Auteur Topic: Wit poeder in brandstof tank  (gelezen 3494 keer)

Offline Burly

  • KTR
  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 88
  • Reinier Groeneveld
Wit poeder in brandstof tank
« Gepost op: juli 19, 2017, 13:14:45 pm »
Ik heb recent het brandstof filter van mijn Willys Mb gereinigd en vond een grijs poeder-achtige klei op de bodem. Vandaag heb ik, nadat ik de brandstoftank bijna leeg heb gereden, in de brandstof tank gekeken. Op de vulbuis en op de bodem van mijn tank zit een wit fijn poeder, haast talkpoeder.
Ik tank meestal V-power en gebruik loodvervanger.
Uiteraard heb ik zelf op internet gezocht, maar de enige referentie aan dit poeder komt uit een beschrijving van Bardahl benzine stabilisator. "het voorkomt de witte aanslag van moderne benzine"...
Iemand enig idee wat dit is en hoe dit ontstaat?

Reinier

Offline Burly

  • KTR
  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 88
  • Reinier Groeneveld
Re: Wit poeder in brandstof tank
« Reactie #1 Gepost op: juli 19, 2017, 19:04:32 pm »
Net een antwoord op g503.com: "Not sure what type of fuel you have in the Netherlands.
Does it have ethanol in it.
I run into this a lot, here in the states.
The ethanol cleans the metal tank surface and corrosion forms from the natural humidity in the air. Then the corrosion ( the white chalky stuff ) falls into the tank.
Keeping the tank full will keep the air with humidity from getting to the inner tank surface.
This will also help, not stop, the ethanol from absorbing moisture and settling to the bottom, like water.
At first, the moisture laden ethanol settles as droplets, to the bottom of the tank. If the vehicle, your jeep in this case, is not moved, the droplets just lay there and will eventually eat a hole in the metal tank bottom, where they are laying.
Having the tank lined would be another form of prevention."

Lijkt dus met huidige brandstof te maken te hebben. Maar eens goed reinigen en ik overweeg in de toekomst toch een brandstof adidief te gaan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2017, 21:01:16 pm door Remko »

Offline paul emondt

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 404
Re: Wit poeder in brandstof tank
« Reactie #2 Gepost op: juli 19, 2017, 22:15:47 pm »
Gewoon 98 tanken. en bij lange stilstand een fuel saver. Moet nog even ervaring op doen met de mistery oil van Staman. maar als het doet wat het beloofd dan is dat een mooie oplossing (woord speling)

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: Wit poeder in brandstof tank
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2017, 08:11:00 am »
En als je de jeep lange tijd niet gebruikt de tank vol doen.. Ik heb hier (nog) geen last van...98 hebben ze bijna nergens meer. Ik gebruik lood vervanger van Shell.
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline beep

  • Private
  • *
  • Berichten: 3
Re: Wit poeder in brandstof tank
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2017, 09:18:42 am »
Als je 98 tankt moet je geen fuel saver bijvullen want deze bevat geen ethanol. Alleen de 95.
Als je van 95 naar 98 gaat moet je de ontsteking aanpassen
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2017, 09:36:40 am door beep »

Offline Rob Pabbruwe

  • KTR
  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 82
Re: Wit poeder in brandstof tank
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2017, 11:23:13 am »
Ik tank altijd 95 en soms met een flesje `toevoegings-Rommel`.... als ik er aan denk.Ben ook benieuwd naar de ervaring van Paul E met zijn Staman-
oplossing
Studebaker M29C Weasel 1945
Ford GPW 1944
Ford GPW 1944




....

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Wit poeder in brandstof tank
« Reactie #6 Gepost op: oktober 20, 2017, 13:10:32 pm »
Heb ik gelukkig in mijn LPG tank nog geen last van  ;D

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Wit poeder in brandstof tank
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2017, 14:18:59 pm »
Als je van 95 naar 98 gaat moet je de ontsteking aanpassen

Dat moet niet maar kan wel. ;-)

Andersom zou wel een probleem kunnen geven als de ontsteking dichtbij de pingelgrens staat afgesteld.
Dodge WC62, 1943