Ok, plan van aanpak
- verwijder de ringen en de stofhoezen rondom versn. en tussenbak pookjes (je kunt de pookjes wat nar elkaar toe knijpen om de stof hoes en ring er af te krijgen)
- verwijder de dop, grote ring en veer van de versn pook incl de pook
- prop een stuk poetsdoek in de opening van de versn bak.
- verwijder de grote plaat uit de vloer boven het vliegwielhuis.
- verwijder het linker spatbord (is wel zo handig als je de uitlaat van het spruitsul wil draaien. En als je bij die 2 vervelende moeren wil kunnen komen.
- laat de radiateur leeglopen en verwijder deze
- verwijder de koppeling kabel en stang mechanisme incl. het asje tussen chassis en versn. bak (let op de volgorde van de onderdelen en het viltje voor het vet)
- maak de handrem- en tellerkabel los
- maak de aandrijf assen los van de tussenbak
- verwijder de dwarsbalk onder de versnellingsbak
Je kan nu het krikje een beetje laten zakken. Het hele kakkie komt nu scheef te staan.
Zorg er nu eerst voor dat je de pen waar de tussenbak pookjes op scharnieren incl de pookjes en de veer-clips verwijderd (zit als het goed is een borg boutje met borgdraad aan de passagiers kant.
Je hebt nu ook ruimte om de bovenste versn bak bouten wat makkelijker los te draaien.
Verwijder bak en tussenbak in zijn geheel. Drukgroep vork valt nu waarschijnlijk onderin het vliegwielhuis. Evt. inc. het bolletje waar het op scharniert.
Je kan voorafgaand aan dit alles ook eerst de tussenbak verwijderen, (het spul moet dan wel scheef staan om het pennetje te trekken voor de pookjes), dan het dekseltje, de grote moer (met splitpen) en uitgaand tandwiel van de versn. verwijderen. Dan de tussenbak er achter weg pakken (let op de interlock pin van de versn. bak) en dan later pas de versn. bak weg te pakken. is 2x een 30 kg i.p.v. 1x 60
Let hierbij op bij het in 2 delen verwijderen dat het achterste lager van de versn. bak niet uit het huis valt (niet te ver naar achter schuift) samen met de hoofdas.... dan gat er iets niet goed met het naaldlager in de price-as en met het synchromesh. Dan moet je de hele versn. bak opnieuw opbouwen.
Nu bak en tussenbak weg zijn heb je de ruimte voor het vliegwielhuis.
Ik heb met inbouwen wel eens gezien dat men de 2 bovenste moeren met een stangetje aan elkaar vast last, om zodoende als de bouten eenmaal een paar draadgangen grip hebben, deze niet meer mee kunnen draaien en je dus geen sleutel aan de blok zijde van deze moeren hoeft te steken (scheelt een koop gepruts)
Ben ik iets vergeten.... vast. Het is inmiddels 23 jaar geleden dat ik dit voor het laatst deed. 15 jaar geleden heb ik het hele kakkie buiten de jeep samengebouwd en in één keer met het gereviseerde blok er in gelepeld.
Om te voorkomen dat de bende je na het losdraaien op de grond valt, kan je er door het gat in de vloer van de body, er een strop omheen doen en een motortakel boven positioneren om het gewicht op te vangen. Je kan e.e.a. ook op een hondje laten zakken, maar er is weinig hoogte / ruimte.
Succes.