Auteur Topic: Ford GPW 188066 Restauratie  (gelezen 66530 keer)

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #15 Gepost op: augustus 28, 2010, 14:35:45 pm »
het onderste tandwiel  mist een paar tandjes

er werd besloten een totaal nos. set die ik nog had liggen te gebruiken ;D


alles gemonteerd met nieuwe lagers, afdichtingen, van een nieuw verfje voorzien, en aan het vliegwiel huis gemonteerd, om later aan de motor te bevestigen en dan in zijn geheel in het chassis te takelen

« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 17:16:24 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #16 Gepost op: augustus 29, 2010, 10:49:35 am »
De tussenbak werd vervolgens uit elkaar gehaald


het is een willys tussenbak, met alles wat er los aan zit, is Ford




« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 16:57:40 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #17 Gepost op: augustus 29, 2010, 10:56:31 am »
na inspectie, viel de bak wel mee, alleen het dubbele tandwiel misten wat tandjes, de kooilagers waren uit elkaar gevallen, zodat het tandwiel wel zeer veel speling kreeg,



« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 17:00:57 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #18 Gepost op: augustus 29, 2010, 11:03:14 am »
Alles werd grondig schoongemaakt, in de verf gezet, het dubbele tandwiel werd vervangen, incl asje, alle lagers werden vervangen, keerringen en afdichtingen.

« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 17:14:04 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #19 Gepost op: september 05, 2010, 09:31:02 am »
begin dit jaar, ergens in mei, een motortje gevonden, een willys gedat. '44, met nog de standaard zuigers erin

toch nog 1 Fje gevonden ;D
« Laatst bewerkt op: november 01, 2015, 14:25:22 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #20 Gepost op: september 05, 2010, 09:52:46 am »
heb de motor helemaal uit elkaar gehad, en schoongemaakt, met wat hulp van vaders natuurlijk


motor nr. MB-414528

alles weer terug in elkaar gezet, en van een nieuw kleurtje voorzien,

dezelfde kleur als ik gebruikt heb voor het vliegwiel huis en vers.bak
niet org. voor een willysblok, maar vond dit mooier
nieuwe koppelingsplaat, drukgroep,bak en vliegwielhuis gemonteerd

en kompleet in het chassis getakeld

« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 17:25:11 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #21 Gepost op: september 05, 2010, 10:04:02 am »
heb nu pas het carter eronderuit gehaald, omdat ik geen motorbok heb, de zuigers eruit gehaald cilinders lichtjes gehoond.
heb alleen een nieuwe set zuigerveren gebruikt, voor de rest was alles zo terug te zetten


moeilijk te zien op de foto, blok is gedat. met 5-11-'44 dus 11 mei 1944


na alles schoongemaakt en gehoond te hebben, was hij klaar om verder af te bouwen
« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 17:28:58 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #22 Gepost op: september 05, 2010, 10:20:13 am »
alvast wat onderdelen in de verf gezet
« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 17:42:07 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #23 Gepost op: september 05, 2010, 10:31:27 am »
aandrijfassen voorzien van nieuwe kurk afdichting, tip:je krijgt dit pas gemonteerd als je de kurk een nacht in het water hebt gehad


de achterste aandrijfas is een vroege Ford Gp as

« Laatst bewerkt op: november 02, 2015, 17:41:13 pm door Ronald H. »
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #24 Gepost op: september 05, 2010, 10:44:09 am »

toch nog 1 Fje gevonden ;D


De TR / TR20 / A / AA  boutjes zijn ook 'origineel'

waarvan A en AA hoofdzakelijk Willys zijn.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2010, 10:54:33 am door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #25 Gepost op: september 05, 2010, 10:53:16 am »


de achterste aandrijfas is een vroege Ford Gp as


Is een Ford aandrijf as, welke een GP "part number" heeft.
Een onderdeel  oorspronkelijk ontwikeld voor de GP, maar later ook op GPW gebruikt (net als meerdere GP onderdelen). Voor willys geldt ook dat er voor vroege MB onderdelen MA onderdelen zijn gebruikt.
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #26 Gepost op: september 05, 2010, 11:19:14 am »
De TR / TR20 / A / AA  boutjes zijn ook 'origineel'

waarvan A en AA hoofdzakelijk Willys zijn.

hallo Remko
 het is een ex aggregaatmotor dus zou kunnen zijn dat met tr aanduiding hier ed. voor gebruikt zijn, bij alle anderen stond TR op

grt. Ronald
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #27 Gepost op: september 05, 2010, 11:20:22 am »

moeilijk te zien op de foto, blok is gedat. met 5-11-'44 dus 11 mei 1944


Datum onderin het blok is de "machinale bewerking" datum, een datum vlak bij de startmotor is de giet datum (waarschijnlijk 5 - 6  of wel 6 mei)

Afleverdatum van de jeep met blok nummer MB 414528 is hieronder onderbouwd

Volgens da database van G503:

MB 423410 is van 1944-06-09

MB 411671 is van 1945-05-12

Dit zijn 11.739 jeeps in 28 dagen = 419.25 op een dag.

MB 414528 komt 2.857 na 411.761 = 6(.81) a 7 dagen na 12 mei

Date of Delivery van de jeep, uitgaande van het motorblok nummer is donderdag 18 of vrijdag 19 mei 1944.

Heb je de originele data-plates??

Hope it helps
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Ronald H.

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 216
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #28 Gepost op: september 05, 2010, 11:31:08 am »
Datum onderin het blok is de "machinale bewerking" datum, een datum vlak bij de startmotor is de giet datum (waarschijnlijk 5 - 6  of wel 6 mei)

Afleverdatum van de jeep met blok nummer MB 414528 is hieronder onderbouwd

Volgens da database van G503:

MB 423410 is van 1944-06-09

MB 411671 is van 1945-05-12

Dit zijn 11.739 jeeps in 28 dagen = 419.25 op een dag.

MB 414528 komt 2.857 na 411.761 = 6(.81) a 7 dagen na 12 mei

Date of Delivery van de jeep, uitgaande van het motorblok nummer is donderdag 18 of vrijdag 19 mei 1944.

Heb je de originele data-plates??

Hope it helps


Remko

heb het jeepje zonder blok gekocht
blok is een ex aggregaat blok en later bijgekocht

jeep is een Ford GPW met chassis nr. 188066 ongeveer 3 maart '44, body nr. 23113 acm2 body moet maching zijn, maar hoe je dit uitrekend??

de motor komt dus redelijk kwa datum overeen met de jeep, puur toeval
al weet ik niet of ford gpw's ook uitgerust waren met MB blok ???

grt, Ronald
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Blitzbuggy

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 625
Re:Ford GPW 188066 Restauratie
« Reactie #29 Gepost op: september 05, 2010, 11:32:27 am »
Citaat
Is een Ford aandrijf as, welke een GP "part number" heeft.
Een onderdeel  oorspronkelijk ontwikeld voor de GP, maar later ook op GPW gebruikt (net als meerdere GP onderdelen).

Een dikke aandrijfas is absoluut niet origineel GP. Daar zaten enkel dunne onder. Er zijn helemaal geen GP onderdelen gebruikt op de GPW......

Okal zijn GP en GPW beide Ford producten.....GPW is een Willys ontwerp en stamt daarom eerder af van de MB/MA.

Er zijn wel een hoop ontwerpkenmerken overgenomen van de GP(pygmy) op de eerste MB's......

-wegklapbare koplampen
-koplampen binnen de grille
-vloerschakel pook


Leuk restauratie topic trouwens!! :D

« Laatst bewerkt op: september 05, 2010, 11:36:59 am door Blitzbuggy »
____________________

1940 Ariel W/NG
1941 Ford GP
1943 BSA M20
1945 Royal Enfield WD/CO