Auteur Topic: USMC Holden Ambulance restauratie  (gelezen 48454 keer)

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.102
  • Remko Gooijert
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #30 Gepost op: februari 07, 2012, 20:32:50 pm »

Ik weet eigenlijk het antwoord al maar nog even voor de zekerheid, deze steekas is aan zijn einde niet? aangezien de vertanding zo krom weg loopt.


ik heb mijne nooit in die staat gezien...  wel zonder uiteinde (stompje vast in het diff.) in de zandbak van Havelte (2002)

krachten in de aandrijflijn zoeken altijd de zwakste schakel, een jaar eerder was het de price-as (en nog wat bak onderdelen)
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2012, 20:35:32 pm door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628 (matching #) U.S.N. 107917
G529 T3  B 50633 serial 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (Sold)
Swiss infantry hand/horse cart

Offline Jeeper

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 932
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #31 Gepost op: februari 09, 2012, 21:22:14 pm »
Is het de korte of lange steekas ?
Olaf
1942 Dodge WC 51 (gehad)
1944 Dodge WC 52 (gehad)
1943 Ford GPW (gehad)
1942 Dodge WC 62 (gehad)
1943-45 Ford GPW (gehad)
1943 Harley WLA (gehad)
1943 BSA Foldingbike (gehad)
1944 Willys MB matching (actueel)
1944 Willys MB Navy (actueel)

Offline Wim van Snippenberg

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 397
  • 41Jeepers. Mede-oprichter KTR.
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #32 Gepost op: februari 09, 2012, 23:10:38 pm »
Breuk op price-as en steekassen ligt meestal niet aan het materiaal.
Willys MB, Slat Grill, I06I28, december 1941;
British 10 cwt GS-trailer No. 1 1943;
British 10 cwt Mortar ammunition trailer 1944;
British Airborne trailer MKI;
Willys Overland Stake Bed 1956;

BSA charging set 1943;
British Wireless Set No. 19 MkIII.

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #33 Gepost op: februari 10, 2012, 08:56:16 am »
Is het de korte of lange steekas ?

het is de as links achter, geen idee of dit de lange of korte is.


Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.102
  • Remko Gooijert
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #34 Gepost op: februari 10, 2012, 10:22:08 am »
Breuk op price-as en steekassen ligt meestal niet aan het materiaal.

Nee Wim,  meestal niet, vaak ligt het aan de bestuurder ;)
De bak klungelde en klingelde al voor de zandbak, en begaf het in de zandbak.
Steekas....  bultje op, net niet boven...  koppeling in, achterwaarts naar beneden rollen (hobbel - voet flipt van koppeling - knap) Breukvlak was in een punt, wat indiceerd dat er al haarscheurtjes in het materiaal hebben gezeten na jarenlang gebruik. 

Er zat wel net zo'n slag in, net voor de breuk als hierboven op de foto.

@ Maarten, linksachter is lang (bij MB GPW etc.), diff zit rechts van het midden.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2012, 10:23:52 am door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628 (matching #) U.S.N. 107917
G529 T3  B 50633 serial 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (Sold)
Swiss infantry hand/horse cart

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #35 Gepost op: februari 10, 2012, 13:29:13 pm »
Heeft er toevallig iemand getaileerde foto's van het handrem systeem van een Willys MB? Deze missen wij namelijk nagenoeg volledig.

Bedankt!

Offline Blitzbuggy

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 625
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #36 Gepost op: februari 10, 2012, 13:46:20 pm »
Vergeet de handrem maar...want je hebt blijkbaar nog geen TM?

Downloadbaar @>>

http://jeepdraw.com/images/jeepdraw/ADOBE_ACROBAT_FILES/TM9_803_1944.pdf

Verder nog een partslist en je bent bullit proof!!

Hangt er ook vanaf welk type je hebt...:

vroeg of laat:





Groet, Jacco

____________________

1940 Ariel W/NG
1941 Ford GP
1943 BSA M20
1945 Royal Enfield WD/CO

Offline Bob Leguit

  • KTR
  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 57
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #37 Gepost op: februari 10, 2012, 13:48:12 pm »


Vroeg systeem.
Ford GPA 3762
Ford GPA 1757
Willys MB 1942
Ford GPW 1943
Bantam T3
Willys MBT
Harley Davidson WLA 1943
Dodge wc 57

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #38 Gepost op: februari 10, 2012, 14:30:37 pm »
@Jacco; bedankt voor de foto's is zeker duidelijk zo.
Heb de TM al wel maar had een slechte versie (zeer onduidelijk) ga nu die van jou uitprinten.

@Bob; bedankt voor de tekening.

Kan iemand mij vertellen welk model er op een Feb. 1945 Willys MB moet?

Bedankt!

Offline Blitzbuggy

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 625
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #39 Gepost op: februari 10, 2012, 14:38:01 pm »
September '44 begonnen ze met het 2e (betere) type handrem (vergeef me dat ik serial# niet bij de hand heb )...dus die zou je moeten hebben!

Succes!!

Gr Jacco
____________________

1940 Ariel W/NG
1941 Ford GP
1943 BSA M20
1945 Royal Enfield WD/CO

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.102
  • Remko Gooijert
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #40 Gepost op: februari 10, 2012, 15:37:20 pm »
September '44 begonnen ze met het 2e (betere) type handrem (vergeef me dat ik serial# niet bij de hand heb )...dus die zou je moeten hebben!

Succes!!

Gr Jacco

blz. 87 Nabholtz revised edition

Sept. 44  MB serial# 373337: changed to large drum parking brake.
Remko

G503 1943 MB
G622 198628 (matching #) U.S.N. 107917
G529 T3  B 50633 serial 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (Sold)
Swiss infantry hand/horse cart

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #41 Gepost op: februari 14, 2012, 16:07:09 pm »
Gisterenavond weer druk aan de slag gegaan. Inmiddels zijn de motor en de bak van het chassis af. Het enige aan het chassis op dit moment zijn nog de assen.



Alleen natuurlijk niet vergeten de voorste motor steunen te verwijderen.


Ook nog even een trommel eraf gehaald om te kijken hoe de remvoeringen en remcylinder eruit ziet. Schoenen zien er nog netjes uit en de remcylinders lijken ook weinig geleden te hebben (natuurlijk worden ze gereviseerd). De trommel had zelfs geen ingesleten randen  ;D
Ook de wiellagers zagen er op en top uit.




Molly Ratchet

  • Gast
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #42 Gepost op: februari 14, 2012, 17:35:24 pm »
Apart dat het chassis ook "forrest green" lijkt te zijn .

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.102
  • Remko Gooijert
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #43 Gepost op: februari 14, 2012, 19:23:05 pm »
Maarten,

Remmerij mooi schoonmaken, ook de lagers ontdoen van alle vet...  als ze goed blijken uit het vet, dan opnieuw inpakken in nieuw vet en gewoon weer monteren en  afstellen (evt. met nieuwe keringen)

Het zelfde doen bij de diff's en stuur 'knuckles', schoonmaken, inspecteren en indien goed, gewoon weer monteren en lekker rijden.

Tip voor "steering knucles" inpakken met homokineet-vet, dit is ook ideaal voor je stuurhuis (dit op advies van Menno Keizer) viscositeit is goed, lekker plakkerig, en gaat niet lekken zoals bijv, dikke olie (wat voorgeschreven wordt.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2012, 13:45:52 pm door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628 (matching #) U.S.N. 107917
G529 T3  B 50633 serial 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (Sold)
Swiss infantry hand/horse cart

Offline Wim van Snippenberg

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 397
  • 41Jeepers. Mede-oprichter KTR.
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #44 Gepost op: februari 14, 2012, 22:18:38 pm »
Maarten,
mocht je belangstelling hebben, ik heb nog een complete handrem (laat model) liggen.

met vriendelijke groet
Wim van Snippenberg
0516-461637
wvansnippenberg@online.nl
Willys MB, Slat Grill, I06I28, december 1941;
British 10 cwt GS-trailer No. 1 1943;
British 10 cwt Mortar ammunition trailer 1944;
British Airborne trailer MKI;
Willys Overland Stake Bed 1956;

BSA charging set 1943;
British Wireless Set No. 19 MkIII.