Auteur Topic: dodge wc 51/52of54  (gelezen 5380 keer)

Offline mika264

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 123
  • karin & mike
dodge wc 51/52of54
« Gepost op: september 15, 2011, 00:10:25 am »
we hebben toch besloten dat het een dodge gaat worden
nu is de vraag waar moet ik op letten bij het aankopen van een dodge
ik heb gemerkt dat het bij een willy heel moeilijk is om de verschillen te zien tussen oorlogs en na oorlogs
kan iemand mij een lijst maken om op te letten
ik hoor graag van jullie
gr mike

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #1 Gepost op: september 15, 2011, 07:51:24 am »
Ik zou zeggen koop boeken over de Dodge, kun je alvast wat zien en lezen over de verschillende modellen en de details/accesoires etc etc.

Succes,

Richard
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline mika264

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 123
  • karin & mike
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2011, 08:11:53 am »
en heb je ook tittels van doeken voor me

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2011, 08:20:29 am »
In ieder geval die van Emile Becker en Dodge wc 51/52 in detail.
Verder evt informeren bij Popybooks in Breda.

Op Ebay staan ook wel wat boeken over Dodge, kun je ook wat titels zien en daar evt op verder Google'en

Groet,

Richard
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Whitestar

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 616
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2011, 08:55:26 am »
Mijn advies aan mensen die een voertuig willen aanschaffen is om zich eerst maar eens goed in te lezen, te gaan kijken, voelen, ruiken etc! En gewoon goed helder hebben welk voertuig het best bij je wensen en mogelijkheden past!

Het internet verschaft veel info over voertuigen en verschillen. Boeken natuurlijk ook; het Dodge boek van Becker is zeker een aanrader wat betreft de verschillen tussen de diverse uitvoeringen. Helaas is de drempel voor sommigen hoog daar de de teksten Franstalig zijn. Neem ook eens een blik in wat 'glossy" fotoboeken waar gerestaureerde voertuigen in zijn afgebeeld.

En finally: nooit op de eerst blik kopen! Laat het op je inwerken, kijk rond en neem een "kenner" mee bij het bezichtigen van een voertuig.

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2011, 09:23:03 am »
Het voordeel van een Dodge is dat het gevaar van een zeperd nagenoeg niet aanwezig is.
En dan bedoel ik  niet de technische staat want dat kan altijd verkeerd gaan maar ik doel op het wel of niet oorlogs zijn.
Het MB/GPW/Hotchkiss syndroom dus.

Het enige wat bij een Dodge verkeerd kan gaan is het aanwezig zijn van Frans plaatwerk.
Met name voorspatborden, achterkleppen en treeplanken zijn in het verleden in zo'n grote mate krom gereden dat daar toendertijd al Franse repro voor gemaakt is.
Het Franse plaatwerk ziet er over het algemeen hetzelfde uit (muv de achterklep) maar is dikwijls van dunnere plaat gemaakt.

Is dat niet echt een probleem, maar wel iets wat mogelijk de prijs/waarde zou kunnen drukken.

Advies blijft altijd:  Neem iemand mee met kennis van zaken en maak een uitgebreide proefrit.
Wanneer je voor de eerste keer bij een auto komt voel even of het blok koud is.
Wanneer het blok warm is heeft hij al gelopen en misschien is hij voor jouw aankomst wel 6 keer de blok rondgetrokken om hem aan de gang te krijgen.

Een koud blok dat vlot start heb ik meer vertrouwen in dan een al draaiend blok bij aankomst.

Tijdens de proefrit rondjes draaien (daar waar het veilig kan) met volledige stuuruitslag naar links en naar rechts dit moet zonder kraken kunnen.
Hetzelfde verhaal een keer vooruit en een keer achteruit.
Maak een noodstop met je handen losjes op het stuur, hij zou dan recht moeten blijven (maar ben er op verdacht dat je mogelijk links of rechts uit de flank kunt gaan).
Controleer de stuurspeling, oliedruk, temperatuur, handrem, verlichting etc etc.

Laat je niet van de wijs brengen door bling bling, of de afwezigheid daarvan.

Dit is nog maar een kleine opsomming, goed kijken met kennis van zaken is het devies/

Succes

Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Jeeper

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 932
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2011, 22:07:16 pm »
Het voordeel van een Dodge is dat het gevaar van een zeperd nagenoeg niet aanwezig is.
En dan bedoel ik  niet de technische staat want dat kan altijd verkeerd gaan maar ik doel op het wel of niet oorlogs zijn.
Het MB/GPW/Hotchkiss syndroom dus.

Het enige wat bij een Dodge verkeerd kan gaan is het aanwezig zijn van Frans plaatwerk.
Met name voorspatborden, achterkleppen en treeplanken zijn in het verleden in zo'n grote mate krom gereden dat daar toendertijd al Franse repro voor gemaakt is.
Het Franse plaatwerk ziet er over het algemeen hetzelfde uit (muv de achterklep) maar is dikwijls van dunnere plaat gemaakt.

Is dat niet echt een probleem, maar wel iets wat mogelijk de prijs/waarde zou kunnen drukken.

Advies blijft altijd:  Neem iemand mee met kennis van zaken en maak een uitgebreide proefrit.
Wanneer je voor de eerste keer bij een auto komt voel even of het blok koud is.
Wanneer het blok warm is heeft hij al gelopen en misschien is hij voor jouw aankomst wel 6 keer de blok rondgetrokken om hem aan de gang te krijgen.

Een koud blok dat vlot start heb ik meer vertrouwen in dan een al draaiend blok bij aankomst.

Tijdens de proefrit rondjes draaien (daar waar het veilig kan) met volledige stuuruitslag naar links en naar rechts dit moet zonder kraken kunnen.
Hetzelfde verhaal een keer vooruit en een keer achteruit.
Maak een noodstop met je handen losjes op het stuur, hij zou dan recht moeten blijven (maar ben er op verdacht dat je mogelijk links of rechts uit de flank kunt gaan).
Controleer de stuurspeling, oliedruk, temperatuur, handrem, verlichting etc etc.

Laat je niet van de wijs brengen door bling bling, of de afwezigheid daarvan.

Dit is nog maar een kleine opsomming, goed kijken met kennis van zaken is het devies/

Succes

Moos
Hee Moos,

Ik kocht een dodge met een gat in de zijkant vd motorkap. Ook zitten er ringen op de wielen en de motor lijkt net wat langer. Jij garandeerd met dat dit een oorlogs periode gebouwde Dodge is ? ;-);-);-)
Olaf
1942 Dodge WC 51 (gehad)
1944 Dodge WC 52 (gehad)
1943 Ford GPW (gehad)
1942 Dodge WC 62 (gehad)
1943-45 Ford GPW (gehad)
1943 Harley WLA (gehad)
1943 BSA Foldingbike (gehad)
1944 Willys MB matching (actueel)
1944 Willys MB Navy (actueel)

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2011, 22:57:12 pm »
Hee Moos,

Ik kocht een dodge met een gat in de zijkant vd motorkap. Ook zitten er ringen op de wielen en de motor lijkt net wat langer. Jij garandeerd met dat dit een oorlogs periode gebouwde Dodge is ? ;-);-);-)

Die staat niet in je lijstje met spul wat je gehad hebt  ;D ;D ;D ;D
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #8 Gepost op: september 16, 2011, 05:59:33 am »
Hee Moos,

Ik kocht een dodge met een gat in de zijkant vd motorkap. Ook zitten er ringen op de wielen en de motor lijkt net wat langer. Jij garandeerd met dat dit een oorlogs periode gebouwde Dodge is ? ;-);-);-)

Let op het tekstgedeelte
Citaat
nagenoeg niet aanwezig is

Ik ben inderdaad vergeten om hier op terug te komen en te vertellen dat een '46er APT buiten de doelstelling van de club valt.

Grtz Moos
« Laatst bewerkt op: september 16, 2011, 06:01:10 am door Moos »
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Jeeper

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 932
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #9 Gepost op: september 16, 2011, 12:56:30 pm »
Een hotchdodge, maar wel mooi en met staal uit de periode
Olaf
1942 Dodge WC 51 (gehad)
1944 Dodge WC 52 (gehad)
1943 Ford GPW (gehad)
1942 Dodge WC 62 (gehad)
1943-45 Ford GPW (gehad)
1943 Harley WLA (gehad)
1943 BSA Foldingbike (gehad)
1944 Willys MB matching (actueel)
1944 Willys MB Navy (actueel)

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:dodge wc 51/52of54
« Reactie #10 Gepost op: september 16, 2011, 13:11:19 pm »
Een hotchdodge, maar wel mooi en met staal uit de periode

Als het over mooie auto;s gaat met staal uit de periode dan zijn er nog wel meer.
Denk aan de eerste kevers door de Engelsen weer in Wolfsburg gebouwd,
De OT 810 halftrack, verschillende types Horch, Blitz en Mercedes die in eind 45 en gedurende 46 al weer op de civiele markt kwamen (de OT 810 natuurlijk niet).

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl