Hoe kan ik een jeeptrailer identificeren als zijnde een originele WWII Bantam T3 of Willys MBT.
Niet lang na dat de Jeep was geherintroduceerd aan de US Army en andere strijdkrachten in de US (USN etc.), werd het vaak gefotografeerd met een 37mm anti tak kanon er achter. Zelfs toen er voor het ontwerp gewicht bespaard moest worden, heeft de 'pintle-hitch' (trekhaak) het overleefd. Hoewel de jeep eind 1941 in productie genomen werd, was het zomer 1942 voordat de 1/4 ton jeep trailer zijn (of haar) opwachting maakte.
Het verhaal gaat dat Bantam (samen met Willys Overland) de trailers mocht bouwen als compensatie voor het niet krijgen van het productie recht van de jeep.
Ik weet niet of dit een mythe is of dat het waarheid is, maar het eerste contract van 10.000 trailers ging naar Willys Ovrland, en het tweede contract voor 5.000 ging naar The Bantam Car Company.
Beiden begonnen de trailers te assembleren door gebruikt te maken van de bak en het frame die gemaakt werden door de American Central Manufacturing Company. Dit bedrijf maakte later ook de composite body's voor Ford en Willys later in de oorlog
Ik schat dat de productie van start ging bij Willys Overland in augustus 1942, en Bantam begon waarschijnlijk in september van dat jaar.
Het testen en goedkeuren van de ontwerpen schortten de deadlines wat op.
Documenten van het "Australian War Museum" laten zien dat veel van de vroege Willys en Bantam trailers werden verscheept naar Australi�, of een regerings-ontvangst locatie in de zuidelijke stille oceaan. Na dat de Australische regering de trailers in ontvangst genomen had, werden de data-plates verwijderd en werden ze overschilderd en voorzien van hun eigen versie van het "USA registratie nummer" welke aangeeft dat het Amerikaanse voertuigen zijn.
Sommige trailers die gevonden zijn in Australi� hebben hun data-plate nog wel. Maar ik neem aan dat deze trailers in Australische handen gekomen zijn buiten het originele 'Lend-Lease' programma. Het zijn waarschijnlijk trailers gebruikt door Amerikaanse en Britse eenheden die gevochten hebben in het zuidelijk stille oceaan gebied, en daar achtergelaten. Deze trailers duiken nog steeds her en der op.
De productie in beide fabrieken (Willys en Bantam) begon met ongeveer 500-600 trailers per week. tegen het eind van '42 en in begin '43 liepen de productie getallen op. Contracten met beide fabrikanten werden gaande weg verlend tot ongeveer februari 1944. Dit is de datum dat de laatste Willys MBT trailers van de band liepen.
Misschien dat het eind van de oorlog in het zicht leek, en de heren bij Willys-Overland hun zinnen al gezet hadden op de productie van het CJ project, waarvoor een deel van de productie capaciteit, nu gebruikt voor de 1/4 ton trailers gebruikt kon worden.
Ik weet niet of Willys er zelf een handje in had om de productie van de trailers stop te zetten, Bantam bleef de trailers bouwen tot juni 1945.
Het vertragen van de opmars van de geallieerden door Itali�, Frankrijk, Belgi�, Nederland en Duitsland eind 1944, heeft de Amerikaanse aanbestedingsambtenaren doen overwegen de annulering van het Willys contract te herzien.
Ze gaven verschillende andere bedrijven in de US groen licht om ook 1/4 ton trailers te gaan bouwen. Dit was in april 1945, en duurde in sommige gevallen 4 maanden.
Onderstaande bedrijven werden gevraagd/bevolen om te gaan produceren, en er werden USA nummers voor uitgegeven, hoewel er door gebrek aan voorbeelden sommige contracten werden geannuleerd voor dat de productie kon beginnen. Het is interessant dathet ontwerp van die trailers was volgens het Bantam voorbeeld, dit was metname dat de schokbrekers met ring en moer werden vast gezet, i.p.v. de voor Willys gebruikelijke ring en split-pen.
Maerian Bantam Model T3 77632
Willys Overland Model MBT 64112
Spen
Strick Corporation T3 518
GEMCO bouwde de T-1 2938
http://1944willysmb.homestead.com/5.htmlFruehauf Trailer Co. T-1 Trailer 975
Springfield Auto Works T6 850
Pacific Car & Foundry Co. T3 1891
Utility Trailer Works 492
Transportation Equipment Company 221
Checker Cab Co. T-1 en CCM 12 774
Adam Black T-3 trailer 527
Converto T-6 en T-7 tussen 2100 en 6100
T-7 met klep in het achterpaneel, metname voor de NAVY gebouwd
Note: Dit zijn getallen genoemd door Becker-Denzer, aangevuld met enkele van Dave Aro, een Converto enthousiasteling.
Dit zijn trailers die voorzien waren van de uitgegeven USA nummers, wat aangeeft dat ze geproduceerd zijn onder contract bij dat bedrijf.
aanvullende producenten zijn o.a.
Spen (USMC 1944)
Springfield Wagon, T-6 Trailer
Utility Trailer, N-1 Trailer
The Transportation Equipment Co.T1 Trailer
dataplate
http://www.4x4wire.com/jeep/projects/rockdog/m100/IMG_0788.JPGVan dit laatste rijtje is mij niet bekend hoeveel er van gemaakt zijn.
De uitzondering van de fabrikanten die het ontwerp van Bantam kopieerden, is de Converto company. Zij produceerden tenminste 3 verschillende types, dit is incl. een type die totaal niks met de standaard 1/4 ton te maken had, en die zelfs geen spatborden heeft. Dit was de zogenaamde "Dump-trailer". Deze trailers worden veel gevonden met 'Engineers' of 'Seabee' markeringen.
Een van de andere 2 typen is een exacte kopie van de Bantam, bij concerto een T-6 genoemd. Het tweede type is de zogenaamde T-7, deze heeft een klep in het achterpaneel.
Oderstaande kenmerken kunnen u helpen om de 1/4 ton WWII trailer the identificeren.
Kenmerken voor Bak en frame: 1) Geproduceerd door de American Central Manufacturing Company voor Willys en Bantam. En waarschijnlijk ook andere bedrijven die fit on twerp big ACM hebben gekocht.
2) ACM identificeerde elk frame door ten nummer in te slaan op de onderkant van de plaat waar de veer-pakket steun links voor aan vast gemaakt is. Je kunt dit nummer zien/vinden door de veer-pakket steun te verwijderen (4 bouten). Het makkelijkst is het om d.m.v. een roestborstel e.e.a. zichtbaar te krijgen.
3) Vroege ACM productie was inclusief schokbreker montage punten in de Willys stijl (met split-pen) of met de Bantam stijl (moeren)

Er werd een W of B aan/bij het serie-nummer geslagen om identificatie makkelijker te maken, om snel te zien welke bak naar wie gestuurd moest worden.
4) Bij latere ACM productie werden de schokbreker montagepunten niet meer aan het chassis bevestigd (vroeg was geklonken), zodat het frame incl bak universeel was. De koper van de trailers kon zelf de schokbreker montagepunten kopen en zelf monteren (middels bouten). Zo werd voorkomen dat ACM verkeerde bak/chassis verstuurde naar de verkeerde klant.
5) Een interessant ontwerp punt van de heel vroege productie is dat er GEEN achterste frame-balk is (onder het achterpaneel). Latere productie kregen een extra frame balk aan de achterkant. Dit was een zelfde balk als de 2 anderen die al ter hoogte van de voor- en achterkant van de spatborden gebruikt werden.
Een datum van wanneer deze omslag is geweest is niet helemaal bekend, maar er worst gesproken over een datum ergens in het begin van het eerste contract van Willys en Bantam. Te toename van sterkte is nogal vanzelfsprekend. Ook werd er een mogelijkheid gecreerd om een extra 'pintle' te plaatsen voor het maken van een tandem (of meerdere) opstelling.
Het door Willys geproduceerde TM 10-1230 van juli 1942 laat foto's zien van een trailer zonder de achterste dwarsbalk. Ik heb zelf een kopie van de Bantam TM 10-1281 waar op blz. 7 (smeerkaart) , 13 (remmerij), 17 (frame) en 27 (1/3 - 2/3 foto van de achterkant/zijkant GEEN achterste dwarsbalk te zien is.
Ik heb nog nooit een trailer gezien zonder de achterste dwarsbalk.
TM 10-1281 zie:
http://jeepdraw.com/images/jeepdraw/ADOBE_ACROBAT_FILES/TM-10-1281-TRAILER.pdf6) Er kunnen nummers en letters in de frame rails nabij de handrem geslagen zijn. Dit kan van alles zijn, van serie-nummer tot ACM nummer, van een nummer toegekend door een revisie bedrijf, een buitenlands inventaris nummer van de strijdkrachten tot een chassis nummer, benodigd voor een kenteken.
7) De achterlicht montage beugels zijn met 2 bouten aan de frame rails bevestigd. Bij vroege productie trailers werden deze beugels aan het frame vast gelast. Dit zou gedaan moeten zijn tijdens productie in de fabriek. Als je een trailer hebt waar deze beugels gelast zijn, en er zijn geen gaten te bekennen dat deze met bouten vast gezeten hebben, kan het een indicatie zijn op een heel vroege productie trailer.
8 ) De vloer van een WWII trailer heeft ��n 'drain-hole' rechts achter in de bak, om evt. water wat er in komt er uit te kunnen laten lopen. Na oorlogse M-100 en M-416 trailers hebben TWEE 'drain-holes', eentje rechts achter en eentje links voor.
9) Trailers die uitgerust zijn met 4 handvatten (elke hoek eentje) zijn de zogenaamde M-100 trailers.
10) WWII trailers hebben VIER touwhaken aan elke kant, ��n aan de achterkant en twee aan de voorkant (waarvan eentje op de kop zit. Na-oorlogse trailers (Bantam Civilian = T-3C) hebben er DRIE aan elke kant.
11) WWII trailers hebben geen montage punten om dekzeil beugels in te zetten. Na oorlogse Bantam T-3C's hebben dit wel.
Kenmerken voor de Data-plate:1) Als de data-plate ontbreekt, dan zullen er vier gaatjes in het voor paneel moeten zitten (als je er voor staat rechts boven) De gaatjes staan horizontaal net iets meer dan 3.250" (= 82,55mm) uitelkaar, en verticaal net meer dan 2.750" (=69,85mm)
2) Als ze net zo ver uitelkaar staan horizontaal, maar minder hoog, dan is het een na oorlogse Bantam data-plate maat, of misschien een buitenlandse (niet US) replica data-plate die er op gemonteerd is geweest.
3) Soms zijn de gaatjes dicht gelast door een vorige eigenaar. Licht schuren laat dan makkelijk zien of er gaatjes gezeten hebben, en of ze dich tgelast zijn. De maten zijn dan ook makkelijk te nemen van de dicht gelastte gaatjes.
Voor de verschillende data-plates die gebruikt zijn, vroeg en laat, Bantam en Willys heeft Robert de Ruyter een goed overzicht op zijn site.
http://rdrnl.home.xs4all.nl/4UWPTrailerPlates.htmlKenmerken van de as:1) Als de as in het midden een gegoten mof heeft, met een WO nummer ingegoten, dan is het een vroege productie Willys as. Dit type as is gemaakt van een jeep achteras, en een gegoten mof. wanneer ze bij Willys van dit type as afgestapt zijn in de productie is niet bekend, maar ik kan me voorstellen dat de gieterij meer - en andere belangrijke producten moest gieten dan deze moffen.
2) Als er een lasnaad in het midden van de as zit, is dit een tweede serie Wilys as.
3) Als het een gladde as is, dan is het en Bantam as. Dit ontwerp van Bantam kwam omdat ze geen bestaande assen van een jeep gebruikten en verbouwden.
Steun-poot (Landing Leg / Support Leg)1) Hetzelfde ontwerp werd gebruikt voor alle soorten trailers, met uitzondering van de Converto Dump trailers.
2) De steun-poot werden aan het scharnier gebout, met bouten en 2 kroonmoeren. De moeren zitten aan de voorkant van het scharnier (swivvel).
Scharnier stuk (swivvel)1) Dit scharnier kan geidentificeerd worden door dat er 3 gaten in zitten, eentje voor helemaal omhoog, helemaal omlaag en eentje er tussen in.
2) Het scharnier van de M-100 is gelijkend, alleen heeft deze 2 gaten, eentje voor helemaal omhoog en eentje omlaag.
Gietstuk:1) Het gietstuk zit aan elke kant vast aan de disselbalken et gietstuk vast met 2 kleinere bouten en door de balken en het gietstuk met 1 grote bout, deze bout is gelijk ook de bout waar de kettingen aan vast zitten. Ook zit er een bout doorheen wat als draaipunt dient voor het scharnier van de steun-poot.
2) Het gietstuk heeft aan de zijkant een vetnippel en bovenop een gat met 1/4-20 draad voor een clip waar de verlichtingskabel mee vast komt.
Dissel balken:1) De disselbalken zijn onder de trailer gebout met 2 bouten. ook aan de gietstuk kant zitten 2 kleine en ��n grote bout.
Door dit gespiegelde ontwerp zijn de de disselbalken uitwisselbaar (links en rechts) op 2 gaten na, voor de clips om de kabel mee vast te zetten.
2) Sommige trailers hebben nummers (eerder ook al genoemd) ingeslagen in de disselbalken. deze nummers zijn of wel door US strijdkrachten aangebracht tijdens revisie werkzaamheden, aangebracht door andere strijdkrachten , een serienummer voor trailers in dienst van andere mogendheden, nummers ingeslagen als 'framenummer' voor kentekenafgifte etc. mogelijk ook de nog aanwezige data-plates verwijderden.
Achterlichten en Reflectors:1) Over het algemeen heeft Willys de achterlichten en reflector ringen van Corcoran-Brown gebruikt. De feitelijke reflectoren zijn over het algemeen van het type 'Grotelite 100'.
2) Over het algemeen heeft Bantam de achterlichtunits gebruikt Arrow-Safety. De reflector ringen werden van Cororan-Brown gebruikt, en de reflectors zelf waren van het type Grotelite 100.
3) Andere achterlichtunits en relectorringen zijn wel gebruikt, maar meestal gevonden op de latere productie van de trailers. Onduidelijk is of dit al in eerste hand gemonteerd was, of dat deze later geplaatst zijn door revisie bedrijven (rebuild facilities).
Zeker kan gezegd worden dat de Willys trailers voorzien waren van de merken hierboven genoemd, aangezien de productie al stopte in februari 1944.
Spatborden:1) Spatborden werden op alle trailers ge�nstalleerd, behalve de Converto Dump Trailer. De spatborden waren op alle types trailer hetzelfde.
2) Een indicatie die refereert naar de producent van de trailer, en of de trailer al dan niet door een 'rebuild program' gegaan is, kan gegeven worden aan het type boutjes warmee e.e.a. vast zit.
Bantam Car company gebruikte over het algemeen boutjes met BC op de kop.
Willys Overland gebruikte met name boutjes met EC, A of AA markeringen op de kop.
3) WWII trailers hadden (en hebben) RONDE spatborden. Sommige na oorlogse trailers (o.a. M-416) uit de USA hadden een hoekige (halve zeskant) vorm.
Er zijn WWII trailers bekend met hoekige (half zeskant) spatborden, maar dit zijn Australische en Britse trailers (vaak heel anders van opbouw (hout) en maatvoering)
Dit eerst voor nu, later meer.
Bronnen
http://jeepdraw.com/Chucks_Trailers.htmlhttp://wwiijeepparts.com/Archives/JeepTrailer.htmlgebruikt met toestemming van de auteurs.