Auteur Topic: Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 21-11*  (gelezen 6260 keer)

Offline Dick Jansen

  • Global Moderator
  • First Lieutenant
  • *****
  • Berichten: 335
Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 21-11*
« Gepost op: november 15, 2010, 17:48:21 pm »
Het is een lange tijd stil geweest op de modelbouw werkbank van Ome Dick. Maar ik probeer het gefr?bel weer wat op te pakken. In dit forum een bouw verslag van een Churchill Crocodile.

Omdat ik een voorliefde heb van lelijke voertuigen is dit natuurlijk ook ??ntje die allang op het lijstje stond. Een beest van een tank en waar dit ding volgens de dienstregeling kwam aan rijden hadden die J?ngs aus osten  spontane buikloop en andere ongemakken. De Crocodile doet niet alleen heel hard BOEM maar weet ook raad met het aansteken van een dikke sigaar. Op 120 meter afstand kon je de Crocodile vragen om een vuurtje. Nadeel: je was gelijk gestopt met roken...

Wat ik met deze naar Churchill genoemde tank voor aardigheid moet uitvreten weet ik nog niet. Het traditionele spuuglelijke Engelse tuinhekje groen is zo te saai....






« Laatst bewerkt op: november 21, 2010, 16:46:03 pm door Dick Jansen »

Offline Robby101

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 403
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2010, 19:22:49 pm »
vind het altijd leuk om te zien hoe zoiets vorderd. En ook welke technieken mensen toepassen..
have fun
"Where the road ends, the fun begins"

Offline Dick Jansen

  • Global Moderator
  • First Lieutenant
  • *****
  • Berichten: 335
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile
« Reactie #2 Gepost op: november 16, 2010, 20:37:13 pm »
Het is een doosie van Tamiya San en dat betekend dat je er geen moeite mee hebt. Kakke zonder douwe... Het is ook niet een echt ingewikkeld model de helft zou je zonder bouwtekening wel kunnen. Dus het bouwen daar zijn we snel doorheen. Achter deze super Zippo zit een karretje waar de peut voor deze sigarettenaansteker in zit. Ook daarmee geen dingen om van wakker te liggen. Wel even opletten met de "open" versie ivm het schilderen. De assemblage komt dus later.









De Crocedile komt eerst weer in de basiskleur zwart. Omdat mooi zwart niet geel is. Dit doe ik om straks mooie diepe kleuren schaduwen te krijgen als de kleurtjes er op komen. Zei ik daar zomaar kleurtjes? O misschien alweer te veel verklapt voor het volgende verslag wanneer het echt leuk gaat worden.


Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 16-11*
« Reactie #3 Gepost op: november 16, 2010, 20:45:26 pm »
leuk om te volgen.Vond die diorama's ook erg knap gemaakt. Tzt maak ik mn jeepie ook in het klein,vond ik erg gaaf.
Gr Hans Birnie

Offline Dick Jansen

  • Global Moderator
  • First Lieutenant
  • *****
  • Berichten: 335
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 17-11*
« Reactie #4 Gepost op: november 18, 2010, 14:34:26 pm »
Wat te doen aan dat oersaaie tuinhekje groen wat die theeleuten op hun tanks en ander rollend spul smeerden. FF goed googelen en kiek noe dan da's apart... Ja hoor, natuurlijk er zijn ook iets minder saaie Crocodiles op de markt gebracht waar mee Igor, Boris en Pjotter goede zaken mee hebben gedaan. En die wordt het dus maar weer met een extraatje van een Engelse Melange.
Voor de verzamelaars van dossiers klikkerdieklik op de link en smullen maar. http://www.tarrif.net/cgi/production/all_vehicles_adv.php

Geen dank voor terug, graag gedaan.

Als basis een Tamiya Sand Yellow. Voor het groen naar de Olive Green Ook van de zelfde leverancier en tenslotte van de Heer Vallejo Camouflage brown. Ja ik heb de namen ook niet bedacht.
De Sand Yellow is niet geheel dekkend gespoten over de zwarte ondergrond. De randen van de beplating krijgt bitter weinig kleur. Op die manier krijg je al een diepte in je kleuren en de eerste aanzet van een verwering. Vooral bij lichte kleuren werky dit goed,


Om die verf vlekken er op te krijgen doet Ome Dick dat meestal uit de hand maar acht ik wilde ook wel eens iets proberen en dus deze keer de PritPrut techniek. Hier en daar iets een verf schaduw die over de rand van de PritPrut ging maar da's nu niet erg. Want er gaat nog meer met deze lelijkerd gebeuren. (PritPrut = Pritt posterkleefspul en daar een wurmpje van draaien. Zie de plaatjes.  Niet iedereen weet wat PritPrut is natuurlijk)

Voor de verdere bewerking en waar de nadruk op komt te liggen moet het hele ding eerst in de glim om deze eerste basis kleuren te beschermen. Dus de Parket Plus erover en rustig even een dag laten staan en dan kunnen we weer verder...








Offline maurice de beaufort

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 178
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 16-11*
« Reactie #5 Gepost op: november 18, 2010, 21:38:16 pm »
ziet er super  uit
willy's mb       1942
10 cwt trailer

Offline Dick Jansen

  • Global Moderator
  • First Lieutenant
  • *****
  • Berichten: 335
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 20-11*
« Reactie #6 Gepost op: november 20, 2010, 11:37:23 am »
Zo en nu gaat het pas echt leuk worden. We zijn dus aangekomen in het land van smeer maar raak voor een knaak. De crock krijgt een wintercamouflage. En natuurlijk niet zo maar ??n maar er is natuurlijk weer "iets" mee. Om dit te maken ga ok de haarlakmethode doen. eerst een flinke laag haarlak op het model en dat even met een f?hn goed drogen. Door de f?hn word de haarlak ook wat harder.

Ik neem voor de witte kleur de mat wit van Valejo. Dit spuit ik heel  transparant op het model omdat dit een doorzichtig en deels verweerd beeld geeft. In het veld werd de wintercamouflage vak gewoon met witkalk gedaan en dat is niet echt watervast en slijt erg snel. Om een nog verweerder uiterlijk te krijgen pak ik een tandenborstel en borstel met water over de witte verf. Door de haarlak lost de verf deels op en "brokkelt" wat af. Wees hier wel voorzichtig mee je bent snel te ver en kan je weer van voren af aan beginnen.

Na de borstel sessie gaan we dus de boel maar eens behoorlijk smerig maken. Hiervoor gebruik ik ecoline de kleur "sepia". Eerst een met water verdunde laag en hier en daar wat aanzetten die er puur op gaan. Hierna ook weer de f?hn er op om de ecoline te drogen en het voordeel ervan is dat de ecoline een beetje met het drogen op de Valjo verf gaat inwerken. Niet bedoeld maar wel een mazzeltje ontdek ik dus. Je blijft altijd maar experimenteren...

Na de natte behandelingen is het de beurt aan de MIG poeders. Eerst hier en daar op de ergste slijtplekken wat "Light rost".  Daar over heen "light mud". Zo ontstaat er een stoffig tankje.

Wat opvalt is natuurlijk dat de achterkant nog gewoon in de kleur zit. Ja..... en eerlijk gezegd dat viel mij ook op. Dat is iets wat we over het weekend heen tillen...






« Laatst bewerkt op: november 21, 2010, 16:45:47 pm door Dick Jansen »

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 21-11*
« Reactie #7 Gepost op: december 02, 2010, 10:50:28 am »
en, en, en....   is ie al af??
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Cees C.

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 162
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 21-11*
« Reactie #8 Gepost op: december 08, 2010, 10:24:07 am »
Ben zelf niet zo modelbouwerig, maar als je dit zo ziet krijg je er spontaan zin in ;). Ziet er prachtig uit. Grote klasse. Ben benieuwd naar vervolg.

gr.
Cees

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 21-11*
« Reactie #9 Gepost op: januari 05, 2011, 20:17:48 pm »
Hoe is het Dick, geen tijd meer voor de Crocodile nu je al je press speeltjes binnen hebt  ::)

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 21-11*
« Reactie #10 Gepost op: december 20, 2011, 10:44:24 am »
Diiiiiiiick !!!!!


Hoe is het met de Croc, ben benieuwd.
Eerst iedereen lekker maken met mooie plaatjes, maar nooit het eindresultaat laten zien  :'(

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Dick Jansen

  • Global Moderator
  • First Lieutenant
  • *****
  • Berichten: 335
Re:Dick bouwt een Churchill Crocodile *update 21-11*
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2011, 18:32:14 pm »
Heb een tij geen zin gehad om te bouwen maar wees gerust ik heb de plakzooi weer gevonden dus wie weet....