Als het over de US Army Registration Numbers (de motorkapnummers) op US WO2 voertuigen gaat, dan weet onderhand iedereen wel dat het (de) eerste (twee) cijfer(s) na de USA en de eventuele W van War Department de categorie aanduiden waartoe het voertuig behoort... Voor Jeeps is dit 20, voor motorfietsen 6, voor Ambulances 7, voor GMC Trucks 4, enz...
Soms zie je echter dat het nummer begint met een X zoals op de onderstaande foto van een 42WLA in Noord Afrika...
De X-nummers werden aan het einde van den Grooten Oorlog ingevoerd om private voertuigen van US Officieren in Frankrijk te registreren zodat deze met militaire middelen en door militair personeel onderhouden konden worden.
Bij het begin van WO2 werd de X-prefix gebruikt om een nummer toe te kennen aan voertuigen die niet (langer) op de lijsten van het Ordnance Department voor kwamen.
Dit was het geval voor voertuigen die geleverd werden door een vreemde mogendheid (bv Britse bussen geleverd aan American red Cross), compleet verbouwde voertuigen, voertuigen die door de US aan andere landen werden geleverd onder Lend-Lease en daarna terug in gebruik werden genomen door een plaatselijke US eenheid, buitgemaakte voertuigen door het US Army gebruikt, voertuigen die samengesteld waren uit onderdelen die van een verschillend voertuig kwamen... maar ook voertuigen waarvan het officiele USA nummer niet meer gekend was door het overschilderen ervan of het verdwijnen van de vroege nummerplaat...
Het toegekende nummer met prefix duidde aan dat het registratienummer niet het originele voertuignummer was, maar een nieuw nummer door het Ordnance Dept aangebracht. Het nummer zag er volgt uit: U.S.A. X-61234
Het eerste of twee eerste nummer(s) na de X duidde(n) de categorie van het voertuig aan terwijl de rest een opeenvolgende nummering van het aantal dergelijk voertuigen was.
Deze WLA heeft USA X-61447 waarbij de 6 de categorie motorfiets aanduidt..