Auteur Topic: Restauratie ford gpw 236146 HIJ STAAT OP KENTEKEN,24-5-2012  (gelezen 66064 keer)

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 413
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #45 Gepost op: januari 07, 2011, 14:20:06 pm »
Ik heb mn blok weg gebracht naar een revisie bedrijf.Daar slijpen ze mn  krukas en nokken as.Mn cilinders worden gehoont.Zeg maar alle mechanische bewerkingen.Dan krijg ik alles in onderdelen weer terug. En dan ga ik het blok zelf monteren.Aangezien ik alleen de weekenden er aan kan werken en ik er geen routine mee heb zal het wel even duren voor hij in elkaar zit.
Gr

Offline wout

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 106
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #46 Gepost op: januari 07, 2011, 19:58:11 pm »
hallo wout

wel een paar tips voor paar coaten

doe in alle gaten waar draad in zit een bout of je moet een tap hebben
 want als er poeder coat in zit gaat er niets meer in

overal waar een as in komt af pluggen het is een hel of a job om het er weer uit te krijgen
bijvoorbeeld de veer stroppen

en blijf het altijd controleren als er een gaatje in komt gaat het vocht er onder zitten want het heeft in principe geen hechting op je materiaal
het zit er gewoon 'los' omheen gesmolten
ik heb het met een motor onderdeel gehad dat de complete mal van poeder coat er af kwam en daar onder een totaal verroest balhoofd te voor schijn kwam

gr ted



Bedankt voor de tip voor als ik een keer ga coaten.

gr wout
Als het stuk is ..... moet je het repareeren

Offline GlennV

  • KTR
  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 66
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #47 Gepost op: januari 07, 2011, 22:51:10 pm »
Het enige hout dat er (naast de voorbumper) in een jeep wordt gebruikt zit in de body (in de omegaprofielen onder de vloer) en in de omegaprofielen van de spatborden.
Bij hotchkiss jeeps hebben ze dit vervangen door stukjes buis bij de boutgaten.

Het hout dient er inderdaad voor om ervoor te zorgen dat het omegaprofiel niet kan indeuken door te hard aandraaien van de bouten die er doorheen lopen. Het nadeel is natuurlijk wel dat hout gaat rotten als het nat wordt ......

Bijna vergeten, de blokje op de motorkap zijn bij de STD jeep ook in hout  :D

En het latje onder de achterkant van de bestuurdersstoel is ook van hout .....   ;D

Mvg,
Glenn

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 413
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #48 Gepost op: januari 08, 2011, 16:14:41 pm »
Hierbij een link naar de laatste foto's en een verhaaltje.
http://www.2010.nwveluwegroep.nl/hansbirnie.htm
Gr Birnie

Offline ted

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 323
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #49 Gepost op: januari 08, 2011, 23:23:26 pm »
hallo hans

leuke foto's op de site
maar uit welk water heb je dat blok op gedoken?
daar zit nog wel wat werk in
en als het blok er zo uit ziet hou zijn dan de bakken en de assen
ik hoop voor jouw wat beter :D

ted

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 413
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #50 Gepost op: januari 09, 2011, 11:11:29 am »
Hoi, Onder de jeep hing een T-90 bakje.Die zag er nog heel  redelijk uit.Deze heb ik inmiddels omgeruild voor een T-84.De assen waren ook nog goed.Die heb ik wel voor zien van nieuwe lagers en oliekeeringen.Het blok zelf doe ik nu niks mee.Ik heb een ander blok waar ik momenteel mee bezig ben.Een revisiebedrijf doet het mechanische deel,montage doe ik zelf.
Gr

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 413
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #51 Gepost op: februari 07, 2011, 09:23:33 am »
Vorige week vrijdag heb ik mn motorblok opgehaald bij het revisie bedrijf.Alle onderdelen zagen er weer mooi uit. Met een lege agenda leek het een mooi sleutel weekend te worden. Helaas bij controle van de onderdelen bleken de klepschotels en de borgingen van de kleppen niet mee geleverd  >:( .Dus weer een weekje van wachten. Maar afgelopen weekend zijn de eerste stappen genomen. De nokkenas met kleppen en aanverwante onderdelen zitten er in. Ook mn krukas is geplaatst. De stapjes van het sleutelen doe ik rustig aan.Goed lezen in de handleiding,mn foto dossiers bekijken en dan sleutelen.
Volgend weekend ligt het in de bedoeling dat ik met de zuigers aan de gang ga. Uiteraard heb ik foto's genomen, maar momenteel ondergaat mn pc ook even een kleine reparatie.Zo doende kan ik geen foto's bij plaatsen. Volgen gauw.
Gr Birnie

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 413
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #52 Gepost op: februari 10, 2011, 19:56:57 pm »
Na 2 jaar speuren,mailen en handgeschreven brieven heb ik eindelijk een aanknoop punt voor de mogelijke herkomst van mn Jeep.Iemand herkende de stijl van het vehicle recu. De jeep komt niet uit de staat Alabama maar uit Georgia.En met een adres waar hij ingeschreven moet staan.Wordt vervolgd.
Gr Birnie

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 413
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #53 Gepost op: februari 11, 2011, 19:50:15 pm »
Blokje terug van revisie bedrijf.

Wat verse onderdelen.

Plaatsen nokkenas.

Klepveer borgingen plaatsen

Krukas

Gr Birnie

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.103
  • Remko Gooijert
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #54 Gepost op: februari 11, 2011, 20:37:39 pm »
mooie krukas, met balans gewichten....  loopt ie lekker rustig
Remko

G503 1943 MB
G622 198628 (matching #) U.S.N. 107917
G529 T3  B 50633 serial 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (Sold)
Swiss infantry hand/horse cart

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 413
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #55 Gepost op: februari 20, 2011, 17:35:03 pm »
Weer een stapje verder.


Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.103
  • Remko Gooijert
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #56 Gepost op: februari 21, 2011, 07:57:47 am »
Dat begint er weer op te lijken Hans....  nog een paar avondjes en het blokkie pruttelt weer "als van ouds"

(ik hoop dat ie beter klinkt, anders was de revisie voor niets)
Remko

G503 1943 MB
G622 198628 (matching #) U.S.N. 107917
G529 T3  B 50633 serial 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (Sold)
Swiss infantry hand/horse cart

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 413
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #57 Gepost op: februari 28, 2011, 19:55:31 pm »
Afgelopen weekend weer verder gegaan met mn blok.Tot mn verrassing zag ik dat ik in mn schilder woede iets te veel had geschilderd.Een groot gedeelte van de front engine plate moet gewoon blank zijn.Ik kan zeggen dat de verf er goed op zat :gestoord:





Alleen nog ergens een priesas of universeel-as regelen voor het afstellen van de koppelingsplaat.

Offline paul emondt

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 404
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #58 Gepost op: februari 28, 2011, 22:44:18 pm »
Hans, dat ziet er gelikt uit.

Knap dat je het zelf in elkaar zet,maar de ham vraag is wat heeft het revisie bedrijf eigenlijk gedaan?
Was het niet handig geweest als zij het voor je compleet in elkaar hadden gezet. Dit ook i.v.m. garantie als het eventueel mis gaat.

Met alle respect voor je werk maar het luistert nog al nauw met zo een motortje. Dus ik ben nieuwsgierig hoe het verder gaat. Groeten Paul.

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 413
Re:Restauratie ford gpw 236146
« Reactie #59 Gepost op: maart 01, 2011, 09:34:13 am »
Hoi paul, bedankt. Het revisie heeft de mechanische bewerkingen gedaan.Cilinders gehoond,krukas geslepen ect. Voor de montage vroegen ze toch nog een behoorlijk bedrag, hier zit dan ook de garantie die ik dus eigenlijk zelf al betaald heb. Vandaar dat ik de montage zelf doe. Het afmonteren is mij niet helemaal vreemd daar ik opgeleid ben in het onderhoud van scheepsmotoren.Natuurlijk is dit iets kleiner en onbekender.Vandaar dat ik eerst veel uitzoek voor ik weer een stukje monteer.Gelukkig zijn er veel sites(G503) waar je dingen kunt vinden. Natuurlijk zal de 1ste start altijd spannend blijven.Maar ik zal jullie op de hoogte houden.Ik moet nog wel diverse onderdelen aanschaffen,maar ik hoop vd zomer misschien te kunnen proefdraaien.
Gr Hans