Auteur Topic: Ford GPW 188066 Restauratie  (gelezen 31240 keer)

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 211
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #30 Gepost op: september 05, 2010, 11:47:58 am »
Een dikke aandrijfas is absoluut niet origineel GP. Daar zaten enkel dunne onder. Er zijn helemaal geen GP onderdelen gebruikt op de GPW......

Okal zijn GP en GPW beide Ford producten.....GPW is een Willys ontwerp en stamt daarom eerder af van de MB/MA.

Er zijn wel een hoop ontwerpkenmerken overgenomen van de GP(pygmy) op de eerste MB's......

-wegklapbare koplampen
-koplampen binnen de grille
-vloerschakel pook


Leuk restauratie topic trouwens!! :D


Thanks Jacco
de eerste willys model fordjes '41 eind'43 (met Ford achterin)werden toch ook Ford GP's genoemd???, later toen ze gemix werden met willys delen en acm2 body ed.werden ze pas Ford GPW genoemd, of zit ik er helemaal naast???
weet wel dat de dikke aandrijfas bij die jeeps gebruikt zijn tot bgin'44

moet zeggen dat mijn Fordje begin'44 barst van de ford delen op body acm2 na, en zat nog met org. bout werk in elkaar, wat er dan nog van over was

grt, Ronald
« Laatst bewerkt op: september 05, 2010, 12:16:07 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 211
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #31 Gepost op: september 05, 2010, 12:25:46 pm »
en de motor verder afgewerkt om hem te laten lopen


ford benz. pompje gereviseerd met een nieuw setje, had nog een nos. setje op de plank liggen...........daar maar laten liggen
en voorzien van een glazen kapje om je benz. toevoer goed te kunnen zien

nos.Ford in/uitlaat spruitstuk gemonteerd


« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 17:57:43 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 211
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #32 Gepost op: september 05, 2010, 12:30:43 pm »
klaar om de motor eens te starten



« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 18:00:46 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 211
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #33 Gepost op: september 05, 2010, 12:35:45 pm »
een paar weken terug, het motortje eens laten lopen

het was in mijn vakantie met hier op plaats zo'n 45graden het filmpje is gemaakt toen de motor al zo'n 2 uur draaiden en liep perfect

http://www.youtube.com/watch?v=0ndER01Af70

grt, Ronald
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 211
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #34 Gepost op: september 05, 2010, 12:56:19 pm »
Het "toen" verhaal eindigt hier

ben nu recent met de body bezig (het betreft een ACM2 body) waar nog het nodigen laswerk aanzit
heb het leukste voor het laatst bewaard :(.......................................
heb de fire wall al klaar, wil hem nu eerst rondom rechtzetten en lassen en als laaste de bodem
« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 18:04:54 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Blitzbuggy

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 622
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #35 Gepost op: september 05, 2010, 13:31:46 pm »
Citaat
Thanks Jacco
de eerste willys model fordjes '41 eind'43 (met Ford achterin)werden toch ook Ford GP's genoemd???,

Nee enkel het pre-productie model Ford GP werd zo genoemd. Dit was een 100% Ford design en is tot +/- december 1941 in productie geweest.


Het model Ford GPW (naar het design van Willys MB) dat vanaf begin 1942 in productie was tm einde oorlog werden officieel geen GP genoemd.


Wel hadden beide modellen "Ford " script achter in de kont.

Citaat
later toen ze gemix werden met willys delen en acm2 body ed.werden ze pas Ford GPW genoemd, of zit ik er helemaal naast???

Ford GPW werd dus vanaf het begin (feb. 1942) zo genoemd.

Zie onderstaande overzichtjes mbt de ontwikkeling en gebruik van Jeep bodies door de jaren heen.





Groet Jacco
____________________

1940 Ariel W/NG
1941 Ford GP
1942 Willys MB
1943 BSA M20
1945 Royal Enfield WD/CO

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 211
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #36 Gepost op: september 05, 2010, 13:50:12 pm »
Oke bedankt wist ik niet, weer wat geleerd ;D

maar dan eigenlijk toch vreemd dat de dikke aandrijfas van een GP nr. voorzien is?? terwijl ze er niet voor gebruikt zijn? en alleen op de GPW's gebruikt zijn

misschien een late aanpassing voor de GP jeep, nooit gebruikt omdat het contract afliep, en later op de GPW gebruikt??

grt, Ronald
« Laatst bewerkt op: september 05, 2010, 13:57:08 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Blitzbuggy

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 622
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #37 Gepost op: september 05, 2010, 15:21:29 pm »
Voor zover ik op de foto zie staat er enkel een GP# op de flens? Of ook op de dikke aandrijfas zelf? Dat zou dan wel apart zijn.......



De reden dat er nog onderdelen op GPW's zitten met een GP onderdeel # is dat deze ook op de GP gebruikt werden en dus geen nieuw nummer toegekend kregen. Deze delen zijn er maar enkele, en geen specifieke GP onderdelen. Zoals spicer onderdelen uit de aadrijflijn en assen, ruitenwisserblaadjes + bo lampjes en achterlichten. NOS lamp units hebben ook altijd een GP nummer op het doosje.

Dat het Fje er ook op staat geeft trouwens weg dat het een GPW deel is want op geen enkel GP onderdeel staat voor zover ik weet een Fje.






Dus op die paar onderdeeltjes na kregen alle onderdelen op de gPW een nieuw GPW onderdeel# zoals bv onderstaand...





____________________

1940 Ariel W/NG
1941 Ford GP
1942 Willys MB
1943 BSA M20
1945 Royal Enfield WD/CO

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 211
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #38 Gepost op: september 05, 2010, 16:45:04 pm »
Klopt, heb alleen op de flens wat kunnen ondekken, op de stuurstang, stond ook heel ondiep en vaag alleen het GP nr, zou op de as dus ook kunnen zijn, maar deze was nogal roestig

grt, Ronald
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.014
  • Remko Gooijert
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #39 Gepost op: september 05, 2010, 22:31:37 pm »
Lijkt wel mooi, een glazen fuel bowl, maar is niet praktisch....

zit redelijk onhandig, en mocht je er onverhoopt bij moeten, dan zeker NIET laten vallen. (of voor de zekerheid een stalen versie in het dashboard kastje leggen)

Heb er zelf voor gekozen m'n ouwe stalen te gebruiken en niet de glazen er op te zetten.
Remko

G503 MB
G503 MB 321991 (Reserve blok)
G529 T3 B 50633 CX5713957
G529 T3 111984
1/4 ton trailer te koop

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.014
  • Remko Gooijert
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #40 Gepost op: september 05, 2010, 22:38:34 pm »
Remko

heb het jeepje zonder blok gekocht
blok is een ex aggregaat blok en later bijgekocht

jeep is een Ford GPW met chassis nr. 188066 ongeveer 3 maart '44, body nr. 23113 acm2 body moet maching zijn, maar hoe je dit uitrekend??

de motor komt dus redelijk kwa datum overeen met de jeep, puur toeval
al weet ik niet of ford gpw's ook uitgerust waren met MB blok ???

grt, Ronald

Oeps, mislezen, als het blok in een MB gezet zou zijn, dan zou mijn berekening ongeveer kloppen. Dit is GPW....  zou idd matching numbers moeten zijn.
Remko

G503 MB
G503 MB 321991 (Reserve blok)
G529 T3 B 50633 CX5713957
G529 T3 111984
1/4 ton trailer te koop

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 211
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #41 Gepost op: september 06, 2010, 22:41:07 pm »
Lijkt wel mooi, een glazen fuel bowl, maar is niet praktisch....

zit redelijk onhandig, en mocht je er onverhoopt bij moeten, dan zeker NIET laten vallen. (of voor de zekerheid een stalen versie in het dashboard kastje leggen)

Heb er zelf voor gekozen m'n ouwe stalen te gebruiken en niet de glazen er op te zetten.

Hoi Remko

Heb het glazen kapje niet echt voor het mooie gemonteerd, maar gewoon makkelijk als de jeep bv. niet goed loopt of wil starter, kun je gelijk de benz. toevoer zien, hoef je er dus ook niet bij te kunnen om het kapje eraf te halen ;D, al kun je er toch best makkelijk bij
het glas is overigens vrij dik en kan wel tegen een stootje, maar inderdaad uit voorzorg altijd makkelijk om het ijzeren mee te nemen


grt, Ronald
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 211
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #42 Gepost op: september 06, 2010, 22:46:24 pm »
Oeps, mislezen, als het blok in een MB gezet zou zijn, dan zou mijn berekening ongeveer kloppen. Dit is GPW....  zou idd matching numbers moeten zijn.

het body en chassis nr. is inderdaad niet matching, maar het is een ACM2 body, volgens mij orgineel bij het chassis, maar hoe zou ik dit kunnen controleren

misschien enig idee??
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Blitzbuggy

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 622
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #43 Gepost op: september 07, 2010, 09:57:16 am »
Citaat
het body en chassis nr. is inderdaad niet matching, maar het is een ACM2 body, volgens mij orgineel bij het chassis, maar hoe zou ik dit kunnen controleren

misschien enig idee??

Volgens mij matchen ACM2 bodies nooit. Hier is een lijstje  onderzocht door Jim Kilbourne (USA) met '44 GPW's waarbij de body bijna zeker nooit van het chassis is afgeweest.

SERIAL......DOD.......TUB NO.
176450......44-1-X.......419
179365.....44-2-2.......7711
186956.....44-2-4......29046
189494.....44-3-X......32691
192306.....44-3-30.....16919
192660.....44-4-X......1987
192693.....44-4-X......1995
194566.....44-5-4......45977
195611....44-5-19......17781
201961....44-6-10.....74040
204333.....44-5-25....67867
205720.....44-6-9......5812

Zoals je ziet, een zooitje en geen lijn in te ontdekken.

De bodies kwamen van ACM (American central manufacturing) en werden per trein of vrachtwagen naar de Ford (en Willys , Toledo) fabrieken verstuurd. Er waren 3 fabrieken, Richmond, Dallas en Louisville. Er word aangenomen dat fabrieken ongeveer voor 10 productiedagen voorraad hadden. Het is niet bekend welke bodies naar welke fabriek werden gestuurd en hoelang de bodies er over deden om bij de fabriek aan te komen. Zodoende is het bijna onmogelijk om een productiedatum van een GPW body te achterhalen en dus ook om exact te bepalen of hij Matching is. het enige wat je met enige zekerheid kan zeggen is dat er een ACM type 2 body op jou GPW van Maart 1944 hoort te zitten.

Hopelijk helpt dit je een beetje....maak je er in elk geval niet te druk om!  ;D Ik heb niet heel veel verstand van GPW's dus wellicht kan iemand nog aanvullingen geven?!
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 09:58:48 am door Blitzbuggy »
____________________

1940 Ariel W/NG
1941 Ford GP
1942 Willys MB
1943 BSA M20
1945 Royal Enfield WD/CO

Offline Rene

  • Global Moderator
  • First Lieutenant
  • *****
  • Berichten: 338
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #44 Gepost op: september 07, 2010, 14:42:53 pm »
Hallo allemaal.

Er is volgens mij maar 1 persoon die alles kan uitleggen over GPW's.
En dat is de GPW whisperer Tom Wolboldt.

email is xstuff@juno.com.

Hij kan alles over je GPW vertellen incl originele hoodnummers en welke fabriek je GPW is gemaakt.
Dus misschien ook over je body nummer.

Maar let op:  De info is niet gratis (kost volgens mij $20,-).
 
Groet en succes Ren
Jeep is 60% done, parts are 70% on order, family is 80% hungry, bank account is 90% empty, wife is 100% pissed

Willys MB 152669 06-19-1942
Ford GPW 259933 05-10-1945 verkocht