Auteur Topic: BSA charging set  (gelezen 1574 keer)

Offline Wim van Snippenberg

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 397
  • 41Jeepers. Mede-oprichter KTR.
BSA charging set
« Gepost op: februari 02, 2014, 14:57:45 pm »
Na een aantal maanden geleden een BSA charging set gekocht te hebben, werd deze weggezet met het idee om  t.z.t. met de restauratie te beginnen. Iedere keer dat ik het set zag, viel mijn oog op de twee type plaatjes welke er op zaten. En nieuwsgierig als een mens is, afgelopen week de een klinknageltje verwijderd en toen kon ik eindelijk zijn wat er op het onderste plaatje stond, zie afbeelding BSA 15 volt. Oorspronkelijk was het machientje dus een een lader voor 12 volts accu's en in 1954 gereviseerd. Om vervolgens in 1963 omgebouwd te worden naar 30 volt voor het laden van 24 volts accu's.

Afhankelijk van de kosten wil ik hem weer wijzigen naar 15 volt, zoals ze ook in WWII gebruikt werden.

m.v.g.
Wim
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2014, 15:42:55 pm door Wim van Snippenberg »
Willys MB, Slat Grill, I06I28, december 1941;
British 10 cwt GS-trailer No. 1 1943;
British 10 cwt Mortar ammunition trailer 1944;
British Airborne trailer MKI;
Willys Overland Stake Bed 1956;

BSA charging set 1943;
British Wireless Set No. 19 MkIII.

Offline Wim van Snippenberg

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 397
  • 41Jeepers. Mede-oprichter KTR.
Re: BSA charging set
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2014, 15:44:52 pm »

Vanmorgen twee startaccu’s (24 volt) op de generator aangesloten.
Het motortje ging vlot rond, maar  lopen ho maar.
De benzine kwam onverbrand uit de uitlaat.
Na de sproeier wat dichter gedraaid te hebben, was het moment suprême daar.
Het machientje draaide op eigen kracht, fantastisch en dat na ???? jaren.
Ook de generator werkt naar behoren.
 
De volgende stap is: starten met het aantrekkoord.
 
So far so good,
Wim
Willys MB, Slat Grill, I06I28, december 1941;
British 10 cwt GS-trailer No. 1 1943;
British 10 cwt Mortar ammunition trailer 1944;
British Airborne trailer MKI;
Willys Overland Stake Bed 1956;

BSA charging set 1943;
British Wireless Set No. 19 MkIII.

Offline Wim van Snippenberg

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 397
  • 41Jeepers. Mede-oprichter KTR.
Re: BSA charging set
« Reactie #2 Gepost op: februari 16, 2014, 22:22:01 pm »
Nadat de BSA charging set vlot startte m.b.v. twee 12 volts accu's, was het moment gekomen om te kijken of dit
ook zou lukken met het (aan)trekkoord. het was even oefenen, maar na een paar keer had ik de slag te pakken.
Het is ongelooflijk dat het 100 cc motortje het nog steeds perfect doet. Handmatig starten lukt in het algemeen na één of twee keer, afhankelijk of de motor koud of warm is. Alles aan het apparaat functioneer zo als het hoort, ook de generator en de toerenregeling werken. Vandaag een afgebroken schroef vervangen en een knop op de startschakelaar gemonteerd. Rest nog het beschermrek op te knappen en dan is dit klusje weer geklaard.
Bij het verwijderen van wat groene verf, werd duidelijk waar dit set voor gebruikt is. Het getal 19 geeft aan dat de unit als battery charger voor een 19 set was. Uiteindelijk komt de eenheid op de rechter wielkast van mijn MB te staan.

m.v.g.
Wim
Willys MB, Slat Grill, I06I28, december 1941;
British 10 cwt GS-trailer No. 1 1943;
British 10 cwt Mortar ammunition trailer 1944;
British Airborne trailer MKI;
Willys Overland Stake Bed 1956;

BSA charging set 1943;
British Wireless Set No. 19 MkIII.

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: BSA charging set
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2014, 22:32:06 pm »
Gaaf setje  :duimomhoog:

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl