Beste KTR’ers,
Dit is mijn eerste bericht sinds ik mij heb aangemeld bij het forum. Ik ben op het moment nog niet lid van de KTR-club, maar toch zou ik van jullie advies wensen te ontvangen om daarna alsnog lid te worden met een WO2-voertuig.
Omdat ik nu klaar ben met mijn verbouwing heb ik tijd over voor iets leuks, en ik zit er namelijk erg sterk aan te denken om een Willys MB of GPW of eventueel een Dodge WC52 te gaan restaureren. Ik heb veel kennis van autotechniek (zowel mechanisch, elektrisch als motorisch), maar ik heb geen kennis van de verschillen in modellen van bovenstaande merken. I k ben op zoek naar een origineel voetuig (geen hotchkiss).
Omdat het een kostbare geschiedenis gaat worden hoop ik voor een niet al te gekke prijs een voertuig te kunnen kopen en deze te restaureren, en ik hoop dat het voertuig daarna zijn waarde zal behouden en dat ik er bij eventuele verkoop niet (of weinig) bij in schiet.
Van een Willys MB weet ik (na zoeken op sites) dat de aanschafwaarde rond de 7000 euro. Klopt dit, of is dit al veel te veel geld voor een auto die nog moet worden gerestaureerd? Verkoopwaarde van een originele Willys kan rond de 25000 euro liggen. Ik kan dan (als ik de benodigde tijd niet reken) voor een aardig bedragje restaureren voordat het uiteindelijk op een verlies uitloopt. Hoe ziet dit plaatje eruit voor de andere bovenstaand genoemde auto’s?
Het tweede probleem voor mij is echter dat ik niet precies weet waar ik een dergelijk project vandaan haal. Ik zoek dus een voertuig die ik met rijbewijs B mag besturen, welke nog gerestaureerd moet worden. Laswerk aan de carrosserie is geen probleem. Ik hoor ook wel eens geluiden dat mensen deze auto’s zelf uit Frankrijk halen om te restaureren, maar waar worden ze dan vandaan gehaald, en hoe kom ik aan de benodigde connecties? Scheelt dit veel in aanschafwaarde?
Als derde punt vraag ik me af naar welke staat ik de auto terug moet brengen. Zijn er databases waar ik aan de hand van chassisnummers kan afleiden waar de auto gediend heeft? Ik heb al iets gezien waar ik de hoodnumbers vandaan zou kunnen halen. Is het bijvoorbeeld een probleem als ik een auto ‘opleuk’ met features die origineel niet in de betreffende auto hebben gezeten, maar die vroeger wel op andere auto’s in dezelfde tijd gebouwd zijn ( bijvoorbeeld een kabellier of een machinegun mounting)? Omdat er uiteindelijke meer dan 600.000 Willys (+ GPW) gebouwd zijn kan ik me niet voorstellen dat de geschiedenis voor elke jeep volledig terug te vinden is.
Als laatste vraag ik mij af hoe moeilijk het is om een dergelijke auto op kenteken te krijgen. Als de auto uit het buitenland komt, is het dan moeilijker om er een Nederlands kenteken bij te krijgen, of maakt dit niks uit?
Samengevat heb ik dus de volgende vragen:
- Wat mag een ongerestaureerde Willys MB, GPW of Dodge kosten?
- Wat leveren ze uiteindelijk weer op in gerestaureerde staat?
- Hoe kom ik aan een dergelijke auto?
- Naar welke staat moet ik de auto terug brengen?
- Kan een dergelijke auto gemakkelijk op kenteken gezet worden?
Ik realiseer me dat het een groot verhaal is geworden, maar ik hoop dat jullie de tijd en zin kunnen vinden om mijn vragen te beantwoorden.
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Met vriendelijke groet Hendrik.