Auteur Topic: Brandstofmeter  (gelezen 9576 keer)

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 197
Re: Brandstofmeter
« Reactie #30 Gepost op: april 11, 2017, 21:53:04 pm »
Rob,

Heb op de vlotter een extra aardedraad geplaatst; zal dit op de meter ook eens proberen; viel me wel op dat na het tanken de meter eerst 1/4 aangaf, later, tijdens de rit werd dit toch 1/2: raar toch?
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Re: Brandstofmeter
« Reactie #31 Gepost op: april 12, 2017, 08:58:02 am »
Joop,

tot een week of vier gelden kwam mijn brandstofmeter ook niet verder dan 1/2volondanks dat de tank vol zat.
bij nader onderzoek bleek dat de moer op mijn ampere meter los zat. hierop zitten de draad naar de contactschakelaar en naar de brandstofmeter. doordat de draad geen juiste sluiting had op de meter kon er niet voldoende "stroom" naar de brandstofmeter. bout aangedraaid en probleem verholpen.
check dus even of je kabel goed vast zit en of er geen corrosie op zit.
Amperemeter heeft een "aanvoerpoot" van 6v en er gaat ook weer 6v uit naar de schakelaar - brandstofmeter en er zit een derde draad aan.
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943

Offline Jedek

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 197
Re: Brandstofmeter
« Reactie #32 Gepost op: april 12, 2017, 21:02:14 pm »
Rob,

Ga ik natuurlijk nazien; bijkomend is wel dat de meter met ingebouwde vlotter duidelijk een ander niveau aangeeft dan wanneer de vlotter is ingebouwd.
Als het niet rechtsom gaat, dan maar linksom en anders toch maar rechtsom.

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Brandstofmeter
« Reactie #33 Gepost op: augustus 06, 2022, 10:45:54 am »
Zoals veel jeep rijders had ik me ook een tijdje neer gelegd bij het slecht werken van m'n brandstof opnemer. Vele malen de meter er uit, opnemer uit de tank, bedrading met extra massa gecontroleerd. En ja alles werkt naar behoren. Alles ingebouwd soms werkte het goed en soms niet maar na een tijdje weer het zelfde probleem. Of volle uitslag of niks.
Toen besloot ik een oude opnemer eens uit elkaar te halen. Zie hier onder de foto's.

De klinknageltjes er uit geboord.



Het driehoektriangeltje is de opnemer.

De draadomwonde strip is de variabele weerstand.

Hier zit het probleem. De las tussen het weerstandstripje en het ronde tonnetje. Als alles in gebouwd zit en je gaat op je stoel zitten drukt het kussen op de opnemer. Hier door wijkt het ronde tonnetje en het weerstandsstripje(draadbreuk ontstaat)
Je kan de breuk solderen of een druppeltje elektrolijm er op doen. Aangezien het weerstandsstripje ook iets beweegt heb ik tussen het weerstandsstripje en het huis een klein stukje plastic geschoven( van deksel van bakje chinees).

De kurkendrijver zinkt na een half jaar/jaar. Ik heb de kurk in een potje met brandstof gehad en na een tijdje gaat deze van drijven naar zweven in de brandstof en uit eindelijk ligt de kurk onder in het potje met brandstof. Deze heb ik vervangen door een kunststofdrijver(Daf 4 tonner)
Hier onder een filmpje van een proef op stelling.
Wat je ziet:
De brandstofmeter heb ik rechtstreeks aangesloten op de accu.
De min aan het huis vd opnemer. Met de plus ga ik langs het weerstandsstripje. Zo kontroleer je of deze niet stuk is. De wijzer in de meter zal nu bewegen. Als je dit met 2 personen doet kan iemand het weerstandsstripje proberen te bewegen(alsof je op je stoel gaat zitten) Dit ter controle of je een draadbreukje hebt.
In het 2e gedeelte vh filmpje is alles weer in elkaar gezet en een controle uit gevoerd met de opnemer.
Het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=jq40QYAvxEI






« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2022, 11:22:36 am door hhbirnie »

Offline Cees C.

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 162
Re: Brandstofmeter
« Reactie #34 Gepost op: augustus 06, 2022, 19:29:23 pm »
Mooi filmpje en duidelijke foto's Hans. Ik kan weer aan de slag ;D

Gr.
Cees

Offline frankske123

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 112
Re: Brandstofmeter
« Reactie #35 Gepost op: augustus 06, 2022, 23:12:49 pm »
Ben al aan mijn 3de vlottertje toe. Krijg dat ding niet op maximum. Alles geprobeerd qua aarding. Mijn 3de vlotter is voor 6 en 12 Volt. Ben benieuwd. Heb zelfs al een opstelling gemaakt gehad op mijn werktafel met een 12 volt batterij. Noppes. Volgens info van een handelaar zou ik 6 volters gebruiken. Die zouden maar een halve tank aangeven. ???? Heb ook eens ergens op een amerikaanse site gelezen dat bij repro benzinetanks het bochtje van het armpje boven aan het scharniertje schuurt tegen de rand van de vulopening en daarom niet volledig bovendrijft bij volle tank. ???

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Brandstofmeter
« Reactie #36 Gepost op: augustus 07, 2022, 09:27:41 am »
Als je een proef opstelling hebt gemaakt dan zou je precies de werking kunnen zien. Dan maakt het in mijn beleving niet uit 6 of 12 volt. Dus misschien de opstelling nog eens over doen en goed kijken wat er gebeurt.
Dat het bochtje tegen de rand komt heb ik vaker gehoord. Aangezien je meerdere vlotters heb moet je in een een gat maken zodat je met een hulpstuk de arm kan bedienen, dan zou je dit kunnen controleren.
Succes Hans

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Brandstofmeter
« Reactie #37 Gepost op: augustus 07, 2022, 22:29:30 pm »
Ik dacht dat er geen verschil tussen 6V en 12V vlotters en benzinemeters was?
Alleen bij het 12V circuit moet er een extra weerstand tussen omdat ie anders te veel aangeeft.

Dodge WC62, 1943

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Brandstofmeter
« Reactie #38 Gepost op: augustus 30, 2022, 20:46:38 pm »
Ik hoorde afgelopen weekend iemand met een zelfde probleem.

Schijnt dat er in de tank een rand / lip naar beneden staat net onder/bij de ingang waar de vlotter naar binnen moet.

Het stangetje van de vlotter komt tegen deze lip aan (kan tegen deze lip aankomen)

Hierdoor kan er of een lekstroom ontstaan of kan bijv de weerstand gelijk blijven maar de vlotter verder omhoog komen boven op de peut (stangetje buigt dan)

Het plaatselijk bijwerken (stukje wegnemen) van deze lip/rand kan een oplossing zijn.
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar