Auteur Topic: Wiel remcilinders vervangen Dodge WC62  (gelezen 3448 keer)

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Wiel remcilinders vervangen Dodge WC62
« Gepost op: maart 18, 2016, 22:55:11 pm »
Beste mede techneuten,

Ik ben bezig met het vervangen van de wielremcilinders op mijn Dodge WC62 en ik loop even tegen een probleem aan. Ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen.

Van de linkerzijde van de Dodge (links gezien van achter het stuur vandaan) kwamen 3 cilinders met een L er op en rechts 3 cilinders met een R er op.

Als ik dan de cilinders bekijk dan is er een grote en een kleine kant van de cilinder (1 1/4 klein en 1 3/8 groot). De kleine kant ( 1 1/4) is naar voren gericht, de grote kant ( 1 3/8) is naar achter gericht. Daar uit maak ik op dat op de achterste remvoering meer druk gezet wordt dan op de voorste (correcte aanname?)

Ik heb voor mijn Dodge 6 nieuwe wiel remcilinders gekocht. Bij het monteren bleek dat ik 4 om 2 gekocht had in plaats van 3 om 3.

Wat er van links af kwam heb ik door een gelijke cilinder vervangen. Rechtsvoor kom ik er 1 te kort nu (en ik heb 1 cilinder over - links). Nu heb ik een nieuwe remcilinder besteld en gekregen. Geheel nieuw in verpakking. Grote R op de verpakking want ik moet alleen rechts voor nog vervangen. Maar als ik de cupjes er af haal en vergelijk met de cilinder die er rechtsvoor af kwam, dan ziet deze er precies anders om uit. Daar uit maak ik op dat ik wéér een linker remcilinder erbij heb.

Toen begon ik te twijfelen of mijn begrip van links en rechts wel klopt en ben ik de TM er bij gaan pakken (TM9 1808B). Daar door heen bladerend kwam ik bij het hoofdstuk voor het vervangen van wiel remcilinders. En hier werd de verwarring nog groter. Er staat een mooie afbeelding van een remcilinder in zogenaamde "exploded view". Er onder staat een legenda met alle onderdelen. Hier wordt ook beschreven dat de kleine cilinderkant (1 1/4) naar voren gericht moet zijn en de grote cilinderkant (1 3/8) naar achteren.  Alleen in de TM wordt niet gesproken over of ik nu naar een linker of naar een rechter wielremcilinder zit te kijken.



Ik ga tot nu toe er van uit dat als ik achter het stuur zit dat links, links is en rechts, rechts. Maar misschien is links en rechts juist bepaald door als je voor de Dodge staat. Dan zou het precies andersom moeten zijn. Ik hoop dat jullie me nu nog volgen ;-)

De vraag is, er van uit gaande dat alles geschreven is vanuit de bestuurderspositie, moet ik nu vragen om een rechterwielremcilinder (wat ik de vorige keer ook vroeg en de cilinder die ik kreeg dus niet op de rechtervoorpositie thuis hoort maar wel als rechts werd bestempeld) of moet ik nu juist om een linkerwielremcilinder vragen?

Misschien is het antwoord heel simpel, maar ik ben na een avondje puzzelen het nu even kwijt  ;D
Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Wiel remcilinders vervangen Dodge WC62
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2016, 23:48:21 pm »
Na drie Kasteelbiertjes en het feit dat het al bijna middernacht is kan ik het verhaal niet helemaal meer volgen, maar een cilinder met een R hoort rechts op het voertuig en een met een L op de andere rechterkant.

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Wiel remcilinders vervangen Dodge WC62
« Reactie #2 Gepost op: maart 19, 2016, 08:10:32 am »
Ja klopt

De kleine altijd voor en de grote altijd achter
Er zijn ook cilinders waar het niet op staat, dus neem je de kapjes er even af en kun je het zien
Montage gaatjes wel onder houden onder

Het probleem was dus dat er een rechter in het linker doosje zat of andersom?
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Wiel remcilinders vervangen Dodge WC62
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2016, 21:17:30 pm »
Gewoon even redeneren:  De voorste remschoenen worden bekrachtigd door de draairichting van de wielen (deze hebben dus minder aandrukkracht nodig dus kleine diameter cilinders).

De achterste worden niet bekrachtigd door de draairichting dus grote diameter.

Zo doen alle remschoenen ongeveer even hard mee aan de vertraging.
Dodge WC62, 1943

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Wiel remcilinders vervangen Dodge WC62
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2016, 22:45:25 pm »
Bedankt allemaal voor de reacties

Het was misschien een heel verhaal, maar ook voor mij was het vrijdag na een hele middag/avond puzzelen niet meer te volgen. Dus dan val ik graag terug op de kennis die op die forum rond waard ;-)

Het is uiteindelijk gelukt. De verwarring is dus ontstaan door het feit dat er een linker remcilinder in een doosje zat waar rechts op stond. Deze is nu in ieder geval omgeruild voor de juiste.

Waarom de voorkant van de cilinder kleiner is dan de achterkant was een vermoeden, de precieze gedachte was me niet duidelijk. Carlo, bedankt voor het verduidelijken ;-)
Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver