Auteur Topic: Schoolproject GI in de klas  (gelezen 1865 keer)

Offline Folkert van Wijk

  • Civilian
  • *
  • Berichten: 2
  • Initiatiefnemer Schoolbezoek project GI in de klas
Schoolproject GI in de klas
« Gepost op: juni 15, 2017, 13:22:29 pm »
Beste forum en KTR leden,

Laat ik me eerst even voorstellen:
Mijn naam is Folkert van Wijk, ik ben 50 jaar en woon in Deventer.

Samen met Erfgoed Gelderland en Archeologie beleven! Ontwikkel ik schoolprojecten over geschiedenis. Zo’n schoolproject houd in dat ik scholen bezoek en tijdens mijn lessen leerlingen iets vertel en laat zien over bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog.

De specifieke les over de tweede wereldoorlog hebben we “GI in de klas” genoemd.
(de PDF van de flayer is te groot als bijlage maar die kan ik bij interrese altijd in een e-mail toesturen)
https://www.reizenindetijd.nl/bezoeklessen/om-niet-te-vergeten/gi-in-de-klas/
http://archeologiebeleven.nl/educatie/gastlessen-op-school/



Tijdens die lessen vertel ik (in uniform) over de tweede wereldoorlog gezien door de ogen van een Amerikaanse officier uit de 7th Armored Division.
Mijn verhaal begint breed met de draft en de oorlogsindustrie in de States en neem vandaar de leerlingen mee via de stranden van Normandië naar Market Garden en uiteindelijk naar de slag om Overloon. Ik maak daarbij gebruik van een speciaal daarvoor ontwikkeld lesboekje en echte of gereproduceerde voorwerpen.
Tijdens de lessen luisteren de leerlingen niet alleen naar mij maar ook naar muziek en nieuwsberichten uit WW2, ze proeven van chocolade en we gaan tevens eenvoudige oefeningen doen met kaarten en kompas.
Uiteindelijk vertel ik het persoonlijke verhaal van een aantal echte veteranen en houden we kringgesprek over helden en medailles.


Nu doe ik de schoolbezoeken zelf maar ben daarnaast opzoek naar manieren om bekendheid te geven aan dit specifieke project. Daarvoor wil ik graag tijdens evenementen met een klein standje ergens aanwezig kunnen zijn om zo reclame te kunnen maken voor mijn lessen.

Waarom ik dit hier vraag is omdat ik daarbij graag een Amerikaans voertuig heb staan als blikvanger.
Mijn vraag is dan ook of iemand van jullie daaraan mee zou willen en kunnen werken?
Zoals ik het zie kan het op twee manieren:
1 Ik lift mee tijdens evenementen waar jullie toch al heen gaan en krijg daarvoor de medewerking en de ruimte om een tafeltje met spullen in te richten.
2 of ik vraag specifieke mensen of die mee willen en kunnen naar evenementen waar ik zelf als sta of uitgenodigd ben, waarbij het handig is dat het evenement in de buurt is van jullie woonplaats.

Voor optie 2 ben ik bijvoorbeeld uitgenodigd om op de International Army Show te staan en heb daar een plekje in de hangaar gekregen. Ik las dat daar ook al mensen van jullie heen gaan?

Graag hoor of lees ik Julie reactie.

Offline Folkert van Wijk

  • Civilian
  • *
  • Berichten: 2
  • Initiatiefnemer Schoolbezoek project GI in de klas
Re: Schoolproject GI in de klas
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2017, 10:26:16 am »
GI in de klas’ is genomineerd voor erfgoedprijs de ‘Gouden Gelderse Roos’!

Los van de in het vorige bericht gestelde vraag is er nu ook de mogelijkheid om op dit project te stemmen via de onderstaande link.
Er van uitgaande dat we het allemaal belangrijk vinden dat ook het verhaal van de soldaten die in "onze" voertuigen rond reden vertelt word en aan de volgende generaties wordt doorgegeven, vraag ik jullie om in grote getalen te stemmen op dit unieke project.
De Gouden Gelderse Roos Prijs bied het project nameijk een geldprijs om te upgraden en te perfectioneren en boven al geeft het meer bekendheid en dus meer aanmeldingen.

Stem daarom op dit unieke project en deel de link met anderen, zodat het verhaal van onze bevrijders blijft bestaan en weer wordt doorvertelt. Zorg er met uw stem voor dat hun stem gehoord blijft.
 
Stem hier: http://erfgoedgelderland.nl/gelderseroos/gi-in-de-klas

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Re: Schoolproject GI in de klas
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2017, 14:03:01 pm »
Beste Folkert,

Een mooi initiatief!

Kan je mij voorzien van de PDF?
Zelf kom ik uit Zwolle en bezit een Dodge en een Harley WLA.
Wellicht kan ik de flyer uitzetten naar een paar scholen (mijn vrouw zit in het onderwijs)

vanaf vrijdag 13 oktober is er een evenement in Olst bij de bunkers waar de nodige legervoertuigen komen (WO2 en koude oorlog) geschat aantal bezoekers 3.500

groeten,

rob
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943