Auteur Topic: Benzine  (gelezen 14579 keer)

Offline jeeped

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 56
  • Qua Patet Orbis
Benzine
« Gepost op: april 20, 2011, 12:48:14 pm »
Hallo,
Ik zal mij gelijk even voorstellen.
Mijn naam is Ed en aankomende zaterdag ga ik een Jeep Willy's ophalen.Deze wagen heeft zo'n 15 jaar stilgestaan dus zal nog het eea aan werk hebben.Nou is dat voor mij niet zo'n probleem daar ik inmiddels alle soorten Jeeps onder handen heb en heb gehad,ik doe nl voor de hobby deze wagens repareren voor andere mensen.

Nu is mijn vraag en deze zal waarschijnlijk al diverse keren gesteld zijn alleen ik kon het niet vinden maar welke soort benzine moet ik met de Willy's tanken en moet ik daar nog loodvervanger bij doen?

Even voor de nieuwsgierigen onder jullie het is  (volgens kenteken)bouwjaar 1940 en helemaal in orginele staat.Er zit ook nog een KTR certificaat bij.
Gr Ed

Willys MB 1942

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:Benzine
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2011, 13:29:03 pm »
Gefeliciteerd met deze aankoop, een 1940 Jeep is op zijn minst uniek te noemen  :duimomhoog: ;D

Grtz Moos

ps: Ze doen zo maar iets bij het RDW met bouwjaren.
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Jeeper

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 932
Re:Benzine
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2011, 14:49:30 pm »
En in antwoord op de benzine vraag, gewoon euro 95 en ik doe er loodvervanger bij, maar anderen doen dat weer niet. Zij zijn van mening dat de gietijzeren blokken wel zonder kunnen. Ik ben daar niet zeker van, dus doe altijd loodvervanger.
Olaf
1942 Dodge WC 51 (gehad)
1944 Dodge WC 52 (gehad)
1943 Ford GPW (gehad)
1942 Dodge WC 62 (gehad)
1943-45 Ford GPW (gehad)
1943 Harley WLA (gehad)
1943 BSA Foldingbike (gehad)
1944 Willys MB matching (actueel)
1944 Willys MB Navy (actueel)

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:Benzine
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2011, 15:41:39 pm »
Ik rijd al weer jaren op gas, maar voor die tijd gewoon op benzine zonder toevoeging van wat dan ook.

Is altijd goed gegaan.

Maar velen zullen het met mij wel weer niet eens zijn, met reden onderbouwd.

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline jeeped

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 56
  • Qua Patet Orbis
Re:Benzine
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2011, 18:23:57 pm »
Gefeliciteerd met deze aankoop, een 1940 Jeep is op zijn minst uniek te noemen  :duimomhoog: ;D

Grtz Moos

ps: Ze doen zo maar iets bij het RDW met bouwjaren.


Ik had ook een foto gemaakt van de typeplaatjes alleen helaas is deze niet duidelijk genoeg om het bouwjaar te herkennen,maar zaterdag weet ik het zeker.
In ieder geval weet ik voor wat betreft de benzine genoeg of eigenlijk niets ;D
.
Gr Ed

Willys MB 1942

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.044
Re:Benzine
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2011, 19:32:42 pm »
Dat is wel heel bijzonder een Jeep van 1940! :-X

De mijne is helaas van 1956 :gestoord:

Groet,

Richard
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Ceesw

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 153
    • filmprops.nl
Re:Benzine
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2011, 23:23:13 pm »
Ik kan mij herinneren dat de lood toevoeging pas in de 50e jaren toegevoegd werd i.v.m. pingelen.
Cees

Offline Jeeper

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 932
Re:Benzine
« Reactie #7 Gepost op: april 20, 2011, 23:34:36 pm »
Ik kan mij herinneren dat de lood toevoeging pas in de 50e jaren toegevoegd werd i.v.m. pingelen.
Cees
En dat verhaal wordt inderdaad meer verteld terwijl mijn kennis over lood (tetraethyl) juist is dat dit er in zat en na de 50 er jaren steeds meer loodvrij werd, dus er juist uitgehaald. Wie verlost ons ?
Olaf
1942 Dodge WC 51 (gehad)
1944 Dodge WC 52 (gehad)
1943 Ford GPW (gehad)
1942 Dodge WC 62 (gehad)
1943-45 Ford GPW (gehad)
1943 Harley WLA (gehad)
1943 BSA Foldingbike (gehad)
1944 Willys MB matching (actueel)
1944 Willys MB Navy (actueel)

Offline Duco

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 488
Re:Benzine
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2011, 23:47:34 pm »
willys/ford jeep mix van beide
white scout car G67
wla/wlc in veel delen
en veel te veel spul wat er bij komt kijken nou

Offline Ceesw

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 153
    • filmprops.nl
Re:Benzine
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2011, 08:26:29 am »
Duco,

In het artikel van Wiki kan ik niet zien op welke datum de toevoeging in gebruik genomen is. (De toevoeging tetraethyllood, die vroeger veel werd gebruikt als antiklopmiddel)

groet,
Cees

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.106
  • Remko Gooijert
Re:Benzine
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2011, 09:19:00 am »
wat mijn kennis betreft is:

octaan getal = verbrandingssnelheid (minder is sneller)
toevoegingen ??? 

klop vastheid = tegen pingelen (maar wat kloppen nu is ???)
lood vervanger = voor "zachte" klepzittingen

pingelen kan ook komen door verkeerd afgestelde ontsteling, te vroeg of te laat....  (heeft weer te maken met octaan getal)

bij verandering van octaan moet je dus ook je ontsteling anders afstellen.

dit is voor zover mijn parate kennis reikt.....
« Laatst bewerkt op: april 21, 2011, 09:31:26 am door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628 (matching #) U.S.N. 107917
G529 T3  B 50633 serial 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (Sold)
Swiss infantry hand/horse cart

Offline Willem

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 148
Re:Benzine
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2011, 11:13:30 am »
Het octaangetal heeft met de klopvastheid van benzine te maken.
Motoren met een meer rendement hebben hogere compressie's, om hogere compressie's mogelijk te maken heb je benzine nodig wat klopvast is, dwz benzine die niet vanzelf gaat ontbranden.
Als benzine uit zichzelf gaat ontbranden krijg je een ongecontroleerde verbranding, vaak zijn door de hoge druk tijdens een verbranding er meerdere vlamfronten aanwezig, waardoor deze tegen elkaar botsen, dit heet pingelen (kloppen) het klinkt als knikkers op de zuigers.
Vaak doen moderne motoren dit even bij het stationair zwaar belasten je hoort het dan heel even totdat de motorelectronica dit ziet en de onsteking iets later verstelt, dit bij de moderne motoren dus.

 http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Willem Keizer
« Laatst bewerkt op: april 21, 2011, 12:43:56 pm door Remko »

Offline Willem

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 148
Re:Benzine
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2011, 11:23:26 am »
vervolg,

De Jeep kan dus op veel benzine soorten rijden, let wel dat je de ontsteking niet afsteld volgens boekje, de benzine's waren vroeger trager..
Afstellen kun je op gehoor doen of met vacuummeter (ervaring gewenst).
Doe je het volgens boekje, dan staat de ontsteking te laat en heb je: vermogensverlies, warmteontwikkeling, niet mooi lopen, minder rendement.

Ik zelf heb, jawel: 1.75 mm van de kop gefreesd, hogere compressie dus, en wie het heeft over een 6v jeep die niet wil starten.. die van mij al 7 jaar perfect! Een kanttekening, bij hoge toeren (echt hoog) slaat een klep tegen de bougie, dit is gelijkertijd een begrenser dusss.. :duimomhoog: tevens heb ik iets meer ruimte voor de kleppen in de kop gemaakt..

Ontstekingsvervoeging in de verdeler is ook heel belangrijk! zorg dat dit juist werkt, anders loopt hij stationair perfect, maar heb je hoger in toeren niks geen vermogen en veel warmteontwikkeling!

nu weer aan het werk,
Willem Keizer

Offline Menno

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 145
Re:Benzine
« Reactie #13 Gepost op: april 21, 2011, 23:10:36 pm »
Aanvulling benzine:

Hoe hoger het octaangetal, hoe trager de benzine ontbrandt.

Standaard is de jeep motor gebouwd en afgesteld op benzine octane 68

De onstekingsvervroeging bij 3400 toeren is dan 11 verdeler-, dit is dan 22 krukas graden.

Voor Euro 95 benzine ervoor  zorgen dat bij 3400 toeren het ontstekingstijdstip  minimaal 15 verdeler- of 30 krukasgraden is.

Dit kan bij een 12 volt installatie door de verdeler 4 verdeler-  of 8 krukasgraden vroeger te zetten.  De 12 Volt starter trekt hem wel door de vroege ontsteking. Dus dit kan met een niet gemodificeerde fabrieks ontsteking.

Bij een 6 Volts installatie kan je de ontsteking niet vroeger zetten, bij het starten trekt de startmotor hem niet door de vroege ontsteking.

Dit kun je alleen opvangen door de verdeler aan te passen, je moet de vervroeging zodanig wijzigen dat de onsteking bij het starten ongeveer op nul staat, maar bij oplopend toerental moet hij meer gaan vervroegen, en wel zodanig dat hij bij 3400 motortoeren 30 krukasgraden vervroegd.

Wanneer je geen geharde klepzittingen gemonteerd hebt moet je na elke 10.000 kilometer de kleppen opnieuw afstellen.
Door het gemis van de lood toevoeging slaan de kleppen in op het gietijzer, en zakken ze dus een beetje in het blok.
Vroeger zorgde het lood in de benzine ervoor dat er een smerend loodlaagje op de klepzitting achterbleef, en dit zorgde voor een beschermend loodfilm, en sloegen de kleppen niet in.
Ook kun je een loodvervanger toevoegen, dan kun je het kleppen stellen uitstellen.
Maar als je 1000 km per jaar rijdt met de jeep ben je 10 jaar verder....

groeten,    Menno
As't nait kin zoals 't mout, din mout 't moar zoals 't kin.

Diamond 969A 
en nog wat

Offline paul emondt

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 404
Re:Benzine
« Reactie #14 Gepost op: april 23, 2011, 22:10:42 pm »
Ik hoor steeds meer problemen, na stilstand over de huidige benzine.
Zelf al wat voertuigen met vergumde benzine gehad.
Nu zelf de pomp moeten reviseren van de jeep, gaat vernameijk om de klepjes. En slangetjes welke niet zo goed tegen deze rotzooi kunnen.Af en toe een flesje fuel treatment van FORTE kan misschien helpen.