Auteur Topic: Spannings regelaar  (gelezen 3000 keer)

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Spannings regelaar
« Gepost op: mei 08, 2019, 20:31:15 pm »
Allen probleem stelling.

Accu is soms leeg na het rijden ook na het inzetten nieuwe accu zelfs na ruim uur rijden geen stroom genoeg om te starten. Ik meet toch 6,12v op de accu voor start, bij draaiende motor meet ik tussen 5,9v en 6,9v Spanningsregelaar is gereviseerd. Ik meet op de plus van de accu en op de Spanningsregelaar (aansluiting "FIELD")  een stabiel voltage van 6,9v bij draaiende motor echter bij de accu meet ik dan maar 6,2v (Soms maar 5,7v) het lijkt dus dat de spanning niet bij de accu komt de regelaar geeft immers voldoende voltage. Wat kan dit zijn? Zou toch de ampèremeter hier problemen kunnen geven?

1: hoe meet ik de dynamo door? (waar zet ik de voltmeter op?)
2: Hoe meet ik de regelaar door? (waar zet ik de voltmeter op? --> uiteraard plus van de accu de andere aansluiting op FIELD - ARM - of BAT?
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2019, 09:24:46 am door rmeer »
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943

Offline René

  • KTR
  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 47
Re: Spannings regelaar
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2019, 13:20:05 pm »
Misschien de draden op de spanningsregelaar gewisseld?
Op Field en accu staat niet dezelfde spanning.
Als motor niet loopt even meten of er stroom loopt ,dus even accuklem los en ampere meter ertussen.
Er mag dan geen stroom lopen ,wel contact uit zetten.

Succes. René D.

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Spannings regelaar
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2019, 20:11:33 pm »
Koop de TM 10-1531
10 bladzijden over testen en afstellen van de spanningsregelaar

Of je koopt een electronische regelaar  :D
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Menno

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 145
Re: Spannings regelaar
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2020, 12:30:58 pm »
Afstellen 6 Volt spanningsregelaar oorlogsvoertuigen

Door de jaren heen verliezen de veertjes in de spanningsregelaar iets van hun trekkracht.
Dit resulteert in een lagere laadspanning.

Controle:

Start de motor en laat deze warmdraaien.
Zet met het handgas het toerental op ongeveer 2000-2500

Neem nu de plus accukabel los   De motor loopt gewoon door omdat de dynamo de stroomverzorging uitvoert.

Meet nu met de voltmeter de spanning op de losgekomen accukabel en tussen de minkabelpool van de accu

De spanning moet nu 7,8 Volt bedragen

Indien te laag of te hoog dan regelaar bijstellen

Menno Keizer
As't nait kin zoals 't mout, din mout 't moar zoals 't kin.

Diamond 969A 
en nog wat