KTR Forum
Voertuigenforum => Middelzware voertuigen => Topic gestart door: Carlo op september 06, 2013, 21:53:24 pm
-
Ook maar een topic-je starten hier.
Ik ben Carlo en zit hier op dit moment nog onder de 10 posts, haha. Ik heb samen met mn zwager begin augustus een WC62 gekocht: de knoop gehakt na een kleine 30 jaar dromen van iets groens...
We hebben 'm in Maastricht gekocht dus hadden we gelijk een goed testritje naar huis. ;D
Hij is in redelijke staat, met een waslijstje aan puntjes. Body is over het algemeen goed hard, lak is al wat ouder. Het lijkt er op dat hij lang geleden een keer gestraald is en opnieuw opgebouwd.
Op de motor, de bak en de tussenbak zitten revisie plaatjes uit 1962, Clermont Ferrand. De houtworm heeft hier en daar wat nieuw hout nodig... Als de boel lekker op temperatuur komt loopt de olie uit de voorste krukas keering en de tussen bak. Uit het achterste differentieel loopt het altijd uit.. nieuwe keering ligt klaar.
Hoewel we het apparaat gekocht hadden met de illusie dat er niet direct volop geklust moest worden is er toch al zo'n 100 uur in geslopen met allerlei klusjes: Alles doorsmeren, overal oliepeil checken, clutch release bearing vervangen, motorolie lek opsporen, olie leidinkjes + slangetje naar oliedrukmeter vervangen, hier en daar wat OD opgesmeerd, etc. etc.
Belangrijkste dingen die nu op het programma staan: diff. keering vervangen en wielen balanceren (een hoop getril en gewaggel) en een trommel zit niet helemaal recht: trilt bij remmen en het bedaal gaat op en neer?!!
Afgelopen weekend zijn we maar op de bonnefooi ff naar Mons gereden: totaal 500km gereden met een verbruik van 1liter LPG voor elke 3km.
-
Afgelopen week met een wieltje in de Charade(?!) naar twee (truck-)bandenboeren geweest.
Eentje gaf aan dat hij speciaal lood moest bestellen. Snap ik ook wel gezien de weinig "holle" velgrand.
Bij nummer 2 op het balanceerapparaat gehangen en gewoon slaglood er op: 800gram nodig! Resultaat niet zoals ik wil maar ik begrijp nu wel waarom de boel zo waggeld!
-
Vergeet niet de stalen stripjes van de loodjes even te hechten aan de wielen
Gaan ze wat langer mee
-
Resultaat niet zoals ik wil maar ik begrijp nu wel waarom de boel zo waggeld!
Want? Het waggeld nog steeds dan? Of bedoel je meer van hoe het er nu 'uitziet'?
Verder wat Rob zegt: las het zaakje even vast aan de velg. En als je de kleur van t lood niet leuk vind: even de groene kwast er overheen.
-
Hoe het er uit ziet en hoe het er aan zit bevalt me niet echt.
Maar het kan inderdaad nog wat gecamoufleerd worden, om in stijl te blijven..
-
Wat voor een banden zitten er op?
-
En hoeveel bagger zit er in de rand van het wiel?
-
Er zitten Ohama banden op. Ze zijn goed rond heb ik gezien.
Wel wat bagger maar netjes verdeeld, niet dik en niet veel. ;D
-
Ben bang dat het aan de Ohdrama banden ligt ;D
-
Ben bang dat het aan de Ohdrama banden ligt ;D
Staan ze bekend om onbalans dan? Kilootje rubber te veel hier en daar?
Of andere problemen met dit "overbekende" bandenmerk?
Ze zien er wel goed uit en er zit nagenoeg geen hoogteslag in. Zijwaartse slag ook niet.
-
Omaha's hebben minder wang-versteviging dan bv Continentals en daardoor rijden ze 'comfortabeler' want zachter.
-
Omaha's hebben minder wang-versteviging dan bv Continentals en daardoor rijden ze 'comfortabeler' want zachter.
Alle "comfort" is welkom! :D
-
Heb de wielen zelf statisch gebalanceerd... Het gekke is dat toen er drie van de zes gedaan waren hij het meest rammelvrij reed. Bij 5 stuks was het resultaat een teleurstelling... En nu met alle 6 gedaan is het weer iets beter geworden... Gek wordt je er van. Toch wiel 4 en 5 nog een keer checken. :-/
Ook ontdekt dat een achtergebleven laagje losgekomen verf tussen velg en trommel in een flink schokkend rempedaal (en WC62) kan resulteren!
Ondertussen in 2 maanden al weer 1000km erbij getuft! 8)
-
Ondertussen begrepen dat het gewaggel een normaal verschijnsel bij de 6x6 is. :-\ Men wist mij dit te vertellen op de KTR beurs in Breda.
De GMC schijn het ook te hebben. Is ook wel te verklaren: beide hebben geen schokdempers op de achterassen waardoor de kadans die er in komt niet tegengewerkt/gedempt wordt. Veel balast er in schijnt de oplossing te zijn...
Ik speel met de gedachte om op de achterste as (meest effectief) schokdempers te monteren want zo rond tuffen geeft geen blijdschap en is erg vermoeiend.
Verder is de voorvering knal hard. Als ik het goed begrijp zijn de veerpakketten van de ambulance (van de WC64 of ook van de WC54?) "comfortabeler". Bij ons zitten er montage ogen op de as voor telescopische schokdempers a la WC64, M37 en Power Wagon. Dit type schokdemper zou ook een verbetering kunnen zijn lijkt me... Maar ik weet het: het hoort er niet op natuurlijk! :o
-
Een Legerauto heb je ook niet voor het comfort, daar zijn ze niet voor gebouwd...... Dan moet je een Packard of Chevrolet Staffcar kopen uit die jaren ;D ;D ;D ;D
-
Die reactie had ik al verwacht.... Beetje voorspelbaar ook. ;D
Ben zeker niet van plan er een limousine van te maken en ook niet van plan om onomkeerbare aanpassingen uit te voeren. Een legerwagen is er ook niet voor gebouwd om de inzittenden te sarren toch? De inzittenden moeten zo fris mogelijk bij het front aankomen! :)
-
Tijdje stil geweest hier.
Ondertussen lekkage aan de olievulbuis opgelost en het allergaartje aan (nylon-)touw van de kopzeilen vervangen door hennep touw met de juiste diameter.
In januari een mooie stuurhut gebouwd geinspireerd op de creaties die ze in de oorlog ook al maakten. Echter wel met linkse instap, iets wat ik nog niet eerder gezien heb. :) Daar kan je je uurtjes ook wel in kwijt zo bleek wel. Tijdens de ardennenrit en zeker de heen- en terugweg zaten we prima in die kajuit. :duimomhoog:
-
Misschien een paar foto's? Altijd leuk die projecten!
-
Ga ik doen. Vind het wel lastig om "ff" een fotootje te plaatsen. Eerst formaat aanpassen. :'(
Ik dacht toen eerst maar tukken. ;D
-
Eerst maar ff de kartonnen versie. :-)
Vanmiddag, het demonterende stuurhuis dementeren. Huh? Hij moet er iig uit. ;D
-
Stuurhuis is los maar wil er nog niet uit: remleiding zit een beetje in de weg. En toen was het tijd om te gaan eten...
Hieronder nog wat pics van het deurtjes verhaal. Al met al 120uurtjes werk. :o
-
En nog eentje
-
en nog een
-
...
-
...
-
...
-
...
-
En het eind resultaat. Best prettig onderweg naar&van de Ardennen. ;D
Valt niet eens erg op.
Rechterkant ongeveer het zelfde verhaal. :duimomhoog:
-
:duimomhoog: netjes!
-
Ziet er netjes uit.
Maar om ze aan ons te laten zien hoef je niet voor elke foto een nieuwe posting te maken, je kunt gewoon meerdere foto's in een bericht zetten.
Grtz Moos
-
Is iemand bekend wat dit inhoud? Er staat iig geen "T223"... ???
Er staat: "US.-6-330"
Kan me iets voorstellen dat deze motor is geleverd in het kader van de Marshall hulp. Wie het weet mag het zeggen. :)
-
Soms werd het nummer eraf gehaald als een blok overhaald is in een werkplaats
Originele blokken gemaakt in de oorlog en naar Europa gestuurd voor reserve hadden denk ik een T214 of T223 nummer
Mijn WC 51 blok is ergens in Duitsland overhaald voor de Noren
Toen is er een blauwplaatje met de maten op genageld
-
Okee, dat zou kunnen. :)
Bij mij zit er een plaatje op van de Fransen uit 1962 (Clermont Ferrand), net als op de versnellingsbak en tussenbak. Wat dat betreft "all matching" ;D
Nog eens goed kijken wat er nou exact op dat plaatje staat. Misschien komt het nummer daarop terug.
-
Heb je de builtcard al?
-
Neej... staat wel op het verlanglijstje. :)
-
Daarom stuurde hij dus zo moeizaam en "metalig": de worm en gearshaft alsmede de lagers zijn allemaal flink verroest.... :-\
Waterpeil is te hoog geweest schijnbaar.. Op jacht naar een nieuw binnenwerk dus!
-
Ondertussen liggen de beide achterste differentieelen ook uit elkaar: allebei kapotte diff lagers.. :duimomhoog:
Die diff lagers zijn vrij lastig te verkrijgen: 3 van de benodigde 4 zijn nu onderweg naar mn brievenbus. :|
-
Motor is volgens mij van een Dodge M37.
Zelfde afmetingen en capaciteit.
Ik ben dit eerder tegengekomen.
-
Ondertussen is er al weer een klein jaartje verstreken sinds mijn laatste post...
De achterdiff's met lange overbrenging hebben het goed gedaan richting Normandië en Veghel. Toch al weer ruim 3000km weggetikt..
Voorste diff. nog steeds niet gedaan. Die staat voor dit jaar op de planning. In het terrein merk je niet van de verschillende ratio's zo bleek op het strand van Cabourg.
Verder is er een originele brandstoftank gemonteerd en het canvas is een beetje opgeknapt met wat kleine reparaties en nieuw touw. Verder zijn er gespen op genaaid.
Enige echte probleem afgelopen jaar was een fikse olie lekkage van de olieleiding naar het oliefilter: kapotgetrilt. 's Morgens in het startkamp van de rit naar Veghel, net voor de start, provisorisch gerepareerd.
Dit weekend is de 62 weer uitgegraven voor de rit naar de Ardennen: alles doorsmeren en controleren en nog wat kleine klusjes. Dan is ie er weer klaar voor. :duimomhoog:
-
De Ardennen 2015 en de TFP 2015 zijn ook weer zonder technische problemen achter de rug.
Wel met de voorbereiding voor TFP het klemveertje van de rotor gemold: met schilders-tape ertussen gaat het ook. In de Ardennen met de sneeuw goed gemerkt dat je met verschillende ratio's (2x 1:4,89 achter en 1x 1:5,83 voor) in je diff's de heuvel niet op komt. :-\ EN dat sneeuwkettingen een must zijn!
Momenteel ligt de vooras uit elkaar; ook deze krijgt nu eindelijk de lange overbrenging (1:4,89). Gisteren de voorspanning afgesteld van het pignon, wat een gedoe is dat! +10x keer uit elkaar genomen en iedere keer 0,05mm van de pignon-as afgedraaid (bij gebrek aan vulringen met de juiste dikte).
Voorspanning van de diff-lagers gaat makkelijker maar daar komt dan weer bij dat de backlash van de tandwielen ook goed moet staan. Heb een lagere voorspanning dan voorgeschreven gekozen omdat de lagers hergebruikt worden. De backlash op de krapste maat binnen de tollerantie gezet (0,005" / 0,127mm) omdat deze tandwielen een fijnere vertanding heeft dan de originele sets: pignon is nu 8 tands tegen origineel 6 tands.
Al met al de hele dag mee bezig geweest. Nu kunnen we weer een beetje gaan bouwen. :duimomhoog:
-
Wie weet waar ik de mooiste wielremcinders voor de Dodge vandaan kan halen?? Mooi = goede prijs/kwaliteit :)
Levertijd kort graag: volgende weekend naar Ulicoten! :duimomhoog:
-
Wildenberg
Jeemax
-
van Dam Bennekom is de goedkoopste in dit geval en heeft er hoopjes op voorraad.
Grtz Moos
-
Dank voor de reacties, ik ga morgen Joop zn winkel even contacten. :duimomhoog:
-
Iemand sugesties wat betreft de smering van de ho.okineten in de vooras?
Moet dat EP0 of EP00 zijn of mag het ook MOS2 (standaard homokineten vet) zijn?
Voor de homokineten zelf is MOS2 het beste, zonder twijfel. Maar omdat er ook bronzen bussen in zitten toch mijn vraagteken...
-
Het is MOS2 vet geworden.. :duimomhoog:
Voor het Brabant Weekend was er weer zat te doen, met veel dank aan mijn vader die er nu ook weer de nodige uurtjes ingestoken heeft!
Vooras;
Vooras uit elkaar gehad en eindelijk ook het voordifferentieel voorzien van de lange overbrenging (1:4,89 ipv 1:5,83). Nu hebben we wat meer grip op sneeuw als het goed is...
De lagers van het diff waren in tegenstelling van de achter diff's nog te gebruiken. Natuurlijk nieuwe pignon keerring er in. De as-keerringen thv de homokineten waren goed versleten. vooral de rechter: gewoon helemaal weg, veertje kwam er door... Er lag dan ook een aardige kluit vet in het ashuis en de diff olie was nogal dik..!
We hebben er moderne metrische keerringen in gezet. Er konden er mooi twee op de plek van de originele welke behoorlijk breed was. Rug aan rug er in gelijmd (passing was net iets te los anders).
Fusees hebben we niets aan gedaan: zag er prima uit, ze draaiden soepel en zonder speling. :-)
Remmen;
Toen de boel weer in elkaar en remmen ontluchten en... lekkage! Messing blokje waar de remslang ingedraaid wordt aan de rechter wielremcilinder bleek gescheurd te zijn. Daar hadden we niet aan gedraaid dus was al door de vorige sleutelaars gemold blijkbaar... Dat gefixt, ontluchten en remmen stellen. Toch nog even de linker trommel er af: cilinder LEK! Opgeleukt, leek goed te redden maar nog steeds lek.. :gestoord: Nieuwe remcilinder er op en de boel ontlucht: hoofdremcilinder lekt! Voorlopig maar een lekbakje eronder gehangen en scherp in de gaten houden! :-\
Remmenstellen;
Alle wielen van de grond gehad en alles nagesteld. Liep allemaal mooi, en het pedaal was lekker stevig. Rondje op het industrieterrein: wat gaat dat apparaat toch langzaam vooruit! 5 trommels warm. Bijstellen, weer rondje 4 trommels warm, etc etc. Vrijdagochtend voor vertrek nog maar eens alle wielen van de grond en alles weer nagesteld en eerste etape van 5km afgelegd: verbrande zowat mijn handen! Bijstellen volgende etape van 5km: 1xrook en 1x heet. Weer losser gezet. 5km snelweg, 1x heet, 1x warm. 15km snelweg: 2x warm. Nog een beetje losser en de overige 80km afgelegd naar Ulicoten, pfff Zondag ochtend weer gesteld voor de rit naar huis, weer ietsje beter en het pedaal weer wat dieper... Blijkbaar moet alles hoognodig eens uitelkaar getrokken worden!
Motortje tikt... :'(
Ik weet niet precies wanneer het tikken is begonnen, maar tijdens de rit van afgelopen zaterdag is het iig duidelijk geworden: ik zelf dacht aan een drijfstanglager en mijn neef aan een hoofdlager. Met een stokje van een veldbedje op de voet van het blok en luisteren: klinkt niet erg hoopvol. :-\
Weet iemand of de carterpan voor inspectie gedemonteerd kan worden met de motor in situ? ???
-
Ja de carterpan kan er onder uit als de motor in de Dodge zit
-
Okee, dat scheelt.
Dacht dat de oliezeef misschien in de weg zat om de pan te kunnen verwijderen. Bedankt voor de info. :duimomhoog:
-
Carterpan kan er zo onderuit en zo ook de eventuele drijfstanglager of hoofdlager kappen.
Zou ik van de krukas niet alles tegelijk losmaken ;-)
Grtz Moos
-
Okee, dat scheelt.
Dacht dat de oliezeef misschien in de weg zat om de pan te kunnen verwijderen. Bedankt voor de info. :duimomhoog:
Recht naar beneden :duimomhoog:
-
Thx mannen! :duimomhoog:
Nu duimen voor enig positief nieuws... alleen lagers vervangen bijvoorbeeld... 8)
-
Wat betreft de remmen...ik deed het altijd met 2 man/vrouw. Eentje trapt op de rem en de ander draait het wiel, als je de rempedaal loslaat moet het wiel ook vrij draaien!
Ook moet er wat speling op het pedaal zitten, oftewel dat de plunjer in je hoofdremcylinder helemaal terugkomt
-
betreffende de remmen kan het ook zomaar zijn dat de hoofdremcylinder niet goed functioneert.
Bijvoorbeeld het terugloop gaatje verstopped..
Of zoals ik zelf heb gehad, revisie kitje er in en dan rubbertje teveel er in... resultaat, het gaatje werd geblokkeerd door de piston. Had hierbij ook lekker veel remdruk en vervolgens hete remmen. Dan kun je remmen stellen totdat je een ons weegt, maar dat schiet dus niet op.
Als je inderdaad zoveel druk op je remmen hebt en ze worden heet, dan zou me dus niets verbazen als je hoofdremcylinder dus niet goed in elkaar steekt. Aangezien hij toch ook al lekt, zou ik zeggen, haal hem er onderuit en kijk hem heel goed na.
grt
Ronald
-
Meest voorkomend probleem met oplopende remmen zijn de remslangen.
Zien er aan de buitenkant nog peppie uit, maar de binnenkant zit dicht (opgezwollen rubber).
Met maat 45 trap je de olie door de leiding richting de remcilinder door de " verstopping " heen, de veren van de remschoenen zijn echter niet sterk genoeg om die olie ook weer rap terug te krijgen.
Gevolg oplopende / hete remmen.
Grtz Moos
-
I like Air Brakes.............
Autocar
-
Alles nog maar eens nalopen dus...
Hoofdremcilinder is al eens uit elkaar geweest en was brandschoon. Boring ook heel mooi, dus gezien de lekkage misschien de remcup te veel versleten denk. Dus op zijn minst een revisiesetje er in. Eerst nog even de vrije slag controleren en dan gaat hij iig weer uit elkaar. Remslangen ook nakijken uiteraard... ik kwam er eentje van 2005 tegen dus dat valt mee. :-)
-
Hoofdremcilinder was perfect, afgezien van de cup naar de buiten wereld: die sloot niet goed meer af. De cup was gewoon recht ipv conisch. Gaatjes waren vrij en alles netjes schoon. Ook vrije slag aanwezig. Dus werking was gewoon prima.
Revisie setje er in en nu zal de lekkage ook wel opgelost zijn.
Ondertussen heeft mijn vader de hoofdremcilinder weer gemonteerd en ook de remslangen doorgeblazen om te checken of ze opgezweld waren: ook prima, geen weerstand.
De wielremcilinders zijn allemaal discutabel / sappig.. Op de vooras zitten al nieuwe, de rest ligt klaar. Ook gaan de onderste stelnokken allemaal uit elkaar om weer goed gangbaar en stelbaar te maken.
Mijn vader heeft het er maar druk mee! ;D
Oja, krukaslagers zijn "beyond sell by date" :'(
-
Voor de Dodge wielremcilindersleutelaars:
Wanneer je de remschoenen helemaal terugstelt komen de remcups voorbij de scherpe randen in het midden van de remcilinders. Ook gaan ze langs de scherpe randen van de aansluitingen voor de remleiding en ontluchter. Zo kunnen de cups hun leven al direct beginnen met de nodige schade! :( Kwestie van een "ontwerpfoutje" blijkbaar...
Maakt trouwens niet uit bij de twee fabricaten die wij tegen kwamen. Ook hebben de aluminium plunjers verschillende hoogtes zelfs bij verschillende cilinders van hetzelfde fabricaat! :o
Mijn vader heeft de scherpe randen afgerond met een soort "home made" rotatie schraper. En er dus voor zorgen dat je nooit de remschoenen helemaal terugstelt!!
-
Afhankelijk van de dikte van je remvoering zou je er ook voor kunnen kiezen één mm van de remschoen "vinger" (dat deel wat in de remcilinder verdwijnt) af te slijpen.
Komt de voering verder naar binnen en de cup blijft voor de scherpe rand.
Grtz Mos
-
Afhankelijk van de dikte van je remvoering zou je er ook voor kunnen kiezen één mm van de remschoen "vinger" (dat deel wat in de remcilinder verdwijnt) af te slijpen.
Komt de voering verder naar binnen en de cup blijft voor de scherpe rand.
Grtz Mos
Makkelijkste is gewoon niet helemaal terugstellen..
Ondertussen ook de krukas geïnspecteerd...
Drijfstanglager #6 was duidelijk de herriemaker, maar de rest van de lagers was ook crap.
We hebben 'm opgemeten met een digitale schuifmaat: zit nog minimaal 0,18mm boven de volgende overmaat als ik het goed heb: max. 51,81mm en min. 51,79mm. De krukas was -0,020 en zou nu dus naar -0,030 moeten.
De cilinders hebben we nog niet gezien maar die zijn al +0,060 dus aan de laatste overmaat en ook al rookte hij niet, olie lustte hij graag. :-/
Er schijnen ook +0,080 en +0,090 zuigers te bestaan (ook al is +0,060 officieel de grootste overmaat). Iemand een idee waar je die vandaan haalt?
-
Demontage is vandaag begonnen... ;D
Ook nog een fotootje van de overblijfselen van het zesde drijfstanglager... :-\
-
Grrr, 300kb is wel erg weinig.... hierbij het lager dan.
-
Ha een Deja Vu.
Grtz Moos
-
Vanmiddag is mijn zwager weer verder gegaan met demonteren van onderdelen incl. veel zand... :o
-
Begint aardig op het project van Moos te lijken....
Voor je 't weet ligt ie helemaal uit elkaar, kost het je veel meer dan gedacht (maar kun je wel weer jaren vooruit)
-
Motor moet er sowieso uit.. en daarmee mag ook de hele neus er af...
En ja, het verfje is meer grijs dan groen, gat in spatbord, gaten in cabine, radiateur is in zeer goede staat maar heeft toch een miniscuul lekje, scheurtje in linker treeplank, stoelbekleding is volledig versleten en nog wat dingetjes waarschijnlijk...
De laadbak zit ook werk zat aan maar wil ik als appart project doen als we weer moed verzamelt hebben.
Assen en remmen zijn al volledig gedaan / nagekeken.
Wordt dus geen totale rebuild zoals Moos doet..
-
Grrr, 300kb is wel erg weinig.... hierbij het lager dan.
Wat is nou de oorzaak van dit...blijkbaar krijgt het geen olie!
Moos dacht ook een goed lopende motor te hebben en ik geloof dat het hem niet zoveel uitmaakte welke olie erin ging.
Maar dit kan toch wel eens de oorzaak zijn!! Jullie hebben deze WC62 pas, welke olie heb je gebruikt en welke zat erin of gebruikte de vorige eigenaar?
Het kan wel eens cruciaal zijn? er rijden toch genoeg dotsen rond die geen problemen hebben...het lijkt erop dat als het van eigenaar wisselt dat het verkeerd gaat of is dit puur toeval?
-
Wij hebben in die dik twee jaar zo'n 8.000km weggetikt...
Voor veel andere Dodges duurt dat 10jaar. Misschien is dat een deel van de verklating... :gestoord:
Blok was in 1962 voor het laatst open geweest... in 50jaar kan er een hoop gebeuren...
Toch is het geen uitzondering blijkbaar: er zijn ook oliepompen met grotere capaciteit te koop..
-
Wij hebben in die dik twee jaar zo'n 8.000km weggetikt...
Voor veel andere Dodges duurt dat 10jaar. Misschien is dat een deel van de verklating... :gestoord:
Blok was in 1962 voor het laatst open geweest... in 50jaar kan er een hoop gebeuren...
Toch is het geen uitzondering blijkbaar: er zijn ook oliepompen met grotere capaciteit te koop..
Blijft voor mij ook de vraag welke olie je gebruikt, zeker als je er 8000 KM mee gereden hebt, dan zou er met de olie die tegenwoordig te koop is het lager er eigenlijk niet uit mogen lopen, of het moet al gelijk gebeuren.
Groeten
Hendrik
-
Minerale 15/40
Zou goed moeten zijn lijkt me. Vetter dan de SAE30 monograde die origineel toegepast werd en ook vetter dan de 10W/40 die in het KTR smeermiddel boekje staat.
-
Weer een beetje verder...
-
Vele handen...
-
Het huwelijk is ontbonden...
-
Ook gelijk begonnen met uit elkaar halen...
-
Inmiddels ligt het blok volledig uit elkaar.
Alles ziet er redelijk uit behalve dan de krukas lagers en uitlaatkleppen, die laatsten zijn behoorlijk ingeslagen.
Ook zag ik dat een van de pistonpen veertjes aan het naar buiten kruipen begonnen was. Dit is meer het gevolg van het slechtste drijfstang lager: schuin weggesleten waardoor de drijstang scheef kwam te staan...
-
Lieve mensen, gebruiken jullie wel voldoende blauwe siliconen pakking?? :duimomhoog:
En nooit koelings problemen gehad! :o
-
en nog een.. was weer eens te groot...
Want het mag natuurlijk niet gaan lekken! :gestoord:
-
Deze week mijn krukas schoongemaakt en de oliekanalen doorgehaald met een borstel.
Ook hier kwam dezelfde siliconen troep uit.
Komt er bij mij dus niet op die zooi.
Grtz Moos
-
siliconen pakking en teflon tape zou ik ook niet gebruiken...troep gaat overal tussen zitten
-
wat gebruiken jullie dan in plaats van silicone ?
-
Papier/kurk (wat er tussen hoort) met vloeibare pakking..deze
(http://www.vos-automaterialen.nl/305-large_default/vloeibare-pakking.jpg)
http://www.jvmotors.nl/a-36909222/gereedschap/perfect-seal-vloeibare-pakking/
-
Weet zo ff het merk niet, maar het lijkt nog het meest op schenkstroop.
Grtz Moos
-
Of een anerobe sealer.
-
Weet zo ff het merk niet, maar het lijkt nog het meest op schenkstroop.
Grtz Moos
Loctite 5923 is vergelijkbaar, maar het lijkt er wel op, dat hoe harder het stinkt hoe beter het werkt.....
Gr.
Hendrik
-
In ieder geval plakkerige toelie zonder de "plastic" overflow die overal heen dwarrelt.
Grtz Moos
-
Ik gebruik ook altijd Loctite 5923 beter is er niet ook omdat het niet op silicone basis is aangezien silicone niet op enige vettigheid hecht!!
Loctite 5923 kan je voor zoveel dingen toepassen ook op rubber als je een waterslang zou hebben en een beetje slecht aluminium/ gietijzer thermostaat huis heb smeer het er maar tussen en het is zicht.
-
Ff klein update-je..
Blok en krukas liggen bij de revisieboer en zijn opgemeten: de +0.060" boringen zijn versleten, de hoofdlagertappen -0.020" moeten alleen gepolijst worden en de kruktappen moeten naar -0.030". De staat van de klepgeleiders en nokvolgers hoor ik nog...
Dus +0.080" zuigers in The States besteld. Na 10 dagen kwam gisteren de postbode met het pakketje aanzetten: contant en gepast de tax bijbetalen meneer... Dat ging dus niet lukken en het pakketje is net niet de drempel overgekomen => dinsdag ophalen bij de Bruna.
De meneer van het revisiebedrijf wijt de lagerschade aan te weinig olietoevoer icm hoge belasting. Vragen over de oliekwaliteit bleven uit... ;-) De drijfstanglagers vallen dus feitelijk ten prooi aan het motorkarakter: veel koppel bij lage toerentallen (max. koppel ligt bij 1200rpm). Er komt in ieder geval een oliepomp op met grotere capaciteit! :-)
Verder nog de cilinderkop in mijn uit de kluiten gewassen ultrasoonreiniger gestopt (krijgertje). Er kwam een hoop irritant geluid uit dat ding maar het resultaat bleef uit: het water begon wel te stromen en werd vies maar korsten in de verbrandingskamers en koelwatergedeelte bleven netjes zitten... Ik had gewoon warm kraanwater gebruikt dus dat zal (een deel van) het teleurstellende resultaat verklaren.
Weet iemand betaalbare (!!) ultrasoon reinigingsvloeistof te koop? Bij HBM koste 5L al een slordige 60eurootjes en mijn ultrasoonreiniger kan makkelijk 50L bevatten dus... To be continued...
-
Hallo Carlo,
Bij Kippers in Rijssen kost 5 liter € 21,90 en 25 liter €87,00
www.kippersrijssen.nl
Bevat deze vloeistof:
Reinigingsvloeistof ECOPLUS
Geconcentreerd vloeibaar reinigingsproduct met een bijzonder hoog percentage aan actieve ingrediënten, waardoor het zeer geschikt is voor het reinigen en ontvetten van vette en met olie vervuilde oppervlakken of andere (atmosferische) verontreinigingen. Verwijdert eveneens inkresten, pigmenten, voedingsresten,…
Kenmerken:
Geconcentreerd product, dus economisch in gebruik
Alkalisch (pH 12,5)
Biologisch afbreekbaar
Densiteit 1,045
Volledig oplosbaar in water
Bruikbaar in voedingsindustrie
Toepassing: Verdunnen met water tot max. 1:100, afhankelijk van de aard en mate van vervuiling.
-
Aha, dat is nogal een verschil! :duimomhoog:
Ooknog wat nodig om roest en andere meuk in de cilinderkop en blok op te lossen. Caustic Soda zou daar geschikt voor zijn. Maar eens bij de Hornibach halen. :)
-
+0.080 zuigers zijn binnen! :duimomhoog:
-
Ben heel benieuwd, ik hoor graag het vervolg
-
Ben heel benieuwd, ik hoor graag het vervolg
Komt voor elkaar! :duimomhoog:
Ik verwacht alleen meer cc's, haha. Motortje komt zo op bijna 4Liter. Nu eerst nog een flink hoopje onderdelen organiseren!
-
Wat zoek je nog?
-
Wat zoek je nog?
De rest. ;D
Dingen als:
Hoofdlagers -0.020
Drijfstanglagers -0.030
Distributieketting & tandwielen
Waterdistributiezwaard
Core plugs tbv motorblok
Volledige pakking & keerringset
Bronzen bus voor in de krukas (tbv prise as vd versnellingsbak)
De ingaande as (prise as) vd versnellingsbak is in gelopen, daar moet dus ook nog iets mee gebeuren. :-\
De revisie meneer zou ook de klepgeleiders nog opmeten, dat moet ik nog horen.
Verder misschien nog betere kwaliteit uitlaatkleppen en klepzittingen want ze zijn behoorlijk ingeslagen.
En verder alles wat ik vergeten ben! :gestoord:
-
voor mijn motorblok heb ik de spullen bij van dam in bennekom gehaald
Cees S
-
voor mijn motorblok heb ik de spullen bij van dam in bennekom gehaald
Cees S
Daar ben ik ook al een aantal keren wezen shoppen. :duimomhoog:
-
Maar weer een klein update-je. :)
Blok is geboord op +0,080 en de klepzittingen opgefrist.
Krukas, hoofdlagers zijn gepolijst (-0,020) en kruktappen zijn geslepen (-0,030).
Drijfstangen, de bestaande small end bushings waren zelfs een beetje krap, op maat geruimd.
Nokvolgers zijn gepolijst, eentje moest een beetje geslepen (was een beetje ingelopen).
Na de +0,080 zuigers zijn er weer wat spulletjes binnen gekomen uit de US of A:
Een wat "sportievere" nokkenas en een dikkere oliepomp zodat de lagers hopelijk wat langer mee gaan! :-)
Nu nog het gangbare spul organiseren zoals pakkingen en lagers etc. Dat kan natuurlijk beter hier in NL aangeschaft worden want er komt ongeveer 26% van de waarde bovenop (over de waarde + verzendkosten 4% import tax en 21% BTW).
-
Gisteren de copy van de Buildcard binnen gekregen vanuit USA. :-)
Volgens de RDW is hij van 15-9-1943. Maar nu weten we dat de productiedatum "NOV 10th 1943" is. :duimomhoog:
-
Ik vind het al een prestatie van de RDW dat ze het bouwjaar goed hebben... ;D
-
Ik vind het al een prestatie van de RDW dat ze het bouwjaar goed hebben... ;D
Ja, vind ik ook! Heel vaak wordt er 30 juni 1944 ingevuld, haha
-
Hoi Carlo,
Ben Wel benieuwd of je die nokkenas en 0.80 zuigers gaat merken! Zit er zelf ook wel is aan te denken om mijn wc62 wat te kietelen ;D (ook omdat het leuk is om wat uit te proberen)
-
Kietelen of knijpen?
0.80 overmaat worden de wandjes wel dun van en dat gaat over het algemeen niet goed met bewegende zuigers.
Grtz Moos
-
Voorop gesteld dat ik deze maatzuigers gewoon nodig heb om nog wat met het blok te kunnen (en verbussen buiten beschouwing laat).
Ik denk dat die 0.5mm extra het verschil niet gaan maken. :-)
En er is ook +90, 100 & 110 leverbaar. Blokken hebben daar voldoende vlees voor (jaja, volgens de zuigerboer).
Motor inhoud komt nu tegen de 4L te liggen en samen met de nokkenas gok ik op iets van 110pk.
Met een specifiek vermogen dat dus in de buurt van de 25pk/L blijft liggen gaat het sowieso niet gauw mis natuurlijk.
-
Ik denk dat die 0.5mm extra het verschil niet gaan maken. :-)
En er is ook +90, 100 & 110 leverbaar. Blokken hebben daar voldoende vlees voor (jaja, volgens de zuigerboer).
Ik hoop het voor je, het tegendeel ligt nu bij Jemax, grote zuigers die vastlopen omdat er te weinig vlees over is. Ook volgens een zuigerboer ;D
Grtz Moos
-
Vastlopen lijkt me eerder een probleem van te krappe toleranties. :-\
Bij te grote boringen zou ik eerder scheuren in het blok verwachten....
-
Werkzaamheden aan de 62 zijn weer opgestart...
Chassis is behoorlijk kaal onderhand.. Nu grote schoonmaak, dan waar nodig opnieuw in de grond zetten en weer netjes groen.
Wat een zand en klei komt er van af! Vanavond souveniers uit onder andere Normandië, de Ardennen, IJzerloo en Ulicoten opgeveegd...
-
Zooo... het was even stil hier.. maar wel wat gedaan ondertussen...
Het chassis is nu zo'n beetje schoon genoeg voor een laagje grondverf.. Hier zijn mijn vader en zwager vooral mee bezig.
-
Ik ben begonnen met de jacht op het roestmonster die in de cabine huis houd.
Dus.. heel veel losboren en slijpen en dan alles stuk voor stuk herstellen, laten stralen en straks weer in elkaar lassen.
-
Het zichtwerk er af geboord...
-
En het voorste deel van het achterste deel gescheiden.
Hier waren de dikste plakken roest te bewonderen... :gestoord:
-
Mooie klus
Motor klaar?
-
Komt dat allemaal af voor 2020???
Groet, Autocar
-
@ Rob N:
Ik heb afgelopen winter een "moderne" voiture afgemaakt.. werd tijd na 10jaar, nu weer een beetje ruimte.. Werk aan de motor houden we voor de dagen met slecht weer. Ik hoop de motor voor deze Kerst af te hebben, haha
@ Rob nr2:
Bedoeling is 2019!! In Juni moet ie in Normandië staan.. Je zou zeggen, het is mogelijk... We gaan het zien.
Deze zomer het carosserie werk op de rit zien te krijgen........
Ik zat Moos zijn verslag nog ff door te spitten en die had geluk met zijn cabine zo te zien... Wij niet in ieder geval..
-
De puzzel weer wat groter gemaakt afgelopen weekend... :gestoord:
-
Gisteren even op vakantie geweest naar België.... :oeps:
-
Onze "nieuwe" cabine is nu ook geslacht...
-
En nog wat verder uitgebeend aan beide zijden.
Mijn vader heeft ondertussen al reparatie stukken gefabriceerd voor de beide vloerplaat uiteinden.
-
Begint er weer een beetje op te lijken. ;D
Nog een klein puzzelstukje er in en de vloer is weer compleet. En dan de boel nog aflassen natuurlijk!
-
Netjes hoor.
Veel werk, maar wel leuk
-
Dankjewel Rob. :duimomhoog:
Vloerplaat is inmiddels weer compleet.
Volgende is de reconstructie van de hoeken van de vloer onder het dashboard L+R.
En nog een luchtfoto van de eerste batch voor de straler. Iemand nog suggesties voor een straalbedrijf in en rond het Westland?
-
hier ben ik aan het zandstralen geweest
https://www.zelfzandstralen.nl/ (https://www.zelfzandstralen.nl/)
(Hillegom)
Cees S
-
Poosje op het strand? Hi, hi.
Autocar
-
Poosje op het strand? Hi, hi.
Autocar
Voorlopig nog even door met de doorslijp- en lamellenschijf! 8)
Bijna heel de middag buiten bezig geweest aan de cabine met de straaljager @ 0°C...
En paps heeft vandaag weer een paar puzzelstukjes opgeleverd! :duimomhoog:
-
Gisteren was het lekker weer om buiten te lassen. Dus heb ik maar een paar meter lasrups neer gelegd. :duimomhoog:
Vandaag was het weer goed weer om buiten te werken, dus paps heeft mijn rupsen weer vlak geslepen.
Nu nog een beetje puntjes op de "i" en de boel weer een beetje strak maken. Dan kan de boel naar de straler om te laten metaliseren en is het bouwpakket compleet.
Nouja.... aan het "firewall" / "dashboard" moet ook nog wat gebeuren.... ;D
-
Vanmiddag als proef de cabine in elkaar geklust om te kijken of er nog een beetje wat van klopt. En dat viel niet tegen. :duimomhoog:
Er moet hier en daar nog wel wat een beuk krijgen maar over het algemeen komt het best aardig uit allemaal. ;D
-
Op de beurs nog een missend bouwsteentje opgepikt: de beschermplaat voor de brandstoftank. 32kg schoon aan de haak. :duimomhoog:
Verder nog een complete benzineleiding want die korte zichzelf spontaan in: die was best wel rot dus.
-
Uiteindelijk maar besloten de Dodge in veldgrijs uit te voeren.. Zie je niet zo vaak.. :drinken:
-
Zover ik weet moet het canvas band tussen de motorkap en carroserie van het type zijn met een soort kraal / verdikking aan de randen.
Is dat ook het geval voor het canvas band tussen spatborden en binnenschermen? ???
-
Zover ik weet moet het canvas band tussen de motorkap en carroserie van het type zijn met een soort kraal / verdikking aan de randen.
Is dat ook het geval voor het canvas band tussen spatborden en binnenschermen? ???
En het bleef stil.... :duimomhoog:
-
Kap en carroserie band met dubbele kraag zoals bij een Jeep.
Spatborden platte band met enkele rol.
Grtz Moos
-
Kap en carroserie band met dubbele kraag zoals bij een Jeep.
Spatborden platte band met enkele rol.
Grtz Moos
Bedankt Moos! :duimomhoog:
Voor de spatborden band met enkele rol? :o Dus met een enkele kraal?
-
yep platte tussen het ijzer, kraal in de hoek spatbord zijplaat.
-
Ondertussen is het cabine bouwpakket weer in elkaar gelast en toch maar in MAT No1 gespoten. :duimomhoog:
-
Waarom niet eerst de motor en transmissie erin?,...scheelt een hoop gehannes.
Grtz Moos
-
Waarom niet eerst de motor en transmissie erin?,...scheelt een hoop gehannes.
Grtz Moos
Hij staat nog niet vast maar wel uit de weg. :duimomhoog:
En het is goed voor het moreel!
-
Eindelijk het blokkie aan het spit en voorbereiden op assemblage! 8)
-
Ondertussen gaat het werk in de plaatwerkerij ook door. Mijn vader doet het staalboetseerwerk, plaat op maat maken, plamuren en spuiten. Ik las de boel dan aan elkaar en doe verder het meeste mechanische werk.
De spatborden zijn gerepareerd en strak gemaakt met een minimale hoeveelheid plamuur.
Ook nog een missende kabeldoorvoer erbij gemaakt.
Motorblokkie is ondertussen brandschoon en de kleppen nog even nagelopen en het meeste van de bouten, moeren en andere prullen is uitgezocht en ligt schoon klaar voor montage.
Wel miste ik op onverklaarbare wijze een "Valve Spring Retainer Lock" maar dat komt ook wel weer goed...
-
Nu heb ik toch wel de nodige vraagtekens bij de nieuwe hoofdlagerschalen:
de loopvlakken die de krukas in de lengte op zijn plaatshouden thv het 4e hoofdlager zijn koperkleurig, dus geen lagermateriaal aanwezig, alleen koper.
Links is het oude lager, Rechts het nieuwe.
Het lager zelf ziet er perfect uit. Iemand ervaring hiermee?
-
Maakt volgens mij niets uit. het lager staat stil dus het materiaal op de zijkant heeft nergens invloed op.
Grtz Moos
-
Maakt volgens mij niets uit. het lager staat stil dus het materiaal op de zijkant heeft nergens invloed op.
Grtz Moos
Nouja, als je de koppeling indrukt komt er wel aardig wat kracht op de krukas.. En die draait... :-X
-
Nouja, als je de koppeling indrukt komt er wel aardig wat kracht op de krukas.. En die draait... :-X
Tja, dat is natuurlijk ook waar. Laat me graag verrassen door een technischer antwoord 8)
Grtz Moos
-
Hèhè, ik ook..
Nog even contact gehad met de (Amerikaanse) leverancier en die wist te melden dat het een "no issue" is. En dat ze allemaal zo zijn van dat merk, dus geen productiefout oid.
Het is ook zo dat de belasting tijdens het koppelen maar een fractie van de tijd is van de totale draaiuren van de motor.
Het gaat om nieuw geproduceerde exemplaren van het merk "Sealed Power", een dochteronderneming van Federal Mogul en dat is een hele grote met een goede reputatie.
-
Is dit niet gewoon het axial lager wat meestal op het middelste hoofdlager als halfe manen aan de zijkant gemonteerd zit. Dit om inderdaad de axiale speling op tevangen. Ook ik kan het mis hebben maar hoor het graag.
-
Is dit niet gewoon het axial lager wat meestal op het middelste hoofdlager als halfe manen aan de zijkant gemonteerd zit. Dit om inderdaad de axiale speling op tevangen. Ook ik kan het mis hebben maar hoor het graag.
Het is inderdaad het axiaallager. In geval vd 230 Flathead is dit 1 geheel met het 4e hoofdlager thv de koppeling.
Het neemt de axiale krachten vd krukas op. En de ook de kracht als je de koppeling in trapt.
-
Langzaam maar...
-
Getverderie, gaat lekker zo:
Ik heb drijfstang No.2 moeten afkeuren vanwege een productie fout. :-\
Verder verkeerde drijfstanglagers geleverd gekregen, de goede overmaat maar wel voor de grotere 251 motor ipv 230, de juiste liggen nu bij UPS te vegeteren..
Gaat lekker! :duimomhoog:
-
5 Zuigers gemonteerd..
Nu is het wachten op de drijfstang voor Cil.No.2...
-
Netjes hoor :duimomhoog:
-
En dat is zes! :D
-
Waarom zitten er bij 2 kleppen verzonken schroeven?
Kun je daar een hijsflensje aan monteren?
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
Haha, mooi hè? Netjes verdeelt over het blok. :duimomhoog:
Maar nee, zit in het materiaal. Ander fabrikaat (Frans?) als de rest. Misschien voor een tooltje om ze goed aan te kunnen drijven tijdens het inslijpen. :idee:
-
Waarom zitten er bij 2 kleppen verzonken schroeven?
Kun je daar een hijsflensje aan monteren?
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Is handig, schroef je gewoon de kop van de klep af en vervang hem door een nieuwe, zit je niet te eikelen met die halve maantjes :-)
-
https://www.carid.com/images/silv-o-lite/info/silvolite-catalog.pdf
Blz 20
-
https://www.carid.com/images/silv-o-lite/info/silvolite-catalog.pdf
Blz 20
CR van 1:7.8 wil ik ook wel! :D
En ze hebben ook + 0.080 zuigerts!
-
Moet je denk ik ook een aangepaste nokkenas.
Maar is wel te doen denk ik
Dubbele carburateur en gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan
-
Moet je denk ik ook een aangepaste nokkenas.
Maar is wel te doen denk ik
Dubbele carburateur en gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan
Aangepaste nokkenas zit er in. :duimomhoog:
Nu nog een aluminium hoge compressie cilinderkop en Offenhauser inlaatspruitstuk met twee carburateurs met verchroomde luchtfilters en het HotRod-alarm gaat af! ;D
-
Aangepaste nokkenas zit er in. :duimomhoog:
Nu nog een aluminium hoge compressie cilinderkop en Offenhauser inlaatspruitstuk met twee carburateurs met verchroomde luchtfilters en het HotRod-alarm gaat af! ;D
Mis alleen de haringvlag.......
-
@ Remko: en het oranje overall met klompen. :D
-
Van een haringvlag gaat tie niet harde
nr
Klompen en overall ook niet ;D
-
Het gaat echt hard hier.... ;D
Maar nu toch z'n onderkantje dicht! :duimomhoog:
-
En weer een klein stapje.
Niet echt handig om bij de vliegwielmoeren te komen. En dan ook nog op koppel te zetten (89Nm)
-
En haal je dan straks alles weer los om het bellhouse te monteren of sla je de paspennen er later in?
-
En haal je dan straks alles weer los om het bellhouse te monteren of sla je de paspennen er later in?
Haha, op een of andere manier verwachtte ik deze vraag. Maar heb het van te voren gecheckt. De ene moest 1mm dieper en de andere 1,5mm. :duimomhoog:
-
En er op. :D
-
Netjes :duimomhoog:
-
En op alle 6 potjes 1 deksel. ;D
Vlakken was niet nodig, maar toch 1,6mm er af gehaald voor iets meer powah!
-
Nu op de achterwielen weg bij het stoplicht? ;D
-
Nu op de achterwielen weg bij het stoplicht? ;D
Minimaal! ;D
Of niet al te hard ingehaald worden door DAF, MAN, GMC, etc. is ook acceptabel..
-
Motor bijna gereed voor de eerste start! :D
En.. toch ook maar aan het voorraam frame begonnen: zoals al deed vermoeden zo rot als wat. Vooral de rechter zijde. :|
-
En de overblijfselen van het voorruit klapframe...
-
Proefdraaien ging prima. Motor er weer afgehaald en geschilderd. Samen met de versnellingsbak het huwelijk met het chassis voltrokken. :duimomhoog:
-
En ook weer wat vorderingen met het voorruitframe...
-
Netjes hoor
Als de lock down over is en we kunnen weer rijden dan kun je ook gewoon weer mee :D
-
Netjes hoor
Als de lock down over is en we kunnen weer rijden dan kun je ook gewoon weer mee :D
Jij hebt alles al af, maar gelukkig weer een nieuw project op stapel zie ik.. :duimomhoog:
-
Generator is bijna klaar
Dan eerst iets leuks met 2 wielen en dan weer een groot project met 4 wielen en 4 jaar werk
-
Iemand een idee vanaf welk jaar de "Rotary Switch" tbv de verlichting werd ingevoerd op de Dodge WC?
Viel dit samen met het grotere luchtfilter met bijbehorende uitsparing in de "firewall"?
-
Geen idee of dit ook voor Dodge geldt maar op Willys MB ingevoerd in juni 1944
-
Geen idee of dit ook voor Dodge geldt maar op Willys MB ingevoerd in juni 1944
Bedankt voor je reactie.
Ik heb nog even in de TM9-808 van Januari 1944 zitten spitten en geen woord of plaatje van een "rotary switch". En dat terwijl de elektrische schema's uitgebreid de revue passeren.
Dus het lijkt er op dat het voor Dodge WC ook zoiets zal zijn.
-
Iemand een idee vanaf welk jaar de "Rotary Switch" tbv de verlichting werd ingevoerd op de Dodge WC?
Viel dit samen met het grotere luchtfilter met bijbehorende uitsparing in de "firewall"?
Op de WC51/52 vanaf eind 1944, framenummer niet bekend.
Op de WC62/63 vanaf framenummer 82036621
-
Op de WC51/52 vanaf eind 1944, framenummer niet bekend.
Op de WC62/63 vanaf framenummer 82036621
Aha, dat is bijna 10.000stuks na het chassisnummer van die van ons. Invoering voor de WC62/63 zal ook wel ruim in '44 zijn dan.
Bedankt voor de info! :duimomhoog:
Dan stond er eerst een verkeerde cabine op, chassis is van Nov.'43. Cabine was blijkbaar '44 of '45. Die Fransen hebben blijkbaar de boel goed door elkaar gehusseld tijdens de revisie in '62.
Nu cabine met vroege lichtschakelaar en vroeg model luchtfilter. 8)
-
Nieuwe draadboom gemaakt met als voorbeeld het origineel maar met een groot aantal aanpassingen aan de "moderne tijd", o.a.:
- Zekeringen
- Richtingaanwijzers
- Alarmlichten
- Grootlicht seinknop
- Achteruitrijlicht
- USB lader
Blij dat ik dit gedaan heb met de cabine naast het chassis...
...en we gaan weer rustig verder....
-
Nog een fotootje van de draadboom nog met Ty-Raps:
-
Netjes, ben benieuwd naar het eindresultaat
6 of 12 volt?
-
Netjes, ben benieuwd naar het eindresultaat
6 of 12 volt?
12Volt met moderne (wel zwart gespoten) alternator van Bosch... ;D
Vandaag gelijk de cabine geplaatst. :)
-
En nog eentje (verkleind maar past nog steeds niet in 1 bericht..):
-
12V 55A Alternator, nagenoeg direct fit.
-
:duimomhoog:
-
En opeens zitten na Operation "FAUST" de eerste 700km op het nieuwe blokkie! :duimomhoog:
-
Best mooi setje zo. :)
-
Dat is zeker een mooie tent
Large wall, nieuw gekocht?
-
Dat is zeker een mooie tent
Large wall, nieuw gekocht?
Het is een originele uit 1942 en nog best in redelijk goede staat..
Ik gebruik er een extra fly-sheet op uit 1954 (dubbeldak tbv AD van de KL) om de tent zelf wat te beschermen en de krachten over meer lijnen te verdelen
Jaren geleden voor niet al te veel gekocht bij Westland Antiques. We hebben er daar een stuk of 7 uitgelopen en de beste uitgezocht. Wat een gesleep was dat!
Palen en nok bij Dick Blanken gekocht. Waren voor AD dus alles moest ingekort.
Haringen van 50cm hoekijzer gemaakt. We hebben ook houten maar die gaan er snel kapot.
-
Van Donateur naar Lid is eindelijk een feit! :duimomhoog:
Ik had hier en daar gehoord dat de doorlooptijd flink uit de hand kan lopen...
Maar 3weken, waarvan ik zelf nog 1,5week ingebouwd had, is goed te overzien lijkt me.
-
Gefeliciteerd,
Al hoe wel al weer 7 maanden geleden en natuurlijk de nodige mijlen op de teller verder....
Des al niet te min een mooi resultaat.
-
Gefeliciteerd,
Al hoe wel al weer 7 maanden geleden en natuurlijk de nodige mijlen op de teller verder....
Des al niet te min een mooi resultaat.
Bedankt! :duimomhoog:
Er zit nu ongeveer 1000mijl op. ;D