KTR Forum
Voertuigenforum => Jeeps => Topic gestart door: Johan Willaert op januari 10, 2016, 12:10:02 pm
-
Ons lokaal museum ( http://www.forfreedommuseum.be ), heeft onlangs GPW-62754 verkregen.
Jeep is een typische jaren 70-80 resto en zal nu volledig opnieuw opgebouwd worden in een versie zoals gebruikt door de Canadese 3ID die onze streek bevrijdde in 1944...
Deze GPW met ACM2 body kan representatief zijn voor het Candese aankoopcontract van 1944, 3500 standaard US Jeeps, 50% nieuw en 50% reconditioned (zie paginae 435 van Lloyd White's Jeep Book Part 1)
Toch een paar vragen
1. Werden deze jeeps met USA blue drab nummer op de motorkap geleverd of zonder nummer?
2. Welk soort BO koplamp werd gemonteerd op de bestuurderskant in de grille? Foto? Type?
3. Standaard US brandblusser of Brits type in US houder?
4. Deze ACM2 body heeft de 4 gaten in de dash voor de FA kit? Werd deze meegeleverd aan Canadezen?
THANKS!
Ondertussen twee foto's van het project...
09th Januari 2016
(http://i153.photobucket.com/albums/s234/johanwillaert/Jeep/GPW-FFM/GPW-FFM-09Jan16-1.jpg) (http://s153.photobucket.com/user/johanwillaert/media/Jeep/GPW-FFM/GPW-FFM-09Jan16-1.jpg.html)
(http://i153.photobucket.com/albums/s234/johanwillaert/Jeep/GPW-FFM/GPW-FFM-09Jan16-2.jpg) (http://s153.photobucket.com/user/johanwillaert/media/Jeep/GPW-FFM/GPW-FFM-09Jan16-2.jpg.html)
-
Dit is de richting die we uit willen, maar dan niet in een Ambulance versie...
-
Johan, wil je Patrick namens mij de hartelijke groeten overbrengen, mocht je hem spreken?
Dank alvast,
Rob van't Oost (Autocar)
-
Zal ik doen als ik'm zie....
Geen antwoorden op mijn vragen?? :-[
-
Beste Johan,
Ik wil met alle plezier binnenkort voor je kijken in mijn literatuur. Naar mijn weten werden de " echte" canadese contracten geleverd door Willys Overland, niet door Ford. Later kreeg Canada ook GPW's via de britse leveringen. Deze hadden volgens mij gewoon standaard uitrustingen, niet de specifieke uitrusting van de eerste candese contracten. Dus samenvattend: de GPW zou volgens mij gewoon een GPW uit 1944 moeten zijn qua uitrusting.
Reinier
-
Ik wil met alle plezier binnenkort voor je kijken in mijn literatuur. Naar mijn weten werden de " echte" canadese contracten geleverd door Willys Overland, niet door Ford. Later kreeg Canada ook GPW's via de britse leveringen. Deze hadden volgens mij gewoon standaard uitrustingen, niet de specifieke uitrusting van de eerste candese contracten. Dus samenvattend: de GPW zou volgens mij gewoon een GPW uit 1944 moeten zijn qua uitrusting.
Klopt helemaal, maar ik ben op zoek naar de antwoorden op mijn 4 specifieke vragen, zeker inzake USA nummers voor levering en de BO lamp aan de bestuurderszijde...
De eerste contracten warden inderdaad geleverd door Willys en ware specifieke versies voor de Canadezen (met lifting rings, aangepaste verlichting, enz....)
Later werden Jeeps bij de Britten gehaald (MB & GPW) en ook rechtstreeks uit de USA in een lot van 50% nieuwe jeeps en 50% gereviseerde modellen)... Het gaat mij om deze laatste...
Toch bedankt voor het meedenken...
-
Hier is een foto van de BO lamp. Deze komt gewoon in plaats van de sealed beam.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll179/m606paz/willys%20parts/CBrown.jpg)
Als u detail foto's wenst, kan ik er altijd maken van mijn lamp.
Hier nog een link met wat info
http://g503.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=128474 (http://g503.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=128474)
Eddy
-
Hey Eddy, heel erg bedankt, daar kan ik wat mee...
-
Even een beetje off-topic, maar die lamp lijkt me bijzonder interessant. Origineel te krijgen kunnen we wel schudden, denk ik. Bestaan er al replica's? ???
-
Kent iemand de G503 forum gebruiker 'Raptor' , komt uit NL en zou dergelijke Brtise stijl lamp hebben... Fotos zijn verdwenen op G 503
-
Kent iemand de G503 forum gebruiker 'Raptor' , komt uit NL en zou dergelijke Brtise stijl lamp hebben... Fotos zijn verdwenen op G 503
ebay in de gaten houden en Dirk Leegwater vragen helpt wellicht ook. Zie ze op Ebay sowieso wel voorbij komen, onder corcoran black out etc.
-
OK, kunnen we doen! Maar meestal vindt je de kleine versie voor het spatbord. Afwachten, wie weet.
-
Hier is een foto van de BO lamp. Deze komt gewoon in plaats van de sealed beam.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll179/m606paz/willys%20parts/CBrown.jpg)
Als u detail foto's wenst, kan ik er altijd maken van mijn lamp.
Hier nog een link met wat info
http://g503.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=128474 (http://g503.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=128474)
Eddy
Die Corcoran lijkt me anders dan die op de jeep zit....of lijkt dat maar zo? ik zie geen schroeven en doorzetting aan de voorkant.
-
(https://c2.staticflickr.com/2/1598/23741805514_53443bb298_o.jpg)
-
Er zijn meerdere merken met gelijk principe, ook met alleen low beam terwijl die in de foto hi/low heeft. Onderste is een guard over de gewone lamp on a highly modified Jeep.
-
Als je goed of beter kijkt zit onder de guard de blackout
-
Ja, maar dat is een Canadees Contract Jeep van het derde contract CDLV505...
-
Early hood blocks
-
Early hood blocks
Ja, en solid rims, round muffler, etc...
-
En een leuke hood ornament ;D en brandblusser rechts
-
Zou ik een Jeep hebben ipv een Dodge zou ik er zoiets van maken.
Jeep met hoopjes fieldmodifications ipv de 101AB eenheidsworst.
Grtz Moos
-
Helpt dit ook ? Mb/GPW early head light guard
http://g503.com/forums/viewtopic.php?t=268129
-
Helpt dit ook ? Mb/GPW early head light guard
http://g503.com/forums/viewtopic.php?t=268129
Deze zijn typisch voor de vroege Canadese contracten, maar zie je ook nog wel eens op de latere leveringen, maar dan 'field modified', en ik hou deze in het achterhoofd als alternatief...
Dirk Leegwater heeft deze in repro op zijn site...
Bedankt!
-
120 dollar een setje....denk dat ik maar eens moet gaan fröbelen ;D
Grtz Moos
-
Doen! Hou me 'informed'! :D
-
Toch een paar vragen
1. Werden deze jeeps met USA blue drab nummer op de motorkap geleverd of zonder nummer?
2. Welk soort BO koplamp werd gemonteerd op de bestuurderskant in de grille? Foto? Type?
3. Standaard US brandblusser of Brits type in US houder?
4. Deze ACM2 body heeft de 4 gaten in de dash voor de FA kit? Werd deze meegeleverd aan Canadezen?
Antwoorden van op het MLU Forum
1- The GPW's we bought would have had the USA numbers painted on them as my understanding is that they were painted on at the factory. They would have been painted over once Canada bought them. Those shipped overseas would have had the War Department number starting with a CM assigned to them once they were assigned to a Unit.
2- Sometimes one headlight was removed or the bridge plate was just placed over the headlight. The other bulb was not always replaced by the earlier blackout bulb, especially later in the war.
3- Fire Extinguisher was usually the US one as it was suppose to come with the vehicle. However it was replaced with the CDN/British one if it was not included.
4- First aid kits were not part of the contract but some brackets might have been left on some of the used vehicles.
-
Oftewel alles kan, toch? sometimes , usually, my understanding...
-
Oftewel alles kan, toch? sometimes , usually, my understanding...
Inderdaad, zo interpreteer ik het ook... De vroege Canadese contract MBs hadden heel specifieke uitrusting en accessoires; de latere aangekochte MB/GPW waren eigenlijk standard US modellen die indien gewenst in de Canadese eenheden werden aangepast...
-
'Afbraak' is begonnen in voorbereiding van een frame-up restauratie...
Origineel frame nummer is GPW-62754, wat maakt dat deze GPW in September 1942 werd gemaakt...
-
Ondertussen toch al één en ander gebeurd... Jeep is volledig gedemonteerd...
GPW-62754 rolde op 7 September 1942 van de band in de Ford fabriek van Louisville, Kentucky en werd voorzien van het blue-drab motorkapnummer U.S.A. 20150051
Deze jeep werd vervolgens verscheept naar Fort DEVENS, Massachussets en daarna gebruikt op de luchtmachtbasis van Houlton in de staat Maine...
Opvallend is dat deze GPW werd geleverd met een droge rechter-achterwiellagering....
Wat er daarna met de Jeep gebeurd is blijft onbekend, maar de GPW lijkt toch al een paar keer nagezien en/of gerestaureerd...
De huidige motor is een WILSON Foundry blok met GPW accessoires en nummer 297171, duidelijk een vervangmotor...
De ACMII Body heeft nummer 236790 en werd op een jeep geplaatst ergens in April 1945, de motorkap is het vroege model zonder ligplaats voor smeerplan noch vetpomp.
Dit alles past eigenlijk nog steeds min of meer in ons plaatje, nl een revisie-jeep door het US Army aan het Canadese leger geleverd tegen het einde van WO2...
-
Frame met motor
-
ACMII Body
-
Diffs, remmen en lagering nagezien...
-
Mat1
-
Achteras quasi complete...
-
Frame in OD...
-
Rollend frame...
-
Een vroeg T=Ford ladder chassis ;-)
Grtz Moos
-
Je gaat als een speer Johan!
Ziet er goed uit!
-
Om het On topic te houden een aantal niet relevante Dodge posts verwijderd.
Mod Moos
-
Nazicht van de tussenbak... Mooi F gemarkeerd...
-
Ondertussen weer één en ander gebeurd...
Motorblok heeft een gietdatum 8-27 en een '9-43' datum op het blok aan het achterste lageringsblok...
-
Ondertussen weer één en ander gebeurd...
Motorblok heeft een gietdatum 8-27 en een '9-43' datum op het blok aan het achterste lageringsblok...
Dus 27 augustus (1943) gegoten en (waarschijnlijk 5 dagen later op 1) september 1943 machinaal bewerkt.
-
Dus 27 augustus (1943) gegoten en (waarschijnlijk 5 dagen later op 1) september 1943 machinaal bewerkt.
Inderdaad Remko, zo zie ik het ook... :duimomhoog:
-
Inderdaad Remko, zo zie ik het ook... :duimomhoog:
Tussen gietdatum en bewerkingsdatum zit bij mijn 2 MB blokken 5 dagen.
Ford blokken zijn wat dunner gegoten (heb ik van horen zeggen) en zouden dus eventueel eerder afgekoeld zijn en bewerkt kunnen worden.
Ware het niet dat er geen eerdere datum is in september dan 1 september :)
-
Hallo Johan, dat ziet er goed uit, voor je het weet heb je me ingehaald, keep up the good work, als je wilt heb ik nog een set goede slangenklemmen voor je. Groet, Cor
-
Bedankt Cor, je hebt een PB...
-
Enkele updates...
Veel werk aan de body....
-
Body
-
Ondertussen ook de stoelen aangepakt en van nieuwe kussens voorzien...
-
Body in OD...
Ja, de achterlichten zitten ondertussen andersom...
-
Een wirwar van kabels en draden begint...
-
Johan, dat ziet er weer goed uit.
Tip: als je met de bedrading begint dan kun je het best de speedo er weer even uithalen, dat gaat een stuk makkelijker.
Vraag: ik heb voor de restoratie van de MZ2 ook een nieuwe bodem nodig, ben je tevreden over deze? En waar bekomen?
Groet,
Cor
-
Voorvloer komt van Staman... Ik denk dat het een MD Juan exemplaar is, maar ben het niet zeker...
Kon er zo in, met een paar kleine aanpassingen aan de u balkjes...
Kocht ik op aanraden van Joos Van Leijen die deze boven de Franse vloer verkoos..
De gussets met body nummer werden overgeplaatst van de originele vloer naar deze vervanging..
De linker en rechter voor-zijkantjes van de body zijn Franse makelij, uit de Hotchkiss periode, eveneens van bij Staman... Passen perfect, tot en met caged nuts in de juiste 5/16 UNC draad toe...
De 90° u balkjes links en rechts onder de hip pad kussens komen van jeepest; was de enige die ze in voorraad had in Europa.
De balk links met bevestigingshaken voor de benzinebak komt eveneens van Staman, maar vind je ook bij jeepsudest in Frankrijk.
Tevens van bij Staman kwamen de ligplaatsen links en rechts voor de tool box lids.
Daarnaast werden enkele u profielen onder de body zelf geplooid en vervangen, net als een stukje rechtopstaande rand van de vloer tussen voor en achterkant.. Plus hier en daar een plaatje ingelast en een pak gaten gedicht...
Het geheel afgewerkt met een absolute minimum aan plamuur...
-
Fijn om zo gedetailleerd overzicht te krijgen, de bodem van de amb jeep is ook MD Juan, moest wel hier en daar worden aangepast, vooral als je de dimmer switch gaat monteren en andere brackets monteert wil het vaak net niet passen. Daarnaast was ik ook best tevreden, weet wat me te doen staat. Succes met het vervolg. Cor
-
Update van de dash...
-
Het lijkt al weer op een Jeep...
-
Ha, de Europese Ford fabriek heeft zijn productie aardig op orde, zie hier GPW 84272 :)Cor
-
Mooie GPW , Cor...
Wij zijn weer wat verder...
-
Afwerking...
-
Regulator is een 40Amp NEG ground uit een GMC... zat er vroeger ook in en past perfect...
Is een deel van de geschiedenis van deze Jeep, net zoals één GPW en één MB foot rest...
-
Is rap gedaan, met een mooi (ongeplamuurd en duidelijk oud) resultaat :duimomhoog:
Grtz Moos
-
Is rap gedaan, met een mooi (ongeplamuurd en duidelijk oud) resultaat :duimomhoog:
Bedankt moos, inderdaad dit alles in drie maanden, maar wel een team-effort...
Straks rustig de windshield restaureren en dan ergens in juli de baan op met markeringen van de 3de Canadese Divisie
-
De kleur is dat de mix of de mat?
Grtz Moos
-
Mat1.... De flits van de fotos maakt het wat feller dan het is..
-
Johan, dat detail van de footrests is inderdaad leuk, mijn eerste GPW heeft soortgelijke details, alles wat aan de linker zijde van de body is gemonteerd zoals grab handles en kapspant brackets is Willys, terwijl aan de rechter zijde alles ford is. Deze jeep was aan het eind van de oorlog overhauled in de US om vervolgens lend-lease te worden verscheept naar Griekenland. Dit komt dus vaker voor. Groet, Cor
-
Bedankt moos, inderdaad dit alles in drie maanden, maar wel een team-effort...
Straks rustig de windshield restaureren en dan ergens in juli de baan op met markeringen van de 3de Canadese Divisie
Inschrijven voor het Twente / Achterhoekweekend in september Johan, zou ik zeggen! Met je Jeep over de rivier de Berkel waar deze divisie dat ook deed!! Mooier kan niet......
Autocar
-
Leuk idee, maar niet mijn beslissing...
Ik heb volledige zeggenschap over de restauratie, maar niet over het gebruik...
We zien wel; er zijn ook enkele activiteiten in eigen streek dan...
-
Jeep is terug 'thuis' in het museum... Blijft nog een pak details om aan te pakken, maar het begint er op te lijken...
-
Johan, dat ziet er goed uit, als je de jeep nu FG spuit, dan hoef je het raam ook niet te monteren :)
Groet Cor
FG = Forest Green
-
Bedankt Cor... Vind het al zonde om er straks Canadese markeringen op te spuiten... ;D
-
What goes down, must go up... ;D
27 februari 2016 ---> 14 juni 2016
-
Prachtige plaatjes van Robert De Ruytter (Dataplates4U)
Het deurtje van de 1945 ACMII Body heeft de buitenste twee plaatjes in alu, vastgezet met rivets (GPW) en het vroege brass dataplaatje uit 1942 overgezet naar deze late body mbv schroefjes...
-
Vorige week nog één en ander afgewerkt...
Nu nog wat bijwerken van enkele details en de markeringen...
-
Achteraanzicht...
-
Gaaf nu nog 101AB 505PIR er op en je bent klaar ;D
Grtz Moos
-
Gaaf nu nog 101AB 505PIR er op en je bent klaar ;D
Wordt moeilijk, 505 was 82 AB ;-)
-
Na een 505PIR gezien te hebben achter de markings van 2nd armor sta ik nergens meer versteld van ;-)
Grtz Moos
-
Sinds wanneer is historische correctheid een factor voor markeringen? ;D
-
Sinds wanneer is historische correctheid een factor voor markeringen? ;D
Binnen KTR maar verdomd weinig, maar er zijn gelukkig steeds meer uitzonderingen op de regel.
Grtz Moos
-
Correcte blue-drab hood nummer er op en nu klaar voor de Canadese markeringen...
-
Heb jij toevallig een RAL nummer van dat blauw, zit er aan te denken om dat tzt ook op mijn Dodge te " plakken"
Grtz Moos
-
Een kameraad heeft de kleur laten maken op voorbeeld van verf uit een origineel blik blue drab...
Geen RAL nummer dus... Sorry..
-
Ergens een keer gelezen dat ral 5014, duifblauw, erg overeenkomt.
-
Ergens een keer gelezen dat ral 5014, duifblauw, erg overeenkomt.
Klopt helemaal, laten mengen op een matte verf. Kan gewoon bij de bouwmarkt en is ondanks de eerdere bewering wel het correcte ral nummer. Dit is op mijn Jeep (http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160829/3bed867219c8d91fdbcf3df613371bb9.jpg)
-
Het is zo'n beetje eindeloze discussie... Er zijn kleuren die er helemaal niet op lijken en er zijn er die 'spot-on' of er heel erg dichtbij komen... RAL5014 vind ik eveneens zeer goed, maar velen vinden dat niet...
Daarnaast waren er ook tijdens WO2 schakeringen van blue-drab...
Wij hebben ons gebaseerd op een origineel staal omdat we die mogelijkheid hadden...
Hierbij nog een foto... Blue drab is heel speciaal en soms lijkt het of het er in elke foto of lichtinval anders uitziet...
-
BTW Olaf, prachtige kleur en patine op je Jeep!!! :duimomhoog:
-
Nu we het toch over RAL kleuren hebben.... weet er iemand de juiste RAL voor French Grey, het divisie-insigne voor voertuigen van de Can 3rd Infantry Division?
Thanks
-
Volgens mij deden ze er destijds niet zo moeilijk over...ook niet het groen. Er zijn kleuren foto's waarop je kan zien dat de voertuigen verschillend groen zijn, ook nos parts zijn vaak verschillend van tint/kleur.
En zoiets RAL kleur hadden in de US volgens mij niet dus wat is dan een "correcte" Ral kleur?
http://olive-drab.com/od_mvg_odpaint.php
(http://olive-drab.com/images/od_mvg_odpaint_300_03.jpg)
-
De 'Glengarrians' are coming...
-
Hallo Johan,
Ik heb sikkens kleurnummer T0.20.60 als french grey gebruikt en komt aardig in de buurt.
vr gr
Gerard
-
Bedankt Gerard!
-
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat niet elke Maintenance groep verf in alle "originele" kleuren beschikbaar had en dat er door Jan de Ververt net zolang gemixt werd tot er iets uit kwam wat er op leek.
Grtz Moos
-
Donkerbruin?
-
Donkerbruin?
Grijs in dit geval ;D
Grtz Moos
-
Grijsachtig blauw of blauwachtig grijs het is maar net hoe je het bekijkt.
Gerard
-
Heb maar een donkerbruin en grijs genomen...
-
Gisteren de 'finishing touch' (CM-nummer) aangebracht...
Bedankt allemaal voor jullie advies en antwoorden...
Kleine vergelijking 9 Januari 2016 - 15 Oktober 2016
(http://i153.photobucket.com/albums/s234/johanwillaert/Jeep/GPW-FFM/GPW-FFM-09Jan16-1.jpg) (http://s153.photobucket.com/user/johanwillaert/media/Jeep/GPW-FFM/GPW-FFM-09Jan16-1.jpg.html)
(http://i153.photobucket.com/albums/s234/johanwillaert/Jeep/GPW-FFM/44-GPW-FFM-15Okt16.jpg) (http://s153.photobucket.com/user/johanwillaert/media/Jeep/GPW-FFM/44-GPW-FFM-15Okt16.jpg.html)
-
Moet zeggen dat ik de tweede mooier vind :duimomhoog:
Grtz Moos
-
Met de GPW in de lokale herdenkingsparade @ For Freedom Museum, Knokke, 05 November 2016
(http://i153.photobucket.com/albums/s234/johanwillaert/Jeep/GPW-FFM/GPW-FFM-05Nov16.jpg) (http://s153.photobucket.com/user/johanwillaert/media/Jeep/GPW-FFM/GPW-FFM-05Nov16.jpg.html)
-
Ondertussen zijn de werken aan een 2nd Division Jeep al goed opgeschoten...
-
Goed bezig Johan
Vraagje welke ral nummers heb je gebruikt voor de mapje leave en de blauwe achtergrond?
-
Vraagje welke ral nummers heb je gebruikt voor de mapje leave en de blauwe achtergrond?
Gewoon in de betere doe-het-zelf zaal enkele muurverf testers gekocht...
Voor het geel (Maple Leaf) een PICKLES kleur, en dan Grafic Blue en Poppy Red voor de rechthoeken...
De merken zie je op de foto's... Ik weet niet of deze merken ook in NL verkrijgbaar zijn, maar er is vast iets gelijkaardigs...
-
TNx Johan.
Zal me er eens in verdiepen of het hier te krijgen is
-
Ondertussen zijn de werken aan een 2nd Division Jeep al goed opgeschoten...
En afgewerkt....
Canadian 2nd Division, Royal Hamilton Light Infantry, de eenheid die onze streek bevrijdde in September 1944...
-
Herfstritje 13/10/2018