Voertuigenforum > Algemene techniek en voertuigmarkeringen
knipperlicht aansluiten
Ronald H.:
Hoi
wie kan me helpen aan het schema, voor het aansluiten van de knipperlichten, en dan bedoel ik op de amerkaanse manier achter, dus rem knipperlicht gecombineerd,
er is laatst wat over de list gegaan, maar er heeft ooit ook eens een artikel in het clubblad gestaan, met foto van de schakelaar hoe precies aan te sluiten
heeft iemand dit nog in zijn bestand??
thanks...............
Wim van Snippenberg:
Ronald, zowel Remko Gooijert als Paul E. hebben dit al eens in het Forum behandeld. Ik dacht ergens in 2009.
Mocht je het niet kunnen vinden, stuur mij dan even jouw email adres, dan stuur ik jou de gewenste info.
Met vriendelijke groet
Wim van Snippenberg
41Jeepers
Moos:
Van een VW forum getrokken:
Hierbij mijn schema voor een gecombineerd remlicht-knipperlicht. Zoals je kunt zien in het schema is dit dus met een driedraadse richtingaawijzerschakelaar.
In feite is het niet zo moeilijk: met de richtingaanwijzerschakerlaar stuur je 2 relais: eentje voor links en eentje voor rechts. Elk relais heeft 2 omschakel contacten. Op het ene omschakelcontact komt de achterste lamp(remlicht/knipperlicht) aan het 2e omschakelcontact het voorste knipperlicht. Als de richtingaanwijzerschakelaar in de middenstand staat zijn beide relais niet ingeschakeld. de achterste lapmen zijn beide verbonden met de remlichtschakelaar: Als je remt gaan beide lampen dus gewoon branden. Ga je nu b.v. linksaf richting aangeven dan schakelt het linker relais om. De lampen die hier op aangesloten zitten schakelen nu beide naar de cligniateur (moeilijk woord voor knipperlichtautomaat) en gaan dus knipperen. Het andere realis blijft zoals hij was: de andere achterlamp blijft dus verbonden met de remlichtschakelaar. Het knipperlicht rechtsvoor maakt nergens verbinding mee dus die doet niks.
Wat voor relais moet je gebruiken? Ik gebruik meestal voor deze schakeing (heb eran een stuk of tien gemaakt denk ik) van die japanse electronica relais. Deze kunnen een stroom schakelen van ongeveer 5-7 ampere per contact (= voldoende) De relais zijn klein en vierkant: meestal plak ik ze met goeie isolatietape ergens aan een steun achter de kilometerteller. Eventueel met daaronder een extra tyre-rap. deze dingen kosten 8-10 euro dacht ik.
Let wel op de spoelspanning: is je bus 6V heb je 6V relais nodig; is tie 12V uiteraard moet je 12V versies nemen (Wel gelijkspanning vragen: er is ook een wisselspanningversie te koop: Die kan wel eens doorbranden op gelijkspanning!)
De knipperlichtautomaat heb ik de meest simpele getekend. Er zijn er ook die nog allerlei hulpcontacten hebben (aansluiting voor het controlelampje; massa-aansluiting) Afhankelijk van de gebruikte versie moet je daar dus wel of niet iets aan aanpassen. Heb je b.v. een exemplaar met een massaaansluiting moet je die wel aansluiten anders zal tie het niet doen.
Grtz Moos
Molly Ratchet:
Dat was het arikel "Een knipperlichtrelatie" in Magazine 2-2008
Misschien dat iemand het even in kan scannen want mijn scanner doet een beetje "engels "momenteel .
Ed.
hhbirnie:
--- Citaat van: Wim van Snippenberg op maart 05, 2012, 13:01:14 pm ---Ronald, zowel Remko Gooijert als Paul E. hebben dit al eens in het Forum behandeld. Ik dacht ergens in 2009.
Mocht je het niet kunnen vinden, stuur mij dan even jouw email adres, dan stuur ik jou de gewenste info.
Met vriendelijke groet
Wim van Snippenberg
41Jeepers
--- Einde van citaat ---
Hoi,
Het stond in KTR magazine nr.1/2008 pagina 58 en 59. Mocht je deze niet hebben hoor ik het wel of je moet hem al van Wim gekregen hebben.Ik heb inmiddels hier en daar een draad er bij getrokken maar nog niet aangesloten op de schakelaar. Kan je verder nog geen tips geven adv mijn bevindingen.
Gr hans
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie