Het is MOS2 vet geworden..
Voor het Brabant Weekend was er weer zat te doen, met veel dank aan mijn vader die er nu ook weer de nodige uurtjes ingestoken heeft!
Vooras;
Vooras uit elkaar gehad en eindelijk ook het voordifferentieel voorzien van de lange overbrenging (1:4,89 ipv 1:5,83). Nu hebben we wat meer grip op sneeuw als het goed is...
De lagers van het diff waren in tegenstelling van de achter diff's nog te gebruiken. Natuurlijk nieuwe pignon keerring er in. De as-keerringen thv de homokineten waren goed versleten. vooral de rechter: gewoon helemaal weg, veertje kwam er door... Er lag dan ook een aardige kluit vet in het ashuis en de diff olie was nogal dik..!
We hebben er moderne metrische keerringen in gezet. Er konden er mooi twee op de plek van de originele welke behoorlijk breed was. Rug aan rug er in gelijmd (passing was net iets te los anders).
Fusees hebben we niets aan gedaan: zag er prima uit, ze draaiden soepel en zonder speling. :-)
Remmen;
Toen de boel weer in elkaar en remmen ontluchten en... lekkage! Messing blokje waar de remslang ingedraaid wordt aan de rechter wielremcilinder bleek gescheurd te zijn. Daar hadden we niet aan gedraaid dus was al door de vorige sleutelaars gemold blijkbaar... Dat gefixt, ontluchten en remmen stellen. Toch nog even de linker trommel er af: cilinder LEK! Opgeleukt, leek goed te redden maar nog steeds lek..
Nieuwe remcilinder er op en de boel ontlucht: hoofdremcilinder lekt! Voorlopig maar een lekbakje eronder gehangen en scherp in de gaten houden!
Remmenstellen;
Alle wielen van de grond gehad en alles nagesteld. Liep allemaal mooi, en het pedaal was lekker stevig. Rondje op het industrieterrein: wat gaat dat apparaat toch langzaam vooruit! 5 trommels warm. Bijstellen, weer rondje 4 trommels warm, etc etc. Vrijdagochtend voor vertrek nog maar eens alle wielen van de grond en alles weer nagesteld en eerste etape van 5km afgelegd: verbrande zowat mijn handen! Bijstellen volgende etape van 5km: 1xrook en 1x heet. Weer losser gezet. 5km snelweg, 1x heet, 1x warm. 15km snelweg: 2x warm. Nog een beetje losser en de overige 80km afgelegd naar Ulicoten, pfff Zondag ochtend weer gesteld voor de rit naar huis, weer ietsje beter en het pedaal weer wat dieper... Blijkbaar moet alles hoognodig eens uitelkaar getrokken worden!
Motortje tikt...
Ik weet niet precies wanneer het tikken is begonnen, maar tijdens de rit van afgelopen zaterdag is het iig duidelijk geworden: ik zelf dacht aan een drijfstanglager en mijn neef aan een hoofdlager. Met een stokje van een veldbedje op de voet van het blok en luisteren: klinkt niet erg hoopvol.
Weet iemand of de carterpan voor inspectie gedemonteerd kan worden met de motor in situ?