Auteur Topic: Harley Davidson WLA  (gelezen 37679 keer)

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Harley Davidson WLA
« Gepost op: april 09, 2013, 12:19:19 pm »
Ik ben in het bezit van een hybride Harley Davidson, WLA blok en frame met WLC vork, toeters en bellen.

Deze gaat omgebouwd worden naar wat het hoort te zijn, namelijk een hele vroege (type 1A) WLA.







Grtz Moos
« Laatst bewerkt op: april 10, 2013, 09:08:06 am door Moos »
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2013, 09:16:31 am »
Al een tijdje aan het rondwandelen om de motor heen om te kijken wat er nu wel en niet op hoort.
Het motor nummer bepaalt het bouwjaar en type en voor mij kom ik dan uit sept/nov 1941 wat het dus een Type 1a maakt, een motor uit de allereerste serie 42WLA's.

Het feit dat het zo;n vroege is maakt ook meteen dat een aantal onderdelen aan deze fiets afwijken van een jonger type.

Wat de mijne behoort te hebben en wat de gemiddelde latere fiets niet heeft.

Koplamp boven, claxon onder.
Geen BO passing lamp.
Rond (type 1) luchtfilter.
Rubbers op de floorboards.
Contactslot met sleutel H700
Claxon cover met HD logo.
Oliepomp zonder de aansluiting voor de kettingsmering.
Munitiekist hoog geplaatst.

Dit even in de gauwigheid, het is uitgebreider dan dit, maar dit zijn wel de eyecatchers.

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2013, 09:32:25 am »
Een van de eerste dingen die ik aangeschaft heb (na lang en veel zoeken) is het eerste model Houde luchtfilter.

Ik had op een gegeven moment de keus uit een dure in slechte staat verkerende originele en een nog duurdere perfect uitziende neppert.
Ik ben gegaan voor het origineel.







Geroest, gedeukt en in de zwarte teer, maar origineel, het bakje is NOS.



Het filter moest gestraald worden, maar daarvoor moet het uit mekaar (anders blijft er altijd straalzooi achter en wordt opgevreten door je motor met alle gevolgen van dien).
Het filter is opgebouwd uit diverse delen die allen aan mekaar gesoldeerd zijn, met de brander datgeen wat los moest verhit en uit mekaar gehaald.
Na stralen alles uitgedeukt, het filter uitgerold (is inderdaad een opgerolde lap ijzergaas) en schoon gewassen.



En het gespoten resultaat.
Ik gebruik de Mat MIX 1 verf van De Smet / Jemax  omdat die qua kleur en structuur het dichts bij het origineel komt.
Verder heb ik er bewust voor gekozen geen plamuur te gebruiken, het spul is oud en dat mag gezien worden.

Grtz Moos

« Laatst bewerkt op: juni 17, 2015, 16:16:48 pm door Moos »
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2013, 09:41:57 am »
Gister avond wat parts van de HD geschroefd die ik niet meer nodig heb.
Het complete voorwiel met schommels, trommel en as moet nog gebeuren.



Je moet veel kopen, maar je houd ook het een en ander over.





Beetje uitgekleed.



Het (te) laat model contactslot gaat plaats maken voor een vroeger type met de H700 sleutel die ik gister op Ebay heb gescoord.

Grtz Moos
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2015, 16:16:02 pm door Moos »
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline ted

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 323
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2013, 19:06:25 pm »
hoi moos

de flexibele olie leidingen moeten er ook nog af  ;D
en volgens mij hadden ze het 'duiven platje' ook nog niet

wel leuk hoor zie je niet veel zo'n vroege wla  :duimomhoog:

ted

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2013, 22:04:02 pm »
Inderdaad de flexibles moeten eraf, duivenplatje hoort bij een 42WLA, ook al is hij uit 41. ;D

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline ted

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 323
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #6 Gepost op: april 10, 2013, 23:10:31 pm »
ok dat wist ik niet
ik dacht dat er een soort draad rekje op hoorde

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2013, 07:53:51 am »
Hi Ted,

Het "draadrekje" zat voor het laatst op de 41WLA, die in vele opzichten anders is dan de 42WLA.



41WLA
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline ted

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 323
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2013, 19:22:08 pm »
weer wat geleerd  :duimomhoog:

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2013, 21:28:08 pm »
Vanavond weer het een en ander gestript.









Een paar stukjes die al klaar zijn.

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Louie

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 344
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2013, 12:55:54 pm »
Mooi, ga zo door. :duimomhoog:

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2013, 21:28:16 pm »
Vanmiddag en avond nog ff wat aan de brommert gesleuteld.

Het spatbord had wat rotte plekken en meteen maar gekozen voor een stoere aanpak.
Rot eruit, nieuw erin.







Meteen ook maar de rest ff van de fiets af geschroefd, kan deze week het blok en bak er nog uit en kunnen we weer beginnen met bouwen (als het frame klaar is).





Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #12 Gepost op: april 15, 2013, 21:03:06 pm »
Soms zijn dingen niet wat je hoopt het te zijn.
Mijn bloknummer gaf aan dat het een Type 1a zou zijn.
Nu heb ik echter het blok uit het frame en de carternummers uit het vet gegraven en deze nummers maken het een 44er type VI.



44-22975 blokje 22975 uit 1944 dus

Weer blijkt (zoals zo dikwijls gebeurd) dat er met het nummer aan de zijkant gerommeld is.

Wel een geluk is dat de carterhelften in ieder geval matchen en met dit nummer is niets gebeurd.



Dus alles type 1a in de vuilnisbak en opnieuw aan de gang met een type VI, en ik was nog wel zo blij met mijn vroeg luchtfiltertje  :'(



Bare to the bone but covered in grease.



Nu alles uit mekaar ligt kan ik weer beginnen met opbouwen.
De belangrijkste stap, het frame, want daar komt tenslotte alles weer aan te hangen en is het weer uit het rek uit.




Beetje behelpen met zo'n groot frame in een klein badje, maar het begin is er.


Grtz Moos
« Laatst bewerkt op: april 15, 2013, 21:40:29 pm door Moos »
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.130
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2013, 20:27:27 pm »
Vandaag het frame geschuurd en gespoten.
Kijken of ik deze week nog ergens tijd heb om hem in het groen te zetten, dan kan het bouwen weer beginnen.





Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline _Arthur

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.013
  • Tilburg
Re: Harley Davidson WLA
« Reactie #14 Gepost op: april 16, 2013, 20:53:30 pm »
Lekker bezig, Bob de Bouwer ;)