Auteur Topic: Dodge WC 54 Ambulance  (gelezen 33886 keer)

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #75 Gepost op: december 11, 2021, 13:06:38 pm »
Weer een stukje rode kruis.

Offline paul emondt

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 404
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #76 Gepost op: december 13, 2021, 15:44:09 pm »
Go wat zal ik die lelijke maar, origineel  uitziende Dodge gaan missen. Straks een fabriek nieuw Dodge WC 54.
Mooi werk Hans dat wel.

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #77 Gepost op: januari 29, 2022, 11:23:53 am »
Weer wat vooruitgang geboekt. Nog 1 vak van het kruis en dan de andere kant vd Dodge. Het kleine kruisje laat ik nog even staan. Tussen het grote kruis en het kleintje zit nog een laag wit. Ik laat dit even zo want ik wil kijken of ik hier tijden aan kan koppelen om zo misschien iets meer te vinden over mn Ambu.

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #78 Gepost op: januari 29, 2022, 12:17:01 pm »


Ik ben bezig met een fotodatabase. Hoodnr's en Divisies op basis van oude foto's. Mijn Ambu is gebouwd onder contract nr. W-398-QM-w-652 tot W-374-ORD-2864, 11636 Voertuigen.
Ik probeer een andere Ambu hoodnr in de buurt van de mijne te vinden met foto bewijs en Divisie er op. Vervolgens moet ik uitzoeken hoeveel ambulances in die Divisie hebben gediend. Het aantal voertuigen in de divisie en het verschil tussen beide hoodnr's geeft me een goed idee van waar mijn ambulance gediend zou kunnen hebben.
Op mijn linker bumperret denk ik een 8 ontdekt te hebben en wat wit onder de 8. Er zijn dus al veel afdelingen die niet met een 8 beginnen en misschien wel heeeel veel met..... Maar je moet ergens beginnen.

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #79 Gepost op: februari 20, 2022, 10:44:11 am »
Zaterdag 8 feb 2014

Woensdag 16 februari 2022. Noorse platen zijn verwijderd en slechte stukken vervangen. Daklijst hersteld en Rode kruis en Caduceus tevoorschijn geschuurd.

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #80 Gepost op: februari 20, 2022, 19:31:11 pm »
Gaaf hoor, zo laten  :duimomhoog:
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #81 Gepost op: februari 20, 2022, 20:56:12 pm »
Niks meer aan doen, mooi zo laten.
Technisch in orde maken en dan de weg op  :duimomhoog:
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #82 Gepost op: juni 17, 2022, 09:43:11 am »





Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #83 Gepost op: september 25, 2022, 11:01:10 am »
Op de ktrmail had ik het al eens aan gekaart dat ik een naam in de passagiers deur had gevonden. "Bohma" Dit blijkt "Bohman"te moeten zijn.
Mijn speurtocht richtte zich eerst op Noorwegen, omdat dit de laatste inzet was van de Ambu en Bohman mij Noors leek. Na heel veel Noorse mails, dank aan google translate, kreeg ik in eens een mailtje van een Noorse archivaris dat de naam niet echt Noors is.  :-[ 
Op the site 595 th Ambulance company motor vond ik veel maar niet de naam. Ik zocht toen nog op Bohma en dat gaf geen resultaat.
Via find a grave ( Bedankt Moos) kwam ik weer op andere sites. Het nationaal Archive zoekprogramma wilde ook persoonsnr's. Die had ik toen niet.
Via het Nationaal WW2 museum in New Orleans kreeg ik wat meer info. En kwam ik bij een interessante naam Alex J. Bohman. Deze had ik ook net gevonden bij 48th Surgical / 128 th Evacuation, een Enlisted verpleger.
Kijk nu eens goed naar de getallen. Hier onder een post van 29 Jan 2022.



Ik ben bezig met een fotodatabase. Hoodnr's en Divisies op basis van oude foto's. Mijn Ambu is gebouwd onder contract nr. W-398-QM-w-652 tot W-374-ORD-2864, 11636 Voertuigen.
Ik probeer een andere Ambu hoodnr in de buurt van de mijne te vinden met foto bewijs en Divisie er op. Vervolgens moet ik uitzoeken hoeveel ambulances in die Divisie hebben gediend. Het aantal voertuigen in de divisie en het verschil tussen beide hoodnr's geeft me een goed idee van waar mijn ambulance gediend zou kunnen hebben.
Op mijn linker bumperret denk ik een 8 ontdekt te hebben en wat wit onder de 8. Er zijn dus al veel afdelingen die niet met een 8 beginnen en misschien wel heeeel veel met..... Maar je moet ergens beginnen.


Het zal nog wel heel wat speurwerk kosten maar het lijkt er op dat ik misschien een spoor heb wat de moeite waard is om verder uit te zoeken.
Is Alex Bohman wel in Europa geweest? Is hij wel co-driver geweest op een Ambulance. Dan het 48th Surgical / 128 th Evacuation door spitten naar meer sporen.
Wordt vervolgt  :D

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #84 Gepost op: december 16, 2022, 14:39:54 pm »
Na veel speuren door archiefsites, stambomen en registers weer een klein stapje verder. Of de naam in de dodge ook deze man is heb ik nog niet weten te achterhalen. Maar ik heb bij de naam die het mogelijk is wel een gezicht gevonden. Uiteraard leeft de man niet meer. Nu probeer ik kontakt te leggen met de nabestaanden.

Alex J. Bohman



« Laatst bewerkt op: december 17, 2022, 13:02:59 pm door hhbirnie »

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #85 Gepost op: december 30, 2022, 10:00:34 am »
Soms ligt de oplossing voor je neus en zie je het niet. Gister kreeg ik een berichtje uit de USA. Letters van de handtekening op de militaire registratiekaart komen overeen met de letters die op de bovenkant van de deur staan. De link is gelegd. Deze Alex J. Bohman is de man achter de gekraste naam.
Gr

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #86 Gepost op: december 30, 2022, 15:05:41 pm »
Je wat een gaaf verhaal. Zo worden krassen ineens een waardevol stuk geschiedenis. Hulde voor je speurwerk.
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #87 Gepost op: januari 08, 2023, 13:56:57 pm »
Ondertussen gaat het schuren gewoon door.

Laag voor laag(4oude lagen) tot op de originele kleur.




https://www.youtube.com/watch?v=5ptyGwttvRY




Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #88 Gepost op: januari 22, 2023, 10:55:35 am »
Toen ik de naam Alex Bohmann vond kwam ik bij het 48th Surgical/128th Evacuation Hospital uit. Het boek leek mij een leuk aanvulling in mijn zoektocht naar meer informatie. In het boek stond een lijst van "enlisted men" dienstplichtigen. Met idd Alex Bohmann.

Tijdens het lezen ontvouwde zich langzaam de route van Alex en de Dodge. Op 10 juni 1944 op Utah beach aan wal. Een grappig details, ze slaan hun hospitaltenten op langs de Grand Chemin thv Boutteville. Daar was ook op dat moment een klein hoofdkwartier van easy company 506th pir 101. 
De schrijver is de zoon van de arts in het 48th, Jesse Flynn. Hij bedankt achterin zijn dochter voor de foto's, klein details maar ik nam de gok. Even gezocht op de mediasite's en tussen alle namen was het eerste contact gelijk raak. Hoeveel mails ed ik verstuurd heb zonder reactie....... legio.
Het verhaal uit de doeken gedaan. Zij gaat samen met haar vader( de schrijver) proberen contact op te nemen met een nabestaande van Alex Bohmann. Ik heb een kleindochter gevonden die nog leeft.
Op een andere familie foto (trouwfoto) staat zijn "army-buddy", ook zijn zwager met naam. Nu dus dat spoor volgen of dit de chauffeur geweest is in de Ambulance.
Gr Hans.



Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Dodge WC 54 Ambulance
« Reactie #89 Gepost op: januari 29, 2023, 09:24:28 am »
Eergisteren was het dan eindelijk zover. Een mail van de zoon van Alex Bohmann, David. Nadat we een mogelijk adres en telefoonnr gevonden hadden hebben we gebeld maar werd er niet opgenomen. Hij had de voicemail afgeluisterd maar dacht dat het oplichterij was, tot hij ook de brief kreeg met foto's en het verhaal. Hij was helemaal over dondert. Zijn vader sprak niet of nauwelijks over de oorlog. Ik had meer gevonden over zijn vader dan hij wist.Dat hij medic in europa was geweest dat wist hij. Dus maar eens wachten waar hij verder mee komt.
Gr