Auteur Topic: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->  (gelezen 65707 keer)

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #45 Gepost op: september 29, 2015, 11:00:36 am »
Het is MOS2 vet geworden..  :duimomhoog:

Voor het Brabant Weekend was er weer zat te doen, met veel dank aan mijn vader die er nu ook weer de nodige uurtjes ingestoken heeft!

Vooras;
Vooras uit elkaar gehad en eindelijk ook het voordifferentieel voorzien van de lange overbrenging (1:4,89 ipv 1:5,83). Nu hebben we wat meer grip op sneeuw als het goed is...

De lagers van het diff waren in tegenstelling van de achter diff's nog te gebruiken. Natuurlijk nieuwe pignon keerring er in. De as-keerringen thv de homokineten waren goed versleten. vooral de rechter: gewoon helemaal weg, veertje kwam er door... Er lag dan ook een aardige kluit vet in het ashuis en de diff olie was nogal dik..!

We hebben er moderne metrische keerringen in gezet. Er konden er mooi twee op de plek van de originele welke behoorlijk breed was. Rug aan rug er in gelijmd (passing was net iets te los anders).

Fusees hebben we niets aan gedaan: zag er prima uit, ze draaiden soepel en zonder speling. :-)

Remmen;
Toen de boel weer in elkaar en remmen ontluchten en... lekkage! Messing blokje waar de remslang ingedraaid wordt aan de rechter wielremcilinder bleek gescheurd te zijn. Daar hadden we niet aan gedraaid dus was al door de vorige sleutelaars gemold blijkbaar... Dat gefixt, ontluchten en remmen stellen. Toch nog even de linker trommel er af: cilinder LEK! Opgeleukt, leek goed te redden maar nog steeds lek..  :gestoord:  Nieuwe remcilinder er op en de boel ontlucht: hoofdremcilinder lekt! Voorlopig maar een lekbakje eronder gehangen en scherp in de gaten houden!  :-\

Remmenstellen;
Alle wielen van de grond gehad en alles nagesteld. Liep allemaal mooi, en het pedaal was lekker stevig. Rondje op het industrieterrein: wat gaat dat apparaat toch langzaam vooruit! 5 trommels warm. Bijstellen, weer rondje  4 trommels warm, etc etc. Vrijdagochtend voor vertrek nog maar eens alle wielen van de grond en alles weer nagesteld en eerste etape van 5km afgelegd: verbrande zowat mijn handen! Bijstellen volgende etape van 5km: 1xrook en 1x heet. Weer losser gezet. 5km snelweg, 1x heet, 1x warm. 15km snelweg: 2x warm. Nog een beetje losser en de overige 80km afgelegd naar Ulicoten, pfff  Zondag ochtend weer gesteld voor de rit naar huis, weer ietsje beter en het pedaal weer wat dieper... Blijkbaar moet alles hoognodig eens uitelkaar getrokken worden!

Motortje tikt...  :'(
Ik weet niet precies wanneer het tikken is begonnen, maar tijdens de rit van afgelopen zaterdag is het iig duidelijk geworden: ik zelf dacht aan een drijfstanglager en mijn neef aan een hoofdlager. Met een stokje van een veldbedje op de voet van het blok en luisteren: klinkt niet erg hoopvol.  :-\

Weet iemand of de carterpan voor inspectie gedemonteerd kan worden met de motor in situ?  ???




Dodge WC62, 1943

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #46 Gepost op: september 29, 2015, 11:21:50 am »
Ja de carterpan kan er onder uit als de motor in de Dodge zit
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #47 Gepost op: september 29, 2015, 12:12:32 pm »
Okee, dat scheelt.

Dacht dat de oliezeef misschien in de weg zat om de pan te kunnen verwijderen. Bedankt voor de info.  :duimomhoog:
Dodge WC62, 1943

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #48 Gepost op: september 29, 2015, 14:10:22 pm »
Carterpan kan er zo onderuit en zo ook de eventuele drijfstanglager of hoofdlager kappen.
Zou ik van de krukas niet alles tegelijk losmaken ;-)

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #49 Gepost op: september 29, 2015, 14:58:59 pm »
Okee, dat scheelt.

Dacht dat de oliezeef misschien in de weg zat om de pan te kunnen verwijderen. Bedankt voor de info.  :duimomhoog:

Recht naar beneden  :duimomhoog:
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #50 Gepost op: september 29, 2015, 23:58:55 pm »
Thx mannen!  :duimomhoog:

Nu duimen voor enig positief nieuws... alleen lagers vervangen bijvoorbeeld...  8)
Dodge WC62, 1943

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #51 Gepost op: september 30, 2015, 07:50:42 am »
Wat betreft de remmen...ik deed het altijd met 2 man/vrouw. Eentje trapt op de rem en de ander draait het wiel, als je de rempedaal loslaat moet het wiel ook vrij draaien!
Ook moet er wat speling op het pedaal zitten, oftewel dat de plunjer in je hoofdremcylinder helemaal terugkomt
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Ronald B

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 442
    • Super Sixth
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #52 Gepost op: september 30, 2015, 09:29:35 am »
betreffende de remmen kan het ook zomaar zijn dat de hoofdremcylinder niet goed functioneert.
Bijvoorbeeld het terugloop gaatje verstopped..
Of zoals ik zelf heb gehad, revisie kitje er in en dan rubbertje teveel er in... resultaat, het gaatje werd geblokkeerd door de piston. Had hierbij ook lekker veel remdruk en vervolgens hete remmen. Dan kun je remmen stellen totdat je een ons weegt, maar dat schiet dus niet op.

Als je inderdaad zoveel druk op je remmen hebt en ze worden heet, dan zou me dus niets verbazen als je hoofdremcylinder dus niet goed in elkaar steekt. Aangezien hij toch ook al lekt, zou ik zeggen, haal hem er onderuit en kijk hem heel goed na.

grt
Ronald
Dodge WC52 - 1942
http://www.supersixth.nl/

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #53 Gepost op: september 30, 2015, 12:19:56 pm »
Meest voorkomend probleem met oplopende remmen zijn de remslangen.
Zien er aan de buitenkant nog peppie uit, maar de binnenkant zit dicht (opgezwollen rubber).
Met maat 45 trap je de olie door de leiding richting de remcilinder door de " verstopping " heen, de veren van de remschoenen zijn echter niet sterk genoeg om die olie ook weer rap terug te krijgen.
Gevolg oplopende / hete remmen.

Grtz Moos
« Laatst bewerkt op: september 30, 2015, 14:25:57 pm door Moos »
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Autocar

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 920
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #54 Gepost op: september 30, 2015, 12:26:42 pm »
I like Air Brakes.............

Autocar

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #55 Gepost op: oktober 01, 2015, 21:00:20 pm »
Alles nog maar eens nalopen dus...

Hoofdremcilinder is al eens uit elkaar geweest en was brandschoon. Boring ook heel mooi, dus gezien de lekkage misschien de remcup te veel versleten denk. Dus op zijn minst een revisiesetje er in. Eerst nog even de vrije slag controleren en dan gaat hij iig weer uit elkaar.  Remslangen ook nakijken uiteraard... ik kwam er eentje van 2005 tegen dus dat valt mee. :-)
Dodge WC62, 1943

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #56 Gepost op: oktober 15, 2015, 19:45:14 pm »
Hoofdremcilinder was perfect, afgezien van de cup naar de buiten wereld: die sloot niet goed meer af. De cup was gewoon recht ipv conisch. Gaatjes waren vrij en alles netjes schoon. Ook vrije slag aanwezig. Dus werking was gewoon prima.
Revisie setje er in en nu zal de lekkage ook wel opgelost zijn.

Ondertussen heeft mijn vader de hoofdremcilinder weer gemonteerd en ook de remslangen doorgeblazen om te checken of ze opgezweld waren: ook prima, geen weerstand.

De wielremcilinders zijn allemaal discutabel / sappig.. Op de vooras zitten al nieuwe, de rest ligt klaar. Ook gaan de onderste stelnokken allemaal uit elkaar om weer goed gangbaar en stelbaar te maken.

Mijn vader heeft het er maar druk mee!  ;D

Oja, krukaslagers zijn "beyond sell by date"   :'(

   
Dodge WC62, 1943

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #57 Gepost op: oktober 18, 2015, 13:53:22 pm »
Voor de Dodge wielremcilindersleutelaars:

Wanneer je de remschoenen helemaal terugstelt komen de remcups voorbij de scherpe randen in het midden van de remcilinders. Ook gaan ze langs de scherpe randen van de aansluitingen voor de remleiding en ontluchter. Zo kunnen de cups hun leven al direct beginnen met de nodige schade!  :(  Kwestie van een "ontwerpfoutje" blijkbaar...

Maakt trouwens niet uit bij de twee fabricaten die wij tegen kwamen. Ook hebben de aluminium plunjers verschillende hoogtes zelfs bij verschillende cilinders van hetzelfde fabricaat!  :o

Mijn vader heeft de scherpe randen afgerond met een soort "home made" rotatie schraper. En er dus voor zorgen dat je nooit de remschoenen helemaal terugstelt!!
Dodge WC62, 1943

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #58 Gepost op: oktober 18, 2015, 20:44:05 pm »
Afhankelijk van de dikte van je remvoering zou je er ook voor kunnen kiezen één mm van de remschoen "vinger" (dat deel wat in de remcilinder verdwijnt) af te slijpen.
Komt de voering verder naar binnen en de cup blijft voor de scherpe rand.

Grtz Mos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Dodge WC62 in "Festung Hoek van Holland" anno 2013 -->
« Reactie #59 Gepost op: oktober 20, 2015, 21:32:54 pm »
Afhankelijk van de dikte van je remvoering zou je er ook voor kunnen kiezen één mm van de remschoen "vinger" (dat deel wat in de remcilinder verdwijnt) af te slijpen.
Komt de voering verder naar binnen en de cup blijft voor de scherpe rand.

Grtz Mos

Makkelijkste is gewoon niet helemaal terugstellen..


Ondertussen ook de krukas geïnspecteerd...
Drijfstanglager #6 was duidelijk de herriemaker, maar de rest van de lagers was ook crap.

We hebben 'm opgemeten met een digitale schuifmaat: zit nog minimaal 0,18mm boven de volgende overmaat als ik het goed heb: max. 51,81mm  en min. 51,79mm.  De krukas was -0,020 en zou nu dus naar -0,030 moeten.

De cilinders hebben we nog niet gezien maar die zijn al +0,060 dus aan de laatste overmaat en ook al rookte hij niet, olie lustte hij graag. :-/
Er schijnen ook +0,080 en +0,090 zuigers te bestaan (ook al is +0,060 officieel de grootste overmaat). Iemand een idee waar je die vandaan haalt?



Dodge WC62, 1943