Auteur Topic: Waterpomp  (gelezen 3031 keer)

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Waterpomp
« Gepost op: april 21, 2018, 19:48:59 pm »
Goedemiddag allen,

De waterpomp van mijn CC begon steeds meer te lekken, dus netjes alles er af en nieuwe pomp er op: nee dus, het huis van de nieuwe pomp is dieper/ hoger, en dus is het linker draadeind niet lang genoeg.
Op zich niet zo erg, ware het niet dat dit ding natuurlijk ‘ bombenfest’ in het blok zit.
Spuit inmiddels al even met kruipolie, maar nog steed geen beweging; iemand nog een goed idee?

Groeten,
Jedek
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Rob N

  • KTR
  • Colonel
  • *
  • Berichten: 1.987
  • Rob N te Meeuwen
Re: Waterpomp
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2018, 20:38:04 pm »
Ik draai de tapeinden er altijd uit met een heeeeele grote pijpentang.
Die blijft vast grijpen, je hoeft dus alleen meer te draaien
Breekt die af dan had hij toch afgebroken
Warm maken op het randje van het motorblok doe ik niet

Succes
ga weer fff verder
 :koffie:


Joepie, een nieuw project gekocht. Later meer info

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Waterpomp
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2018, 21:28:21 pm »
Nou, lekker, op hoop van zegen dan maar.
Mocht het draadeind breken, neus en radiator er voor weg; kan ik de Dodge- bouten daar ook eens schoonmaken :|

Groeten,
Jedek
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 480
Re: Waterpomp
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2018, 12:57:17 pm »
Je zou het tapeind heet kunnen maken (dus niet het blok!) mbv een lasrups vlakbij het blok bijv. Dan heb je kans dat de roest "breekt" zonder veel hitte in het blok te brengen en gelijk goede houvast voor een tang.
Dodge WC62, 1943

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Waterpomp
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2018, 14:35:37 pm »
Ik lees hier en daar over het kort maar hevig bevriezen van de roest, met het middel erbij: ook maar eens even proberen. Denk ik dezelfde bedoeling als verhitten, maar dan andersom.
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 480
Re: Waterpomp
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2018, 19:55:33 pm »
Ik lees hier en daar over het kort maar hevig bevriezen van de roest, met het middel erbij: ook maar eens even proberen. Denk ik dezelfde bedoeling als verhitten, maar dan andersom.

Alleen minder makkelijk / effectief denk door kleiner bereikbaar temperatuur verschil.

Pas nog met een ontluchtingnippel muurvast in een remklauw: alleen de nippel beetje opgestookt, 200/250°C en hij kwam los.  :duimomhoog:
Dodge WC62, 1943

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Waterpomp
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2018, 21:16:54 pm »
Makkelijk weet ik niet, is met een spuitbus, even heel kort 40 graden onder nul. Effectief: kwestie van proberen denk ik. Grootste zorg blijft het onverwacht afbreken.
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Rob N

  • KTR
  • Colonel
  • *
  • Berichten: 1.987
  • Rob N te Meeuwen
Re: Waterpomp
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2018, 09:15:02 am »
En de passende pomp reviseren en de nieuwe op de plank?
ga weer fff verder
 :koffie:


Joepie, een nieuw project gekocht. Later meer info

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 480
Re: Waterpomp
« Reactie #8 Gepost op: april 23, 2018, 09:36:59 am »
Tsja -40, een temperatuur verschil van +/-60gr. = next to nothing..  :-\

Dit soort werk wordt altijd met hitte opgelost. Of gewoon domme kracht en kijken wat er gebeurt en hoe je het dan oplost.  :)
Dodge WC62, 1943

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.043
Re: Waterpomp
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2018, 18:03:49 pm »
Stukje van de pomp af frezen?
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Waterpomp
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2018, 22:19:08 pm »
Af frezen is wel een idee, hoogteverschil is behoorlijk groot , zo’n 20mm, maar ik ben bang dat je met het verzinken door de wand van het huis gaat.
Revisie is wellicht ook een idee, maar rond de as bij de poelie is een stuk uit het huis gebroken, ik weet niet of het allemaal wel heel blijft, maar ja, dat weet ik van het draadeind natuurlijk ook niet.
Ga het eerst met ‘ bevriezen’ proberen, voorzichtig. Lukt dit niet, dan is warmte altijd nog een optie.
Eerst bedankt voor de reacties.

Jedek
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Waterpomp
« Reactie #11 Gepost op: mei 01, 2018, 22:17:15 pm »
Nou, tis gelukt: inspuiten, weken, weer inspuiten, nog meer weken, voorzichtig proberen en toen alsnog afgebroken.

Ik laat even een blok frezen met de 3 gaten overgenomen van de waterpomp; goed vastzetten en het gat van het afgebroken draadeind als boormal gebruiken: moet lukken.

Nog een korte vraag: de radiator staat op een steun, die weer op het chassis gebout zit. Die steun is vastgebout met 4 bouten, waarvan er 2 met een vierkante moer die binnen in ‘ de koker’ vastzit. Weet iemand de buitenmaat van die vierkante moer? Er zit er namelijk 1 niet meer vast, en die draait dus mee en ik heb niet iets passend om ‘em vast te houden.

Groet,
Jedek
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.043
Re: Waterpomp
« Reactie #12 Gepost op: mei 02, 2018, 07:32:31 am »
Je kunt tock ook de oude pomp als boormal gebruiken?
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 196
Re: Waterpomp
« Reactie #13 Gepost op: mei 02, 2018, 21:21:14 pm »
Ja, dat zou kunnen, maar zo’ laag huisje geleid de boor niet echt, dus scheef boren ligt serieus op de loer.

Met het blok is het gelukt trouwens: mooi haaks geboord, tap er achteraan, en klaar :duimomhoog:
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.