Auteur Topic: Kantelen motorblok voor het verwijderen van de versnellingsbak en tranfercase  (gelezen 242 keer)

Offline frankske123

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 120
Wat moet ik doen bij het kantelen van het motorblok om de 2 voorste ophangummies niet te beschadigen ? Dien ik de 3 bouten los te zetten zodat ze bij het kantelen wat speling hebben f kan je het blok kantelen zonder ze los te zetten. Ik zou een nieuwe koppeling willen plaatsen. Info graag. Thanks

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.140
  • Remko Gooijert
Re: Kantelen motorblok voor het verwijderen van de versnellingsbak en tranfercase
« Reactie #1 Gepost op: oktober 02, 2024, 23:08:55 pm »
Ok, plan van aanpak

- verwijder de ringen en de stofhoezen rondom versn. en tussenbak pookjes (je kunt de pookjes wat nar elkaar toe knijpen om de stof hoes en ring er af te krijgen)
- verwijder de dop, grote ring en veer van de versn pook incl de pook
- prop een stuk poetsdoek in de opening van de versn bak.
- verwijder de grote plaat uit de vloer boven het vliegwielhuis.
- verwijder het linker spatbord (is wel zo handig als je de uitlaat van het spruitsul wil draaien. En als je bij die 2 vervelende moeren wil kunnen komen.
- laat de radiateur leeglopen en verwijder deze
- verwijder de koppeling kabel en stang mechanisme incl. het asje tussen chassis en versn. bak (let op de volgorde van de onderdelen en het viltje voor het vet)
- maak de handrem- en tellerkabel los
- maak de aandrijf assen  los van de tussenbak
- verwijder de dwarsbalk onder de versnellingsbak

Je kan nu het krikje een beetje laten zakken. Het hele kakkie komt nu scheef te staan.
Zorg er nu eerst voor dat je de pen waar de tussenbak pookjes op scharnieren incl de pookjes en de veer-clips verwijderd (zit als het goed is een borg boutje met borgdraad aan de passagiers kant.

Je hebt nu ook ruimte om de bovenste versn bak bouten wat makkelijker los te draaien.

Verwijder bak en tussenbak in zijn geheel. Drukgroep vork valt nu waarschijnlijk onderin het vliegwielhuis. Evt. inc. het bolletje waar het op scharniert.

Je kan voorafgaand aan dit alles ook eerst de tussenbak verwijderen, (het spul moet dan wel scheef staan om het pennetje te trekken voor de pookjes), dan het dekseltje, de grote moer (met splitpen) en uitgaand tandwiel van de versn. verwijderen. Dan de tussenbak er achter weg pakken (let op de interlock pin van de versn. bak) en dan later pas de versn. bak weg te pakken.  is 2x een 30 kg i.p.v. 1x 60

Let hierbij op bij het in 2 delen verwijderen dat het achterste lager van de versn. bak niet uit het huis valt (niet te ver naar achter schuift) samen met de hoofdas.... dan gat er iets niet goed met het naaldlager in de price-as  en met het synchromesh.  Dan moet je de hele versn. bak opnieuw opbouwen.

Nu bak en tussenbak weg zijn heb je de ruimte voor het vliegwielhuis.

Ik heb met inbouwen wel eens gezien dat men de 2 bovenste moeren met een stangetje aan elkaar vast last, om zodoende als de bouten eenmaal een paar draadgangen grip hebben, deze niet meer mee kunnen draaien en je dus geen sleutel aan de blok zijde van deze moeren hoeft te steken (scheelt een koop gepruts)

Ben ik iets vergeten.... vast.  Het is inmiddels 23 jaar geleden dat ik dit voor het laatst deed.  15 jaar geleden heb ik het hele kakkie buiten de jeep samengebouwd en in één keer met het gereviseerde blok er in gelepeld.

Om te voorkomen dat de bende je na het losdraaien op de grond valt, kan je er door het gat in de vloer van de body, er een strop omheen doen en een motortakel boven positioneren om het gewicht op te vangen.  Je kan e.e.a. ook op een hondje laten zakken, maar er is weinig hoogte / ruimte.

Succes.
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline frankske123

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 120
Re: Kantelen motorblok voor het verwijderen van de versnellingsbak en tranfercase
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2024, 09:44:42 am »
De ophanggummie blokken van de motoer moet ik niet los zetten ?  Alvast bedankt voor de uitleg. Ik ben al net voor het wegnemen van van de bak samen
 met de transfer. Moet de starter nog afnemen.  Met 2 man in de smeerput zullen we het boeltje wel kunnen afnemen denk ik.

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.140
  • Remko Gooijert
Re: Kantelen motorblok voor het verwijderen van de versnellingsbak en tranfercase
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2024, 20:32:39 pm »
Hoi,

starter zit aan het vliegwielhuis, nog niet nodig voor de versn, bak en tussenbak.

met 2 man in de put wordt wel een zware, bereid je voor met een dikke doek / kussen op de schouders.  pf probeer een versnellingsbak krik te lenen van de lokale garagist.

Ophang rubbers van de voorkant van de motor los heb ik daar en toen niet gedaan (ook niet aan gedacht)

Succes

Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar