Auteur Topic: USMC Holden Ambulance restauratie  (gelezen 59677 keer)

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #75 Gepost op: maart 09, 2012, 15:07:49 pm »
Maarten,

Kijk even op de onderkant van het blok(waar de carter-pakking weer op komt) naast het achterste lager (vliegwiel kant)

op jou foto net boven linker lager

daar staat als het goed is een datum ingeslagen XX XX XX  maand-dag-jaar zoals bijv.

dit is de datum dat het blok machinaal bewerkt is (boren, kotteren, honen, etc)

Er staat ook een giet datum op het blok, een soort opgeschroeft plaatje net onder waar anders de startmotor zit.


Dit is de giet datum (alleen maand en dag)

meestal zit er ong. 5 dagen tussen gieten en machinaal bewerken.

Ik zal van het weekend eens even kijken wat daar staat en even posten.

gr

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #76 Gepost op: maart 09, 2012, 15:43:35 pm »
Tja,  waar.....  ik heb ze in der tijd (2002)gekocht bij AKN (tegenwoordig Brammer) in Groningen, ik werkt toen bij GTI (tegenwoordig Cofely)

Dit was toen voor mij de goedkoopste oplossing, bedrijfskorting van GTI, maar contant betalen (GTI geen rekening)

Nu hebben de meeste leveranciers die jeep onderdelen verkopen, ook de lagers te koop. Ik weet niet of ze Timken hebben, maar een ander gerenomeerd merk is ook ok (hoewel timken één van de grotere spelers is in de conische lagers)

je kan dus proberen bij een Brammer vestiging (http://www.brammer.nl/tak-locator.htm?loc=eindhoven) of bijv. Lasaulec, Kroon, een andere aandrijftechniek'boer'.

misschien dat er iemand is die bij een bedrijf werkt die er kortingsafspraken heeft met een leverancier....  scheelt altijd weer knaken  :duimomhoog:

goed weekend
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Blitzbuggy

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 625
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #77 Gepost op: maart 09, 2012, 16:03:08 pm »
Citaat
misschien dat er iemand is die bij een bedrijf werkt die er kortingsafspraken heeft met een leverancier....  scheelt altijd weer knaken 

Contact m'n pa even. Die heeft clubkorting bij Brammer...dus kan je met korting mooi origineel Timken (top)spul in je Jeep gooien!


Gr. Jacco
____________________

1940 Ariel W/NG
1941 Ford GP
1943 BSA M20
1945 Royal Enfield WD/CO

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #78 Gepost op: maart 09, 2012, 16:06:24 pm »
Contact m'n pa even. Die heeft clubkorting bij Brammer...dus kan je met korting mooi origineel Timken (top)spul in je Jeep gooien!


Gr. Jacco

Maarten,

zo zie je maar weer...  de ene hand 'ontvet' de andere.

thnx Jacco  :duimomhoog:
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Whitestar

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 616
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #79 Gepost op: maart 09, 2012, 16:43:58 pm »
Brammer geeft inderdaad "clubkorting" aan KTR-leden.

Voor lagers kan je ook heel goed terecht bij Kuuk Griep uit Amsterdam. Zo'n beetje een wandelende encyclopedie als het om lagers voor onze voertuigen gaat.

Als je op dinsdagavond de spullen komt ophalen kan je meteen een bak koffie bij de houtkachel van Lou genieten. ;D

Groet Dennis

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #80 Gepost op: maart 12, 2012, 16:11:19 pm »
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb net contact gehad met Brammer en de cone kost €54 en de cup €25  :o

Best behoorlijk niet? Ik heb meteen gevraagd naar KTR clubkorting maar de KTR staat bij hun niet in het systeem. Maar een paar € korting wilde ze altijd wel geven.

Iemand een idee of dit normale prijzen zijn?

gr en bedankt

Offline Willem

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 148
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #81 Gepost op: maart 12, 2012, 17:17:28 pm »
Ik heb zelf laatst lagers bij Wildenberg gekocht, en kon ze nergens goedkoper krijgen. (chevy) En er zijn natuurlijk meer Jeep o-delen leveranciers in NL die ze ongetwijfeld ook hebben. Deze kunnen vaak goedkoper omdat ze specifieke partijen hebben opgekocht.


Willem

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #82 Gepost op: maart 12, 2012, 20:43:16 pm »
Ik weet zo niet wat onze Neede Nijverdalle-naar vraagt voor de lagers, een bel rondje langs de KTR HOF-leveranciers kan geen kwaad (vraag wel naar IN of EX btw....  Wildenberg wil namelijk nog al eens EX prijzen doorgeven)
« Laatst bewerkt op: april 12, 2012, 20:00:55 pm door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #83 Gepost op: april 12, 2012, 11:18:23 am »
Weer even een update. Er is de afgelopen weken veel gedaan, maar het bestond vooral uit schoonmaken en nog eens schoonmaken. Die foto's zal ik jullie besparen. Maar hier weer wat resultaat:

Het achterdifferenteel leek in eerste instantie goed, maar na wat rond draaien bleek dat een vorige eigenaar het pignon wiel vervangen had maar vergeten was een bout en een borg plaatje uit het huis te verwijderen waardoor het in de loop van tijd tussen het tandwiel geslagen was. Gelukkig waren de stukjes makkelijk te verwijderen en was er geen schade. Wel was het opmerkelijk dat 1 van de binnenste keerringen miste.
Even bij Jemax geweest en ze kunnen we weer in:


Een paar weken terug is het chassis naar de straler gegaan. Dit duurde nogal lang maar daar was gelukkig ook de prijs naar. Nu zit het chassis in de zinkprimer:


Ook de veerbladen zijn gestraald en zitten inmiddels al 1 groenne laag, 2de kan van de week.


Nu kan het opbouwen van het chassis rustig beginnen en kan deze mooi aan de kant gezet worden zodat we met de carrosserie aan de slag kunnen.

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #84 Gepost op: april 24, 2012, 11:21:09 am »
Weer een update:

De bladveren zitten inmiddels onder het chassis. De achteras met stroppen zit op de bladveren en het chassis is volledig groen.


De vooras heeft nieuwe lagers en lagerschalen gekregen. Het erin zetten van de lager schalen onder de pers is nogal een zwaar werkje, dus hebben we het klein gehouden en de schalen erin getrokken met een draadeind met 2 grote chassisringen.

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #85 Gepost op: april 24, 2012, 15:54:17 pm »
Als inpersen / intrekken zwaar gaat, kun je natuurlijk de ringen een nachtje (of 2) in de vriezer leggen (welke je even extra koud zet)

Dan krimpen de ringen, en gaat het wat makkelijker.

Net als lagers om een as, even verwarmen tot max. 100 a 120 graden. voor verwarmen kun je ze in een goed geregelde oven leggen, of , zoals ik een noor heb zien doen, op het plaatje (waar de kan op staat) van de koffiezetter  :duimomhoog:
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #86 Gepost op: april 24, 2012, 16:09:25 pm »
Als inpersen / intrekken zwaar gaat, kun je natuurlijk de ringen een nachtje (of 2) in de vriezer leggen (welke je even extra koud zet)

Dan krimpen de ringen, en gaat het wat makkelijker.

Net als lagers om een as, even verwarmen tot max. 100 a 120 graden. voor verwarmen kun je ze in een goed geregelde oven leggen, of , zoals ik een noor heb zien doen, op het plaatje (waar de kan op staat) van de koffiezetter  :duimomhoog:


Gelukkig gingen de lagerschalen er goed in en was dat niet nodig. Maar ik onthoud het in ieder geval voor als het met andere lagerschalen moeilijk gaat.

Bedankt remko.

Groeten Maarten

Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #87 Gepost op: april 27, 2012, 13:44:21 pm »
Gisterenavond kon het voor differentieel erin:


Waarna we de eerste voor naaf erop gezet hebben, met nieuwe vilten vet schrapers en nieuwe lagers:


Offline maarten

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 119
  • Wa ge het, hoefde niet te kopen
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #88 Gepost op: mei 04, 2012, 13:32:30 pm »
Weer even lekker bezig geweest.
Ankerplaat\remmen\lagers zijn schoon geschilderd en zitten weer terug op zijn plaats:


De locks die bij de Jeep zaten zitten erop maar of ze blijven nog geen idee, kan goed zijn dat we de originele doppen erop willen.


Achterste ankerplaten\remmen\lagers en trommel:


Het chassis staat op wielen (alleen de velgen moeten nog in de lak en geballanceerd worden)




Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re:USMC Holden Ambulance restauratie
« Reactie #89 Gepost op: mei 04, 2012, 22:02:35 pm »
als je origineel wil, en je wil toch dat je vooras (binnenwerk, diff. etc) niet mee draait,  kun je een setje repro 'ringen met splines'  kopen en daar de splines uit draaien.

zo draaien de wielen en trommels wel maar de aandrijfassen niet.

ga je een keer terrein in, dan wissel je de 'ringen' even.
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar