Beste mede techneuten,
Ik ben bezig met het vervangen van de wielremcilinders op mijn Dodge WC62 en ik loop even tegen een probleem aan. Ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen.
Van de linkerzijde van de Dodge (links gezien van achter het stuur vandaan) kwamen 3 cilinders met een L er op en rechts 3 cilinders met een R er op.
Als ik dan de cilinders bekijk dan is er een grote en een kleine kant van de cilinder (1 1/4 klein en 1 3/8 groot). De kleine kant ( 1 1/4) is naar voren gericht, de grote kant ( 1 3/8) is naar achter gericht. Daar uit maak ik op dat op de achterste remvoering meer druk gezet wordt dan op de voorste (correcte aanname?)
Ik heb voor mijn Dodge 6 nieuwe wiel remcilinders gekocht. Bij het monteren bleek dat ik 4 om 2 gekocht had in plaats van 3 om 3.
Wat er van links af kwam heb ik door een gelijke cilinder vervangen. Rechtsvoor kom ik er 1 te kort nu (en ik heb 1 cilinder over - links). Nu heb ik een nieuwe remcilinder besteld en gekregen. Geheel nieuw in verpakking. Grote R op de verpakking want ik moet alleen rechts voor nog vervangen. Maar als ik de cupjes er af haal en vergelijk met de cilinder die er rechtsvoor af kwam, dan ziet deze er precies anders om uit. Daar uit maak ik op dat ik wéér een linker remcilinder erbij heb.
Toen begon ik te twijfelen of mijn begrip van links en rechts wel klopt en ben ik de TM er bij gaan pakken (TM9 1808B). Daar door heen bladerend kwam ik bij het hoofdstuk voor het vervangen van wiel remcilinders. En hier werd de verwarring nog groter. Er staat een mooie afbeelding van een remcilinder in zogenaamde "exploded view". Er onder staat een legenda met alle onderdelen. Hier wordt ook beschreven dat de kleine cilinderkant (1 1/4) naar voren gericht moet zijn en de grote cilinderkant (1 3/8) naar achteren. Alleen in de TM wordt niet gesproken over of ik nu naar een linker of naar een rechter wielremcilinder zit te kijken.

Ik ga tot nu toe er van uit dat als ik achter het stuur zit dat links, links is en rechts, rechts. Maar misschien is links en rechts juist bepaald door als je voor de Dodge staat. Dan zou het precies andersom moeten zijn. Ik hoop dat jullie me nu nog volgen ;-)
De vraag is, er van uit gaande dat alles geschreven is vanuit de bestuurderspositie, moet ik nu vragen om een rechterwielremcilinder (wat ik de vorige keer ook vroeg en de cilinder die ik kreeg dus niet op de rechtervoorpositie thuis hoort maar wel als rechts werd bestempeld) of moet ik nu juist om een linkerwielremcilinder vragen?
Misschien is het antwoord heel simpel, maar ik ben na een avondje puzzelen het nu even kwijt