Auteur Topic: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT  (gelezen 23733 keer)

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Gepost op: maart 20, 2012, 12:49:40 pm »
Hoe kan ik een jeeptrailer identificeren als zijnde een originele WWII Bantam T3 of Willys MBT.

Niet lang na dat de Jeep was geherintroduceerd aan de US Army en andere strijdkrachten in de US (USN etc.), werd het vaak gefotografeerd met een 37mm anti tak kanon er achter. Zelfs toen er voor het ontwerp gewicht bespaard moest worden, heeft de 'pintle-hitch' (trekhaak) het overleefd. Hoewel de jeep eind 1941 in productie genomen werd, was het zomer 1942 voordat de 1/4 ton jeep trailer zijn (of haar) opwachting maakte.

Het verhaal gaat dat Bantam (samen met Willys Overland)  de trailers mocht bouwen als compensatie voor het niet krijgen van het productie recht van de jeep.

Ik weet niet of dit een mythe is of dat het waarheid is, maar het eerste contract van 10.000 trailers ging naar Willys Ovrland, en het tweede contract voor 5.000 ging naar The Bantam Car Company.

Beiden begonnen de trailers te assembleren door gebruikt te maken van de bak en het frame die gemaakt werden door de American Central Manufacturing Company. Dit bedrijf maakte later ook de composite body's voor Ford en Willys later in de oorlog

Ik schat dat de productie van start ging bij Willys Overland in augustus 1942, en Bantam begon waarschijnlijk in september van dat jaar.

Het testen en goedkeuren van de ontwerpen schortten de deadlines wat op.
Documenten van het "Australian War Museum" laten zien dat veel van de vroege Willys en Bantam trailers werden verscheept naar Australi�, of een regerings-ontvangst locatie in de zuidelijke stille oceaan. Na dat de Australische regering de trailers in ontvangst genomen had, werden de data-plates verwijderd en werden ze overschilderd en voorzien van hun eigen versie van het "USA registratie nummer" welke aangeeft dat het Amerikaanse voertuigen zijn.

Sommige trailers die gevonden zijn in Australi� hebben hun data-plate nog wel. Maar ik neem aan dat deze trailers in Australische handen gekomen zijn buiten het originele 'Lend-Lease' programma. Het zijn waarschijnlijk trailers gebruikt door Amerikaanse en Britse eenheden die gevochten hebben in het zuidelijk stille oceaan gebied, en daar achtergelaten. Deze trailers duiken nog steeds her en der op.

De productie in beide fabrieken (Willys en Bantam) begon met ongeveer 500-600 trailers per week. tegen het eind van '42 en in begin '43 liepen de productie getallen op.  Contracten met beide fabrikanten werden gaande weg verlend tot ongeveer februari 1944. Dit is de datum dat de laatste Willys MBT trailers van de band liepen.

Misschien dat het eind van de oorlog in het zicht leek, en de heren bij Willys-Overland hun zinnen al gezet hadden op de productie van het CJ project, waarvoor een deel van de productie capaciteit, nu gebruikt voor de 1/4 ton trailers gebruikt kon worden.

Ik weet niet of Willys er zelf een handje in had om de productie van de trailers stop te zetten, Bantam bleef de trailers bouwen tot juni 1945.

Het vertragen van de opmars van de geallieerden door Itali�, Frankrijk, Belgi�,  Nederland en Duitsland eind 1944, heeft de Amerikaanse aanbestedingsambtenaren doen overwegen de annulering van het Willys contract te herzien.

Ze gaven verschillende andere bedrijven in de US groen licht om ook 1/4 ton trailers te gaan bouwen. Dit was in  april 1945, en duurde in sommige gevallen 4 maanden.

Onderstaande bedrijven werden gevraagd/bevolen om te gaan produceren, en er werden USA nummers voor uitgegeven, hoewel er door gebrek aan voorbeelden sommige contracten werden geannuleerd voor dat de productie kon beginnen. Het is interessant dathet ontwerp van die trailers was volgens het Bantam voorbeeld, dit was metname dat de schokbrekers met ring en moer werden vast gezet, i.p.v. de voor Willys gebruikelijke ring en split-pen.

Maerian Bantam Model T3               77632
Willys Overland Model MBT              64112
Spen
Strick Corporation T3                            518
GEMCO bouwde de T-1                        2938 http://1944willysmb.homestead.com/5.html
Fruehauf Trailer Co.  T-1 Trailer            975
Springfield Auto Works T6                    850
Pacific Car & Foundry Co. T3               1891
Utility Trailer Works                               492
Transportation Equipment Company     221
Checker Cab Co.  T-1 en CCM 12          774
Adam Black T-3 trailer                            527
Converto T-6 en T-7                               tussen 2100 en 6100
T-7 met  klep in het achterpaneel, metname voor de NAVY gebouwd


Note: Dit zijn getallen genoemd door Becker-Denzer, aangevuld met enkele van Dave Aro, een Converto enthousiasteling.

Dit zijn trailers die voorzien waren van de uitgegeven USA nummers, wat aangeeft dat ze geproduceerd zijn onder contract bij dat bedrijf.

aanvullende producenten zijn o.a.

Spen (USMC 1944)
Springfield Wagon, T-6 Trailer
Utility Trailer, N-1 Trailer
The Transportation Equipment Co.T1 Trailer
dataplate http://www.4x4wire.com/jeep/projects/rockdog/m100/IMG_0788.JPG

Van dit laatste rijtje is mij niet bekend hoeveel er van gemaakt zijn.

De uitzondering van de fabrikanten die het ontwerp van Bantam kopieerden, is de Converto company. Zij produceerden tenminste 3 verschillende types, dit is incl. een type die totaal niks met de standaard 1/4 ton te maken had, en die zelfs geen spatborden heeft. Dit was de zogenaamde "Dump-trailer". Deze trailers worden veel gevonden met 'Engineers' of 'Seabee' markeringen.

Een van de andere 2 typen is een exacte kopie van de Bantam, bij concerto een T-6 genoemd. Het tweede type is de zogenaamde T-7, deze heeft een klep in het achterpaneel.
 

Oderstaande kenmerken kunnen u helpen om de 1/4 ton WWII trailer the identificeren.


Kenmerken voor Bak en frame:
1)     Geproduceerd door de American Central Manufacturing Company voor Willys en Bantam. En waarschijnlijk ook andere bedrijven die fit on twerp big ACM hebben gekocht.

2)     ACM identificeerde elk frame door ten nummer in te slaan op de onderkant van de plaat waar de veer-pakket steun links voor aan vast gemaakt is. Je kunt dit nummer zien/vinden door de veer-pakket steun te verwijderen (4 bouten). Het makkelijkst is het om d.m.v. een roestborstel e.e.a. zichtbaar te krijgen.


3)     Vroege ACM productie was inclusief schokbreker montage punten in de Willys stijl (met split-pen) of met de Bantam stijl (moeren)



Er werd een W of B aan/bij het serie-nummer geslagen om identificatie makkelijker te maken, om snel te zien welke bak naar wie gestuurd moest worden.

4)     Bij latere ACM productie werden de schokbreker montagepunten niet meer aan het chassis bevestigd (vroeg was geklonken), zodat het frame incl bak universeel was. De koper van de trailers kon zelf de schokbreker montagepunten kopen en zelf monteren (middels bouten).  Zo werd voorkomen dat ACM verkeerde bak/chassis verstuurde naar de verkeerde klant.

5)     Een interessant ontwerp punt van de heel vroege productie is dat er GEEN achterste frame-balk is (onder het achterpaneel). Latere productie kregen een extra frame balk aan de achterkant. Dit was een zelfde balk als de 2 anderen die al ter hoogte van de voor- en achterkant van de spatborden gebruikt werden.

Een datum van wanneer deze omslag is geweest is niet helemaal bekend, maar er worst gesproken over een datum ergens in het begin van het eerste contract van Willys en Bantam. Te toename van sterkte is nogal vanzelfsprekend. Ook werd er een mogelijkheid gecreerd om een extra 'pintle' te plaatsen voor het maken van een tandem (of meerdere) opstelling.

Het door Willys geproduceerde TM 10-1230 van juli 1942 laat foto's zien van een trailer zonder de achterste dwarsbalk. Ik heb zelf een kopie van de Bantam TM 10-1281 waar op blz. 7 (smeerkaart) , 13 (remmerij), 17  (frame) en 27 (1/3 - 2/3 foto van de achterkant/zijkant GEEN achterste dwarsbalk te zien is.

Ik heb nog nooit een trailer gezien zonder de achterste dwarsbalk.
TM 10-1281 zie:  http://jeepdraw.com/images/jeepdraw/ADOBE_ACROBAT_FILES/TM-10-1281-TRAILER.pdf

6)     Er kunnen nummers en letters in de frame rails nabij de handrem geslagen zijn. Dit kan van alles zijn, van serie-nummer tot ACM nummer, van een nummer toegekend door een revisie bedrijf, een buitenlands inventaris nummer van de strijdkrachten tot een chassis nummer, benodigd voor een kenteken.

7)     De achterlicht montage beugels zijn met 2 bouten aan de frame rails bevestigd. Bij vroege productie trailers werden deze beugels aan het frame vast gelast. Dit zou gedaan moeten zijn tijdens productie in de fabriek. Als je een trailer hebt waar deze beugels gelast zijn, en er zijn geen gaten te bekennen dat deze met bouten vast gezeten hebben, kan het een indicatie zijn op een heel vroege productie trailer.

8 )     De vloer van een WWII trailer heeft ��n 'drain-hole' rechts achter in de bak, om evt. water wat er in komt er uit te kunnen laten lopen.  Na oorlogse M-100 en M-416 trailers hebben TWEE 'drain-holes',  eentje rechts achter en eentje links voor.

9)     Trailers die uitgerust zijn met 4 handvatten (elke hoek eentje) zijn de zogenaamde M-100 trailers.

10)  WWII trailers hebben VIER touwhaken aan elke kant, ��n aan de achterkant en twee aan de voorkant (waarvan eentje op de kop zit. Na-oorlogse trailers (Bantam Civilian = T-3C) hebben er DRIE aan elke kant.

11)  WWII trailers hebben geen montage punten om dekzeil beugels in te zetten. Na oorlogse Bantam T-3C's hebben dit wel.

Kenmerken voor de Data-plate:
1)     Als de data-plate ontbreekt, dan zullen er vier gaatjes in het voor paneel moeten zitten (als je er voor staat rechts boven) De gaatjes staan horizontaal net iets meer dan 3.250" (= 82,55mm) uitelkaar, en verticaal net meer dan 2.750" (=69,85mm)

2)     Als ze net zo ver uitelkaar staan horizontaal, maar minder hoog, dan is het een na oorlogse Bantam data-plate maat, of misschien een buitenlandse (niet US) replica data-plate die er op gemonteerd is geweest.

3)   Soms zijn de gaatjes dicht gelast door een vorige eigenaar. Licht schuren laat dan makkelijk zien of er gaatjes gezeten hebben, en of ze dich tgelast zijn. De maten zijn dan ook makkelijk te nemen van de dicht gelastte gaatjes.

Voor de verschillende data-plates die gebruikt zijn, vroeg en laat, Bantam en Willys heeft Robert de Ruyter een goed overzicht op zijn site.

http://rdrnl.home.xs4all.nl/4UWPTrailerPlates.html

Kenmerken van de as:
1)    Als de as in het midden een gegoten mof heeft, met een WO nummer ingegoten, dan is het een vroege productie Willys as. Dit type as is gemaakt van een jeep achteras, en een gegoten mof. wanneer ze bij Willys van dit type as afgestapt zijn in de productie is niet bekend, maar ik kan me voorstellen dat de gieterij meer - en andere belangrijke producten moest gieten dan deze moffen.

2)     Als er een lasnaad in het midden van de as zit, is dit een tweede serie Wilys as.

3)     Als het een gladde as is, dan is het en Bantam as. Dit ontwerp van Bantam kwam omdat ze geen bestaande assen van een jeep gebruikten en verbouwden.

Steun-poot (Landing Leg / Support Leg)

1)     Hetzelfde ontwerp werd gebruikt voor alle soorten trailers, met uitzondering van de Converto Dump trailers.

2)     De steun-poot werden aan het scharnier gebout, met bouten en 2 kroonmoeren. De moeren zitten aan de voorkant van het scharnier (swivvel).

Scharnier stuk (swivvel)

1)     Dit scharnier kan geidentificeerd worden door dat er 3 gaten in zitten, eentje voor helemaal omhoog, helemaal omlaag en eentje er tussen in.

2)     Het scharnier van de M-100 is gelijkend, alleen heeft deze 2 gaten, eentje voor helemaal omhoog en eentje omlaag.

Gietstuk:

1)     Het gietstuk zit aan elke kant vast aan de disselbalken et gietstuk vast met 2 kleinere bouten en door de balken en het gietstuk met 1 grote bout, deze bout is gelijk ook de bout waar de kettingen aan vast zitten. Ook zit er een bout doorheen wat als draaipunt dient voor het scharnier van de steun-poot.

2)     Het gietstuk heeft aan de zijkant een vetnippel en bovenop een gat met 1/4-20 draad voor een clip waar de verlichtingskabel mee vast komt.

Dissel balken:

1)     De disselbalken zijn onder de trailer gebout met 2 bouten. ook aan de gietstuk kant zitten 2 kleine en ��n grote bout.
Door dit gespiegelde ontwerp zijn de de disselbalken uitwisselbaar (links en rechts) op 2 gaten na, voor de clips om de kabel mee vast te zetten.

2)     Sommige trailers hebben nummers (eerder ook al genoemd) ingeslagen in de disselbalken. deze nummers zijn of wel door US strijdkrachten aangebracht tijdens revisie werkzaamheden, aangebracht door andere strijdkrachten , een serienummer voor trailers in dienst van andere mogendheden, nummers ingeslagen als 'framenummer' voor kentekenafgifte etc. mogelijk ook de nog aanwezige data-plates verwijderden. 

Achterlichten en Reflectors:

1)     Over het algemeen heeft Willys de achterlichten en reflector ringen van Corcoran-Brown gebruikt. De feitelijke reflectoren zijn over het algemeen van het type 'Grotelite 100'.

2)     Over het algemeen heeft Bantam de achterlichtunits gebruikt Arrow-Safety. De reflector ringen werden van Cororan-Brown gebruikt, en de reflectors zelf waren van het type Grotelite 100.

3)     Andere achterlichtunits en relectorringen zijn wel gebruikt, maar meestal gevonden op de latere productie van de trailers. Onduidelijk is of dit al in eerste hand gemonteerd was, of dat deze later geplaatst zijn door revisie bedrijven (rebuild facilities).

Zeker kan gezegd worden dat de Willys trailers voorzien waren van de merken hierboven genoemd, aangezien de productie al stopte in februari 1944.

Spatborden:
1)     Spatborden werden op alle trailers ge�nstalleerd, behalve de Converto Dump Trailer. De spatborden waren op alle types trailer hetzelfde.

2)     Een indicatie die refereert naar de producent van de trailer, en of de trailer al dan niet door een 'rebuild program' gegaan is, kan gegeven worden aan het type boutjes warmee e.e.a. vast zit.

Bantam Car company gebruikte over het algemeen boutjes met BC op de kop.
Willys Overland gebruikte met name boutjes met EC, A of AA markeringen op de kop.

3)     WWII trailers hadden (en hebben) RONDE spatborden. Sommige na oorlogse trailers (o.a. M-416) uit de USA hadden een hoekige (halve zeskant) vorm.

Er zijn WWII trailers bekend met hoekige (half zeskant) spatborden, maar dit zijn Australische en Britse trailers (vaak heel anders van opbouw (hout) en maatvoering)


Dit eerst voor nu, later meer.


Bronnen

http://jeepdraw.com/Chucks_Trailers.html
http://wwiijeepparts.com/Archives/JeepTrailer.html

gebruikt met toestemming van de auteurs.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2019, 21:35:27 pm door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2012, 12:53:06 pm »
Dit gaat iets worden   :duimomhoog:

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2012, 20:19:51 pm »
Allemaal leuk en aardig die info over de Bantam en Willys trailer. Ga zo door maar........

Hoe herken ik een WWII Britse jeep trailer????

Lijkt me ook wel een interessant onderwerp voor dit forum. Wellicht een new topic? Of houden we het bij de mainstream trailertjes?

Groet Dennis

for now...

http://jeepdraw.com/Trailer_English.html

en

http://horsa.bizland.com/OBLI/Trailer.htm

canadeesch

http://jeepdraw.com/Trailer_Canadian.html
http://bcoy1cpb.pacdat.net/trailers.htm

maar ik denk dat main stream MBT / T-3 het meeste voorkomt (en waar veel kopieën van gemaakt zijn) M-100 (bak 2" breder) M-416 (hoekige spatborden) en de NL polynorm.
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2012, 21:21:26 pm »
update
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.863
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re:Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #4 Gepost op: maart 28, 2012, 21:42:50 pm »
Er werd een W of B aan/bij het serie-nummer geslagen om identificatie makkelijker te maken, om snel te zien welke bak naar wie gestuurd moest worden.

Bij latere ACM productie werden de schokbreker montagepunten niet meer aan het chassis bevestigd (vroeg was geklonken), zodat het frame incl bak universeel was. De koper van de trailers kon zelf de schokbreker montagepunten kopen en zelf monteren (middels bouten).

Kan het zijn dat bij deze late producties die losse schokbreker montagepunten hadden, het serie-nummer niet vooraf gegaan werd door een B of W?
Op mijn 3 januari 1945 (Est) T3 staat het serienummer 126380 onder de veerpoot zonder B

Of is het gewoon zo dat eenmaal de productie bij Willys gestopt was het niet meer nodig was om de letter B te zetten....

Thanks
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2012, 22:04:41 pm »
Kan het zijn dat bij deze late producties die losse schokbreker montagepunten hadden, het serie-nummer niet vooraf gegaan werd door een B of W?
Op mijn 3 januari 1945 (Est) T3 staat het serienummer 126380 onder de veerpoot zonder B

Of is het gewoon zo dat eenmaal de productie bij Willys gestopt was het niet meer nodig was om de letter B te zetten....

Thanks


Johan,

Zo ver zit ik er nog niet in, maar wat je zegt kan, en het zou best kunnen, aangezien ACM geen onderscheid meer hoefde te maken tussen Bantam en Willys.

Heb zelf 1 T3 met een B bij het nummer, de ander zonder B.
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Autocar

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 920
Re: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2014, 12:32:56 pm »
Ik begrijp dat er ook Willys trailers zijn geproduceerd (vanaf januari 1944) met een zgn. Willys pakket, dat bestaat uit een trekhaak, twee ogen om de kettingen van de te slepen trailer te borgen en een kast achteraan rechts, middels 10 gaten gebout, om de stekkerdoos in te plaatsen. Zitten er zes gaten dan is het weer na-oorlogs. (blijkbaar)

Wie weet hier meer van?

Autocar

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #7 Gepost op: augustus 21, 2014, 22:09:08 pm »
Ik begrijp dat er ook Willys trailers zijn geproduceerd (vanaf januari 1944) met een zgn. Willys pakket, dat bestaat uit een trekhaak, twee ogen om de kettingen van de te slepen trailer te borgen en een kast achteraan rechts, middels 10 gaten gebout, om de stekkerdoos in te plaatsen. Zitten er zes gaten dan is het weer na-oorlogs. (blijkbaar)

Wie weet hier meer van?

Autocar

klopt....  schijnt, is mij verteld, een canadeesche modificatie te zijn.

ik heb er eentje, nog geen eigen foto's (nog niet weer geinstalleerd na het inelkaar lassen en snel klaar maken voor Delden 2010)

ik kwam er achter door 4 gaten in de achterste cross member, en 2 verstevigings balken in het frame (soort A frame, net als in de jeep, richting de trekhaak (pintle))

Hier zie je de socket box met 6 bouten bevestigd.
Tevens zie je de kabel naar de socket box met een clip vast zitten met het bovenste reflector boutje (reflector is verwijderd)

In het boek van Becker en Dentzer zie je als je goed kijkt 2 boutjes extra op de schuine kant (zoals op mijn origineel plaatwerk)

https://cdn3.volusion.com/kojqf.yaycv/v/vspfiles/photos/MWM129-2T.jpg?v-cache=1575441009

Hier zie je een bakje met 10 bout gaatjes

De 2 D vormige ringen zijn de dikte van de de plaat van de zijkant van de trailer. hier op komen de grote ringen waar weer een vrij stevige bout door komt.



blz 374 / 375 van "Jeep" Bantam Willys Ford van Emile Becker Guy Dentzer

De plaatuitslag om het bakje voor de socket box te maken heb ik (met 10 bout gaatjes).

Mijn trailer in deze configuratie had een origineel canadeesch CX nummer en tevens zwaardere veren dan zijn broertje (mijn andere trailer) en de achterste ophang punten waren middels een dikke schetsplaat wat naar achteren verplaatst.




« Laatst bewerkt op: december 09, 2019, 21:40:08 pm door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.863
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2019, 23:20:47 pm »
Weet er iemand of de aan de Canadezen geleverde Bantam trailers een blue drab USA nummer hadden bij levering, waarna het Canadese CX nummer er boven op werd aangebracht?

Thx!
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2019, 14:00:56 pm door Remko »
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #9 Gepost op: september 06, 2019, 22:33:41 pm »
Johan,

Ik heb net vandaag de originele gaten voor de socket box opgemeten aan het zijpaneel (helaas nog niet op achterpaneel kunnen vinden).
 
Wel zag ik dat er een extra tarp haak net voor de socket box aangebout is. (en waarschijnlijk niet op de box zoals op de foto 2 posts hierboven)

Ga nu  socket-box 3.0 maken eerst van karton en daarna van 2mm plaat.

foto's volgen.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2019, 23:14:04 pm door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.863
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #10 Gepost op: december 09, 2019, 11:37:23 am »
Ik begrijp dat er ook Willys trailers zijn geproduceerd (vanaf januari 1944) met een zgn. Willys pakket, dat bestaat uit een trekhaak, twee ogen om de kettingen van de te slepen trailer te borgen en een kast achteraan rechts, middels 10 gaten gebout, om de stekkerdoos in te plaatsen.

Net afgewerkt, een Bantam T3 Ser#22885, DoD 29 juni 1943, ACM box # 52902, geleverd onder een Canadees contract.
Na levering door het Canadese leger omgebouwd naar een 10cwt trailer door het vervangen van de veren door een langer en zwaarder pakket, en voorzien van de Trailer Tandem Kit (versteviging in frame, trekhaak en stekkerdooshouder. Het CX nummer is het originele nummer van deze trailer.
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #11 Gepost op: december 09, 2019, 20:53:13 pm »
Ik begrijp dat er ook Willys trailers zijn geproduceerd (vanaf januari 1944) met een zgn. Willys pakket, dat bestaat uit een trekhaak, twee ogen om de kettingen van de te slepen trailer te borgen en een kast achteraan rechts, middels 10 gaten gebout, om de stekkerdoos in te plaatsen. Zitten er zes gaten dan is het weer na-oorlogs. (blijkbaar)

Wie weet hier meer van?

Autocar

Rob, 

Dit trek ik in twijfel.
Verhalen gaan dat Willys inderdaad deze pakketten verkocht, los van de trailers. Dit omdat ze (W-O) de aanspraakelijkheid niet wilden dragen als ze dit af fabriek zouden monteren, mocht er wat kapot gaan aan een 1/4ton trailer waar dan ineens een 10cwt (10.000lbs = 0.45ton) van gemaakt wordt.

The United States and Canada came to use the term "hundredweight" to refer to a unit of 100 lb.(Wikipedia)

Volgens mij heb ik mijn bakje met 10 boutjes vast....  ik heb ook varianten gezien met 6 of 8. 
Daarnaast de haak voor het dekkleed of gelast op het bakje of met 2 boutjes op de vlakke kant.

Maar nog niet gezien, zoals die van mij nog komt (en zat op het originele plaatwerk), met 2 boutjes net voor het bakje op de schuine kant.  De haak in het bakje was platgeslagen om ruimte te maken voor de stekkerdoos.

Markings voorop en op zijkant zoals op originele plaatwerk.



Markings achterop (zat origineel in gele letters en cijfers rechts boven)




« Laatst bewerkt op: december 09, 2019, 21:23:28 pm door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.863
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #12 Gepost op: december 10, 2019, 15:54:22 pm »

Volgens mij heb ik mijn bakje met 10 boutjes vast....  ik heb ook varianten gezien met 6 of 8. 
Daarnaast de haak voor het dekkleed of gelast op het bakje of met 2 boutjes op de vlakke kant.

Maar nog niet gezien, zoals die van mij nog komt (en zat op het originele plaatwerk), met 2 boutjes net voor het bakje op de schuine kant.  De haak in het bakje was platgeslagen om ruimte te maken voor de stekkerdoos.

Hier net zo...

10 originele gaatjes in de body... extra haak origineel gemonteerd op de body ipv het bakje, oude haak zit nog in het bakje en laat net genoeg plaats voor de stekkerdoos...

Ook het gaatje voor de kabelklem zat origineel in de body
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.863
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #13 Gepost op: december 10, 2019, 16:05:38 pm »
Hier net zo...

10 originele gaatjes in de body... extra haak origineel gemonteerd op de body ipv het bakje, oude haak zit nog in het bakje en laat net genoeg plaats voor de stekkerdoos...
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.863
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re: Hoe herken ik een WWII Jeep Trailer model Bantam T-3 & Willys MBT
« Reactie #14 Gepost op: december 10, 2019, 16:06:23 pm »
Extra haak bevestigd met Round Head Bolts & Nuts
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator