KTR Forum
Voertuigenforum => Restauraties => Topic gestart door: Johan Willaert op april 19, 2014, 14:28:50 pm
-
Graag deel ik met jullie een project van de afgelopen maanden...
Zowel Westfield Columbia als Huffman maakten fietsen voor het US Army tijdens WO2. Beide modellen zijn gelijkaardig, maar verschillen in detail (beetje het Willys MB/Ford GPW verhaal)... Ik had al een Westfield en was al jaren op zoek naar een betaalbaar Huffman project... Om één of andere reden blijken Huffmans veel zeldzamer dan Columbias...
Opeens vond ik in de US een aantal onderdelen van Huffman uit 1942... Het ding was verre van compleet en nogal beschadigd, maar gezien de zeldzaamheid, de goedkope prijs, en het feit dat ik de meeste ontbrekende onderdelen had liggen in de spare parts box, of wel wist te vinden, zag ik dit project wel zitten...
Van bij het begin was het voor mij duidelijk dat de onderdelen die te redden waren in de originele kleur zo zouden hergebruikt worden, en dat de rest werd gerestaureerd/gecompleteerd...
In de zomer van 2013 kwam ik thuis met een doos met frame, voorvork, stuur, voorspatbord en wielen... Het achterwiel had wel serieus wat klappen gekregen en de velg was nogal dubbel geplooid...
Daar moest ik het dus mee doen...
-
In het najaar werd alles uit elkaar gehaald en nagezien... De jacht op ontbrekende onderdelen was geopend...
Het frame was OK, met het originele balhoofdplaatje.
Serienummer D50546, gedateerd 1942....
Kaders uit 1942 hebben een zogenaamde zwanehals buis in het kader...
De 1943 Huffmans hebben over het algemeen een H nummer en rechte buis...
-
Meer en meer onderdelen werden afgeleverd en/of gerestaureerd...
Trapas met specifiek Huffman tandwiel, kickstand, kettingkast, reflector...
-
Originele Heavy Duty Eclipse Morrow hubs en spaken werden naar NOS velgen overgebouwd...
-
Wielen
-
Front & rear Hubs werden nagezien en gesmeerd...
-
Ook het balhoofd werd gecontroleerd... De rollagers dienden vervangen...
-
De trapas werd nagezien en van nieuwe lagers voorzien...
-
Ondertussen werd een zadel van nieuw leder voorzien... met origineel uitziend PERSONS logo...
-
Nieuw gemaakt banden met antiek profiel gemonteerd...
-
Voorste spatbord werd hersteld, achterspatbord gemaakt van een burgermodel uit de periode in afwachting van een origineel militair spatbord (Lex???????)
-
Dan ging het snel... Een uurtje assembleren en dan krijg je dit...
-
Enkele details dienen nog afgewerkt... Zo zijn er nog handgrepen onderweg en ontbreekt nog de koplamp op het voorspatbord... Misschien komt dat er nog op...
Nog enkele WO2 foto's....
-
Zowel de Westfield als de Huffman gaan mee straks naar Normandie... Beste en snelste transportmiddel tussen de olijfgroene files en Gendarmes door... En opvallend zeldzaam tussen de vele Jeeps en Dodges...
Dus als je me ziet voorbij peddelen... Geef maar een brul!!
Meer info over deze fietsen:
http://www.theliberator.be/militarybicycles.htm
Bedankt voor het kijken,
Johan
-
En om af te sluiten, nog een voor & na zicht....
-
Mooi geworden! :duimomhoog: De 'voor' en de 'na' spreekt boekdelen.
Als ik je straks voorbij zie peddelen, geef ik wel een brul.
-
Prachtig gedaan!!!!! :duimomhoog:
-
Halo Johan,
heel erg mooi ! :duimomhoog: Ik had het ook al een beetje gevolgd op het G503 forum. ;D
Ik had nog wel een vraag : Die 2 stangetjes die langs het balhoofd naar de vooras lopen, hebben die een reden ? Of horen die gewoon bij dit model ?
Mvg,
Glenn
-
Heel mooi, leuk item ook naast die vele "zeldzame" BSA dingen.
-
Heb je ook zo'n verslag voor de (BSA) infantry bicycle?
Dennis
-
Erg mooi!
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Bedankt!!
@Glenn: de extra stangen (truss rods), gemonteerd op vooras en bovenkant balhoofd, dienen als versteviging voor de vooras en zouden schokken opvangen... Deze waren standaard op US fietsen met verende voorvork in die tijd... Of ze echt zo praktisch zijn is een andere vraag...
@Dennis: sorry, neen... Mijn MkV* heb ik kant en klaar van een kameraad gekocht, en deze was gerestaureerd in 1999-2000... Ik heb ondertussen wel een MkV* opgemaakt voor een kameraad, maar daar heb ik dan geen foto's van genomen... Ooit doe ik mijn MkV* wel eens opnieuw...
-
Tja, is eens wat anders dan de Jeep of Dodge stories.
Ga ik je tegenkomen in Carentan op de fiets?
Grtz Moos
-
Best mogelijk!!
-
Eerste testrit op een treffen in B vorige week... Naast een Westfield Columbia....
van www.nieuwsblad.be
(http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2014/05/09/IMG_0051PR.JPG.h600.JPG)
-
Enkele details dienen nog afgewerkt... Zo zijn er nog handgrepen onderweg en ontbreekt nog de koplamp op het voorspatbord... Misschien komt dat er nog op...
Iets meer dan twee jaar na het afwerken de 'finishing touch' kunnen toevoegen.... Een originele Delta Winner koplamp.... Best wel moeilijk te vinden...
-
Tijdens het Pinkstertreffen van de 'Patton Drivers' in B de rondrit meegefietst, samen met een kameraad op de MkV*...
-
Wel leuk gedaan zeg. :duimomhoog:
-
Volgens mij is de fiets nu net zo duur als een GPA...………..
Knap werk Johan. Ook ik zal naar je uitkijken in Normandië.
Hopelijk rij ik je niet plat...……….ha, ha.
Autocar