Auteur Topic: Ben Hur Trailer - Verschillen  (gelezen 7511 keer)

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Ben Hur Trailer - Verschillen
« Gepost op: november 06, 2015, 14:33:22 pm »
Hallo,

kan iemand mij zeggen wat nou precies de verschillen zijn tussen originele WO2 Ben Hur trailers en na-oorlogse exemplaren geproduceerd in Europa?

Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2015, 15:41:29 pm »
De trekboom is nogal verschillend
En de canvas of bysonil huif
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #2 Gepost op: november 06, 2015, 16:11:48 pm »
de velgen...
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2015, 11:30:17 am »
Dank voor de reacties. Chassis, bak, kapspanten, as etc. zijn dus identiek?
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline hnb1965

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 85
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2015, 01:06:17 am »
 Zijn er Ben Hur trailers na WO2 in Europa gefabriceerd ? Nooit geweten. Heeft iemand hier foto's van ? Wie zijn dan de fabrikanten ? Ik ben wel zeer benieuwd ! Vr gr Henk B.

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2015, 08:05:23 am »
ff goegelen op polynorm 1 ton aanhanger en kijken bij afbeeldingen

Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline hnb1965

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 85
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2015, 10:23:27 am »
Beste Richard en Rob N , natuurlijk ken ik de 1 tons Polynorm trailer  welke overigens ook door oa . DAF en  Holland Nautic gebouwd werd .Het was de vraag van David of er verschil was tussen de originele ''Ben Hur ''Trailer (ook door meerdere fabrikanten gebouwd , oa .  door Winter Weiss en zelfs door Willys !) en de ''naoorlogse exemplaren geproduceerd  in Europa'' . Natuurlijk zijn niet alleen  de trekboom,de huif , de velgen verschillend , maar is werkelijk  ALLES verschillend tussen de 1 tons Polynorm en de 1 tons Ben Hur trailer.Ze lijken bijna nog niet eens op elkaar , anders dan bijv. de 1/4 tons US trailer en de nagebouwde  Nederlandse , Franse , Zwitserse , Duitse , Belgische , etc  1/4 tons trailers welke nog enigszins op elkaar lijken. Ik weet ook niet alles op het gebied van WO2 US trailers , maar jullie zouden je ook iets meer mogen verdiepen in deze materie voordat je reageert op een vraag van David die nu blijkbaar op het verkeerde been gezet is ,gezien zijn reactie op jullie antwoorden. Of heeft David iets ontdekt wat we allemaal nog niet weten of wat mij ontgaan is en is er WEL een nagebouwde Europese ''Ben Hur ''trailer   ;D ? Vr gr Henk B.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2015, 10:32:53 am door hnb1965 »

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #7 Gepost op: november 08, 2015, 13:01:22 pm »
Ik kwam ergens tegen dat "De Ben Hur" tot 1955 gebouwd is.
Dodge WC62, 1943

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #8 Gepost op: november 08, 2015, 13:06:06 pm »
Nee, ik weet helemaal niets van de Ben Hur af en omdat ik geen voertuig heb waar hij achter kan heb ik er ook nooit op gelet. Maar nu wil een vriend er misschien een hebben voor achter z'n Dodge, dus vandaar... ;D
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline hnb1965

  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 85
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #9 Gepost op: november 08, 2015, 14:39:19 pm »
David , wat je wel zult tegenkomen zult tegenkomen zijn WO2 '' Ben Hur'' 's (ik schrijf Ben Hur tussen aanhalingstekens omdat er nog zo'n 20 andere fabrikanten zijn ) ,die bijvoorbeeld dienst hebben gedaan bij het Franse leger . Deze trailers hebben vaak de 3 kleurige NATO camouflage ,Michelin banden , een kunststof huif en moderne  rechthoekige verlichting .Veel onderdelen ,zoals bijv. spatborden zijn inmiddels met metrische bouten vastgezet. Maar deze en bijv. ook de ex KL ''Ben Hur'' trailers stammen dus gewoon uit de WO2 en zijn redelijk gemakkelijk naar ''originele'' toestand terug te brengen.Laat je dus geen naoorlogse Polynorm oid. aansmeren.   Zoek eens op internet naar afbeeldingen en je zult de verschillen snel genoeg zien . Vr gr Henk B

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2015, 15:03:38 pm »
Bedankt Henk, het gaat er dus inderdaad om dat het geen na-oorlogs exemplaar is. Bij 1/4 ton trailers is het verschil soms makkelijk, en soms vrijwel onmogelijk te zien. Bij de Ben Hur is het dus hopelijk wat makkelijker. :duimomhoog:
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline Rob N

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.009
  • Rob N te Meeuwen
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #11 Gepost op: november 08, 2015, 16:41:16 pm »
Beste Richard en Rob N , natuurlijk ken ik de 1 tons Polynorm trailer  welke overigens ook door oa . DAF en  Holland Nautic gebouwd werd .Het was de vraag van David of er verschil was tussen de originele ''Ben Hur ''Trailer (ook door meerdere fabrikanten gebouwd , oa .  door Winter Weiss en zelfs door Willys !) en de ''naoorlogse exemplaren geproduceerd  in Europa'' . Natuurlijk zijn niet alleen  de trekboom,de huif , de velgen verschillend , maar is werkelijk  ALLES verschillend tussen de 1 tons Polynorm en de 1 tons Ben Hur trailer.Ze lijken bijna nog niet eens op elkaar , anders dan bijv. de 1/4 tons US trailer en de nagebouwde  Nederlandse , Franse , Zwitserse , Duitse , Belgische , etc  1/4 tons trailers welke nog enigszins op elkaar lijken. Ik weet ook niet alles op het gebied van WO2 US trailers , maar jullie zouden je ook iets meer mogen verdiepen in deze materie voordat je reageert op een vraag van David die nu blijkbaar op het verkeerde been gezet is ,gezien zijn reactie op jullie antwoorden. Of heeft David iets ontdekt wat we allemaal nog niet weten of wat mij ontgaan is en is er WEL een nagebouwde Europese ''Ben Hur ''trailer   ;D ? Vr gr Henk B.

Beste Henk B

Wie ben jij dat je mag oordelen over een antwoord van mij op een vrij algemene vraag

Groet Rob
ga weer fff verder
 :koffie:


Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: Ben Hur Trailer - Verschillen
« Reactie #12 Gepost op: november 08, 2015, 17:52:20 pm »
David , wat je wel zult tegenkomen zult tegenkomen zijn WO2 '' Ben Hur'' 's (ik schrijf Ben Hur tussen aanhalingstekens omdat er nog zo'n 20 andere fabrikanten zijn ) ,die bijvoorbeeld dienst hebben gedaan bij het Franse leger . Deze trailers hebben vaak de 3 kleurige NATO camouflage ,Michelin banden , een kunststof huif en moderne  rechthoekige verlichting .Veel onderdelen ,zoals bijv. spatborden zijn inmiddels met metrische bouten vastgezet. Maar deze en bijv. ook de ex KL ''Ben Hur'' trailers stammen dus gewoon uit de WO2 en zijn redelijk gemakkelijk naar ''originele'' toestand terug te brengen.Laat je dus geen naoorlogse Polynorm oid. aansmeren.   Zoek eens op internet naar afbeeldingen en je zult de verschillen snel genoeg zien . Vr gr Henk B

Dat schreef ik ook al, zoek op google...
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...