Auteur Topic: Saving Private Ryan.  (gelezen 1583 keer)

Molly Ratchet

  • Gast
Saving Private Ryan.
« Gepost op: november 22, 2011, 19:45:06 pm »
Over een grensverleggende film gesproken !

Het is onmogelijk om elke nieuwe of oudere oorlogsfilm niet te vergelijken met "Saving Private Ryan" .

De eerste maal dat we deze film zagen was in een bioscoop te Wageningen, vlakbij Hotel de Wereld.
We waren daar al eens vaker geweest en zoals bekend is Wageningen een studentenstad waarvan het gros van de bioscoop bezoekers, na de film, maar al te graag discussieerd over van alles wat er al dan niet aan deugde.

Die avond was het muisssssstil ! De anders zo gebekte studentenjeugd bleef roerloos zitten tot het het laatste stukje aftiteling en schuifelde daarna gedwee de zaal uit.    
Studentikoos was even sprakeloos.....

Wat de film betreft werd voor ons elk karakter een verhaal op zich .
Wat te denken van een man als 'Upham" ? ( Jeremy Davies)
Was dat een lafaard ?  De "nerd" voordat dat woord uitgevonden was ?
Of was dat een uiterst intelligent, maar vanuit zijn eigen goedheid, naief mens die nooit in deze positie gebracht had moeten worden.
Welke schade zou de oorlog zo iemand toegebracht hebben, nadat hij uit frustratie uiteindelijk de Duitse soldaat "steamboat willie" in koelen bloede dood schoot.

Wat te denken van betrouwbare, maar wat zwaarlijvige, steun en toeverlaat van Captain Miller:   Technical Sgt. "Mike Horvath". ( Tom Sizemore )
 Enz. enz.....

We hebben deze film zo'n 6 maal bekeken sinds de nederlandse premiƩre in 1999 (?) en hopen op een waardig opvolger .









« Laatst bewerkt op: november 24, 2011, 18:16:53 pm door Ed v.d.Brink »

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:Saving Private Ryan.
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2011, 09:18:10 am »
Een anekdote over het zien van deze film:

Mijn vrouw is niet van de oorlog, groen, leger en of aanverwante artikelen, maar deze film had al zoveel aandacht gehad in de media dat ze hem toch wilde zien.
Op het moment van uitkomen van de film was ze echter bijna 9 maanden zwanger, is dat op zich geen belemmering om een film te kijken echter junior zijn oortjes schenen al te werken.
Bij de openingscene waar de eerste landingsboot helemaal aan gort geschoten wordt begon Luuk net zo hard mee te stuiteren als was het dat hij ook op die boot zat.
De vrouw al puffend en blazend naast me heeft zich meestuiterend door deze eerste scene heen gewerkt.

Jaren later stonden we tijdens onze eerste Normandie vakantie op Omaha beach waar ik haar even herinnerde aan de openingscene van deze film en de bijna 3000 doden op dit stukje strand.
NOOIT is mijn vrouw stil...........toen wel.

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl