Auteur Topic: Restauratie Dodge WC 62  (gelezen 36706 keer)

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Restauratie Dodge WC 62
« Gepost op: december 31, 2012, 02:42:05 am »
Zoals al eerder besproken in een ander deel van het forum ben ik sinds een paar maanden de, ik mag toch wel zeggen, troste eigenaar van een Dodge WC62

In oktober heb ik deze bij de vorige eigenaar opgehaald. Hij rijd prima, is technisch helemaal in orde, rijd op gas (erg prettig met de huidige brandstof prijzen) en is verder compleet. Het enige wat er (in mijn ogen) mis is, is dat de Dodge niet goed in de verf zit. Ik vind deze wat dof, niet helemaal de juiste kleur groen (ja ik weet dat de meningen hier over zullen verschillen en dat er verschillende kleuren groen gebruikt zijn) en mist voertuig markeringen. Er zitten wat roest plekken op en de Dodge heeft een duikeling in een greppel gemaakt zodat er wat verbogen is aan de rechter zijkant van het voertuig.

Ze kan dus wel een opknapbeurt gebruiken en tegelijkertijd algemeen onderhoud aan plegen. Aangezien het mijn allereerste voertuig is, is dit ook gelijk een mooie gelegenheid om mijn voertuig wat beter te leren kennen.



Zojuist mijn aller eerste rit gemaakt in een Dodge....correctie in een voertuig uit de 2e wereldoorlog  :)



Totaal aanzicht, duidelijk zichtbaar dat de wielen en de wielkast het nodige roest hebben opgepikt



Meteen begonnen met het verwijderen van het canvas en het houden frame zodat de Dodge de garage in kon.





Op deze foto kan je zien dat de stoelhoezen aan de voorkant toch wel vervangen moeten worden. Duidelijkere foto in mijn volgende post.
Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #1 Gepost op: december 31, 2012, 02:57:28 am »
Hier de foto's die ik gemaakt heb tijdens het strippen van de Dodge.



Een duidelijkere foto waarop zichtbaar is dat de stoelhoezen echt vervangen dienen te worden.



Koplamp beschermers verwijderd. Ook wat klein onderhoud aan de motor gedaan.



Ik begreep al niet toen ik alle bouten verwijderd had waarom de bumper maar niet los kwam. Er bleken nog 2 bouten verstopt te zitten onder de haken :)



Eenmaal die laatste 2 bouten verwijderd was het afnemen van de bumper een fluitje van een cent.



De grille en de motorkap verwijderd.



Rechter treeplank verwijderd. Deze heeft toch aardig wat te verduren gehad. We hebben besloten om deze draag balkjes op de foto te verlengen om op die manier het door buigen van de treeplank tegen te gaan. Foto van de tree plank volgt.



Onder de Dodge ziet alles er goed uit. Eigenlijk geen mankementen op een lekkende keerring na die ik moet vervangen.





Bij de koplampen bleek toch nog wel wat roest te zitten.



Leuk detail, de lampen zijn gemarkeerd november 1944.



De rechterkant is nu bijna ontdaan van alle onderdelen die gespoten moeten worden.



Niet de originele motor die vanuit de fabriek met dit voertuig werd meegeleverd. Deze is vervangen door een revisie motor. Overigens wel een T214.

Ik heb gemerkt dat een Dodge eigenlijk heel simpel in elkaar zit. In het begin was ik nog wat huiverig met het uit elkaar halen maar je hebt al snel door dat je weinig fout kan doen of slopen. Het spreekt allemaal redelijk voor zichzelf.

Een ieder die, net als ik, nieuw is in dit wereldje kan ik 1 advies meegeven; je moet het gewoon doen. Laat je niet tegen houden door gebrek aan technische kennis van zo'n voertuig. Een handleiding en een paar kundige mensen om je heen kunnen je al heel ver brengen. Je wordt er vanzelf handig in.




Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #2 Gepost op: december 31, 2012, 03:11:37 am »
Hier foto's van het schuren van de diverse onderdelen die ik tot dusver verwijderd heb van het voertuig.



Dit is de rechter treeplank. Als je goed kijkt zie je op ongeveer 1/3 vanaf links dat er een knik zit in de treeplank. Ik denk dat de meeste Dodge eigenaren dit fenomeen wel kennen. De drager die er onder zit houd na ongeveer 2/3 van de treeplank op waardoor er een hoop druk komt te staan op het overige deel waar je je voeten op zet. We hopen met het verlengen van de drager dit probleem op te lossen. Verder zal de treeplank gelast moeten worden om deze zijn stevigheid weer terug te geven.



Onderkant van dezelfde treeplank. Hier is beter de lijn te zien waar de plank is gaan doorbuigen.



Beide spatborden verwijderd.



Bodemplaat verwijderd. Zat een veer aan vast. Na beter gekeken te hebben bleek dit de veer te zijn die de gashendel terug trekt als je gas gegeven hebt. Redelijk essentieel onderdeel dat gewoon open en bloot aan de onderkant van je Dodge zit. Verder de leren afdek plaat verwijderd en opnieuw in het vet gezet.



Deze veranderde van een keiharde bleke plaat weer in een soepele, donker gekleurde plaat. Overigens nog in hele goede staat na al die tijd. Maar op 1 plek een scheur (rechts).



De motorkap klaar om geschuurd te worden.



Bij het schuren kwamen de originele cijfers weer te voor schijn. Echt heel gaaf! Het nummer wat er later over heen is geverfd is in ieder geval het zelfde nummer. Dus het serienummer klopt. Deze foto is de rechterkant van de motorkap.



Nogmaals de rechterkant.



Nu dacht ik dat als ik aan de linkerkant zou gaan beginnen dat ik ook op de zijkant de originele nummers zou terug vinden. Maar dat bleek niet het geval te zijn. De nummers bleken aan de linkerkant juist bovenop de motorkap te zitten! Rechts dus aan de zijkant en links bovenop. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Iemand die hier misschien wat meer duidelijkheid over kan geven??



Nogmaals de linkerkant.

Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #3 Gepost op: december 31, 2012, 03:20:28 am »
Ik ben begonnen met een aantal onderdelen in de grondverf te zetten. Aangezien ik zelf niet het spuitwerk zal van de definitieve groene kleur kan ik wel alvast zoveel mogelijk onderdelen klaar maken om gespoten te worden.



Dit is de steun voor de linker treeplank. Omdat deze plank minder breed is en het reservewiel er boven hangt heeft deze treeplank minder te lijden. Het verlegen van deze steun hoeft dan ook niet. Overigens was het wel 1 grote roest bonk. Hier heb ik dan ook veel tijd in moeten steken om deze van al het roest en vuil te ontdoen.





Het linkerspatbord had de nodige randjes en plekken met roest. Het kostte me dan ook bijna een complete dag om deze goed schoon te krijgen.



De eerste onderdelen zitten in de grondverf.



Na een dag hard werken aan het linker spatbord kon deze dan ook eindelijk in de grondverf.



De rechter bodemplaat en 1 van de zij panelen in de grond verf.



Ik had van de vorige eigenaar al vernomen dat de Dodge een keer op zijn zijkant terecht gekomen was. Hierbij was een deel van het plaatwerk verbogen geraakt. Hij vond het zelf mooi dat hij beschadigd was. Ik zelf wilde het liever zo veel mogelijk hersteld hebben. Al was het alleen maar om de roest weg te halen die daar reeds ontstaan was.



Na het nodig werk met de hamer en de slijptol, zit het plaatwerk weer recht en is het klaar om gelast te worden.



En zo heb ik haar achter gelaten in 2012 :)
Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #4 Gepost op: december 31, 2012, 06:44:18 am »
Patrick, gefeliciteerd met de aankoop en de restauratie  :duimomhoog:

Dit is zoals ze zeggen een echte "Noor"
Een auto die in Noorwegen gediend heeft

Als je hem terug wil brengen naar een "Amerikaan" moet je wat kleine dingen veranderen
De knipperlichten op de spatborden heb ik zelf verandert in kleine oranje lampjes
Je ziet ze ook vaak aan een extra beugeltje aan de takkenvangers zitten

Banden zijn Noors maar dat moet je zelf weten, je ziet rondom je heen Dodges met oorlogs profiel rijden
Op het forum staat daar een beste discussie over

De steunen van de treeplanken zou ik niet verlengen, daar horen eikenhouten balkjes in die het zelfde effect hebben

Noren zijn ook goed geweest in het boren van gaten, overal kom je ze tegen
Kijk maar in je dashbord, dat blinde gat met afdek hoort er niet en dat gaatje er naast ook niet
Het gaatje boven je stuur hoort het blauwe indicatie lampje te zijn voor je grootlicht

Prachtig zoals je het aanpakt
Veel plezier en succes
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Jeeper

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 932
Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #5 Gepost op: december 31, 2012, 13:40:10 pm »


Noren zijn ook goed geweest in het boren van gaten, overal kom je ze tegen
Kijk maar in je dashbord, dat blinde gat met afdek hoort er niet en dat gaatje er naast ook niet


He Rob, pas op want dat hoort er zeker wel. Daar kan een voltmeter met bijbehorende verlichting geplaatst worden wanneer de uitvoering 12 volt is. Net als in de commandcar. Dat is "laat" en de mazzel is dat beide doppen aanwezig zijn. Ik hoop niet dat jij deze "gaten" hebt dichtgelast.......
« Laatst bewerkt op: december 31, 2012, 15:23:22 pm door Jeeper »
Olaf
1942 Dodge WC 51 (gehad)
1944 Dodge WC 52 (gehad)
1943 Ford GPW (gehad)
1942 Dodge WC 62 (gehad)
1943-45 Ford GPW (gehad)
1943 Harley WLA (gehad)
1943 BSA Foldingbike (gehad)
1944 Willys MB matching (actueel)
1944 Willys MB Navy (actueel)

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #6 Gepost op: december 31, 2012, 14:11:05 pm »
Je hebt gelijk van die doppen, alleen Emiele Becker heeft het over vroeg
Maar wel 12 volt

Gelukkig weet ik ook niet alles
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.863
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #7 Gepost op: december 31, 2012, 15:03:38 pm »
Ook laat toch is de instapruimte achter het reservewiel door de kortere body???
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #8 Gepost op: december 31, 2012, 15:20:48 pm »
missen van de "toolbox" is inderdaad laat....maar dat dacht ik ook van de prefab gaten voor de meter en het lampje.
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #9 Gepost op: december 31, 2012, 17:09:07 pm »
Hee jongens boekje Emiele Becker, is soms niet helemaal juist  :gestoord:
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #10 Gepost op: januari 29, 2013, 11:11:51 am »
Heeft er iemand misschien een goed adres waar ik mijn stoelen uit de Dodge heen kan brengen om er nieuw canvas op te laten zetten? Ik heb even gekeken hoe dit nu gedaan is en zoals ik het zie is dit heel netjes machinaal opgespannen aan de achterkant van het rug gedeelte (met gedraaide krammen). Ik zou dit zelf niet zo netjes kunnen en wil ook gewoon graag dat het goed gedaan wordt aangezien deze delen nogal wat te lijden gaan krijgen.

Dus, is er iemand die goede ervaringen heeft met een bedrijf of persoon die bij voorkeur ook de hoezen kan leveren/maken?

Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2013, 11:56:14 am »
Hi Patrick,

Ik heb mijn bekleding gekocht bij JEMAX en er zelf opgezet, is ff een gehannes maar is best zelf te doen, scheelt in ieder geval in de knip.
Twee maten van mij hebben hun bekleding compleet laten doen bij Habraken uit Tilburg (command en weapon carrier) betaalbaar en netjes met een goede kwaliteit canvas.

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline svandervelden

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 191
  • 1st Lieutenant Fields 101 AB-502 PIR-Able Company
    • Living History Vereniging Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2013, 13:29:40 pm »
Goed bezig Patrick !!! Ik zie de Dodge geregeld "live", maar leuk dat je zoveel info en foto's op het forum zet, kan iedereen het volgen en leren we van elkaar !

Offline Xandre

  • KTR
  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 54
  • Xandre
Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #13 Gepost op: februari 02, 2013, 15:56:55 pm »
Het lampje boven het stuur voor indicatie groot licht is trouwens heel klein wit, niet blauw...
Excelsior Welbike MkI Parascooter, Cushman 53 Airborne Scooter, Jeep Willys MB, Studebaker Weasel M29C, Dodge WC53 Carryall, Bantam Trailer

Offline Cees C.

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 162
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #14 Gepost op: april 22, 2013, 12:13:59 pm »
Heye Patrick, al een tijdje niets meer gehoord van de restauratie. Ligt het dood of ben je achter de schermen druk bezig om ons ineens te verrassen :gestoord:? Ben benieuwd naar de foto's.

gr.
Cees