Auteur Topic: Extra koeling  (gelezen 3009 keer)

Offline frankske123

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 112
Extra koeling
« Gepost op: juni 11, 2019, 12:53:42 pm »
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een extra elektrische ventilator op de radiator. Zou dit samen met de ventilator op de waterpompas de koeling kunnen verbeteren ?  Ik heb het blok gespoeld en de thermostaat vervangen. Temperatuur is nu ts. 160 en 180 graden farenheit. . Normaal, bij warm weer durft hij hoger te gaan als ik gedurende langere tijd tussen 70 en 80 km/uur rijd.

Offline maurice de beaufort

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 178
Re: Extra koeling
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2019, 20:07:54 pm »
Ik denk eerder dat het in je radiateur zit .

Bij de Dodge van me pa hadden we op dat probleem zelf na spoelen nog te warm.
Uiteindelijk de radiateur naar een revisie bedrijf voor radiateuren gebracht en daar kwamen ze er achter dat deze. Bijna helemaal dicht gekalkt zat .
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2019, 20:47:49 pm door Remko »
willy's mb       1942
10 cwt trailer

Offline frankske123

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 112
Re: Extra koeling
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2019, 20:49:20 pm »
Radiator is okee.  Ik heb wel een expansievaatje en een kleine munutiekist voor de radiator gemonteerd. Zou dat veel verschil kunnen maken ? Momenteel is de temperatuur weer goed na de spoeling met produkt en het vervaÌ‚ngen van de thermostaat. Ik heb de radiator ook al wat dichter bij de ventilator gezet.  Ik heb gezien dat een CJ een kraag op de radiator kan hebben waardoor de ventilator in een soort van tunneltje draait. Dit kan de koeling waarschijnlijk ook bevorderen.

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Extra koeling
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2019, 23:06:50 pm »
De Engelsen plaatsten het reservewiel voor de radiateur bij de Airborne Jeeps (en die moesten ook blijven rijden) dus een munitiekistje moet ook geen probleem zijn. En expansievaatjes zitten er ook heel vaak op.
Dodge WC62, 1943

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.863
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re: Extra koeling
« Reactie #4 Gepost op: juni 12, 2019, 09:24:07 am »
Ik heb gezien dat een CJ een kraag op de radiator kan hebben waardoor de ventilator in een soort van tunneltje draait. Dit kan de koeling waarschijnlijk ook bevorderen.

Dat is op elke MB en GPW ook zo... maar dat zou niet zo'n invloed mogen hebben...
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2019, 11:06:45 am door Johan Willaert »
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Extra koeling
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2019, 16:36:37 pm »
Dat is op elke MB en GPW ook zo... maar dat zou niet zo'n invloed mogen hebben...

Je gaat lucht wel meer 'tunnelen' door de kraag.

En dan zorgen dat de tunnel mooi aansluit op de vin en de grille met de afdichting met canvas of vilt mooi aansluiten op de radiator.  Dit zijn 2 'verlies posten' die het effect van de tunnel redelijkerwijs kunnen elimineren.

Berekening:

Debiet = doorsnede (m²) x snelheid (m/s) =  m³/s

De radiator is ca. 300mm hoog en 500mm breed geeft een oppervlak van 150.000mm^2 (0.15m^2)
De tunnel is ca. 400mm doorsnede = oppervlak van 125.660 mm^2 (0.12566m^2)
Dit scheelt je dik 16% oppervlakte.

Een kleiner oppervlakte geeft bij een gelijkblijvend debiet een hogere snelheid = meer afkoelingsvermogen van de lucht langs de radiator.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2019, 16:44:37 pm door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Extra koeling
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2019, 19:51:08 pm »
Ik bespeur een denkfoutje hierboven...

De snelheid door de radiateur wordt niet groter als je er een kleiner doorstroomoppervlak in de vorm van een tunnel achter hebt zitten.
Verder:
Het doorstroom oppervlak van de radiateur is waarschijnlijk (veel) kleiner dan de tunnel waar de ventilator in draait door dat er zo veel kanaaltjes en koelribbetjes in de weg zitten (wat op zich ook al weerstand geeft, al die obstakels in de luchtstroom).

De tunnel zorgt er gewoon voor dat de ventilator veel effectiever functioneert en er dus meer lucht door de radiateur getrokken wordt.  :duimomhoog:
Dodge WC62, 1943

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Extra koeling
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2019, 13:23:55 pm »
Ik bespeur een denkfoutje hierboven...

De snelheid door de radiateur wordt niet groter als je er een kleiner doorstroomoppervlak in de vorm van een tunnel achter hebt zitten.
Verder:
Het doorstroom oppervlak van de radiateur is waarschijnlijk (veel) kleiner dan de tunnel waar de ventilator in draait door dat er zo veel kanaaltjes en koelribbetjes in de weg zitten (wat op zich ook al weerstand geeft, al die obstakels in de luchtstroom).

De tunnel zorgt er gewoon voor dat de ventilator veel effectiever functioneert en er dus meer lucht door de radiateur getrokken wordt.  :duimomhoog:

Hoe dan ook, er moet een gelijke hoeveelheid lucht door een kleiner oppervlak..... net als een riviertje in de zomervakantie, hoe meer stenen in de stroom gestapeld worden om de stroom in te dammen, hoe sneller het water gaat stromen in de gebieden die open blijven.

Het zelfde met stroom, jaag je te veel vermogen door een te kleine / dunne kabel wordt ie warm.


Heb je een bepaalde hoeveelheid lucht die je nodig hebt om een ruimte te koelen of te verwarmen dan heb je, als je de uitstroom openingen te klein maakt last van te hoge windsnelheden en wordt het als tocht ervaren.

Daarom zijn er voorschriften in de luchtbehandelingskanalen van welke max. volume stroom er door en kanaal kan zonder tocht (boven de 4m/s (uit mn blote hoofd)

Nu gelden deze voorschriften niet voor een jeep motor :)

ik heb de wijsheid niet in pacht maar met een aantal jaren ervaring in de luchtkanalen (onder andere in het  UMCG) weet ik redelijk waar ik hete over heb.



Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Extra koeling
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2019, 18:26:43 pm »
Hoe dan ook, er moet een gelijke hoeveelheid lucht door een kleiner oppervlak..... net als een riviertje in de zomervakantie, hoe meer stenen in de stroom gestapeld worden om de stroom in te dammen, hoe sneller het water gaat stromen in de gebieden die open blijven.

Hoe dan ook, het gaat er om dat die tunnel er voor zorgt dat de ventilator beter zijn werk doet. Doorstroom oppervlakken etc. hoeven niet van stal gehaald worden, dat was mijn punt.
Dodge WC62, 1943

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Extra koeling
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2019, 20:27:20 pm »
Hoe dan ook, het gaat er om dat die tunnel er voor zorgt dat de ventilator beter zijn werk doet. Doorstroom oppervlakken etc. hoeven niet van stal gehaald worden, dat was mijn punt.

Oké, sorry maar ik ben nu eenmaal docent  :gestoord: dan sla ik soms wat door in de materie  ;D
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Extra koeling
« Reactie #10 Gepost op: juni 18, 2019, 22:30:25 pm »
Haha, toevallig: ik ook! Tenminste, ik heb mijn 2e graad voor WTB op zak.. Maar toch maar zelf gaan WTB-en. En daar naast ook nog vonken trekken. :duimomhoog:
Dodge WC62, 1943