Auteur Topic: mijn M1 helmen  (gelezen 3227 keer)

Offline Robby101

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 403
mijn M1 helmen
« Gepost op: december 28, 2013, 21:06:31 pm »
Ik dacht ik vermaak jullie even met een paar fotos van mijn US m1 helmen. Ik had in het verleden een vrij grote verzameling, maar bijna alles is weg behalve 2 uniformen compleet, wat klein persoonlijk spul, en ben me gaan focussen op een item die ik het leukst vind namelijk de helmen. Bijdeze een paar fotos en varianten van een paar van mn leukste helmen.

Als eerst een schuurvondst. Niet in zo een mooie staat, maar wel zeer bijzonder.

Het betreft een helm van de 28th division ook bekend als keystone of bloody bucket. Deze kwam van een boerenerf in de ardennen. Leuke aspecten zijn de insignia, de kogelgat en niet te vergeten de field repair fixed bale. De heatstamp is moeilijk te lezen, wat ik kan zien is 77.























De field repair haak









De volgende is een fixed bale Mccord met brass raised buckle. Lot nummer is 619B, wat neerkomt op september 1943. De originele cork en kleur zijn in mooie staat. Er overheen zit een origineel brits netje. De liner is van een zeldzamere fabrikant namelijk MSA die 3% van de productie voorzich nam. Hij is genaamd met een achternaam "depew" maar dit is niet genoeg om meer van de helm te achterhalen. 




























De volgende is een zeldzamere variant
Nu weer een Mccord fixed bale met brass raised buckle, maar dan een wat vroegere dan hierboven. Lot nummer is 196C, zal rond juni 1942 zijn gedateerd. De liner is een zeldzame transitional 2nd pattern low pressure liner van St Clair. Te zien aan de gele stempel. De sweatband is dan ook van het type met snaps. En de liner chin strap is een vroege greenbuckle. Liner is van omstreeks midden 42 tot begin 1943. Het kersje op de taart is dat bekend is van wie de helm is geweest. De "original owner" was Bernard Goldberg uit Baltimore en was lid van de USAAF. Helaas overleden in 1990.





























Nu mijn mooiste, en een na laatste die ik post.

Als eerst even wat ik zover weet van de helm. Ik heb hem van iemand in Duitsland gekocht. Uit Saarlois. Hij heeft de helm gekocht in ca 1962 in Montebourg/quineville, dichtbij de battery of st. Marcouf bij een boerderij, waar hij was achtergebleven in de schuur. Volgens hem is deze helm bij de Normandie landing geweest (d-day+4). Niet te bewijzen natuurlijk omdat ik de eigenaar niet erbij heb. Sindsdien is de helm onveranderd gebleven.

Nu de fotos:
exterieur














close up van de markings. Lijkt er op dat er in het midden van de insignia is een Lt bar is weggekrast.







fixed bale


Erg vroege stempel. 170A





minder voorkomende groene buckle



En nu de liner:
Het is een firestone met dus groene buckle en groene stalen washers. Zal dus tweede helft '43 zijn. En ook een  Lt. marking



















Nu mijn laatste aanwinst van dit jaar
Ze zeggen wel "buy the item not story". Maar bij deze helm heb ik al aardig wat info kunnen vinden. Als eerst wat info over de helm. Het is een Mccord zoals zo vaak. Hij heeft beide fixed bales nog en beide straps. De straps zijn van het zeldzame cast buckle type. De eerste variant. De heatstamp is 203C wat hem dateerd op ~juni 1942.

De helm is waarchijnlijk in een donkere groen overgeverfd. Op sommige fotos zie je kwast strepen nog. Ikzelf vind dit niet storend. Een beetje camo effect. Hier de foto van voren.



Hier zie je de verf een beetje en een stresscrack wat kenmerkend is voor vroege helmen. Wel is de originele cork nog goed zichtbaar



nog een close up. Hier zie je het tweede ding wat vrij zeldzaam is. De vaste chinstrap met early buckle. straks meer over de liner



de early cast buckle



Lijkt een beetje op bloed op de strap



binnenkant




Nu de liner. Het gaat om een Inland liner. Voorop gemarkeerd met Mayer. Inland had 4% van de liner productie op zijn naam. Ze zijn beter bekend door de paraliners.



rayon webbing met unpainted washers. Deze punten dateren hem op ~october 1942. Dus mooi passend bij de shell van juni 42.



Hier de laundry mark. De eerste letter vna de achter naam en laatst 4 cijfers van zijn servicenummer.



Dus nu ging het wel jeuken om te zien of ik meer kon vinden, met de hoop dat het een ETO helm is. Dus als eerste op de NARA website gezocht op achternaam. Ik kan dus niet zoeken op een deel van de serivce nummer en moest langs alle 1600 resultaten die de naam Mayer gaf. Dit koste aardig wat tijd, maar toen ik ongveer bij nummer 1200 was was het raak...

 Glen I. Mayer met ASN 37358309. Geboren in 1921 te Big Horn Wyoming. Na 4 jaar high school ging hij in 1943 in dienst. Met deze info kon ik weer meer info opspeuren. Zo kwam ik bij zijn graf. Hierop stonden 2 dingen waardoor bij mij direct een kwartje viel. Namelijk dat hij op kerstdag 25 december als pvt. gestorven is. En dat hij bij de 735th tank battalion zat. Battle of the Bulge kenner weten direct dat 25december midden in dit offensief zit.

25december 1.00uur in de nacht kwam hij met de 735th tank battalion dat gekoppeld zat aan de 26th division (yankee div) op het dorpje Eschdorf af. In deze chaos dat op eerste kerstdag begon zorgde dat hier een bittere slag geleverd werd tegen de furengrendier brigade en van het dorpje bleef niet veel meer over dan rokend puin. Na 2 dagen en 2 nachten werd het dorp bevrijd.
Dit is dus waarschijnlijk de tijd en plek waar de eignaar van de bovenstaande helm het leven liet.



Ik hoop dat jullie het interesant vonden
« Laatst bewerkt op: december 29, 2013, 15:29:59 pm door Moos »
"Where the road ends, the fun begins"

Offline Jeroen S

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 235
mijn M1 helmen
« Reactie #1 Gepost op: december 31, 2013, 10:08:36 am »
Mooi verhaal! Vooral de laatste, waarbij je de originele eigenaar achterhaald hebt! Heb je al eens geprobeerd wat familie te vinden van deze laatste soldaat? Groet, Jeroen


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline Robby101

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 403
Re: mijn M1 helmen
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2014, 06:27:31 am »
Ik heb wel even gezocht, maar zijn zussen en broers ware in 94 en wat lateral overleden. Zijn ouders zijn er ook niet meer uiteraard. Dus dan kom je op neven en nichten wat het alweer moeilijker maakt. Omdat hij zo jong is gestorven heeft hij ook geen kids. Dus wordt moeilijk. Misschien komend jaar maar naar de ardennen misschien zijn daar vets van zijn divisie.
"Where the road ends, the fun begins"

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: mijn M1 helmen
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2014, 09:35:54 am »
Hoi,
Altijd boeiend zulke verhalen. Misschien tzt ook eens een helm regelen voor bij de jeep, Staat altijd leuk.
Gr Birnie

Offline Robby101

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 403
Re: mijn M1 helmen
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2014, 10:24:02 am »
Klopt Hans. Je kunt voor een naoorlogse gaan. Hoe je ook niet bang te zijn dat hij beschadigd of gestolen wordt. Ik heb net weer een 5euro helmpie erbij. Die ga ik een kleurtje doen, wat markering eropen die leg ik in de dodge voor als kids op de foto willen.
"Where the road ends, the fun begins"