee dus die doet niks.
Wat voor relais moet je gebruiken? Ik  gebruik meestal voor deze schakeing (heb eran een stuk of tien gemaakt denk ik) van die japanse electronica relais. Deze kunnen een stroom schakelen van ongeveer 5-7 ampere per contact (= voldoende) De relais zijn klein en vierkant: meestal plak ik ze met goeie isolatietape ergens aan een steun achter de kilometerteller. Eventueel met daaronder een extra tyre-rap. deze dingen kosten 8-10 euro dacht ik.
Let wel op de spoelspanning: is je bus 6V heb je 6V relais nodig; is tie 12V uiteraard moet je 12V versies nemen (Wel gelijkspanning vragen: er is ook een wisselspanningversie te koop: Die kan wel eens doorbranden op gelijkspanning!)
De knipperlichtautomaat heb ik de meest simpele getekend. Er zijn er ook die nog allerlei hulpcontacten hebben (aansluiting voor het controlelampje; massa-aansluiting) Afhankelijk van de gebruikte versie moet je daar dus wel of niet iets aan aanpassen. Heb je b.v. een exemplaar met een massaaansluiting moet je die wel aansluiten anders zal tie het niet doen.


Grtz Moos
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2016, 16:09:47 pm door Moos »
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Molly Ratchet

  • Gast
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2012, 14:23:39 pm »
Dat was het arikel "Een knipperlichtrelatie" in Magazine 2-2008
Misschien dat iemand het even in kan scannen want mijn scanner doet een beetje "engels "momenteel .

Ed.

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2012, 14:38:38 pm »
Ronald, zowel Remko Gooijert als Paul E. hebben dit al eens in het Forum behandeld. Ik dacht ergens in 2009.
Mocht je het niet kunnen vinden, stuur mij dan even jouw email adres, dan stuur ik jou de gewenste info.

Met vriendelijke groet
Wim van Snippenberg
41Jeepers
Hoi,
Het stond in KTR magazine nr.1/2008   pagina 58 en 59. Mocht je deze niet hebben hoor ik het wel of je moet hem al van Wim gekregen hebben.Ik heb inmiddels hier en daar een draad er bij getrokken maar nog niet aangesloten op de schakelaar. Kan je verder nog geen tips geven adv mijn bevindingen.
Gr hans

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2012, 14:46:38 pm »
Ed, Ik zet jou in gescande versie die je mij gestuurd hebt vanavond wel even hier op de site.
Mijn nieuwe functie lijkt beetje op onderstaande link  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=pqvauwKu1GU&feature=related

Gr Birnie

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: maart 05, 2012, 15:06:23 pm »
Hoi,
Het stond in KTR magazine nr.1/2008   pagina 58 en 59. Mocht je deze niet hebben hoor ik het wel of je moet hem al van Wim gekregen hebben.Ik heb inmiddels hier en daar een draad er bij getrokken maar nog niet aangesloten op de schakelaar. Kan je verder nog geen tips geven adv mijn bevindingen.
Gr hans

Hoi Hans

in ktr nr.1-2008 58/59 staat alleen een art. over de apk? heb ik hier voor me liggen.
ik zocht het schema om aan te sluiten, wat in een clubblad stond, volgens mij door R.v.Riel geschreven, hoe je het op de usa manier aansluit kompleet met nr's en foto's vd schakelaar, gewoon met 1 relais, dus niet zo als het schema van Moos. hoe het natuurlijk ook kan.

Ed, thanks heb net heel de stapel weer doorzocht, heb 4 bladen uitgeleend, dus ook 2-2008, geen wonder dat ik het niet kon vinden :-\, gisteren ff bladen van '82 tot heden door zitten snuffelen, kom je toch ook wel weer leuke dingen tegen ;D

Wim, ik heb je een pm gestuurd met m'n mailadres, misschien dat je het door kunt mailen,

mvg,
Ronald
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Cees C.

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 162
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2012, 15:42:57 pm »
Je moet hier wel een aparte knipper-schakelaar voor hebben. Gaat niet met een  normale schakelaar.

grtz.
Cees

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2012, 16:40:21 pm »
Wim en Hans bedankt voor de scan's :duimomhoog:
zie nu ook dat de schrijver van het art. in het clubblad een ene Ed is  :oeps:

sorry Ed ;D
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2012, 17:25:19 pm »
volgens mij is dit niet de goede Hans, om het op zijn amerkaans te doen

deze moet je hebben, dezelfde als op de scan's die je me stuurde


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Molly Ratchet

  • Gast
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2012, 18:18:21 pm »
Wim en Hans bedankt voor de scan's :duimomhoog:
zie nu ook dat de schrijver van het art. in het clubblad een ene Ed is  :oeps:

sorry Ed ;D


 :-* ;D

Offline Wim van Snippenberg

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 397
  • 41Jeepers. Mede-oprichter KTR.
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: maart 07, 2012, 10:11:13 am »
Door o.a. de firma Walck in de US worden nieuwe richtingaanwijzer schakelaars aangeboden voor montage op de stuurbuis. Deze zijn volledig bedraad voor het Amerikaanse systeem.
Hun website is http://walcks4wd.com/ en dan zoeken bij electrical of signal turning switch, het partnumber is    947348 .

m.v.g.
Wim van Snippenberg
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2012, 10:16:25 am door Wim van Snippenberg »
Willys MB, Slat Grill, I06I28, december 1941;
British 10 cwt GS-trailer No. 1 1943;
British 10 cwt Mortar ammunition trailer 1944;
British Airborne trailer MKI;
Willys Overland Stake Bed 1956;

BSA charging set 1943;
British Wireless Set No. 19 MkIII.

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #12 Gepost op: maart 07, 2012, 12:30:34 pm »
Hierbij een schema voor de RW 2009 schakelaar van histoparts


Hans

heb ff op de site gekeken van Historparts, moet zelf ook een nieuwe hebben de mijne is kapot, de foto vd schakelaar die jij laat zien is NIET de RW2009 op de site, maar RW2001, lijken wel op elkaar, maar andere aansluitingen!!

mvg,
Ronald
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Dodje

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 489
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #13 Gepost op: maart 07, 2012, 13:13:38 pm »
als houtworm, heb ik altijd geleerd dat de letters cq cijfers op schakelaars een vaste aanduiding zijn ( gestandariseerd) in ieder schema zou dat het zelfde moeten zijn.
het maakt dan dus niet uit of je de 2001 0f 2009 schakelaar hebt, gewoon de nummers aanhouden.

Cees s
Dodge wc 51 (01874)

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:knipperlicht aansluiten
« Reactie #14 Gepost op: maart 07, 2012, 13:27:26 pm »
je hebt toch de verkeerde schakelaar gekregen Hans :gestoord:

aansluiting 49a zit op schakelaar RW2001 en NIET op RW2009

daar hoort op te zitten,
aansluiting 15/54 voor de knipperautomaat
aansluiting S voor de rem-schakelaar
aansluiting K (2x in het midden) voor conrole lampje, appart aangesloten op de voor knipperlichten
en 2 aansluitingen voor links en 2 voor rechts knipperlicht, voor en achter appart

hoop nu wel dat ik de goede toegestuurd krijg ???, heb hem gisteren ook besteld de RW2009
mvg,
Ronald
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944