Auteur Topic: Brandstofmeter  (gelezen 8759 keer)

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Brandstofmeter
« Gepost op: februari 11, 2017, 20:40:51 pm »
Goedenavond,

Is al eerder aan de orde geweest, maar ik heb misschien een ander geval: van contact af staat de meter op nul, contact aan, bij volle tank, staat de meter op half. Hier blijft ' ie een hele tijd hangen, tot ' ie geleidelijk begint te zakken tot een ongeveer kwart, maar dan is de tank ook leeg ( ik rijd dan ook op de mijlen, niet op de tankmeter). Wat zou dit zijn, tis niet een immens probleem, maar helemaal leuk ist ook niet.

Groet,
Joop.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2017, 14:26:43 pm door Jedek »
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Rob N

  • KTR
  • Colonel
  • *
  • Berichten: 1.996
  • Rob N te Meeuwen
Re: Brandstofmeter
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2017, 10:14:33 am »
De tank sensor

Sensor eruit
Sensor vervangen en klaar  :duimomhoog:
ga weer fff verder
 :koffie:


Joepie, een nieuw project gekocht. Later meer info

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Brandstofmeter
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2017, 12:01:49 pm »
OK, wordt em dat; kurk of kunststof ( kunststof slecht te krijgen?)?
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 166
Re: Brandstofmeter
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2017, 12:15:18 pm »
Het kan ook aan een slechte aarding van meter of sensor liggen, daar zou ik eerst even naar kijken voordat je kosten gaat maken.
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Brandstofmeter
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2017, 13:04:00 pm »
Heb ik natuurlijk ook aan gedacht/ naar gekeken; als aarding het probleem zou zijn, zou je, denk ik, niet steeds dezelfde afwijking/ hetzelfde gedrag van de meter hebben(?).
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2017, 19:43:31 pm door Jedek »
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Burly

  • KTR
  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 88
  • Reinier Groeneveld
Re: Brandstofmeter
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2017, 21:57:04 pm »
Als de vlotter/sensor buiten de tank aansluit kun je met de hand de arm op en neer bewegen en zien of de meteruitslag hiermee overeenkomt. Je weet dan dan de sensor en de meter goed zijn.
Bij mijn vlotter was de kurk in de loop van de tijd met benzine verzadigt waardoor deze niet meer bleef drijven en dus een halflege tank aangaf. Na vervangen van de kurk door kunstof was dit probleem bij mij opgelost.

Reinier

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 425
Re: Brandstofmeter
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2017, 07:45:48 am »
De kurk van mijn brandstofmeter was na een tijdje ook verzadigd en gaf het zelfde beeld. Vervangen en half jaartje later begon het weer. Plastic drijvertje uit daf 4 tonner geplaatst en probleem over. De test met brandstofsensor buiten de tank geeft zeker een controle of de onderdelen werken. Let ook op de aarde..... extra kabeltje naar je body EN !!!!!! als je stoel en kussen te dicht op je sensor zit dan geeft dat druk op de behuizing van het binnenwerk. Een koperspoeltje met een fragile pennetje wat er langs gaat om zo de hoogte van de brandstof om te zetten naar een stroompje op je meter.
Foto stuur ik even via de ktrmail, heb even geen foto gereed via dit forum
Gr Birnie
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2017, 07:49:03 am door hhbirnie »

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Brandstofmeter
« Reactie #7 Gepost op: februari 13, 2017, 23:43:29 pm »
OK, allen eerst bedankt, ga 1 en ander uitproberen; laat resultaat wel horen.

Groet
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Brandstofmeter
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2017, 23:03:41 pm »
Goedenavond,

Als vervolg op mijn tankmeter; omdat het metertje zelf ook niet zo fraai meer is, ben ik begonnen met het vervangen van de meter. Gevolg: de wijzer komt, bij het op contact zetten van de auto, wel in beweging, maar geeft zelfs niet het niveau van de oude tankmeter weer. Vraag: kan het zijn dat de nieuwe meter en de oude zender niet bij elkaar passen? Zoals gezegd, er is verder niets veranderd, behalve dat ik nog getankt heb, gewoon, voor de zekerheid.
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Brandstofmeter
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2017, 21:42:25 pm »
Verder: de nieuwe zender/vlotter gemonteerd, tank nog steeds vol, nieuwe meter geeft nu ongeveer halfvol aan bij op contact zetten van de auto (ongeveer dezelfde stand als de oude  meter deed);zou dit inderdaad een aarde-probleem zijn?
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Dodje

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 489
Re: Brandstofmeter
« Reactie #10 Gepost op: februari 21, 2017, 22:25:50 pm »
is de impendans gelijk van de meter en de zender (ohm)    ik heb bij mijn dodge er een potmeter tussen gezet

Cees S
Dodge wc 51 (01874)

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Brandstofmeter
« Reactie #11 Gepost op: februari 21, 2017, 22:57:31 pm »
Spul is als setje aangeschaft, hoe ga ik dat vaststellen?
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline René

  • KTR
  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 47
Re: Brandstofmeter
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2017, 10:02:59 am »
Waarschijnlijk is de vlotter een model dat voor 12 Volt is.
Heb hetzelfde probleem bij Dodge van kennis gehad waar ook
hetzelfde probleem zich voordeed.
Bij andere goedwerkende benzine meter weerstand gemeten van de
vlotter en deze bleek geheel af te wijken met de nieuwe.
Vlotters gewisseld en probleem weg.

René.

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Brandstofmeter
« Reactie #13 Gepost op: februari 22, 2017, 19:11:58 pm »
Het heet, voor zowel de meter als de vlotter, 12 volt te zijn; zou dus moeten kunnen. Ga eens iets met een extra aarde-draad proberen.
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Brandstofmeter
« Reactie #14 Gepost op: februari 22, 2017, 23:04:27 pm »
Vlotter aan aarde, buiten de tank: werkt prima, meter geeft gewoon goed aan! Gelukkig: zaakje ingebouwd, weer aan aarde en, helaas, weer niet: iemand een goed idee?
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.