Auteur Topic: Restauratie Dodge WC 62  (gelezen 36734 keer)

Offline _Arthur

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.013
  • Tilburg
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #45 Gepost op: juli 11, 2013, 21:26:01 pm »
Daarom schreef ik ook volledig... Maar we begrijpen elkaar...

Dacht al, Johan die dat niet zou 'weten'  ;D

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #46 Gepost op: augustus 27, 2013, 12:03:29 pm »
Hey! Wat een toeval: ik heb samen met mijn zwager begin deze maand ook een WC62 met linkse instap en gas gekocht! En nog in de buurt ook: ik woon in HvH :-)

Zonder werk op korte termijn.... Er zit nu dus al zo'n 100uur in! :-P
Dodge WC62, 1943

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #47 Gepost op: augustus 27, 2013, 13:18:56 pm »
Hey Carlo,

Leuk om te horen dat je ook een WC62 hebt gekocht. Gefeliciteerd :-) HvH is zeker niet ver weg. Ik kom graag een keer kijken/helpen als dat kan. Of gewoon een dagje met de 62 naar het strand ;-)

Ik heb grofweg bij gehouden wat er bij mij in is gaan zitten.
Alles hier onder is dus bij benadering;

8 liter grondverf
12 liter verf
3 staalborstels
8 stofmaskers
6 liter wasbenzine
2 liter tinner
3 m2 schuurpapier
6 liter motorolie 15W40 mineralen olie
10 liter 80W90 versnellingsbak olie
2 liter rem olie
verder nog een waslijst aan klein materiaal (remcylinders, oliefilter, keerringen, bouten, moeren, kabels, etc)

En het hele project heeft zo'n 300 man uren gekost.

Overigens ben je daarna nog niet klaar want je komt altijd wel iets tegen of iets dat stuk gaat of je wilt iets veranderen ;-) Maar dat is het leuke van deze hobby.

Je moet vooral niet bang zijn om te sleutelen en te slopen. Het kostte mij even om zo ver te komen maar ik heb ontzettend veel geleerd. Mede ook dankzij alle hulp die hier op dit forum is geboden.

Maak vooral een topic hier op het forum aan onder "Restauraties" als je dat nog niet gedaan hebt en hou ons op de hoogte.
Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #48 Gepost op: augustus 29, 2013, 17:30:28 pm »
Ik moet deze post nog even afmaken en alle foto's van het laatste gedeelte toevoegen ;-) Dus bij deze alvast een deel van de laatste batch.







Toen de verf droog was konden de grill, spatborden, bumper er weer op.



Toen weer terug naar binnen want het begon te regenen. Maar dat kwam op zich niet zo slecht uit want alle oliën en filter moesten ook nog vervangen worden.





Het oude filter er uit en het nieuwe er in.



Onder tussen had ik de assen ook al open gezet en daar kon de olie alvast uitlopen



Met een beetje pielen en creatief met slang daarna de assen weer gevuld.





En ook de treeplanken konden er weer op.
Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #49 Gepost op: augustus 29, 2013, 17:36:10 pm »
Terwijl ik druk bezig was met de olie was iemand anders zo vrij geweest om te beginnen aan de elektra :-) Daar heb ik altijd al een pesthekel aan gehad dus ik was blij dat hij de voorkant eigenlijk best snel in orde had.



Eerst de rijverlichting,



En daarna de nieuw geplaatste knipperlichten.

Knalpot er daarna weer onder geschroefd.....weg heel mooi geluid  :-\ maar goed.



Daar er eerst een modern blok met achterlichten onder hing moest de bekabeling helemaal vervangen worden toen ik de originele achterlichten weer wilde gebruiken. Ook dit werd gelukkig vakkundig niet door mij gedaan ;-) Overigens hebben we het knipperlicht op de plek van de oorlogsverlichting geplaatst.





Meters waren weer keurig in orde. Hoefde niets aangedaan te worden gelukkig.



Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #50 Gepost op: augustus 29, 2013, 17:42:48 pm »
Bij Axholme Signes http://www.axholmesignes.co.uk in Engeland had ik ondertussen een bestelling geplaatst voor diverse sjablonen zodat ik, als de Dodge weer in elkaar stond, aan het leukste gedeelte kon gaan beginnen. Cijfers, letters, sterren etc er op zetten :-) Ook hadden ze daar nog een originele Bridgeplate die ik voor een klein bedrag kon overnemen.





Sjabloneren



Mooi eindresultaat :-)





Shipping details



Prestone



En het eindresultaat voor de achterkant.




« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2013, 17:46:36 pm door Patrick »
Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #51 Gepost op: augustus 29, 2013, 17:55:48 pm »
En toen de grote invasie ster op de motorkap. We hadden een kartonnen mal waarmee we met potlood de ster op de kap konden tekenen. Dat is best lastig als je eigenlijk heel graag van boven af wil tekenen en niet helemaal over de kap heen wil hangen. Oplossing: Leg een grote zware plank op de brug, brug omhoog, Dodge er onder (in plaats van er op  ;D), met een trapje op de plank klimmen, liggen en je kan van bovenaf de ster op er tekenen ;-) Daarna met masking tape de ster en cirkel netjes na plakken zodat we daarna met de kwast alles konden in kleuren. Zie het proces hier onder ;-)

Vanaf de brug naar beneden kijkend







Hier zijn nog duidelijk de potlood strepen te zien waar we het tape konden plakken.







Het eindresultaat van al het plakwerk ;-)



En dan in kleuren :-)





Eindresultaat van de ster op de motorkap



Met hetzelfde principe de sterren op de zijkant er op gezet.







Unit aanduiding op de bumper



En het serienummer er weer op :-)









Nu alleen nog wat foto's van het eindresultaat en dan is ook hier op het forum de restauratie afgerond.
Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline svandervelden

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 191
  • 1st Lieutenant Fields 101 AB-502 PIR-Able Company
    • Living History Vereniging Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #52 Gepost op: augustus 29, 2013, 20:09:15 pm »
Mooi Patrick, komt het nummer op de motorkap nog ergens vandaan ? Bij mijn Dodge was het de geb. datum van mijn vader die binnen de reek paste.

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #53 Gepost op: augustus 29, 2013, 20:52:49 pm »
Hey Syb, nee dit nummer stond er al op. Ik ben bezig met Chrysler Historical Services om de build card te pakken te kijken. Dan pas weet ik zeker of dit het juiste nummer is of dat er een ander nummer op thuis hoort. Voor nu is het goed zo :-)

Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #54 Gepost op: augustus 29, 2013, 21:28:33 pm »
Hoi Patrick,
Die van jou is erg mooi geworden!
Voorlopig nog geen restauratie hier. Hij houdt voorlopig zijn "well used" looks. Voorlopig eerst wat dingen in orde maken zo nu en dan: ik mis een hele hoop slotbouten in de bodem, langs de linker bank. Een paar rotte planken aan de rechterzijde... Beetje roestschade in de bodem van linkse achterbak. Etc.......

Afgelopen maandag konden we er weer mee rijden: we hadden een lekke olieleiding en een kapot koppelings lager. Alle drie de olie leidinkjes maar vervangen/opnieuw aangesloten. En gelijk de startmotor maar even uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. En de versnellingsbak is er dus uit geweest... Gelijk alle smeerpunten doorgepompt, dat zijn er nogal wat.

Morgen achterste diff bijvullen. De seal is lek maar dat komt wel na Mons dit weekend. Wordt een flink tochtje! :-)

Gisteren al door oom (motor-)agent aan de kant gezet: mag geen personen vervoeren achterin?! Het is toch echt een personenauto, cabriolet nog wel, 9 pers. meneer. Hij geloofde er niks van maar was wel zo vriendelijk om me te laten gaan. Hij zei: als ik straks weg ben weet ik niet wat jullie gaan doen. Okee, prima! :-)

Ik heb wel last van een enorm gehobbel van het hele apparaat bij snelheden vanaf +/-30km/u, een soort kadans waar je niet vrolijk van wordt. De wielen hebben weinig hoogte slag, maar misschien is flinke onbalans de oorzaak. Beetje lastig balanseren die lompe wielen denk!

Nog een dingetje; ik dacht altijd dat de tussenbak van een WC62/63 schakelt tussen 2x6 en 6x6? Maar blijkt (iig bij mij) tussen 4x6 en 6x6 te schakelen. Dus alleen de voorwielaandrijving kan je uitschakelen. Is dit normaal?
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2013, 22:14:51 pm door Carlo »
Dodge WC62, 1943

Offline svandervelden

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 191
  • 1st Lieutenant Fields 101 AB-502 PIR-Able Company
    • Living History Vereniging Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #55 Gepost op: augustus 29, 2013, 21:51:56 pm »
Ik heb ook een build record van mijn oude Dodge, maar ik twijfel of daar het nummer van de motorkap op staat

Offline svandervelden

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 191
  • 1st Lieutenant Fields 101 AB-502 PIR-Able Company
    • Living History Vereniging Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #56 Gepost op: augustus 29, 2013, 21:54:10 pm »
Hij drijft inderdaad de 4 achterwielen aan en de voorste kan je bij schakelen

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #57 Gepost op: augustus 29, 2013, 22:08:09 pm »
Hey Carlo,

Klinkt toch alsof je wat serieuze uitdagingen hebt aan je Dodge. En je wil er nog wel mee naar Mons toe rijden. Spannend hoor. Ik zou me er niet lekker in voelen als ik zoveel last van onbalans heb, er diverse lekken zitten her en der.

Die van mij hobbelde ook toen ik de wielen er af had gehaald tijdens de restauratie. Harder dan 60 lukte gewoon echt niet en ik moest ruim 100km over de A15 naar huis toe rijden. Toch maar weer even alles bekeken. Bleek een behoorlijke onbalans in 1 wiel te zitten. Het was het reserve wiel bleek achter af. Ik heb ze dan ook even gewisseld en toen ik er mee rijden. Mocht ik nou een probleem krijgen met een voorwiel dan moet ik het reserve wiel op een achter as zetten en het wiel dat daar af komt op de vooras en dan maar hopen dat er geen onbalans in zit ;-)

Tja wat je mag vervoeren aan mensen achterin ligt ook aan je kenteken. Ik heb een grijs kenteken en mag dus geen mensen achterin vervoeren. Als jij dat ook hebt heb je hetzelfde probleem. Omlaten zetten naar geel kenteken is dan het enige wat ik je kan aanraden.

Ik ben al best wat agenten tegen gekomen hier in Rotterdam Rijnmond maar er is er nog geen 1 die moeilijk gedaan heeft ;-)

Klopt wat Syb zegt, het is een 4x6 en de voorwielen kan je bijschakelen en dan 6x6 rijden. 14 september is er hier Landbouwdag en dan heb ik een gigantisch weiland waar net gemaaid is tot mijn beschikking. Eens even oefenen in terrein rijden zeg maar ;-) Kijk er nu al naar uit :-)



Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #58 Gepost op: augustus 29, 2013, 22:27:03 pm »
Alleen achterste diff. lekt nu nog, maar niet al te hard. Morgen bijvullen en voor de zekerheid extra olie mee. Ik ben er op de dag van aankoop van Maastricht naar HvH gereden, 250km. ging best binnendoor over provinciale wegen: 60km/u maar wel met gewaggel....

Ook nog ff kijken naar de wielen.
En het is dus 4x6 / 6x6. Ook weer helder! Wel een beetje lastig met remmen stellen: er draaien dan altijd twee wielen. Dat gaat best zwaar met het handje.

Mijn kenteken zegt "personenauto" en "9 zitplaatsen". Dus dat zit wel goed volgens mij. :-)
Dodge WC62, 1943

Offline Patrick

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 64
  • We are not lost, we are in Normandy
    • Screaming Ducks
Re: Restauratie Dodge WC 62
« Reactie #59 Gepost op: augustus 29, 2013, 22:41:05 pm »
Remmen stellen is juist erg eenvoudig maar moet je even met z'n 2'en doen. Hebben wij ook gedaan. Gewoon de krik onder 1 as zetten maar bijvoorbeeld meer naar links als je links wilt stellen. Als je de Dodge opkrikt gaat het kantel mechanisme van de as gewoon werken. 1 wiel van de as blijft op de grond, de ander komt omhoog. Even met 2 personen afstellen (1 draait het wiel de ander stelt de schroeven/remvoering) daarna het trucje herhalen bij de andere wielen :-)

Op mijn kenteken bewijs staat "bedrijfswagen". Staat bij mij niets over zitplaatsen maar volgens mij is dat standaard 2 bij een bedrijfswagen. Maar dat weet ik niet zeker. Volgens de RDW site heb ik 0 zit plaatsen en 0 staanplaatsen. Nou dat is handig ;-) hehe.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2013, 22:43:02 pm door Patrick »
Member of the Screaming Ducks LHA
Dodge WC62 driver