Auteur Topic: Differentieel stellen.  (gelezen 2363 keer)

Offline Burly

  • KTR
  • Sergeant major
  • *
  • Berichten: 88
  • Reinier Groeneveld
Differentieel stellen.
« Gepost op: mei 26, 2016, 21:26:11 pm »
Ik ben bezig met de revisie van een achteras. De buitenkant is  schoon en is in de 2k primer gezet.
Het binnenwerk ziet er goed uit, geen slijtageplekken te zien.
Ik twijfel wat ik zal doen: geheel demonteren en alles reviseren. Dit vraagt nogal wat extra instrumenten en dus kosten en veel extra tijd ( wat ik lees is dat het stellen van een pignon nogal een tijdrovende bezigheid is).
Het alternatief is om de keerringen te vervangen en daarna te focussen op de backlash van het differentieel.
Als ik moses ludel zijn boek mag geloven is de tweede strategie goed genoeg. Hebben jullie daar ideen over?
Als ik vervilgens het looppatroon van het differentieel wil testen met kleurstof/verf welk product gebruiken jullie hiervoor?

Ik hoor graag jullie input.

Reinier

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Differentieel stellen.
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2016, 23:20:06 pm »
Hallo,

Voor de kleurstof kun je "pruisisch blauw" gebruiken ook wel 'toucheer vet' genoemd (wat ik me kan herinneren van de MTS boeken 20 jaar geleden)

Ditzelfde gebruiken ze ook  voor het kijken naar het 'dragen' van kleppen in de zitting.

Een blauwe (of andere kleur) olieverf zou evt. ook kunnen. tenminste, in zo'n tube zit het.

Even navragen bij een revisie bedrijf wat zij gebruiken voor klepzittingen.

Just my $ 0,02

Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Differentieel stellen.
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2016, 20:13:31 pm »
Voor de Dodge diff's heb ik gewoon merkstift gebruikt.  :duimomhoog:
En voor de backlash een meetklok, voor de lagervoorspanning een digitaal veerunster.

Het kwam er uiteindelijk op neer dat de backlash afstellen het belangrijkste is omdat je het pignon niet kan stellen bij de Dodge (alleen de lager voorspanning).

Wel een heel gedoe totdat ik tevreden was over de backlash, de lager voorspanning van het pignon en het diff. zelf: 1 diff per klusdag...
Na een paar 1000km via de olieplug kunnen zien dat de nieuwe tandwielen netjes verdeeld over de breedte van de tanden ingelopen waren.  :)
Dodge WC62, 1943