Auteur Topic: Probleempjes MkV Bicycle  (gelezen 3591 keer)

Offline Koen N

  • Private
  • *
  • Berichten: 8
Probleempjes MkV Bicycle
« Gepost op: mei 24, 2014, 14:57:05 pm »
Hallo,

Ik ben de trotse eigenaar van een 1943/1944 gedateerde MkV Bicylce. Ik zou deze graag terug in rijbare staat willen krijgen maar zit met een paar probleempjes.

1) In het voorwiel zijn er een paar spaken ligt gebogen waardoor er een slag in het wiel is. Weet iemand of dit herstelbaar is of worden de spaken beter vervangen?

2) De remhendel is ooit een gebogen geweest waardoor hij niet meer zijn originele vorm heeft. hoe zou ik deze terug in de juiste vorm krijgen?

3) De handvatten zijn ooit eens vervangen geweest met een na-oologse model. Ik zou deze graag willen vervangen met de correcte handvatten. Ik weet dat er repro BSA handvatten gemaakt worden maar mijn fiets is zover ik weet geen BSA. Worden er ook handvatten gemaakt zonder BSA logo?









Mvg Koen


Offline welbike

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.115
    • Welbike
Re: Probleempjes MkV Bicycle
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2014, 00:50:29 am »
Hoi Koen,

Je fiets is ex Belgies leger, ABL, maar natuurlijk wel Engels oorlogs gemaakt, alhoewel de datum in de carrier die van de carrier is, en niet die van de fiets.

Zijn de banden 28" ?

Zal morgen wat foto's plaatsen van mogelijke handvatten, de BSA folding bike handvatten zijn van celluloid gemaakt, en de MKV moeten van rubber zijn.

Wiel zou ik naar goede fietsenmaker brengen, die heeft hem zo recht, ik heb er nu geen tijd voor. Remhandle lijkt me geen probleem om terug te buigen, evt. kersenrood stoken met gas en zuurstof.
Grtz,

Lex

Os, achter spatbord hoort ook aan de binnenkant wit, zie eerder topic hierover.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2014, 00:58:14 am door welbike »
1910 Royal Flying Corps P&M
1937 DKW RT98
1939 5 Ton White truck
1940 Norton Big 4
1940 Matchless G3
1940 DKW RT125
1941 Ford GP
1941 Indian 640
1943 Clark CA1 Airdozer
1944 Cushman
1944 Matchless G3L
1944 Royal Enfield 125cc Flying Flea
1944 DKW RT125-1

Offline Koen N

  • Private
  • *
  • Berichten: 8
Re: Probleempjes MkV Bicycle
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2014, 17:19:46 pm »
Hallo,

Ik wist dat de fiets ex ABL is. De carrier is inderdaad 1943 gedateerd en de geweersteun 1944.
De banden zijn 28". Het zijn wel niet meer de originele maar 1 Franse en 1 Belgische band.
 

Offline welbike

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.115
    • Welbike
Re: Probleempjes MkV Bicycle
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2014, 18:13:35 pm »
OK, das mooi, 28" is goed, 26" is naoorlogs, hier wat foto's van handvatten, maar weet niet welke de goede zijn??





Denk persoonlijk deze:



Deze, midden boven, zijn naoorlogs;



Op zwart/wit foto's is het vrijwel niet te zien, jammer!

Grtz,

Lex
1910 Royal Flying Corps P&M
1937 DKW RT98
1939 5 Ton White truck
1940 Norton Big 4
1940 Matchless G3
1940 DKW RT125
1941 Ford GP
1941 Indian 640
1943 Clark CA1 Airdozer
1944 Cushman
1944 Matchless G3L
1944 Royal Enfield 125cc Flying Flea
1944 DKW RT125-1

Offline Koen N

  • Private
  • *
  • Berichten: 8
Re: Probleempjes MkV Bicycle
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2014, 10:23:35 am »
Hallo heren,

Ik heb mijn fiets binnen gedaan bij mijn fietsenmaker maar die wou mijn voorwiel niet repareren omdat er spaken konden breken bij het rechten van het wiel. En hij kon deze niet vervangen. Heb dan eens rond gevraagd en heb hem dan kunnen binnen doen bij mijn vader zijn nonkel. De man repareert blijkbaar oude koersfietsen. En hij heeft mijn wiel gerecht en wat spaken vervangen. Hij had mij ook aangeraden om de zadelpin te draaien zodat ik wat verder van mijn stuur zit. Heb ondertussen het oude zadel vervangen met een nieuw B72 Brooks zadel en nu rijd mijn MkV zoals in 1944. :duimomhoog:

Nu ga ik wat roest probleempjes aanpakken aan mijn achterste spatbord. Maar weet niet goed hoe ik de oude verf moet verwijderen die al wat begint af te bladeren. Iemand enige tips?

Mvg Koen
 

Offline Jeeper

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 932
Probleempjes MkV Bicycle
« Reactie #5 Gepost op: juni 15, 2014, 12:27:50 pm »
Als je de verf alleen daar waar het bladert wilt verwijderen is een groffe pannenspons ideaal. Wil je de originele verf eronder vandaan krijgen dan zou je paint stripper kunnen gebruiken.
Olaf
1942 Dodge WC 51 (gehad)
1944 Dodge WC 52 (gehad)
1943 Ford GPW (gehad)
1942 Dodge WC 62 (gehad)
1943-45 Ford GPW (gehad)
1943 Harley WLA (gehad)
1943 BSA Foldingbike (gehad)
1944 Willys MB matching (actueel)
1944 Willys MB Navy (actueel)