Auteur Topic: Grc 9  (gelezen 3917 keer)

Offline Pips

  • Private
  • *
  • Berichten: 3
Grc 9
« Gepost op: mei 26, 2015, 18:30:07 pm »
Hi ik heb een grc 9 radio set maar ik kan er weinig mee ontvangen, weet iemand hoe ik bijvoorbeeld radio 538 kan luisteren. En het schijnt dat je er ook nog met elkaar kan praten is er iemand die dit doet of weet?  Laat het me please weten dankjewel :duimomhoog:

Offline _Arthur

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.013
  • Tilburg
Re: Grc 9
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2015, 21:14:30 pm »
Een GRC9 doet alleen CW of AM band. En dat tussen de 2 en 12 MHz.

Radio 538 (en alle andere doorsnee nederlandse radiostations) zit op een FM-frequentie tussen de 87.6 t/m 104.8 MHz, of 675 - 1602 kHz op de AM band, beide ga je er dus nooit mee kunnen ontvangen.

Je zal dus 'iets anders' aan de andere kant moeten zoeken dat ook tussen de 2 en 12 MHz zit.

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: Grc 9
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2015, 07:47:57 am »
een wifi of blauwtand speaker in origineel luidspreker kastje bouwen....kun je met je smartphone van alles af spelen.
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Pips

  • Private
  • *
  • Berichten: 3
Re: Grc 9
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2015, 17:09:18 pm »
Oke, maar als ik bijvoorbeeld een zender ga zoeken zie ik alleen megacycles. Is dit het zelfde als megahertz?
En ik zoek dus ook "iemand aan de andere kant" want de hele dag achter dat ding zitten zoeken naar iemand gaat niet werken denk ik.

Offline _Arthur

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.013
  • Tilburg
Re: Grc 9
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2015, 18:46:03 pm »
AM is 0.675 megacycles tot 1.602 megacycles. FM is 87.6 mc tot 104.8 mc.
1mc = 1MHz = 1,000,000 Hertz

Je GRC kan alleen tussen de 2 en de 12 MHz (oftewel mc) ontvangen.

De heden daagse radio ga je dus niet kunnen ontvangen.

Offline Pips

  • Private
  • *
  • Berichten: 3
Re: Grc 9
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2015, 20:25:59 pm »
Heel erg bedankt voor jullie reacties jongens  ;D ik ga er nu mee aan de slag en ik hoop dat ik nog iets vind nu nog iemand aan de andere kant en het ding is "up and running" toch mooi dat die dingen nog steeds rond zwerven  :?pplaus: :bedankt:

Offline HQsignals

  • Civilian
  • *
  • Berichten: 2
Re: Grc 9
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2016, 15:40:28 pm »
Rond de 6-7Mhz zit de kortegolf, die hoor je overdag niet altijd even goed. Als het nacht is worden er veel signalen via de atmosfeer weerkaatst waardoor je 's nachts veel meer posten (en luider) kan ontvangen.

Overdag, zeker op de middag , hoor je hier normaal weinig van. kijk maar eens op www.short-wave.info waneer dergelijke zenders uitzenden en op welke frequentie.

verder zijn er de amateurbanden op 7.15-7.3Mhz en 3.5-3.8 die uitzenden in CW,MCW,AM of SSB. als je deze wil horen kan je best de bfo knop opendraaien, zoniet zal je weinig horen.

o ja, ik weet niet exact hoe het bij de grc9 zit, maar bij veel oude toestellen dien je de antenne-ingang af te stemmen op de te ontvangen frequentie alvorens je iets kan horen.

gr.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2016, 15:44:18 pm door HQsignals »

Offline René

  • KTR
  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 47
Re: Grc 9
« Reactie #7 Gepost op: oktober 23, 2016, 18:32:35 pm »
Misschien moet je eens bij een zendamateur langs gaan die weet
zo of je GRC 9 werkt. Verder moet je in het bezit zijn van een amateurlicentie
om te mogen uitzenden . Zonder licentie is het verboden op deze frequenties
uit te zenden.

Groeten René D.