Bijna nog mooier dan de aanschaf van een restauratie project, is het verzamelen van de ontbrekende of niet te repareren onderdelen. Wij kochten de trailer aan de hand van een aantal foto's op Milweb en kregen de indruk dat er niet veel miste. Ook bij de visuele inspectie toen wij hem in Engeland ophaalden, leek het aardig compleet.
Maar als je dan met de demontage begint, dan komen de "verborgen gebreken" naar voren. Alhoewel zo dramatisch is het nu ook weer niet. Onderstaande afbeeldingen laten dit type trailer zien in drietal uitvoeringen.

Trailer, 1/2 Ton, 2 wheeled, No. 2
http://www.surfacezero.com/g503/data/3557/medium/462x650xTrailer_Mortar_Ammunition.JPG.pagespeed.ic.gtUop1rQeO.jpg
In het houtwerk heb ik geen aanwijzingen kunnen vinden, dat er ooit iets in gemonteerd is geweest.
Dus onze trailer is waarschijnlijk het bovenste model. Wij zullen hem echter wel aan blijven duiden als mortar trailer, als onderscheid tussen de twee andere Britse trailers.
Om dat er nog maar weinig van deze Engelse trailers zijn (denk ik) en de Britten zo hun eigen manier van ontwerpen hadden, is het vrij lastig om missing parts te vinden. Gelukkig hebben wij links en rechts nogal wat kennissen met dit model trailer en waren wij instaat om alle ontbrekende onderdelen te vinden.
Typisch voor dit model trailer is de trekhaak, de pull-pin box zoals de Engelsen het noemen.
Op onze trailer was deze grotendeels aanwezig, alleen miste het trekoog en een van de handle bars.

Bij toeval hadden wij een paar maanden eerder wat handel in België gekocht, waaronder een bruikbaar trekoog en nog wat meer. Ook hadden wij nog een handle bar liggen, waardoor wij het geheel weer compleet konden maken.
Kenmerkend voor deze aanhangers zijn ook de support legs en de daarbij behorende clamps. Deze poten verschillen per type trailer, evenals de manier waar ze op vast gezet worden. Links achter en rechts voor waren nog wel de bevestigingsgaten aanwezig, maar de klemstukken (gietstuk) en poten ontbraken.


De vier bevestigingsgaten linksachter.
De poten zijn eenvoudig uit dikwandige buis te maken, de gietstukken vinden is veel moeilijker.
Gelukkig had een goede kennis van ons in de UK er nog twee liggen, die wij voor een faire prijs over konden nemen.
Om het inladen van kleinvee makkelijker te maken, dah de vorige eigenaar de achterkant aangepast.
En daarbij een profiel op een geheel eigen manier verwijderd.

Gelukkig hebben wij in het Noorden twee goede kennissen met gouden handjes, die voor ons draai- en freeswerk en ook plaatwerk kunnen leveren. Een nieuw profiel was dus snel gemaakt en gemonteerd.
Door het aanpassen van de achterkant, ontbraken er ook een drietal zo genaamde kikkers.
Deze onderdelen wijken af van wat er in de regulieren handel te koop is en zijn dus "typical British".

Na contact gezocht te hebben met Dirk Leegwater, stuurde hij ons onderstaande foto.

Met daarop in de rechter bovenhoek, drie kikkers zoals wij zochten.
Terwijl wij bezig waren om de ontbrekende onderdelen te vinden, was de trailer gedemonteerd.
Het chassis was in goede staat en moest op slechts enkele plekken hersteld worden en daarna kon het geheel gestraald en in de epoxy primer gezet worden.

Lijkt toch alweer heel anders dan een roestig stuk ijzer.
Die zelfde dag of was het een dag later, bij mooi weer de eerste groene laag aangebracht.

Het houtwerk, zowel de vloer als de zijkanten was dermate slecht, dat het vervangen moest worden.

Voor het vloerhout was dit niet echt een probleem, 2,5 x 25 cm en bij voorkeur eiken. Voor de zijkanten was moeilijker, dit waren vellingdelen van plm. 15 cm breed en 1"dik. Dergelijke maten zijn niet standaard, maar gelukkig was de firma Jongeneel in Groningen bereidt om de planken voor mij te maken.
De afgelopen maanden zijn wij bezig geweest om de trailer op te bouwen. Begin volgend jaar wordt hij afgebouwd en het resultaat zal op het forum te zien zijn.
Voor vragen of informatie over dit type trailers, kunt u ons altijd bellen of mailen.
Wordt vervolgd.
Snip en Co