Auteur Topic: M20 vs. WLA  (gelezen 7902 keer)

Offline Pascal.

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 102
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #15 Gepost op: januari 17, 2015, 11:14:43 am »
In bezit hebben is wat anders dan te koop hebben Lex..
Zie trouwens in je onderschrift dat je één van de weinige gelukkige bezitters bent van een 640(B)...
Hier in mijn omgeving (Twente) rijdt er ook eentje rond, ben effe de naam van de eigenaar kwijt, maar zie hem wel eens op een mooie zondagochtend bij de molen in Gildehaus..
Leuke fietsen, erg zeldzaam aan deze kant van de oceaan...
Volgens mijn collega rijden/zijn er nog geen 5 in Nederland..
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2015, 19:11:48 pm door lib45 »

Offline welbike

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.115
    • Welbike
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #16 Gepost op: januari 17, 2015, 13:11:16 pm »
Ja, had dit al vaker gehoord, van die 640 die ergens daar rondtoerd maar de man wil kennelijk anoniem blijven.

Er is er dus 1 in Zeeland, 1 in Utrecht (de mijne) 1 in Brabant (onlangs verkocht?) 1 in Twente, en verder??

De mijne heeft het hoogste framenummer dat bekend is, nl. 4443, waarschijnlijk een GB contract. en gelukkig is de mijne ook nummergelijk qua blok/frame, dat gaf de doorslag voor de aankoop, ondanks de redelijk dure aanschafprijs.

Cheers,

Lex
1910 Royal Flying Corps P&M
1937 DKW RT98
1939 5 Ton White truck
1940 Norton Big 4
1940 Matchless G3
1940 DKW RT125
1941 Ford GP
1941 Indian 640
1943 Clark CA1 Airdozer
1944 Cushman
1944 Matchless G3L
1944 Royal Enfield 125cc Flying Flea
1944 DKW RT125-1

Offline Pascal.

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 102
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #17 Gepost op: januari 28, 2015, 20:48:22 pm »
Zal, als ik de beste man nog eens tegenkom op z'n brommer, eens vragen of hij onbekend wil blijven en zo ja: of ik zijn blok-/ framenummer mag ter info..
Volgens mijn collega zit er in Zeeland een Indian-verzamelaar die naast een aantal Towcars ook twee (!) 640's heeft en een 841 heeft.
741's zie je nog wel eens, al zijn ook die dun gezaaid hier ten lande, maar de 640 is echt een 'rare beast'..

Offline welbike

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.115
    • Welbike
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #18 Gepost op: januari 29, 2015, 13:00:32 pm »
OK, bedankt.

Die in Zeeland, daar ken ik de eigenaar goed van, maar hij heeft er dacht ik maar 1, hij mistte spatborden, zal er binnenkort eens heengaan.

Grtz,

Lex
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2015, 21:02:31 pm door welbike »
1910 Royal Flying Corps P&M
1937 DKW RT98
1939 5 Ton White truck
1940 Norton Big 4
1940 Matchless G3
1940 DKW RT125
1941 Ford GP
1941 Indian 640
1943 Clark CA1 Airdozer
1944 Cushman
1944 Matchless G3L
1944 Royal Enfield 125cc Flying Flea
1944 DKW RT125-1

Offline Pascal.

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 102
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #19 Gepost op: januari 29, 2015, 20:09:36 pm »
Met een beetje geluk zie ik hem over twee weken in Haaksbergen...
We'll see

Offline welbike

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.115
    • Welbike
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #20 Gepost op: januari 29, 2015, 21:03:48 pm »
Ah, ik probeer ook in Haaksbergen te komen, is het de moeite??

Cheers,

Lex

1910 Royal Flying Corps P&M
1937 DKW RT98
1939 5 Ton White truck
1940 Norton Big 4
1940 Matchless G3
1940 DKW RT125
1941 Ford GP
1941 Indian 640
1943 Clark CA1 Airdozer
1944 Cushman
1944 Matchless G3L
1944 Royal Enfield 125cc Flying Flea
1944 DKW RT125-1

Offline Pascal.

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 102
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #21 Gepost op: januari 30, 2015, 15:53:32 pm »
Het wordt over de jaren heen alleen maar drukker bezocht...

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #22 Gepost op: januari 31, 2015, 01:04:49 am »
In Den Haag staat er ook nog een, gerestaureerd naar burger. Dezelfde eigenaar heeft ook nog 7 XA's en een aantal andere Harley's.
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline Pascal.

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 102
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #23 Gepost op: januari 31, 2015, 18:30:54 pm »
He David, bedankt voor je bericht.
Zoals uit het jouwe eveneens duidelijk wordt, staan láng niet alle voertuigen/ motorfietsen geregistreerd.
Ik ga er gemakshalve van uit, dat de XA's geen kenteken hebben...
Weet je of het 42-ers of 43-ers zijn?

Die dingen zijn nog veel zeldzamer dan de 2500 gebouwde 640's natuurlijk..

Offline welbike

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.115
    • Welbike
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #24 Gepost op: januari 31, 2015, 19:05:06 pm »
Citaat
Die dingen zijn nog veel zeldzamer dan de 2500 gebouwde 640's natuurlijk..

Nou ben ik niet mee eens! er zijn zeker het vierdubbelle aantal XA's en 841's dan 640's overgebleven.

Weet zo al 10 841's in NL.

En er zijn zeker minstens 4345 640's geproduceerd, (geen 2500), tegenover maar 1000 XA's of 1000 841 motoren zijn de overgebleven 640ers zeker zeldzamer.

Cheers,

Lex

1910 Royal Flying Corps P&M
1937 DKW RT98
1939 5 Ton White truck
1940 Norton Big 4
1940 Matchless G3
1940 DKW RT125
1941 Ford GP
1941 Indian 640
1943 Clark CA1 Airdozer
1944 Cushman
1944 Matchless G3L
1944 Royal Enfield 125cc Flying Flea
1944 DKW RT125-1

Offline Pascal.

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 102
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #25 Gepost op: februari 01, 2015, 08:16:42 am »
Ik heb altijd begrepen dat de totale Sport Scout productie (639-642) zo rond de 5000 lag...
De Indian 45" is in ieder geval in veel kleinere aantallen gemaakt dan de 30.50/ 741..

Dat je ze hier niet/ nauwelijks ziet is omdat ze vooral op US bases liepen, niet in een ETO..toch?!

Maar om op het topic terug te komen; productie-aantallen zegt niets, het is vooral interesse vrees ik.
Productie M20 vs. WLA/C is 2:1, toch zie je hier voor mijn gevoel minder BSA's...(al zullen ze er vast wel zijn).

« Laatst bewerkt op: februari 01, 2015, 08:22:13 am door lib45 »

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #26 Gepost op: februari 01, 2015, 22:16:38 pm »
He David, bedankt voor je bericht.
Zoals uit het jouwe eveneens duidelijk wordt, staan láng niet alle voertuigen/ motorfietsen geregistreerd.
Ik ga er gemakshalve van uit, dat de XA's geen kenteken hebben...
Weet je of het 42-ers of 43-ers zijn?

Die dingen zijn nog veel zeldzamer dan de 2500 gebouwde 640's natuurlijk..

Voor zover ik weet staan ze (nog) niet op kenteken. Het zijn zowel 42-ers als 43-ers. De eigenaar is geen lid van KTR of enig andere groene club.
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline welbike

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.115
    • Welbike
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #27 Gepost op: februari 02, 2015, 12:00:08 pm »
Ik heb altijd begrepen dat de totale Sport Scout productie (639-642) zo rond de 5000 lag...
De Indian 45" is in ieder geval in veel kleinere aantallen gemaakt dan de 30.50/ 741..

Dat je ze hier niet/ nauwelijks ziet is omdat ze vooral op US bases liepen, niet in een ETO..toch?!

Maar om op het topic terug te komen; productie-aantallen zegt niets, het is vooral interesse vrees ik.
Productie M20 vs. WLA/C is 2:1, toch zie je hier voor mijn gevoel minder BSA's...(al zullen ze er vast wel zijn).

Nou, hieronder de 640 productie, zoals ik ze uit de parts lists en manuals e.d. heb gehaald.



Er zijn ook blokken gevonden met 640 nummers onder de 100, deze waren oa.voor de sneeuwscooters, de "Tobagens" en wat fabrieksracers.

Na de oorlog was er alleen de 648, ook een 45cu" maar dat waren racers, hoeveel er precies gemaakt zijn is onduidelijk, maar rond de 50 stuks, bloknummers FDH101-FDH150

Om ook even te verduidelijken, in 1941 en 1942, werden er geen militare 641 en 642 frames en blokken zo genummerd, de civiele produktie wel.

Wat er voor de oorlog is gemaakt weet ik zo even niet, valt buiten mijn interesse, maar gezien de Sportscout sinds 1934? (model 634) werd gemaakt, moet dit in de tienduizenden gelopen hebben.

De Dispatch Tows met Sportscoutblokken zullen we voor het gemak maar even achterwegen laten!

En heb idd. veel foto's van 640 in de US, maar Canada had ook een contract, zie de lijst. En ze zijn hier waarschijlijk nooit geweest, wellicht een van het GB contract, maar die kunnen ook naar het verre oosten zijn gegaan, de mijne is tenslotte in Ceylon gevonden.

Dan nog, een 741 is GEEN 30.50, hij is er wel van afgeleid.

Cheers,

Lex

ps, als er interesse is, heb ik voor de 741 ook zo'n lijstje gemaakt.
1910 Royal Flying Corps P&M
1937 DKW RT98
1939 5 Ton White truck
1940 Norton Big 4
1940 Matchless G3
1940 DKW RT125
1941 Ford GP
1941 Indian 640
1943 Clark CA1 Airdozer
1944 Cushman
1944 Matchless G3L
1944 Royal Enfield 125cc Flying Flea
1944 DKW RT125-1

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.858
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #28 Gepost op: februari 02, 2015, 12:45:05 pm »
ps, als er interesse is, heb ik voor de 741 ook zo'n lijstje gemaakt.

Heb je daar soms de bijhorende Britse censusnummers bij?
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline welbike

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.115
    • Welbike
Re: M20 vs. WLA
« Reactie #29 Gepost op: februari 02, 2015, 13:07:37 pm »
Ja, een aantal, maar daar zijn weer geen framenummers van bekend!!!

Hierbij;



En de Indian pagina uit het uitstekende boek van Chris Orchard and Steve Madden;



Cheers,

Lex

1910 Royal Flying Corps P&M
1937 DKW RT98
1939 5 Ton White truck
1940 Norton Big 4
1940 Matchless G3
1940 DKW RT125
1941 Ford GP
1941 Indian 640
1943 Clark CA1 Airdozer
1944 Cushman
1944 Matchless G3L
1944 Royal Enfield 125cc Flying Flea
1944 DKW RT125-1