Het voordeel van een Dodge is dat het gevaar van een zeperd nagenoeg niet aanwezig is.
En dan bedoel ik niet de technische staat want dat kan altijd verkeerd gaan maar ik doel op het wel of niet oorlogs zijn.
Het MB/GPW/Hotchkiss syndroom dus.
Het enige wat bij een Dodge verkeerd kan gaan is het aanwezig zijn van Frans plaatwerk.
Met name voorspatborden, achterkleppen en treeplanken zijn in het verleden in zo'n grote mate krom gereden dat daar toendertijd al Franse repro voor gemaakt is.
Het Franse plaatwerk ziet er over het algemeen hetzelfde uit (muv de achterklep) maar is dikwijls van dunnere plaat gemaakt.
Is dat niet echt een probleem, maar wel iets wat mogelijk de prijs/waarde zou kunnen drukken.
Advies blijft altijd: Neem iemand mee met kennis van zaken en maak een uitgebreide proefrit.
Wanneer je voor de eerste keer bij een auto komt voel even of het blok koud is.
Wanneer het blok warm is heeft hij al gelopen en misschien is hij voor jouw aankomst wel 6 keer de blok rondgetrokken om hem aan de gang te krijgen.
Een koud blok dat vlot start heb ik meer vertrouwen in dan een al draaiend blok bij aankomst.
Tijdens de proefrit rondjes draaien (daar waar het veilig kan) met volledige stuuruitslag naar links en naar rechts dit moet zonder kraken kunnen.
Hetzelfde verhaal een keer vooruit en een keer achteruit.
Maak een noodstop met je handen losjes op het stuur, hij zou dan recht moeten blijven (maar ben er op verdacht dat je mogelijk links of rechts uit de flank kunt gaan).
Controleer de stuurspeling, oliedruk, temperatuur, handrem, verlichting etc etc.
Laat je niet van de wijs brengen door bling bling, of de afwezigheid daarvan.
Dit is nog maar een kleine opsomming, goed kijken met kennis van zaken is het devies/
Succes
Moos