KTR Forum
Voertuigenforum => Middelzware voertuigen => Topic gestart door: Johan B op december 07, 2018, 19:57:25 pm
-
Na enkele jaren mij te hebben laten meedrijven op de golven van dit forum, heb ik (eindelijk) besloten de golven in te duiken.
Ik ben Johan, woonachtig te België, en heb een bescheiden collectie K98's en hun toebehoren. Door omstandigheden heb ik er een 18-tal verkocht de voorbije maanden.
Met een deel van de opbrengst heb ik vorige week een Dodge WC52 (waarvan ik ook al droomde van kindsbeen af)aangeschaft te Frankrijk. Niet volledig "matching" maat technisch in goede staat. Eerst en vooral het voertuig volledig op punt stellen (technisch) om naar de keuring te gaan. Werk aan de carrosserie zal met mondjesmaat gebeuren.
Het voertuig is nog gebruikt door het Franse leger en heeft zelfs actie gezien in Algerije. Daar zijn dan ook enkele aanpassingen en revisies gebeurd.
Alhoewel ik reeds 28 jaar werkzaam in de bouwsector, kan ik mij (in alle bescheidenheid)ook technisch redelijk goed uit de slag trekken.
Ik zal jullie af en toe bestoken met vragen, al of niet eenvoudige/overbodige. Ik probeer ook op regelmatige basis foto's van de vorderingen te posten.
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/517493/QaRF0KJl.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/517494/TNQPZvCs.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/517496/wf1waYhm.jpg)
-
Gefeliciteerd met deze aanwinst :duimomhoog:
-
Leuk, gefeliciteerd. We kijken uit naar meer foto's
Gr Hans Birnie
-
Proficiat, enne we houden van grote foto's hier ;D
Grtz Moos
-
Welk type batterij is volgens jullie de beste optie. Het voertuig staat op 6V. Hoe zwaarder de Ah, hoe beter of niet?
De batterij der er nu (nog) in zit, heeft zijn beste tijd gehad.
-
In mijn WC51 rij ik met een verklede redtop
In een mooi zwart kistje getimmerd
-
Johan, heel wat mensen uit onze streek gebruiken deze
https://av-oldtimers.eu/products/batterij-6-volt-140-ah-niet-verzendbaar-afmetingen-a-255mm-b-175mm-h-210mm-h-240mm
-
Leuke Dodge veel plezier er mee
-
Bedankt voor de tips ivm de (juiste) batterij. Ook op andere fora heb ik deze vraag gesteld.
Ik hou jullie op de hoogte welke het geworden is.
-
Wij gebruiken in alle voertuigen de Exide batterijen (165 Amp) uit USA. Zijn de originele batterijen die men ook in WW2 gebruikte. Zelfde fabriek, zelfde kwaliteit.
Zijn meestal te bestellen en niet op voorraad.
Kost wat, maar dan heb je ook wat..........
Groet, Autocar
-
Wij gebruiken in alle voertuigen de Exide batterijen (165 Amp) uit USA. Zijn de originele batterijen die men ook in WW2 gebruikte. Zelfde fabriek, zelfde kwaliteit.
Zijn meestal te bestellen en niet op voorraad.
Kost wat, maar dan heb je ook wat..........
Groet, Autocar
Hebben we het over deze;
EXIDE VINTAGE STARTBATTERIJ 6V 140AH Art n° EXD/EU140-6
-
Ik ga tijdens mijn verlof de komende 2 weken en in afwachting van de technische keuring de achterbouw onder handen nemen. Daar ontbreken namelijk de achterbanken met bijhorende rugleuningen. Bij deze enkele vragen:
- wie kan/wil mij de "juiste" maten geven van de 3 planken op de zitbank en van de 2 planken uit de rugleuning
- tevens heb ik ook vier sets scharnieren nodig. Waar kan ik deze vinden of heeft er iemand technische tekeningen van deze? Dan maak ik ze zelf met de hulp van een collega.
- de metalen afdek van 2 grote en 2 kleine bergruimtes ontbreken ook. Een exacte maat van beide zou ook welkom zijn.
Komende vrijdag nemen we de afstelling van de remmen eens onderhanden en wordt er een ritje voorzien. Updates volgen wel.
-
Oja, de batterij is een Exide geworden. Wel een 140Ah want die past er mooi in. En de prijs viel meer dan mee...
Het chassisnummer is/was 81613125.
-
www.wc-52.com
Staat veel info en tekeningen van het complete houtpakket
-
www.wc-52.com
Staat veel info en tekeningen van het complete houtpakket
De site ken ik. Maar ik heb een vroege(re) versie. Dus met de opklapbare houten bankjes bestaande uit 3 planken. Maar toch bedankt voor de reactie.
-
Gisteren eens werk gemaakt van het afstellen van de remmen. Tijdens de testrit bij de eigenaar viel ons op dat het voertuig veel weerstand ondervond bij het vertrekken. Tijdens het rijden schakelden we naar neutraal en het voertuig stond na enkele meters stil. Op zich geen onoverkoombaar probleem. En bij hevig remmen ging het voertuig in een ruk naar links, veilig is anders. We zagen nieuwe remleidingen en de verkoper verzekerde ons dat alles vervangen was.
Voertuig op de brug gezet en wielen en trommels gedemonteerd. En inderdaad, nieuwe rempompjes en nieuw beklede remschoenen. Maar de afstelling was een ramp...
Alles dan maar netjes afgesteld, testritje gedaan, nog eens afgesteld, testrit gedaan en alles is nu zoals het hoort te zijn/werken.
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/517492/HoOHqqGy.jpg)
-
Vandaag eens geprofiteerd van een dagje weerverlet.
De winch had geen originele kabel meer. Een cadeautje van de vorige eigenaar(s). Maar we hebben alles in orde gekregen. De winch werkt perfect. Nu nog een passende kabel aanschaffen.
Deze week de bumpers eraf (voor en achter) en de gaten dichtlassen, opschuren en grondlaag... Dan idem voor de carrosserie...
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/517488/txjHqhdn.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/517489/51E6PGCx.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/517490/dsjKjwdA.jpg)
-
Komt goed...
Als ik je straks kan helpen met correcte markeringen; laat maar iets weten...
-
Als ik je straks kan helpen met correcte markeringen; laat maar iets weten...
KTR.......simpel 101AB 506 PIR.
Grtz Moos
-
Wel kleine foto's ;D
-
KTR.......simpel 101AB 506 PIR.
Grtz Moos
Zou leuk zijn...ik heb nog nooit een Dodge gezien met 101AB... ;D
-
Wel kleine foto's ;D
Even off-topic, maar wat is de eenvoudigste manier om grotere foto's te plaatsen? Op andere fora heb ik dit probleem niet...
-
Berichten zijn aangepast met grotere foto's...
-
In mijn WC51 rij ik met een verklede redtop
In een mooi zwart kistje getimmerd
Rob welke type redtop hen jij er in zitten ? Heb je wellicht wat gedetailleerde info of een link naar dit type accu.
Ik ben ook voornems iets zwaarders te plaatsen (wel 6v)
Gr rob
-
Ik zou de gele pitten in de voorlampen ook nog vervangen door gewoon witte.
Frans
-
Er is volgens mij maar 1 type 6 volt redtop
(https://farm8.staticflickr.com/7827/32983209418_14a841d9d6_z.jpg) (https://flic.kr/p/SfBz3s)20180129_151437741_iOS (https://flic.kr/p/SfBz3s) by Rob N1943 (https://www.flickr.com/photos/53106856@N02/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4867/31917192107_b3c7103a49_z.jpg) (https://flic.kr/p/QCpXeD)MTHJ3592 (https://flic.kr/p/QCpXeD) by Rob N1943 (https://www.flickr.com/photos/53106856@N02/), on Flickr
-
Hoi,
Nav de opmerking 101 AB Dodge, ik heb er (nog) een... zie oudere topic. Ik heb hem tzt zo gekocht en dus niet zelf gemarkeerd.
http://forum.ktr.nl/index.php/topic,4656.msg40167.html#msg40167
Over een paar weken bij de Brabantse koffieklets maar eens horen wat er meer zou passen.
Groet Michel
-
Dank rob, ik vond hem zo klein maar blaakbaar is het een prima accu voor de Dodge op 6v
Jou ervaringen zijn toch erg goed? Zouden mijn lampen dan ook beter kunnen gaan branden?
-
De felheid van de lampen heeft meer met de spanning te maken die de dynamo maakt.
Bij lage toerentallen zal het voltage van de dynamo zakken en de lampen zwakker branden.
Een krachtige accu die makkelijk zijn stroom afgeeft kan het effect gedeeltelijk compenseren.
De beste oplossing is een wisselstroom dynamo op 12Volt. Maar ja, dat hoort eigenlijk niet.
Bij ons zit er dus wel eentje van Peugeot 205 in met een gewoon 45Ah accuutje en dat werkt icm halogeenkoplampen en Franse militaire achterlichten zeer goed. :duimomhoog:
En dat blijft zo op de accu na.. die zit nu in mijn (echte) Mini.
-
Ik zou de gele pitten in de voorlampen ook nog vervangen door gewoon witte.
Frans
Staat ook op het 'to do' lijstje...
-
Toch een klein woordje uitleg bij deze Dodge 'WC 52'.
Oorspronkelijk was het een WC 51 maar deze is tijdens zijn dienst in het Franse leger regelmatig eens aangepast. De winch (wel een originele WO2) is er dus ook achteraf bij gezet. Van ver ziet het er allemaal goed uit maar voor de puristen...
Ik heb dus besloten om hem naar zijn 'originele' staat terug te brengen.
-
Al de onnodige WC52 hardware is er afgehaald.
De correcte stukken zijn onderweg. Terwijl we bezig waren de koplampen ook eens grondig onder handen genomen en witte lampen besteld.
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1902/520659/GkCTcY6f.jpg)
-
De Dodge staat weer in zijn originele/oorspronkelijke staat. Vandaag ook eens de tijd genomen om de foute plankenvloer te verwijderen. Enkele metalen steunen zitten zelfs niet (meer) op de juiste plaats. De vorige eigenaar nam het blijkbaar niet te nauw qua originaliteit...
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1902/522740/uNHzwbSA.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1902/522742/k8gtO5jI.jpg)
-
Ook ff zijkanten van neus opvullen...lopen nu nog schuin weg zo te zien als bij een 52
-
Ik lees iets wat ik nog niet wist.
Richard iets meer info
Welke zijkanten?
Verschil in neus van een 51 en een 52?
Ben heel benieuwd
-
Really…. zit wel degelijk verschil in de neus met of zonder lier.
-
Dit hoekje, zonder lier loopt zijkant recht door naar onder
-
51
-
Wist ik niet.
Weet gelukkig niet alles
Ziet er logisch uit.
Korte gril, hoef je dan ook niet vast te zetten
Thanks
-
Het is niet alleen het schuine kantje, maar ook de boutgaten en de sleuf voor de "middenstrip" van de grill, kortom compleet anders.
Grtz Moos
-
Moeten er nu 1.124 101 Airborne Beeps worden herkeurd door KTR?
Autocar
-
Moeten er nu 1.124 101 Airborne Beeps worden herkeurd door KTR?
Autocar
Me dunkt Rob, me dunkt..... een schone taak :gestoord:
-
De achterbouw is intussen klaar om gemonteerd te worden.
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533486/OUJpSqAK.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533487/6ebytPmu.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533488/4835KWg6.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533489/sH6d3f4a.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533490/lPuvdJSq.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533491/RQSKgx9Q.jpg)
-
Enkel de opening voor de benzinemeter moet nog gemaakt worden. Verder ben ik ook (nog) niet tevreden over de linker en rechter bevestingsrail van de plankenvloer. Deze zitten blijkbaar altijd in de standaardsets maar dienen eigenlijk voor de latere versies met een bijna volledige houten opbouw. Ik vervang ze door de klassieke middenrails.
De 'rotte' metalen stukken zijn ook vervangen.
Als alles volgens plan verloopt, worden deze week ook alle overbodige gaten in de carrosserie gedicht.
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533492/vJkxd88k.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533493/AlfP4Gfr.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533494/YgglI4nh.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533495/KOJZngDp.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/533496/iI4aUqcT.jpg)
-
Ziet er goed uit.
Volgens mij is het gat voor de benzinezender een fieldmodification.
De planken delen zitten zo gemonteerd dat er ingeval van schade aan zender uitgeschoven kunnen worden.
Dat een gat en een blikken plaatje makkelijker is weet in ook wel
-
Ziet er goed uit.
Volgens mij is het gat voor de benzinezender een fieldmodification.
De planken delen zitten zo gemonteerd dat er ingeval van schade aan zender uitgeschoven kunnen worden.
Dat een gat en een blikken plaatje makkelijker is weet in ook wel
Ben je daar zeker van...
Probeer maar eens een plank eruit te schuiven zonder de bevestingsrails te lossen en dan hebben we nog de laadklep die in de weg zit.
-
Alles is te doen alleen kost het wat tijd.
Heb dat vorig jaar ook gedaan maar daarna toch plaatje erop gezet.
De meter maakt ook vaak slecht contact in het dashboard en dan wijst
de meter ook verkeerd aan.
-
Ben je daar zeker van...
Probeer maar eens een plank eruit te schuiven zonder de bevestingsrails te lossen en dan hebben we nog de laadklep die in de weg zit.
Jep daar ben ik zeker van.
Inderdaad de rails los en de klep eruit
-
Jep daar ben ik zeker van.
Inderdaad de rails los en de klep eruit
Hoe los je de rail boven de benzinetank...
Ik kan nu niet scannen maar zie:
TM 9-808 blz.172
-
Is anders dan ik dacht, luikje toch origineel :oeps:
Vanmiddag maar eentje inzagen ;D
-
Aan de mensen die begonnen te twijfelen, ik leef dus nog en de werken aan de Dodge vorderen gestaag...
Enkel de opgelegde deadline om naar de technische keuring te gaan, was een beetje te positief ingeschat.
Onderstaand enkele foto's van de zitbanken. Alles is zelfgemaakt op de scharnieren na, die ik op de KTR-beurs
heb aangekocht.(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551548/Od8kD1yW.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551549/AvO1lJxS.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551550/SAuEVNnP.jpg)
-
Enkele sfeerbeelden van het productieproces van de houten onderdelen.
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551640/G7AyAeLV.jpg)(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551641/MxN7XEXS.jpg)(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551642/5Qx0JFUy.jpg)(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551644/c6ur7fJ9.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551645/6QzeRQXT.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551646/khYupM7y.jpg)
-
En de metalen delen die we niet vonden, maken we dan maar zelf...
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551649/tXG6eVtj.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551650/xkbNJnpa.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551651/U3IU374j.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551652/EDODXmzA.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551654/jWwOG8WK.jpg)
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/551655/RJbzKSsa.jpg)
-
Waar zijn mijn foto's naartoe...
-
Enkele weken geleden heb ik enkele testritten gedaan. Starten was een fluitje van een cent maar de startmotor bleef steeds enkele tellen 'hangen'. Na een lange rit en een half uurtje pauze ( lees; aperitief bij de schoonouders) wou de Dodge niet meer starten. Er kringelde rook op uit de startmotor. Deze sloeg niet meer aan. De startmotor eruit halen was moeilijker dan ik had gedacht. Niet echt goed bereikbaar en het gewicht... En blijkbaar had de bendix ook zijn beste tijd gehad. De startmotor is intussen binnen voor een revisie. Dit is nog steeds goedkoper dan een NOS-exemplaar.
De plamuurwerken zijn intussen ook achter de rug en de metalen deksels voor onder de zitbanken zijn in productie.
(http://i65.tinypic.com/2uqf39h.jpg)
(http://i63.tinypic.com/18m33c.jpg)
-
Een kleine update aan de hand van enkele foto's (die hopelijk nu wel blijven staan). Een verdere uitleg over de gedane werken en de nog te doen werken volgen.
(https://i.imgur.com/7N9vXxD.jpg)
(https://i.imgur.com/SQqqRG7.jpg)
(https://i.imgur.com/nwcvsCB.jpg)
(https://i.imgur.com/KzblVVK.jpg)
(https://i.imgur.com/pvVHDfK.jpg)
-
Netjes gedaan.
Al iemand tegen je verteld dat de linker takkenvanger onderste boven zit?
-
Netjes gedaan.
Al iemand tegen je verteld dat de linker takkenvanger onderste boven zit?
En nog even de Franse verstevigingen van de voorruit er af. :duimomhoog:
-
Al iemand tegen je verteld dat de linker takkenvanger onderste boven zit?
Meerdere zelfs...
Ik had me toegezegd om eens mee te rijden in een plaatselijke stoet. Een uurtje vooraf was ik nog aan het monteren, vandaar...
Intussen zit hij correct.
-
En nog even de Franse verstevigingen van de voorruit er af. :duimomhoog:
Inderdaad, daarom dat deze nog niet gespoten is. Deze moet nog gestraald worden en daarna epoxyprimer. Want de vorige eigenaar schilderde gewoon bovenop het (steeds wederkerend) roest.
-
De laatste loodjes...
(https://i.imgur.com/K1Seuuq.jpg)
-
Voor de geïnteresseerden:
Ik ben dus wel nog degelijk bezig aan mijn Dodge. Maar de bouwwerken aan de loods/garage waar hij in staat, had voorrang.
De bekabeling zit er volledig in en werkt zoals het hoort/moet. Niet slecht voor een meestergast metselwerken, al zeg ik het zelf.
Binnenkort nog eens wat foto's posten.
-
Junctionblok zelf hersteld.
(https://i.postimg.cc/sMSTtnbT/20200530-163915-Custom.jpg) (https://postimg.cc/sMSTtnbT)
Oude bekabeling versus nieuw.
(https://i.postimg.cc/1VqFfdGT/20200601-150107-Custom.jpg) (https://postimg.cc/1VqFfdGT)
(https://i.postimg.cc/D83JxBdv/DSC08269-Custom.jpg) (https://postimg.cc/D83JxBdv)
En een sfeerbeeldje van de werkplaats (die eens moet opgeruimd worden...)
(https://i.postimg.cc/67F5ypMW/IMG-20201222-115324-Custom.jpg) (https://postimg.cc/67F5ypMW)
-
Dit weekend zijn deze (eindelijk) gearriveerd...
Topkwaliteit van John&Mary Worthing (www.canvasco.com).
De authentieke geur krijg je er gratis bij ;D
-
Na een jaartje inactiviteit wegens verhuis naar een grotere loods en enkele investeringen in de werkplaats, zijn de (laatste) werken aan de Dodge opnieuw gestart.
(https://i.postimg.cc/YG6zwNtn/20220312-091307-Custom.jpg) (https://postimg.cc/YG6zwNtn)