In samenspraak met de maker van het clubbladraadsel Hendrik van Oorspronk bij deze een topic over het laatste raadsel.
Ik moet zeggen dat dit voor mij de moeilijkste was die ik ooit ben tegengekomen en ik was dit keer zeker niet de eerste met een antwoord.
Het voertuig in kwestie is er een van Duische makelij, nl een FAUN en wel de Faun LK5 Wespe.
De firma Faun uit Hamburg was gespecialiseerd in het bouwen van tractors en heavy duty trucks.
Een van de bekendste trucks was de Faun L 900, een 9 tons truck die in het begin van de oorlog werd gebruikt als tanktransporter voor de PzKpfw 1 en 2.
Met het uit gebruik raken van deze tanks werden de voertuigen ingezet als transportvoertuig voor zware ladingen, met name op de lange Russische wegen.
Omdat ze zulke zware lasten konden dragen werden een aantal omgebouwd tot kraanwagen en zo ontstond de LK5.
De kraan werd gebouwd door de firma Demag en had een max. capaciteit van 10 ton.
De aandrijving van de kraan was electrisch en de benodigde spanning kwam van een generator aangedreven door de dieselmotor van het truckonderstel.
Omdat de kraan zulke zware lasten kon dragen moest het chassis worden ontzien en dat werd bereikt door een zwaar contra gewicht aan te brengen.
Wanneer de kraan niet in gebruik was werd de kraan deels gedemonteerd en het contragewicht los op de auto vervoerd.
Een ander opvallend kenmerk van deze truck is het feit dat hij op rails kan rijden en derhalve veel werd ingezet bij spoorwegherstel eenheden.
Het ombouwen was echter omslachtig, de achterwielen moesten worden vervangen door railexemplaren, de voorwielen werden verwijderd terwijl onder de cabine een set spoorwielen zat die de vooras verving op de rails, al met al een tijdrovend karwei.
Voor de modelbouwers onder ons bij deze nog een mooie link naar een beschrijving hoe dit model te bouwen met een tiental foto's.
http://www.militarymodelling.com/news/article.asp?a=3427Googelen onder Faun LK5 geeft nog meer bouwmodellen van deze kraan.
Grtz Moos