Ik bespeur een denkfoutje hierboven...
De snelheid door de radiateur wordt niet groter als je er een kleiner doorstroomoppervlak in de vorm van een tunnel achter hebt zitten.
Verder:
Het doorstroom oppervlak van de radiateur is waarschijnlijk (veel) kleiner dan de tunnel waar de ventilator in draait door dat er zo veel kanaaltjes en koelribbetjes in de weg zitten (wat op zich ook al weerstand geeft, al die obstakels in de luchtstroom).
De tunnel zorgt er gewoon voor dat de ventilator veel effectiever functioneert en er dus meer lucht door de radiateur getrokken wordt.
Hoe dan ook, er moet een gelijke hoeveelheid lucht door een kleiner oppervlak..... net als een riviertje in de zomervakantie, hoe meer stenen in de stroom gestapeld worden om de stroom in te dammen, hoe sneller het water gaat stromen in de gebieden die open blijven.
Het zelfde met stroom, jaag je te veel vermogen door een te kleine / dunne kabel wordt ie warm.
Heb je een bepaalde hoeveelheid lucht die je nodig hebt om een ruimte te koelen of te verwarmen dan heb je, als je de uitstroom openingen te klein maakt last van te hoge windsnelheden en wordt het als tocht ervaren.
Daarom zijn er voorschriften in de luchtbehandelingskanalen van welke max. volume stroom er door en kanaal kan zonder tocht (boven de 4m/s (uit mn blote hoofd)
Nu gelden deze voorschriften niet voor een jeep motor
ik heb de wijsheid niet in pacht maar met een aantal jaren ervaring in de luchtkanalen (onder andere in het UMCG) weet ik redelijk waar ik hete over heb.