KTR Forum
Voertuigenforum => Restauraties => Topic gestart door: Olaf van der Holst op februari 20, 2019, 20:22:17 pm
-
Goedenavond,
Hierbij wil ik de restauratie van een Dodge WC 51 uit 1942 onder de aandacht brengen.
Het voertuig is rood van kleur vanwege zijn verleden als brandweer voertuig. Ik weet na het lezen van enkele berichten dat dit niet bij iedereen past. Ik hoop persoonlijk dat wanneer ik vragen heb over deze klus dat er toch leden zijn die mij willen helpen met advies.
Voor ons korps is het heel bijzonder dat dit voertuig na tientallen jaren weer terug is op het nest. Uiteindelijk uit Duitsland gehaald om weer in ere hersteld te worden ( als brandweer voertuig ) .
Maar goed... ik zet met dit bericht een eerste stap in de wereld van restauratie van oude voertuigen en hun toegewijde eigenaren.
Groet Olaf van der Holst
-
Welkom Olaf, Rood of groen maakt mij niet uit het is een dodge met een mooi verleden. Dus vraag maar wat je wil weten. Ik denk dat andere dodge bezitters niet flauw gaan doen. Nou ja ene Moos kan wel eens moeilijk doen. Grapje.We helpen je hopelijk uit de brand.
-
En bedankt Paul, ik stond er positief tegenover, maar nu moet ik wel de A-hole gaan uithangen ;D
Grtz Moos
-
Kijk dat is goed te horen / lezen... Ik zal waar nodig de vragen hier plaatsen met foto's om het duidelijker te maken...
Nu dus eerst flink aan het demonteren en onderdelen zoeken die vervangen dienen te worden.
De gehele body gaat eraf en dat betekend ook dat de bedrading weer 100 % nieuw erop moet.... de huidige bedrading is niet compleet.. Iemand een suggestie waar ik goede bedrading kan kopen?
Groeten Olaf vd Holst
-
Welkom,
de meeste kabelbomen die te koop zijn zijn op basis van oorlogs verlichting.
Let er op dat je voor een evt RDW keuring de gangbare verlichting op het voertuig moet hebben.
Sommige hofleveranciers verkopen ook wiring harnas met achterlicht, rem en knipperlicht bedrading en ingebouwd.
MV spares heeft een hele boel, verkocht door onze hofleveranciers / onderdelen juweliers
of
https://vintagewiring.com/product-category/dodge/dodge-t214-34-ton-wc51-weapons-carrier/
Succes
Remko
-
Dag Remko,
Bedankt voor de info. Ik heb al wat leden bezocht met het verzamelen van onderdelen. Daar kwam ook dit bedrijf in de USA ter sprake. Wat is het verschil tussen een complete harness en een lower chassis harness ? Want deze keuze is er te maken. Kun je dan ook aangeven dat je er extra bedrading bij moet hebben ? (omdat hij RDW gekeurd gaat worden?) Zo Ja, is bij jou bekend wat er dan extra geleverd moet worden?
Hoor het graag.
Gr Olaf vd Holst
-
Olaf,
Daar heb ik geen idee van.
Wel weet ik dat er bij een std oorlogs harness geen knipperlichten zitten. Misschien is dit op te lossen door van de + en - van het harnes naar een klinateur en schakelaar te gaan voor de knipperlichten
Black out voer je dan achter naar beide lampen voor en achter (links en rechts het zelfde, oorlogs is dit verschillend) als stadslicht
remlicht ook naar beide achterlichten
dim en grootlicht zijn std in de harness.
Dit is mijn idee, zo uit het hoofd (zit nu zelf met de bekabeling van jeep en trailer te stoeien vandaar)
hope it helps
-
Olaf je kunt ook kiezen voor het Amerikaanse systeem waar bij achter de remlichten ook als richtingaanwijzer gebruikt wordt. In NL toegestaan. Er is ergens op de list of bij leden nog wel een schema van. Groet Paul
-
Olaf je kunt ook kiezen voor het Amerikaanse systeem waar bij achter de remlichten ook als richtingaanwijzer gebruikt wordt. In NL toegestaan. Er is ergens op de list of bij leden nog wel een schema van. Groet Paul
Ik heb dat systeem op mijn Dodge, maar op aandringen van Paul ga ik dat natuurlijk niet meer delen.
Grtz Moos
-
Moet je niet in eerste instantie bekijken welke richting je uit wilt met de restauratie?
Wil je een bekabeling zoals origineel in de fabriek voorzien, dan kan dat toch ook in NL... Genoeg voorbeelden waar de RDW een keuring uitvoert met uitzonderingen...
Wil je het aanpassen aan het moderne verkeer, dien je ook je bekabeling aan te passen...
Of wil je de Dodge restaureren zoals die bij de Brandweer reed, met de nodige extra toeters en bellen...
Daar begint het toch mee...
-
Moet je niet in eerste instantie bekijken welke richting je uit wilt met de restauratie?
Wil je een bekabeling zoals origineel in de fabriek voorzien, dan kan dat toch ook in NL... Genoeg voorbeelden waar de RDW een keuring uitvoert met uitzonderingen...
Wil je het aanpassen aan het moderne verkeer, dien je ook je bekabeling aan te passen...
Of wil je de Dodge restaureren zoals die bij de Brandweer reed, met de nodige extra toeters en bellen...
Daar begint het toch mee...
Het is een restauratie van een civiele auto, per saldo maakt het allemaal geen fluit uit, als het maar werkt en gepikt wordt door de RDW. Ik zou dus al helemaal niet beginnen met fokking dure kabelbomen (omdat die zo mooi zijn, ..boeie het is een brandweer auto). Zelf touwen trekken vanaf de rol en zorgen dat het werkt.
Grtz Moos
-
Gisteren de Dodge ontdaan van de cabine, motorblok en de laadbak.. Ging eigenlijk heel makkelijk en met slechts 2 tegenwerkende moeren die niet los wilde viel het erg mee. Nu het chassis schoonspuiten met de stoomcleaner en kijken wat er is blijven zitten wat er nog met de schuurmachine af moet. Remleidingen zijn slecht en gaan er ook af. De electrische bedrading (restanten) compleet verwijderen... alleen maar losse stukken te vinden.
Iemand een tip hoe je de brandstoftank kunt controleren of deze nog te gebruiken is? Hoe te reinigen? Of uit voorzorg vervangen om problemen te voorkomen op een later moment....
Hoor/ lees het graag... Gr Olaf van der Holst
-
Kan iemand mij informatie geven over de carburator van mijn Dodge.
Ik ben benieuwd welk type er op moet (origineel). Ik heb een Ball & Ball liggen maar weet niet of dat af fabriek zo geleverd is. En is het verstandig om deze geheel te reviseren met een revisie set of eerst proberen of hij goed werkt.
Tips zijn welkom...alvast bedankt.
-
If it ain't broken don't fix it.
Grtz Moos
ps B&B is goed voor een Dodge.
-
Ok duidelijk. Eerst kijken of het functioneert. Doen we dat. Bedankt voor je reactie.
-
Weet jij hoe de breather pipe onderin het blok vastzit? Met een pakking of gewoon koud erin gedrukt... hoor het graag. Gr Olaf
-
Olaf het is zeer verstandig om de carburateur te reviseren zeker bij de BenB Er zijn revisie setjes te koop.
Erg belangrijk bij deze carburateur is de deksel pakking te vernieuwen. Ook de bolle Zenith carburateur wordt op Dodge gebruikt. Zondag 7 april is er een grote militaire beurs waar je veel onderdelen kunt kopen. Aanrader. Groet Paul.
-
Bedankt voor je reactie. Ga zeker naar de ktr beurs. Hoop op veel info en onderdelen. Nog iemand die iets afweet van de breather pipe en de bevestiging in het blok? Hoor het graag.
-
Olaf het is zeer verstandig om de carburateur te reviseren
Ik blijf erbij als het niet kapot is niet repeareren.
Mocht hij niet werken dan is hij nog vlug genoeg gereviseerd.
my 2 cents
Grtz Moos
-
Goedemiddag,
Vraagje over de studs van de manifold op een T214.
Welke lengtes worden er gebruikt ? Ik moet er 1 vervangen en dat lijkt op een korte. Echter zie ik bij verschillende aanbieders 3 lengtes verkrijgbaar....
Verneem graag van jullie..
Groeten Olaf van der Holst
-
Misschien eerst even opmeten? :o
-
Ja goed idee eigenlijk.. echter kun je mij vertellen of het draadgedeelte wat in het blok zit dan bij alle verkrijgbare maten gelijk is? Ik vraag dat omdat ik de overig aanwezige studs niet los krijg.. anders was het niet zo moeilijk zeg maar... Hoor het graag..
-
Spruitstuk diameter lengte mm draad lengte draad lengte
CC623369 4 stuks kort 3/8 2 50 UNC 9/16 UNF 5/8
CC51561 7 stuks kort 3/8 1 11/16 43 UNC 9/16 UNF 5/8
CC103203 2 stuks lang 3/8 3 5/16 84 UNC 9/16 UNF 5/8
Off topic
Sorry voor de niet uitgelijnde getallen, voor dat je het post staat het netjes en als het gepost is dan is het een janboel.
On topic
Succes met de getallen
-
Bedankt voor de info. Even goed de kolommen onder elkaar zetten. Dan komt het goed. Gr Olaf Van der Holst
-
Goedenavond,
Op de KTR beurs een flinke hoeveelheid onderdelen kunnen vinden. Erg blij mee.
Nu verder met het demonteren van de assen.
Iemand nog tips om dit op een verantwoorde manier te doen?
Chassis moet naar de straler dus vandaar dat de assen en de bladveren eraf gaan.
Lees graag jullie tips... fijne avond.
-
Nee eigenlijk niet.
Pennen uit bussen van shakles en bronzen bussen demonteren.
Allemaal kun je ze van de binnenkant eruit tikken, behalve de aller achterste.
daar zit het chassis in de weg.
Soms gaat het makkelijk en soms niet.
Daar is dan een trekker voor
Kun je zelf maken
(https://live.staticflickr.com/4174/34027918083_c7d9cd4f13_z.jpg) (https://flic.kr/p/TQVYwP)DSC00617 (https://flic.kr/p/TQVYwP) by Rob N1943 (https://www.flickr.com/photos/53106856@N02/), on Flickr
Succes
-
Bedankt Rob,
Heb je toevallig ook een foto van de pen en de bus die je er dan uit haalt?
Gr Olaf
-
(https://live.staticflickr.com/4166/34451569720_396b9430cb_z.jpg) (https://flic.kr/p/Uunipo)DSC00618 (https://flic.kr/p/Uunipo) by Rob N1943 (https://www.flickr.com/photos/53106856@N02/), on Flickr
U vraagt, wij draaien
-
Bedankt hoor. Die pin kan ik wel plaatsen... maar die holle bus nog niet. K kruip er morgen weer onder en zal eens kijken of dit gaat lukken. Begrijp dus van binnen naar buiten drukken. De achterste niet ivm een deel chassis wat dat tegenhoud. Zie op mijn foto’s idd een soort van half ronde bescherming. We gaan het zien. Komt vast goed
-
de "holle bus" is het tooltje :gestoord:
-
Ha ha ok bedankt voor de aanvulling....gr Olaf.
-
Gisteren alles zeer eenvoudig los gekregen... alle pinnen nog dik in het vet. Assen zijn nu onder het chassis vandaan. Nu de laatste onderdelen van het chassis halen en dan naar de straler. Heeft iemand een voorbeeld ( foto ) van een bokje waar ik de Assen op kan leggen voor een grote onderhouds beurt?
Mooie zondag....
Gr Olaf
-
http://forum.ktr.nl/index.php/topic,4000.105.html (http://forum.ktr.nl/index.php/topic,4000.105.html)
blz 8
grtz Moos
-
Dank je. Ga ik even mee aan de slag. Gr Olaf
-
Goedenavond,
Ik ben inmiddels met de shock absorbers bezig. Kan iemand mij vertellen welke olie erin moet? Graag merk en type olie. Ik wil ook graag de binnenkant reinigen aangezien ik verwacht dat er drap in zit.
Wat kan ik hiervoor gebruiken?
Lees het graag.