Auteur Topic: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren  (gelezen 9793 keer)

Offline Hendrik

  • Private
  • *
  • Berichten: 9
Beste KTR’ers,

Dit is mijn eerste bericht sinds ik mij heb aangemeld bij het forum. Ik ben op het moment nog niet lid van de KTR-club, maar toch zou ik van jullie advies wensen te ontvangen om daarna alsnog lid te worden met een WO2-voertuig.

Omdat ik nu klaar ben met mijn verbouwing heb ik tijd over voor iets leuks, en ik zit er namelijk erg sterk aan te denken om een Willys MB of GPW of eventueel een Dodge WC52 te gaan restaureren. Ik heb veel kennis van autotechniek (zowel mechanisch, elektrisch als motorisch), maar ik heb geen kennis van de verschillen in modellen van bovenstaande merken. I k ben op zoek naar een origineel voetuig (geen hotchkiss).

Omdat het een kostbare geschiedenis gaat worden hoop ik voor een niet al te gekke prijs een voertuig te kunnen kopen en deze te restaureren, en ik hoop dat het voertuig daarna zijn waarde zal behouden en dat ik er bij eventuele verkoop niet (of weinig) bij in schiet.

Van een Willys MB weet ik (na zoeken op sites) dat de aanschafwaarde rond de 7000 euro. Klopt dit, of is dit al veel te veel geld voor een auto die nog moet worden gerestaureerd? Verkoopwaarde van een originele Willys kan rond de 25000 euro liggen. Ik kan dan (als ik de benodigde tijd niet reken) voor een aardig bedragje restaureren voordat het uiteindelijk op een verlies uitloopt. Hoe ziet dit plaatje eruit voor de andere bovenstaand genoemde auto’s?

Het tweede probleem voor mij is echter dat ik niet precies weet waar ik een dergelijk project vandaan haal. Ik zoek dus een voertuig die ik met rijbewijs B mag besturen, welke nog gerestaureerd moet worden. Laswerk aan de carrosserie is geen probleem. Ik hoor ook wel eens geluiden dat mensen deze auto’s zelf uit Frankrijk halen om te restaureren, maar waar worden ze dan vandaan gehaald, en hoe kom ik aan de benodigde connecties? Scheelt dit veel in aanschafwaarde?

Als derde punt vraag ik me af naar welke staat ik de auto terug moet brengen. Zijn er databases waar ik aan de hand van chassisnummers kan afleiden waar de auto gediend heeft? Ik heb al iets gezien waar ik de hoodnumbers vandaan zou kunnen halen. Is het bijvoorbeeld een probleem als ik een auto ‘opleuk’ met features die origineel niet in de betreffende auto hebben gezeten, maar die vroeger wel op andere auto’s in dezelfde tijd gebouwd zijn ( bijvoorbeeld een kabellier of een machinegun mounting)? Omdat er uiteindelijke meer dan 600.000 Willys (+ GPW) gebouwd zijn kan ik me niet voorstellen dat de geschiedenis voor elke jeep volledig terug te vinden is.

Als laatste vraag ik mij af hoe moeilijk het is om een dergelijke auto op kenteken te krijgen. Als de auto uit het buitenland komt, is het dan moeilijker om er een Nederlands kenteken bij te krijgen, of maakt dit niks uit?

Samengevat heb ik dus de volgende vragen:
-   Wat mag een ongerestaureerde Willys MB, GPW of Dodge kosten? 
-   Wat leveren ze uiteindelijk weer op in gerestaureerde staat?
-   Hoe kom ik aan een dergelijke auto?
-   Naar welke staat moet ik de auto terug brengen?
-   Kan een dergelijke auto gemakkelijk op kenteken gezet worden?

Ik realiseer me dat het een groot verhaal is geworden, maar ik hoop dat jullie de tijd en zin kunnen vinden om mijn vragen te beantwoorden.

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Met vriendelijke groet Hendrik.

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2016, 09:46:41 am »
-   Wat mag een ongerestaureerde Willys MB, GPW of Dodge kosten?
-   Wat leveren ze uiteindelijk weer op in gerestaureerde staat?
-   Hoe kom ik aan een dergelijke auto?
-   Naar welke staat moet ik de auto terug brengen?
-   Kan een dergelijke auto gemakkelijk op kenteken gezet worden?


van boven naar onder.
Helemaal afhankelijk van staat en compleetheid beginnend bij 4000 euries voor een jeep wrak Dodge wat minder.
Wederom afhankelijk van de staat, originaliteit en toebehoren een originele puntgave script body doet nu eenmaal veel meer dan een matige standaard mb/gpw.
Marktplaats, Ebay, Boncoin, Handelaren, GAF,
Wat je zelf wil, fabrieksnieuw of als roestende bloembak in de tuin, het is jouw voertuig dus je moet niets.
Indien technisch in orde is een kenteken redelijk simpel.

Grtz Moos
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2016, 09:49:59 am door Moos »
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Blitzbuggy

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 625
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #2 Gepost op: maart 03, 2016, 10:01:29 am »
Welkom Hendrik,

In een antwoord op je directe vragen:

1) Wat mag een ongerestaureerde Willys MB, GPW of Dodge kosten? 
Als je zelf de moeite neemt om hem van ver te halen dan kan je vanaf 1500 EURO tot ongeveer 5000 EURO een Jeep scoren. Sterk afhankelijk is de conditie en waar hij staat. Bv. een originele sterk incomplete Jeep zonder kenteken kan je voor genoemde prijzen nog vinden in Amerika. Hoe dichter bij huis en hoe completer, hoe duurder. Dodge eigenlijk zelfde verhaal maar dan iets goedkoper.

Afhankelijk van hoeveel tijd je er in wilt steken en welk risico je wilt lopen kan je dus geld besparen. Heb je geen zin om er tijd in te steken danwel een risico te lopen, dan kom je al snel bij een handelaar en dan kom je aan prijzen van 6500 tot 9500 Euro. Maar die halen ze ook meestal van elders, te denken aan Griekenland, Amerika, Noorwegen, Frankrijk.

2) Wat leveren ze uiteindelijk weer op in gerestaureerde staat?
Uitgaande van een originele toprestauratie. Een Dodge WC51 +/- 15.000,- Een Jeep kan het dubbele opleveren. Maar de vraag naar echte toprestauraties is kleiner tov gewoon een goed rijdend voertuig...iedereen zoekt iets voor weinig.

3) Hoe kom ik aan een dergelijke auto?
Struinen en nog eens struinen..gaat heel veel tijd in zitten. Veel lezen, boeken kopen en je verdiepen. Iedereen zoekt ze! Wat jij wilt betalen, hoe comfortabel je je voelt bij een buitenlands avontuur en hoeveel tijd je er in wilt steken voor zowel zoektocht als restauratie bepaal je zelf.

4) Naar welke staat moet ik de auto terug brengen?
Grofweg 2 opties. De eerste is "factory conditie" Dit betekend zoals hij van de band rolde, dus met de correcte onderdelen voor het betreffende bouwjaar. Dit zijn de moeilijkste restauraties!
Optie 2 is: "motor pool" Dit betekend restaureren zoals ze tijdens de oorlog rondreden. Dit kan dus met onderdelen en kenmerken van andere productiejaren.

5) Kan een dergelijke auto gemakkelijk op kenteken gezet worden?
Dit is heel makkelijk. 3 opties, Geen kenteken betekend een uitgebreide keuring. Als het voertuig al een type goedkeuring heeft bij de RDW is dat meegenomen. Optie 2 is een kenteken buiten de EU, dan heb je wel een technische keuring nodig. Laatste optie is een EU kenteken, dan nemen ze hem zonder technische keuring over. Alleen een identiteitskeuring is noodzakelijk. Meer info via rdw te verkrijgen...

Alle info uit eigen ervaring...heb nog nooit een voertuig in Nederland gekocht. Succes!

Jacco
____________________

1940 Ariel W/NG
1941 Ford GP
1943 BSA M20
1945 Royal Enfield WD/CO

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2016, 15:34:39 pm »
Ik zou wel proberen om het meest complete project te krijgen dat je kan vinden, zeker als je zelf kan lassen. Een verrotte bodemplaat is vrij simpel (en relatief goedkoop) te repareren, maar als je alle losse onderdelen bij een harde maar kale body moet zoeken loop je echt helemaal leeg. GPW onderdelen zijn altijd wat duurder vanwege het 'F'-je.

Een goede start voor je zoektocht is de KTR beurs op 20 maart. Daar staan de meeste handelaren in voertuigen & onderdelen, en ook particulieren bieden veel aan je. Je kan dan een indruk krijgen van wat er zoal te koop is en wat het kost. Er worden ook altijd wel een paar voertuigen te koop aangeboden (zie onder).

Wat je sowieso nodig gaat hebben is literatuur. Veel is op het internet te vinden (zoals hier en op g503.com), maar ook boeken zoals (re-prints van) de originele handboeken. Dit zou eigenlijk je eerste uitgave moeten zijn; een literatuurlijstje met boeken om mee te beginnen is wel te regelen.

Veel succes! :duimomhoog:

Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.051
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2016, 22:31:46 pm »
Ik kan het ook niet vaak genoeg zeggen/posten: boeken boeken boeken.....niet alles staat op la internet en wat er op staat klopt vaak niet...
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline _Arthur

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.013
  • Tilburg
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2016, 13:47:00 pm »
En niet te vergeten; evenementen afgaan en praten met eigenaren van voertuigen zodat je ook op die manier kennis op doet over het voertuig.

Offline Jeroen S

  • KTR
  • First Lieutenant
  • *
  • Berichten: 232
Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #6 Gepost op: maart 05, 2016, 18:52:41 pm »
Hoe houden jullie je geduld in zo'n proces? Vind ik knap, kan ik niet ;-) haha ik had na besluit binnen n week wat aangeschaft. En daarna de boeken gelezen

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2016, 20:31:36 pm »
Boeken boeken boeken is voor Jeep (omdat je anders zeker een oor aangenaaid wordt).
Dodge ,GMC is een kwestie van aanschaffen  :duimomhoog:

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.051
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #8 Gepost op: maart 06, 2016, 08:27:15 am »
Bij Dodges heb je ook gebakjes...spreek uit ervaring
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #9 Gepost op: maart 06, 2016, 08:52:38 am »
Bij Dodges heb je ook gebakjes...spreek uit ervaring

Klopt, weet ik alles van, maar daar wordt je in ieder geval niet genept met "originele" Willys of Florida onderdelen.

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Jeeper

  • KTR
  • Major
  • *
  • Berichten: 932
Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #10 Gepost op: maart 06, 2016, 12:49:23 pm »
Nee, Willys of Ford 😁
Olaf
1942 Dodge WC 51 (gehad)
1944 Dodge WC 52 (gehad)
1943 Ford GPW (gehad)
1942 Dodge WC 62 (gehad)
1943-45 Ford GPW (gehad)
1943 Harley WLA (gehad)
1943 BSA Foldingbike (gehad)
1944 Willys MB matching (actueel)
1944 Willys MB Navy (actueel)

Offline Blitzbuggy

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 625
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #11 Gepost op: maart 06, 2016, 18:17:48 pm »
Als je gewoon je huiswerk doet, wat mijn inziens ook niet meer dan normaal is wanneer je een klassiek voertuig koopt van vele duizenden euro's dan hoef je niet genept te worden.

Alles wat naar olie ruikt stinkt, dus ook de WWII voertuighandel.

Gewoon kenner worden, of kenner meenemen, dan krijg je waar voor je geld!!

Alle benodigde informatie is vrij toegankelijk via internet of goede boeken!

Gr Jacco
____________________

1940 Ariel W/NG
1941 Ford GP
1943 BSA M20
1945 Royal Enfield WD/CO

Offline Marcel van Genderen

  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 47
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #12 Gepost op: maart 06, 2016, 19:59:23 pm »
Bijvoorbeeld deze site: http://www.sacarr.co.uk/mymvs/jeep/m201mb/m201mb1.htm
Deze hele lijst heb ik destijds uitgeprint en meegenomen toen ik bij een voertuig ging kijken.

Groet,

Marcel
1943 willys MB
Serail nummer: MB 232105. body 138553.

Offline Hendrik

  • Private
  • *
  • Berichten: 9
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #13 Gepost op: maart 12, 2016, 08:13:35 am »
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ben inderdaad van plan om morgen op de beurs rond te kijken, en ik heb al een paar leuke jeeps op het oog in Amerika. Het probleem is alleen dat je ze min of meer blind moet kopen. Ik ga in ieder geval geen overhaaste beslissingen maken...

Groeten Hendrik

Offline _Arthur

  • KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Berichten: 1.013
  • Tilburg
Re: Algemene vragen alvorens een voertuig aan te schaffen en te restaureren
« Reactie #14 Gepost op: maart 12, 2016, 08:36:52 am »
om morgen op de beurs rond te kijken
Die is volgende week he, niet morgen  ;D