Voertuigenforum > Algemene techniek en voertuigmarkeringen
Accu vervangen ? Loodaccu of Optima gelaccu ?
Menno:
Naar aanleiding van vragen op de list hierbij wat uitleg over verschil van een loodaccu met een (Optima) gelaccu
Heel veel KTR voertuigen hebben nog een loodaccu
Wat te doen wanneer deze vervangen moet worden ?
Nadeel van loodaccu is dat deze altijd enige zelfontlading heeft. Wil je hem vol houden moet je hem periodiek bijladen.
Daarnaast zijn de platen gevoelig voor veroudering, in de loop der jaren komt er een afzetting op de platen die de stroomdoorgang verhinderd. Dit heet sulfateren van de platen. De inwendige weerstand neemt dan toe en de Cold Cranking Amperage (CCA) neemt dan af, de accu wordt zwakker, dus minder startstroom.
Een gelaccu zoals de Optima heeft dat bezwaar niet.
Door de constructie heb je geen sulfatering, gaat dus veel langer mee.
Ze kunnen beter tegen koude. En ze kunnen beter tegen ontlading
Doordat je geen sulfatering hebt blijft de inwendige weerstand ook laag, dus ook in de loop der jaren nog steeds een hoge CCA en dus goede startstroom.
Dus niet meer om de drie jaar loodaccu's vervangen omdat je s'winters bent vergeten bij te laden.
Een Optima gelaccu Red top 6 volt 50 Ah heeft een CCA van 815 Ampere
Een jeep accu 6 Volt 120Ah heeft een CCA van 765 Ampere
Wel is de stroomopslag in een Optima gelaccu veel minder, is maar 50 Ah in plaats van 120Ah maar dit ben je toch niet nodig. de 120Ah van de loodaccu houdt verband met de CCA, anders was deze nog veel lager.
De grote voordelen van een Optima zijn dus een grote startstroom (CCA) en hoegenaamd geen zelfontlading.
Daardoor zonder druppellader de winter door en in het voorjaar bij het starten nog steeds een volle accu.
Heb ongeveer tien jaar een Optima in de jeep gehad, wordt nu wat minder
Ook op de Diamond twee 6 Volts Optima, start als een lier na de winter. Wij starten zelfs de Ward met Optima gelaccu's
Dan nog het verschil tussen de Red Top en Yellow Top van Optima
De Red Top heeft meer CCA
Dan nog het probleem van onder de motorkap
Wil je de look origineel houden dan de Optima inbouwen in de bak van een loodaccu
Maar hier wordt aan gewerkt.
gr Menno Keizer
David:
In de VS is iemand hier ook mee aan de slag gegaan: https://forums.g503.com/viewtopic.php?f=5&t=314026
Remko:
Ik ben bezig een bakje te maken van 6mm multiplex, die zwart spuiten met auto-lite of Willard logo er op, accu er in, deksel er op en op het deksel de 'zilveren' loden strippen en 3 doppen verven.
't is net echt.
Carlo:
Die Optima accu's zijn ongetwijfeld heel goed. 6V of 12V.
Maar goed opladen (dus een goede alternator en eventueel tussendoor aan de lader) en loodaccu's kunnen ook heel oud worden.
Voorbeelden:
1x na 9jaar vervangen. Zat in een Japanertje, gem6000km/jaar
1x 12 jaar en doet het nog steeds prima in mijn Range Rover, gem 2000km/jaar
1x 8jaar 12V 45Ah zat in de Dodge. Eigenlijk vrij klein maar deed het prima. Zit nu in mijn oude Mini. Gem. 500km/jaar.
Maarja, als je na 6mnd verwacht dat het allemaal wel goed zit en/of een spanningsregelaar hebt die niet goed werkt / afgesteld is, dan zijn problemen gegarandeerd en zijn de accu's niet aan te slepen.
Cees C.:
Ik rij al 15 jaar rond met een 12V. loodaccu. In de winter af en toe rijden en verder geen lader gebruiken. Uiteraard staat de jeep wel binnen. Moet dus wel kunnen. Inderdaad is een goed afgestelde regelaar en dynamo belangrijk voor de levensduur. En geen lekstroom natuurlijk.
Gr.
Cees
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie